دو اطلاعیه حزب. نفت و واحد خوزستان‎

ادامه اعتراضات کارگران رسمی نفت در شرکت فلات قاره در لاوان

اعتراضات کارگران رسمی نفت  در اعتراض به تعرضات معیشتی حکومت و بی پاسخ ماندن خواستها و مطالباتشان ادامه دارد. امروز دهم فروردین ماه کارگران رسمی نفت در شرکت فلات قاره در لاوان تجمع داشتند. قبلا از آن نیز روز ۵ فروردین کارگران رسمی نفت در شرکت فلات قاره در خارک تجمع و اعتراض کردند.

اهم مطالبات کارگران رسمی نفت  عبارتند از: حذف کامل سقف‌حقوق، حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت معوقات آن و عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت.

از مبارزات و خواستهای کارگران نفت فعالانه حمایت کنیم.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۰ فروردین ۱۴۰۳، ۲۹ مارس ۲۰۲۴

از خوزستان چه خبر؟

اخبار هفته: کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

– روز ۶ فروردین اولین دوشنبه سال ۱۴۰۳ بازنشستگان مخابرات تجمعات اعتراضی خود را از جمله در شهر اهواز در خوزستان برگزار کردند. اعتراض این بازنشستگان به فقر و گرانی و بی تامینی و عدم پاسخگویی به خواستهایشان است.  این بازنشستگان همچنین به اجرا نشدن آیین نامه ی استخدامی ۱۳۸۹ که اجرای آن میتواند اندک بهبودی در دریافتی آنها ایجاد کند، اعتراض دارند.

– روز پنجم فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز آغازگر تجمع یکشنبه های اعتراضی در سال جدید بوده و پیگیر مطالباتشان شدند. در تجمع این روز بازنشستگان مثل همیشه بنرهایی با تاکید بر روی مطالباتشان و اتحاد و بر همبستگی صف کارگران شاغل و بازنشسته و همه بخش های بازنشسته تاکید کردند.

– تخریب محیط زیست و  ریزگرد هایی که هر از چند گاهی به شهرهای این استان هجوم می آورند، وضع بد فاضلاب های شهری و تبدیل باران به سیل و آبگرفتگی خیابانهای شهرها که آسیب های جدی ای به  معیشت مردم از جمله به مساکن آنها  زده  و  به لحاظ بهداشتی خطرات جدی میتواند ایجاد کند، و از سوی دیگر بی آبی و کمبود آب برای کشت از جمله مشکلات عدیده مردم در خوزستان است. طبق گزارشات از عصر سه شنبه گرد و غبار بسیاری  وارد خوزستان شد  و در بامداد روز چهارشنبه  هشت فروردین برغلظت آن افزوده شد. و به لحاظ تنفسی برای مردم در هشت شهر از جمله در شهرهای غبار در اهواز، بهبهان، رامشیر، سوسنگرد، شوش، شوشتر، ماهشهر و هندیجان وضعیت خطرناکی ایجاد کرد.

همچنین در این هفته آبگرفتی شهرهای مختلفی از خوزستان بوِیژه شهر اهواز بخاطر بارندگی آسیب های بسیاری به مردم در این منطقه وارد کرد. یک علت مهم آن نبود زیرساخت مناسب و فرسودگی سیستم فاضلاب شهری است که موجب مختل شدن زندگی و تردد مردم در این هفته در اثر بارندگی شد. از جمله در تصاویر پدری را می بینیم که با فرزندش با قایق از خیابان عبور میکنند. و یا در خیابانی مردم با خودروهایشان در وسط سیل گیر کرده و بسختی در حرکتند. آبگرفتگی خیابانها و محلات شهرهای خوزستان بخاطر بارندگی داستانی قدیمی است و مردم بارها بخاطر آن دست به اعتراض زده اند.

طبق خبرها در هشتم فروردین بخشی از یک خیابان در منطقه گلستان این شهر فرونشست و  مردم برای جلوگیری از وقوع حادثه اطراف این گودال را با لاستیک نشانه گذاری کردند.    یکی از دلایل اصلی فرونشست زمین، ، برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است که به پدیده ای خطرناک و فراگیر در شهرهای بسیاری تبدیل شده است.

طبق همین گزارشات در روز هفتم فروردین نیز بیمارستان میلاد اهواز دچار سیل شد و  در روز هشتم فروردین آبگرفتگی در محلات مختلفی از شهر از جمله  کوچه های منازل فرودگاه اهواز  و منطقه بهارستان ادامه داشت و گفته میشود آبگرفتگی در مناطقی مانند گلدشت و کوی رزمندگان به داخل خانه‌ها نیز رسید. این درحالیست که ترکیب آب باران با فاضلاب و ورود آن به خانه‌ها، وضعیت بهداشتی شهر را نیز به خطر انداخته است. این بارندگی ها از هفته آخر اسفند آغاز شدند و تشدید آن در هفته اول سال جدید مشکلات بسیاری را برای مردم فراهم کرد.

بدین ترتیب در این هفته مثل سالهای گذشته بار دیگر در شهرهای مختلفی از خوزستان شاهد سیل، رانش زمین و آب‌گرفتگی معابر، شسته شدن زمین‌های حاصلخیز، ازبین‌رفتن زیرساخت‌های مواصلاتی و مخابراتی و برق و آب  در اثر بارندگی بودیم.  یک خواست فوری مردم اختصاص بودجه کافی برای بازسازی و امن کردن زیرسازی شهرها و پایادن دادن  به سیاستهای تخریب محیط زیست از سوی حکومتیتان و باند های مافیایی حکومت است.  مردم از جمله خواستار بازسازی فوری سیستم فاضلابهای شهری برای مقابله با سیل و  جلوگیری از آبگرفتگی خیابانها در اثر ریزش باران هستند.

آخرین خبر از خوزستان مربوط به احضار امید و زهرا سعیدیان جو برادر و خواهر میلاد سعیدیان جو از جانباختگان انقلاب زن زندگی آزادی است. در احضاریه‌ای که روز دوشنبه ششم فروردین ۱۴۰۳، توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ایذه برای آنها صادر شده، از آنان خواسته شده که ظرف مدت پنج روز جهت اخذ آخرین دفاع در رابطه با اتهامات تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی در این شعبه حاضر شوند. طبق خبر به هیچ وکیلی اجازه ورود به این پرونده و دفاع از متهمین داده نشده است. این خواهر و برادر قبلا نیز در تاریخ دهم اسفند ۱۴۰۱،  در جریان برگزاری مراسم تولد بر سر مزار برادرشان در ایذه بازداشت و پس از چند روز آزاد شده بودند. واحد خوزستان کمیته سازمانده احضار خانواده های دادخواه و زندانی کردن آنها را شدیدا محکوم میکند. تمامی بازداشت شدگان انقلاب و زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند. به احضار و اذیت و آزار خانواده های جانباختگان باید به هر شکل ممکن اعتراض کرد.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۱۰ فروردین ۱۴۰۳، ۲۹ مارس  ۲۰۲۴–

tel:00447435562462