دو اطلاعیه حزب. نفت و خبری

تجمع بزرگ پرستاران تمام بیمارستانهای  شیراز و دو خبر دیگر

امروز ۱۹ اسفند بار دیگر پرستاران و کادر درمانی در شیراز از کلیه بیمارستانهای شهر  در اعتراض به سطح نازل تعرفه های پزشکی و با مطالبه اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد و همچنین حذف اضافه‌کاری اجباری دست به تجمع بزرگی زدند. تجمع کنندگان شعار میدادند: “مسئول بی لیاقت استعفا استعفا! “. این حرکت توجه وسیعی در شهر شیراز به خود جلب کرده بود.

در این روز همچنین اعتصاب کارگران آبفای شوش در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی و حق بیمه شان وارد پنجمین روز خود شد. بنا بر گزارشات حدود ۳۷ کارگر قرارداد مستقیم و ۵۰ کارگر پیمانکاری اداره آب و فاضلاب شهرستان شوش با عناوین شغلی مختلف دو تا سه ماه از مطالبات مزدی مربوط به دی، بهمن و اسفند ماه سال جاری خود را به همراه عیدی و پاداش طلبکارند . خواست آنها پرداخت فوری مطالباتشان است.

آخرین خبر اینکه امروز نوزدهم اسفند همچنین  بازنشستگان کشوری سال ۱۴۰۰ با حمل بنر خواستار همسان سازی ۹۰ درصدی با حکم رتبه بندی مقابل وزارت کل آموزش و پرورش تهران تجمع کردند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۹ اسفند ۱۴۰۲،  ۹ مارس ۲۰۲۴

اخبار نفت:شماره ۹۳

اعتراضات کارگران نفت در شرکت ملی حفاری و پارس جنوبی و دیگر بخشها  

بنا بر خبر منتشر شده از سوی شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت (ارکان ثالث) امروز نوزدهم اسفند ماه  کارگران ارکان ثالث ملی حفاری در اعتراض به خلف وعده های گلپایگانی مدیریت شرکت و تبعیض در پرداختها تجمع و اعتراض کردند. این تجمع با یک اولیتماتوم قبلی انجام گرفت و کارگران این بخش متحدانه دست به اعتراض زدند.

در این حرکت اعتراضی کارگران خواستار حضور مدیریت و پاسخگویی او شدند. اما او حاضر به شرکت در تجمع کارگران نشد و نمایندگانی را جهت مذاکره با نمایندگان کارگران اعزام کرد که با واکنش اعتراضی شدید کارگران روبرو شد. کارگران اعلام کردند که دیگر به وعده ها اطمینانی ندارند و  هیچگونه قول و قرار و وعده ای از سوی گلپایگانی و نمایندگان شرکت را نمی‌پذیرند و تا تحقق کامل خواسته هایشان از سر سازش و مصالحه وارد گفتگو نخواهند شد و به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد.

طبق گزارشات در این روز کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری شاغل در دکل‌های نفتی شماره ٤٧، ٢٧، ٨٦ و ٣١ تجمع داشتند.

همچنین در این روز، کارگران ارکان ثالث پارس جنوبی همراه با فراخوان کارگران ملی حفاری تجمعات اعتراضی خود را برگزار نمودند. این کارگران طی پیامهایی اعلام داشتند: “بر خلاف آنچه که میخواهند از سوی ما اعلام کنند که تجمعات ما در چارچوب قانون و مسالمت آمیز است، ما با اعتراضات خود و دست کشیدن از کار به وضوح می‌گوییم اعتراضات ما اتفاقاً بر علیه قانون برده داری و مجریان آن و مدیریت چپاولگر نفت است که با استفاده از همین قوانین از پیمانکاران مفتخور حمایت میکنند و تبعیض و بی حقوقی را به ما تحمیل میکنند. ما در کنار کارگران ملی حفاری، کارگران سایر بخشهای نفت را به اعتراضات کارگری بر علیه وضع موجود فرامیخوانیم.”

اهم مطالبات کارگران ارکان ثالث ملی حفاری و مجتمع گاز پارس جنوبی، تاکید بر حذف کامل شرکتهای پیمانکاری واسطه تامین نیروی انسانی، اصلاح و اجرای کامل طرح طبقه بندی مشاغل، رفع تبعیضات مزدی و مزایا بویژه در مورد پاداش های پرداختی، همچنین تامین نفت- گاز کارت، بن کارت، تغییر شرایط کار سخت و زیان آور در مناطق عملیاتی و منظور نمودن مزایای مربوط به آن، توجه به مطالبات کارگران پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری بخصوص اصلاح قرار داد و اعمال مرخصی ۲ به ۲ برای رانندگان، بازگشت به کار فوری کارگران تعلیق شده از کار، اخراجی و… می‌باشد.

حرکت اعتراضی دیگر در این روز از سوی کارگران ارکان ثالث پالایشگاه‌های ۶، ۷، ۱۰، ۱۲ مجتمع گاز پارس جنوبی است. این کارگران در این روز به روال هفته های گذشته با تجمع مقابلِ ساختمان اداری پالایشگاه‌های پارس جنوبی پیگیر مطالباتشان شدند. بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل، تغییر سیستم اقماری نیروهای اداری پشتیبانی به دو- دو یا همان ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت و ساماندهی وضعیت رانندگان استیجاری از جمله مهم‌ترین مطالبات این کارگران است.

علاوه بر این خبرها از روز گذشته هفدهم اسفند ماه ۴۰۰ کارگر شرکت پترو نیرو صبا PNS رامشیر در پتروشیمی مارون ۵، در اعتراض به چهار ماه دستمزد پرداخت نشده و حق بیمه شان در اعتصابند.  بیمه این کارگران از آذرماه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است . بنا بر خبرها کارگران شرکت پترو نیرو صبا رامشیر در اول اسفند ماه در هنگام بازدید مقامات حکومت و مدیریت مشکلات خود را اعلام داشتند . اما از سوی حراست تهدید به اغتشاشگری و شماری بازداشت شدند. علیرغم این تهدیدات کارگران به اعتراض خود ادامه میدهند.

از سوی دیگر اعتراضات کارگران رسمی نفت ادامه دارد و در روز هجده اسفند این کارگران در شرکت فلات قاره در لاوان دست به تجمع زدند.مطالبات اعلام شده کارگران رسمی نفت از جمله عبارتند از: برکناری مدیران نالایق و بی‌کفایت، اصلاح کف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت معوقات آن، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی و عدم دست‌ درازی به صندوق بازنشستگی نفت

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۹ اسفند  ۱۴۰۲،  ۹ مارس ۲۰۲۴–

tel:00447435562462