–فیل موش زائید!

حکم دادگاه لاهه

آذر ماجدی

امروز جمعه 26 ژانویه دیوانعالی بین المللی دادگستری لاهه در مورد پروندۀ نسل کشی اسرائیل در غزه  که توسط آفریقای جنوبی به دادگاه ارائه شده، رای داد. یک رای سیاسی – دیپلماتیک. احکامی که داده شده روی به آینده دارد: در تمام 6 بند بنوعی از اسرائیل می خواهد که از عملیات هایی که منجر به نسل کشی می شود، پرهیز کند و در آخر مدارک تبعیت از حکم را به دادگاه تقدیم نماید.

از ابتدا گفته بودیم که این نه یک دادگاه حقوقی، بلکه سیاسی است. آمریکا، بریتانیا و فرانسه حامی کامل اسرائیل و مخالف بی چون و چرای این پرونده اند. روشن بود که این دادگاه اسرائیل را صریحا محکوم نخواهد کرد و خواهان آتش بس و پایان جنگ نخواهد شد. بخاطر داشته باشیم این دنیای “متکی به قوانین” است؛ قوانین نانوشته ای که با زور و قلدری بر دنیا دیکته می شود.

حکم تازه اعلام و تحلیل و ارزیابی چندانی از آن ارائه نشده است. تاکنون واکنش های مختلفی ابراز شده است، برخی شاد و برخی دلسرد و خشمگین. اما همانگونه که پیش از این اعلام کردیم، نفس شکایت، جنبشی که حول آن شکل گرفت و اعلام جرم آفریقای جنوبی در روز اول دادگاه که میلیون ها نفر در سراسر جهان مشاهده کردند، دارای اهمیت سیاسی – اجتماعی بسیار است. حکم دادگاه به ابزاری برای توهم زدایی باز هم بیشتر از “نظم جهانی” بدل خواهد شد.