موج قدرتمندی از تظاهرات علیه حزب راست افراطی و سیاست‌های ضد مهاجرپذیری و پناهندگی در آلمان شروع شده است.

نسان نودینیان

 در پی افشای نشست مخفیانه اعضای حزب دست راستی “آلترناتیو برای آلمان” (AfD) و نئونازی‌ها به منظور بررسی راه‌هایی برای اخراج مهاجران خشم و انزجار عمومی در آلمان علیه نیروهای راست افراطی بە اوج خود رسیده است. چنین طرحی برای دوران پس از به قدرت رسیدن احتمالی این نیروها مطرح بوده است.

این خبر توسط گروه تحقیقاتی «کورکتیو» در روز ۱۰ ژانویه منتشر شد و با واکنش‌سریع احزاب ائتلافی و اولاف شولتس Olaf scholz  صدر اعظم آلمان، روبرو شد. شواتس در شبکه ایکس نوشت: “به کسی‌اجازه نخواهیم داد که ما را در کشورمان بر اساس داشتن یا نداشتن سابقه مهاجرت متمایز کند. ما از همه حفاظت میکنیم. مستقل از اینکه تبار و رنگ‌پوستشان‌چیست و‌ اینکه چقدر افراد متعصب با فانتزی شبیه سازی فرهنگی از وجود آنها ناراحتند”.

اما مردم انساندوست آلمان ابتکار عمل مقابله با راسیسم و مهاجر ستیزی را    

با تظاهرات های توده ای خود به دست گرفتند. 

حزب راست افراطی طی جلسات مخفی در شهر پتسدام با نئونازی‌های اتريش و آلمان و با حضور دو عضو یکی از بزرگترين حزب راست و اپوزیسیون حزب دموکرات مسیحی آلمان و همچنین دو سهامدار عمده و زنجیره ای نان فروشی و همبرگر فروشی، بر سر سیاست اخراج کسانی که حتی تابعیت آلمان را گرفته اند اما به زعم آنها در جامعه آلمان ادغام نشده اند، به توافق می‌رسند.  با انتشار این خبر موج بزرگی از تظاهرات مردمی در شهرهای بزرگ و کوچک از هفته گذشته شروع شد. در برلین بیش از صد هزار نفر ، در کلن برای دومین بار بیش از ۷۰ هزار نفر  و در هامبورگ بیش از ۵۰ هزار نفر  دست به تظاهرات زده اند. تا کنون بیش از یک میلیون نفر در ظرف یک هفته گذشته در تظاهرات و میتینگ های شهرهای مختلف شرکت کرده اند. در این تظاهرات ها بنر و شعار مردم آلمان از “نازیسم متنفرند” بسیار برجسته است. هیتلر و نازیسم تجربه خونین و ننگی است که مردم آلمان نمیخواهند در زندگی‌شان تکرار شود. 

٢٢ ژانویه ٢٠٢٤