مقدمه ی در باره خاطرات شفاهی سلام زیجی

https://www.youtube.com/@salamzijji4226


ف. بارن
با درود بی پایان به تمامی مبارزانی که برای رسیدن به زندگی و دنیای بهتری در این جامعه ظالمانه کنونی از زندگی و جان خود مایه گذاشته و میگذارند!، با درود به تمام مبارزانی که برای آزادی و برابری همواره جنگیدن و میجنگند.
این مقدمه کوتاه را به عنوان ارزشگذاری فراموش نشده ای درباره تاریخ مبارزاتی و طولانی مدت یکی از برجسته ترین مبارزین راه آزادی طبقه کارگر و دشمن سرسخت جمهوری اسلامی و سرمایه داری، یعنی رفیق سلام زیجی تقدیم میکنم. مربوط به خاطره نگاری شفاهی و حقیقت گویی اوست، که در ١٨بخش با دو زبان فارسی و کردی، در دسترس همگان قرار گرفته و مملو از تجارب و درسهایی گرانبهایست.
خاطرات شفاهی و مستند او، از زمان زندگی نوجوانی و فقر در خانه مادری- پدری، تا وقوع انقلاب ۵۷ در ایران، و همچنین مربوط به خاطرات مبارزاتی دها ساله او، که بیانگر وقایع حقیقی و مستندی هستند، و در هر بخشی درسهای فروانی در آن نهفته است.
این تاریخ نگاری، بخش مهمی از تاریخ مبارزه سیاسی، اجتماعی و نظامی چهار-پنج دهه مبارزه سخت طبقاتی علیه کلیت نظام فاشیستی جمهوری اسلامی و احزاب بورژوازی و نظام سرمایه داری را در آن زمان ، و تا پایان سال ٢٠٢٠ میلادی را بازگو میکند.
رفیق سلام در همان اوایل نوجوانی و جوانی راه رسیدن به جامعه آزاد و تامین یک زندگی بهتر و تحقق رفاه و آزادی و برابری را در گرو پایان دادن به عمر جمهوری اسلامی و نظام کاپیتالیستی و رسیدن به سوسیالسیم دانسته و میدانند. با این اهدف، و به دلیل موقعیت جغرافیای دوران جوانی اش، بناچار محیط زندگی و همه اعضای خانواده را ترک کرده و به مبارزه حرفه ای روی آوردند. رفیق سلام زیجی از همان ابتدا با عزمی راسخ و ایمانی استوار به درستی می‌دانست که مذهب و ناسیونالیسم و ملت پرستی، در هر شکل آن، شگردهای سرمایه داری بیش نیستند، مانعی در برابر تحقق برابری و صلح و زندگانی انسانی میباشند، و علیه هر دو خرافه قرار گرفت و مبارزه نموده و در این راه هنوز در تلاش و مبارزه پیگیر هستند.
به پیرو اهداف فوق در همان سنین جوانی به جریان چپ کومله و حزب کمونیست ایران (از اواخر دهه پنجاه و دهه شصت ادامه داشت) پیوست و علیه سیاستهای راست و بورژوازی حزب دمکرات کردستان ایران و دیگر نیروهای راست بودند. او با استناد به ١٨ برنامه تاریخی ضبط شده، با همه صداقت و توانایش در این عرصه ها مبارزه کرد و دها بار در معرض مرگ قرار گرفت، و بارها در دستور مستقیم نقشه تروریستی جمهوری اسلامی قرار گرفتند، و حتی در مواردی در معرض ترور سیاسی حقیرانه و بزدلانه مخالفین صفوف سازمان خودش نیز قرار گرفته اند. اما در همه این مرا‌حل او سربلند و محکم ایستاد و پوزه دشمنانش را به خاک مالیده و نقشه هایشان را نقش بر آب کرده است. او حتی اگر زیاد “درگیر” نمیشد با “رهبران”، و منتقد خط سیاسی راست و ناسالم آنان نمیبود ، بی شک به عنوان “چگوارا”ی زمانه و به مثابه یکی از رهبران و فرماندهان کم نظیر سیاسی و کمونیست (همانگونه که واقعا چنین هست) در صفوفشان در بوق و کرنا میکردند. اما فرهنگ منحط در پوزسیون و اپوزسیون ایرانی اعدام فیزیکی و سیاسی مخالفین و منتقدین در راس اولویت هایشان قرار دارد نه اعتراف به بیان حقیقت و رعایت حرمت انسانی و حق و حقوق برابر و بدون تبعیض در همه جا!.
