اهداف جمهوری اسلامی از حملات موشکی اخیر

از روز دوشنبه ۲۵ دیماه ۱۴۰۲ حملات موشکی و پهبادی جمهوری اسلامی به مناطقی از شهر اربیل و فردوگاه آن و ساختمان کنسولگری آمرکا در کردستان عراق و به مناطقی در استان ادلب سوریه، پاکستان در چند نوبت، از آن طرف پاکستان با حملات هوایی خود به منطقه مرزی سراوان سیستان و بلوچستان را آغاز کرده‌اند.

رژیم اسلامی مسئولیت حملات بیسابقه خود در این ابعاد را بعهده گرفت. هدف خود را تلافی انفجارها در کرمان و انهدام مراکز سازمان جاسوسی اسرائیل “موساد” در شهر اربیل عراق و پایگاه‌ گروه مذهبی “جیش العدل” در پاکستان و داعش در سوریه اعلام کرده است. پاکستان در جواب به دولت ایران مقرات گروه مذهبی اپوزیسیون خود در ایران را بمباران کرده است. در این مجموعه حملات تعداد زیادی از مردم غیر نظامی و کودک کشته و زخمی شده‌اند و هنوز آمار دقیق آن‌ها را اعلام نکرده‌اند. دولتٰ‌‌ عراق سفیر ایران را برای توضیح این رویداد احضار کرده و پاکستان در اعتراض به حملات جمهوری اسلامی سفیر خود را از ایران فراخواند و اجازه بازگشت سفیر ایران به آن کشور را نداد  و مرزهای خود را بسته است.

اهداف اعلام شده جمهوری اسلامی از این حملات در بیانیه‌اش ربط آنچنانی به اهداف واقعی آن و ادعای دفاع از مردم فلسطین از موضع ارتجاعیش و حتی همراهی آن با آنچه بنام “محور مقاومت” در تقابل با اسرائیل از آن نام می‌برد ندارد. حمله به داعش در سوریه و گروه مذهبی در پاکستان چه ربطی به جنگ غزه و “محور مقاومت” دارد؟ زدن موشک به مرکز جاسوسی اسرائیل اگر صحت داشته باشد عکس العملی است از سر ناتوانی به دخالت در جنگ غزه و بمباران هر چند هفته یکبار محل استقرار سپاه پاسداران در سوریه و کشتن فرماندهان آن توسط اسرائیل. میخواهد این ناتوانی را با جنجال تبلیغاتی حول این موشک پراکنی پرده پوشی کند.

اما دو عامل اصلی جمهوری اسلامی را ناچار کرد که در این اوضاع آشفته خاورمیانه به چنین اقداماتی دست بزند.

یکم، بر خلاف هیاهوی سران رژیم، جنگ در غزه دولت اسلامی را بعنوان قدرت منطقه‌ای تثبیت نکرد بلکه آن را به موقعیت ضعیف‌تری سوق داده است. هم کشورهای غربی و هم کشورهای عربی منطقه و ترکیه مانع دخالت جمهوری اسلامی در مذاکرات آتش بس، کمک رسانی به مردم فلسطین و بطور کلی حل مسئله فلسطین و چگونگی آینده این منطقه شدند. رژیم در این رابطه تنها و منزوی‌ترین دولت خاورمیانه آنهم در شرایط تعیین کننده این دوران بود. در جنگ غزه  تمام زور و امکانات منطقه‌ای خود و نیروهای نیابتی‌اش را بکار برد تا بعنوان قدرت منطقه‌ای بحساب آید و موفق نشد و فقط چون نیروی حاشیه‌ای و مزاحم عمل کرد. جنگ غزه کشمکش میان قدرت‌های بزرگ برای آرایش دادن به خاورمیانه برای تعیین منطقه نفوذ در میان آن‌ها را شدت داده و دولت اسلامی خارج از این دایره قرار گرفته است. همه دولت‌ها، گروه‌های مذهبی منطقه، و مردم در ایران متوجه این موقعیت جمهوری اسلامی شده اند.

در بتن جنگ غزه و تحولات منطقه‌ای، روند فاصله گرفتن از رژیم اسلامی سرعت گرفته است. تنها گروه کوچکی از مذهبی‌ها در غزه وابسته به جمهوری اسلامی‌اند، حزب الله لبنان در این دوره بیش از آنکه از رژیم اسلامی حرف شنوی داشته باشد با دخالت فرانسه و آمریکا از وارد شدن به جنگ جبهه‌ای تا کنون خود داری کرده و بعضا از مرزها دور شده و اما اسرائیل دست بردار نیست و مرتبا بمبارانش میکند. دولت عراق که تا قبل از این جنگ زیر نفوذ دولت اسلامی بود و تصور نمی شد علیه آن دست به اقدامی بزند اکنون وزیر خارجه آن در اعتراض به ایران می گوید “ایران بدلیل ناتوانی از پاسخ به اسرائیل اربیل را هدف قرار داده است”. اعتراض مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در این رابطه اقدامی بیسابقه‌ای است که حمایت آمریکا و انگلیس را دارد و فصل دیگری از روابط اقلیم کردستان با ایران را باز کرده است. پاکستان سفیر خود را فراخوانده و روابطش با ایران متشنج شده است. شکی در این نیست که این موشک باران‌ها عکس‌العملی است به موقعیتی ضعیف ایران در منطقه تا در نظرش بگیرند.

عامل دوم چگونگی رابطه مردم در ایران با جمهوری اسلامی و آن عقب نشینی‌هائی است که مردم با اعتراضات خود طی این سالها به آن تحمیل کرده‌اند. تا آنجا که به چهره اسلامی و ضد غربی منطقه‌ای رژیم بر می گردد، مردم نرمها و مقدسات اسلامی آن را زیر پا گذاشته‌اند. جریان ضد مذهبی در ایران تبدیل به یکی از قوی‌ترین روندها در جامعه شده است. به این ترتیب مردم زیر پای سرمایه گذاری اسلامی خارج از مرزهای رژیم را خالی کرده‌اند. مشکل اصلی جمهوری اسلامی همین جا و مردم است که برای به زیر کشیدن و به گور سپردنش به میدان آمده‌اند. با این موشک باران ها قصد دارد به مردم نشان دهد هنوز قدرتی است در منطقه تا از او بترسند و ذهنیت‌ها را از مبارزه و مشکلات داخلی بر دارد و متوجه خارج از مرزها کند. مردم با این ترفندهای تکراری رژیم آشنائی دارند. تبلیغات رسانه‌ای و سران دولت اسلامی در رابطه با جنگ غزه، اعدام دسته دسته زندانیان در این روزها، دستگیری فعالین اعتراضی و مخصوصا کارگران و زنان و دادن زندانی طولانی مدت به آنها اجزا دیگر و تکمیل کننده این سیاست دولت اسلامی است. کشورهای غربی با سرکوب شدید مردم در ایران توسط رژیم اسلامی مشکلی ندارند و از این نظر با این دولت همسو هستند و مشکل آنها اسلام سیاسی رژیم و مزاحمت‌های آن به اضافه نزدیک شدن به چین و روسیه است.

مبارزان کمونیست

دیماه ۱۴۰۲ ژانویه ۲۰۲۴

اطلاعیه مبارزان کمونیست ، اهداف جمهوری اسلامی از حملات موشکی اخیر‎