دو اطلاعیه حزب. نفت و خبری‎

اخبار نفت:شماره ۹۲

ادامه اعتراضات کارگران پروژه ای و کارگران ارکان ثالث

بنا بر گزارشات منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت روز گذشته ۱۴ اسفند۴۰۰ نفر از کارگران  شرکت پیمانکاری پروژه های طرح توسعه پتروشیمی کنگان به خاطر مطالبات  پرداخت نشده خود درب ورودی  شرکت را  با چند دستگاه مینی‌بوس مسدود کردند و از این طریق و همچنین شعار دادن و بلند کردن پلاکاردهایی اعتراض خود را بیان کردند. در تقابل با کارگران، حراست نیروی انتظامی با تهدید و فشار کارگران را وادار کرد که به اعتراض و تجمع خود پایان دهند. کارگران اعلام کردند که اگر خواستهایشان عملی نشود، به تجمعات خود ادامه خواهند داد.  

در این روز همچنین حدود هفتصد تا هشتصد نفر از کارگران شرکت ابادرهان پارس شاغل در پتروشیمی هرمز در عسلویه به خاطر مطالبات پرداخت نشده خود دست به تجمع زدند.  بدنبال این حرکت اعتراضی مدیریت  وعده داد  که طلبهای کارگران را به زودی پرداخت میکند. کارگران به تجمع خود موقتا پایان دادند و اعلام کردند که اگر به این وعده عمل نشود مبارزات و اعتراضات را ادامه میدهند.

طبق گزارشات هم اکنون بسیاری از شرکت ها در صنعت نفت دستمزدهای کارگران را پرداخت نکرده اند. این موضوع فضای اعتراض را شدت داده است. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت ضمن گزارش این اخبار مینویسد: “پاسخ زورگویی های پیمانکاران، اعتراضات سراسری ما کارگران پروژه ای برای پیگیری مطالبات بر زمین مانده مان است”. این شورا همچنین با اشاره به نزدیک شدن موعد بستن قراردادهای پروژه ای برای سال آتی و سطح دستمزدها مینویسد: “به سنت هر ساله قراردادهای کاری ما با شروع سال جدید بسته میشود و ما کارگران پروژه ای برای دور بعدی اعتراض به قراردادها آماده میشویم.  با توجه به افزایش نجومی نرخ تورم و قیمت اجناس و حتی اگر نرخ تورم اعلام شده حکومت یعنی ۴۵ درصد را مبنا بگیریم، مزد ما کارگران باید در تمام رده های شغلی در نفت حداقل ۴۵ درصد افزایش یابد. ضمن اینکه بارها گفته ایم که اگر خط فقر سی میلیون است، مزد هیچ کارگر حداقل بگیری نباید از این مبلغ کمتر باشد” در ادامه شورای سازماندهی تاکید کرده و همه کارگران پروژه ای نفت را فرا میخواند که از هم اکنون بر سر این مطالبه کلیدی به بحث و گفتگو بنشینند و با صفی متحد برای بستن قراردادهای کاری سال آتی آماده شوند.

از سوی دیگر اعتراضات کارگران ارکان ثالث ادامه دارد. روز گذشته ۱۴ اسفند همچنین همکاران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری در پالایشگاه ششم پارس جنوبی برای سومین روز متوالی دست به تجمع زدند. یک مطالبه این کارگران بازگشت به کار راننده ای در پالایشگاه سوم است که به موجب زد و بندی میان شرکت پیمانکاری تکاب صنعت مهر با مدیریت پالایشگاه، از کار اخراج شده است. این راننده با سیزده سال سابقه کار، به خاطر شرکت در اعتراضاتی که در این مدت این کارگران داشته اند اخراج شده است. اهم دیگر مطالبات اعلام شده این کارگران، حذف کامل شرکتهای پیمانکاری تامین نیروی انسانی، اصلاح و اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل، افزایش بدون تبعیض مزد و مزایا و بهره مندی از رفاهیات نفت برابر با سایر ارکان استخدامی می‌باشد

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۵ اسفند  ۱۴۰۲،  ۵ مارس ۲۰۲۴

تجمعات بازنشستگان کشوری در اهواز، یزد و کرمانشاه و اخباری دیگر

اتحاد اتحاد علیه ظلم و فساد

امروز پانزدهم اسفند بازنشستگان کشوری، بار دیگر دراهواز، یزد و کرمانشاه در مقابل صندوق بازنشستگی تجمع کرده و مطالبات اعلام شده خود را پیگیری کردند.

در این تجمع یکی از بازنشستگان طی سخنرانی ای گفت: “دوستان در ۱۱ اسفند مردم جواب و پیام خود را به گوش مسئولان رساندند. به ادعای خود مسئولان که چهل درصد در رای گیری مشارکت بوده، چرا شصت درصد مشارکت نبوده است؟ آقای مسئولین چرا دنبال شصت هستید؟ یا سرمست پیروزی هستید چرا که بالاخره رای داده شد. چرا به گفته و به آمار خودتان شصت درصد مردم حضور پیدا نمیکنند؟ چون هیچگونه عملکرد مثبتی از اینها ندیدیم. و با توجه به روند نخواهیم دید”. در این تجمع بازنشستگان بنرهایی با مضامین درمان رایگان، معلم زندانی آزاد باید گردد، خط فقر بالای 28 میلیون، معیشت منزلت حق مسلم ماست، هزینه ها دلاریه حقوق ما ریالیه، شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد ، و لشکری کشوری تامین اجتماعی اتحاد اتحاد، در دست داشتند.

در یزد بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی در مقابل درب سازمان بازنشستگان  کشوری تجمع مشترکی  برپا کرده و همچون اهواز با در دست گرفتن بنرهای اعتراضی شان صدای اعتراض خود را بلند کردند و خودرو هایی که از محل عبور میکردند با بوق زدن از آنها اعلام پشتیبانی می نمودند.

علاوه بر بازنشستگان امروز همچنین کارگران واحد صنعتیMDF  هفت تپه برای پیگیری مطالبات خود و در اعتراض به شرایط سخت معیشتی و شرایط کارشان برای یازدهمین روز دست به تجمع زدند.

امروز همچنین در کهنوج پرستاران بیمارستانی در اعتراض به عدم واریز مطالبات مزدی خود تجمع کردند. دور جدیدی از اعتراضات پرستاران را شاهدیم. از جمله در روز گذشته  جمعیت بزرگی از پرستاران و کادر درمان بیمارستان‌های شیراز برای سومین هفته‌ی متوالی تجمع داشتند.  قبل از آن نیز شاهد تجمعات سراسری پرستارن بودیم. اعتراض پرستاران به سطح نازل حقوقها و شرایط دشوار کاری و نیز به تعرفه های پایین و غیر واقعی  تبعیض آمیز، اضافه کاری اجباری و خلف وعده های مسئولین است.

آخرین خبر اینکه روز گذشته در ایلام مردم در اعتراض به قطع آب دست به تجمع اعتراضی زدند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۵ اسفند ۱۴۰۲،  ۵ مارس ۲۰۲۴–

tel:00447435562462

tel:00447435562462