در این تاریخ نگاری شفاهی سلام زیجی بطور مستند و با صداقت کامل از نقطه ضعفها و اشتباهات خود و احزابی که در هر دوره ی در آنان عضو و یا در مرکزیتشان بوده سخن گفته است. او به درست پرده رویی پروپاگندشان را کنار زده و ماهیت واقعی آنان را نشان داده است. بدرست سنتها و روشهای مبارزه مسلحانه ناسیونالیستی پیشمرگانه و دیگر سنت و محفل بازیهای درون سازمانی و سیستم رهبری ماداملعمریشان را نقد و افشا نموده ،و جزو منتقدین رک گو و شفاف بوده است، بگونه ای که اغلب رهبران سنتی و کدخدامنش آن احزاب او را بعضا برای موقعیت و منفعت خود مخاطره آمیز میدیدند. نفس روحیه مبارزه جویی انقلابی-سوسیالیستی و توانا بودن در نقدهای مستند، و اینکه نباید برای هیچ کسی”بله قربان” گو بود، آنطوری که متاسفانه اغلب اعضای کنونی صفوف آنان چنین هستند،… ،از اینرو از نظر فرهنگی و سنت سیاسی و روشهای مبارزاتی نیز تاریخ نگاری حاضر میتواند بسیار آموزنده برای نسل جدید و آینده جامعه ما باشد!
رفیق سلام زیجی باور عمیق به آزادی دیالوگ، توام با نقد رک گویی و انتقاد پذیر بودن داشته و دارند، او دنباله روی از جریانات سیاسی را نمیپذیرفت و از فرهنگ و سنت قدرت طلبی محفلی و غیر سیاسی و غیرشفاف، که در واقع یک نوع دیکتاتوری و فردگرایی و شکل کدخدا منشی در آنان نیز حاکم کرده بودند، پرهیز کرد. رفیق سلام مخالف تقدس گرایی،گروه گرایی، حزب پرستی، و دنباله روی کورکورانه و ناآگاهانه از هر نوع ڕهبری بدور از منافع صف مستقل کارگری و سوسیالیسم کارگری میباشند.
لازم به یاد آوری است که من(نگارنده این مقدمه) بطور زنده در سال ٢٠٢٠ میلادی( ١٣٩٩ خورشیدی) یکی از شرکت کنندگان زنده مقیم ایران بودم که در این مباحث زنده فیسبوکی شرکت داشتم. همان زمان دوستان مبارز زیادی از آن مباحثات استقبال زیادی میکردند. در میان یاداشتها، کامنتی بیشتر نظرم را جلب کرد. آن شب برنامه ی در باره جنگهای سنگین میان پارتیزانهای کمونیست کومله قدیم و جمهوری اسلامی بازگو میشد، و دوستی کامنت زیر را در لایو نوشت تا از خود گذشتگی و توانائی های فرماندهی رفیق سلام زیجی را به درستی به تصویر بکشند:

Textruta: لازم به یادآوی است که برای دیدن صدها مقاله و  فایلهای صوتی و تصویری  سلام زیجی میتوانید  در گوگل و سایتها نیز جستجو نمائیدTextruta: ١١ فروردین ١٤٠٣
٣٠ مارس ٢٠٢٤
خاطرات شفاهی سلام زیجی،”مروری بر تاریخ شفاهی حقیقتهای یک تاریخ“، که از تجارب گرانبهای سیاسی، اجتماعی، نظامی، پراکتیکی و انقلابیگری کارگری و سوسیالیستی برخوردار میباشد، باز تکثیر نموده و شنیدن آنرا نیز به شما مبارزین توصیه میکنم:
https://www.youtube.com/@salamzijji4226
آدرس صفحه ویژه خاطرات شفاهی سلام زیجی در یوتیوب با هر دو زبان فارسی و کوردی