نسان نودينيان -دوچرخه سواري زنان و مردان جنبشي گسترده با کاراکترهاي نوين!

دوچرخه سواري زنان و مردان جنبشي گسترده با کاراکترهاي نوين!

نسان نودينيان

حرکت نويني که با «سه شنبه ها بدون خودرو» در اراک و با يک اقدام ابتکاري در تلگرام آغاز شد، امروز به کاراکتر جنب و جوش جوانان دختر و پسر در عرصه فعاليت ميداني تبديل شده است.

در تهران و تعداد ديگري از شهرها دوچرخه سواري و عدم استفاده از خودرو  وسيعتر از گذشته رو بجلو ميرود.دوچرخه سواري دسته جمعي زنان و مردان به مراتب وسيعتر شده و در تعدادي از شهرها بويژه در مريوان و سنندج حرکت نويني براي هواي سالم و تفريح سالم را براه انداخته است.

حضور دختران و زنان دوچرخه سوار محور اين حرکت است و پيامي ديگر دارد. پيامي عليه بيحقوقي زن، عليه خرافات و مقررات و فرهنگ متحجر اسلامي، عليه حکومت آپارتايد جنسي.

در نظام اسلامي انواع و اقسام احکام و فتوا هاي شريعه عليه شادي و عليه حضور زنان صادر ميشود. صدها امام جمعه و آخوند بيکار و مفتخور با شروع اذان صبح مشغول اعلام دستورات شريعه هستند. موضوع مخالفت با دوچرخه سواري زنان به ليست احکام اينها نيز اضافه شده است. اينها احمقانه با پيش کشيدن پاره اي از اراجيف مذهبي عليه حضور زنان دوچرخه سوار و بويژه در حرکت نوين «سه شنبه ها بدون خودرو» به مخالفت پرداخته اند.

پليس و قوه قضائيه و دستگاه امنيتي و نيروهاي حمايت کننده اراجيف مذهبي، فشار بر جمعيت دوچرخه سوار و بويژه زنان دوچرخه سوار را بيشترکرده و با دستگيري و تلاش براي جلوگيري از دوچرخه سواري جمعي، مانع تراشي ميکنند.

در جبهه مقابل اينها، جوانان دختر و پسر عزم جزم کرده اند که دوچرخه سواري جمعي زنان و مردان را گسترش دهند. و به اين ترتيب گام مهمي در عرصه فعاليت ميداني عليه تبعيض جنسيتي و خرافات مذهبي و حکومتي و البته خرافات خانواده هاي سنتي و اسلامي بر داشته اند.

٣٧ سال است که جنبش رهايي زن و مدافع حقوق زنان در ايران تحت حاکميت جمهوري اسلامي فعال است. يک دستاورد مهم اين جنبش عروج شخصيتهاي سياسي در ميان فعالين جنبش آزادي زنان است. اين نسل از فعالين، که مدام در حال گسترش است، در مراسم هاي روز جهاني زن، در سمينارها و فعاليتهاي متنوع سياسي و اجتماعي در دفاع از حقوق برابر زنان با مردان در صف مقدم قرار دارند. جنبش ما براي رهايي از قيد مذهب و خرافه و نابرابري به اين شخصيت ها اتکا خواهد کرد.

در دل شرايط جديد، در دل صف بندي هاي مردم، جوانان زن ومرد مخالف وضع موجود، ما شاهد عروج و ابراز وجودحرکت ها و جنبشهاي نويني هستيم که در عرصه ميداني با بکارگيري ابتکارت قابل توجه و قابل دسترس در اشکال عمومي عليه ستم و نابرابري و تبعيض جنسيتي به ميدان آمده اند و انواع شبکه ها و جمع ها و تشکل ها را براي تداوم و گسترش فعاليت خود شکل داده اند.

گلگشت ها، دوچرخه سواري زنان و مردان، تاترهاي خياباني، انجمن هاي محيط زيست، فستيوال هاي روز کودک، انواع گروههاي موسيقي، چادرهاي مهرباني، کتابخواني توده اي در شهرها، انجمن هاي حمايت از کودکان کار و خيابان، جنبش مادران عليه اعدام، جنبش براي نجات انسانهاي محکوم به اعدام و ليست بلند بالايي از ابتکارات اجتماعي و توده اي حاصل نزديک به ٤ دهه جدال روزمره و بيوقفه جامعه ايران عليه حاکميت رژيم اسلامي است.

اگر امروز دوچرخه سواري زنان و مردان جا افتاده و به دستاوردي ميداني تبديل شده است، اما اين حرکت نوين خود حامل ابتکارات اعتراضي و سمبوليک ديگري است که ميتواند در سطح وسيع تکثير شود و الهام بخش خلاقيت ها و ابتکارات اعتراضي وسيع تري گردد. از جمله در روز سوم شهريور جشن شادي درراستاي پيشگيري ازاعتياد و براي نشاط اجتماعي در کناردرياچه مصنوعي درکامياران برگزار شد. دهها نفر از جوانان دختر و پسر در اين جشن شرکت کردند. اين گردهمايي که با موزيک زنده همراه بود اوقات شاد و پر هيجاني را براي شرکت کنندگان فراهم کرد.

همچنين بەمناسبت اولين سالگرد مرگ آيلان،کودک پناهجويي که تن کوچکش در ساحل درياي اژه پيدا شد، روز١٢ شهريوردرپارک زريوارمريوان مراسمي برگزارشد. دراين مراسم ياد آيلان وتمامي قربانياني که براي يک زندگي بدون خطر جنگ و کشتار در ميان موج پناهندگان در درياها و خشکي جان خود را از دست داده اند، گرامي داشته شد.*