دو اطلاعیه حزب. بازنشستگان و نفت

اعتراضات کارگران نفت در شرکت ملی حفاری و پارس جنوبی و دیگر بخشها  

امروز ۲۷ اسفند کارگران ارکان ثالث نفت و گاز گچساران برای پیگیری مطالبات خود دست به تجمع اعتراضی زدند. روز گذشته این کارگران در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری تجمع داشتند. اعتراضات کارگران ارکان ثالث هر روز گسترده تر میشود و حذف پیمانکاران یک مطالبه مهم آنهاست. اهم مطالبات کارگران ارکان ثالث عبارتند از:‌ رفع تبعیض در پرداختها بخصوص در مبلغ پرداختی نفت- کارت برابر با سایر ارکان استخدامی نفت، حذف کامل شرکتهای پیمانکاری واسطه تامین نیروی انسانی، تخصیص بن کارت همراه با بک پی یکساله، واریز مبالغ مناسبتی بطور کامل.

از سوی دیگر اعتراضات کارگران رسمی در صنعت نفت نیز ادامه دارد و در این روز کارگران رسمی نیز در شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری تجمع داشتند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: برکناری مسئولین نالایق و فاسد، حذف سقف‌حقوق، اصلاح کف‌حقوق، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت معوقات آن، عدم تفکیک مشاغل در مناطق عملیاتی و عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۷ اسفند  ۱۴۰۲،  ۱۷ مارس ۲۰۲۴

تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی در چند شهر و فولاد در اصفهان و چند خبر دیگر

امروز ۲۷  اسفند در آخرین یکشنبه سال  بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش، اهواز، و اراک تجمع کرده و پیگیر مطالباتشان شدند. در اراک بازنشستگان در مقابل دفتر اصفری نماینده مجلس اسلامی در این شهر تجمع کرده و  سپس با فریاد شعارهای اعتراضی خود تا سازمان تامین اجتماعي راهپیمایی کردند. در این حرکت اعتراضی حدود هفتاد نفر از بازنشستگان شرکت داشتند. بازنشستگان از جمله شعار میدادند:  ” اتحاد اتحاد علیه فقر و فساد”، “فلسطین را رها کن، فکری به حال ما کن”، ” شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد”،”شش کلاسه بی عرضه برگرد برو تو حوضه”، “انگل زاده آمریکاست تورمش مال ماست”،  “دولت خیانت می‌کند مجلس حمایت میکند”، “معیشت منزلت حق مسلم ماست”، و “حقوق نصفه نیمه سکوت کنی همینه”.

در شوش همانند هر هفته بازنشستگان تامین اجتماعی از شهرهای شوش، کرخه، و هفته تپه با هم گرد آمده بودند. این بازنشستگان در سخنرانی هایشان در مورد مشکلات معیشتی و سطح نازل حقوقها و دزدی ها و اختلاسها صحبت کرده و بر تداوم اعتراضاتشان تاکید کردند. شعارهای اعتراضی نیز بر محور همین موضوع بود. و  در بنرهایی که بدست داشتند از جمله بر درمان رایگان تاکید شده بود. در این تجمع بازنشستگان با خواندن سرود “زیر بار ستم نمیکنیم زندگی، جان فدا میکنیم در ره آزادگی” بر پایان دادن به بساط توحش و بردگی حاکم تاکید داشتند. در اهواز نیز بازنشستگان بعد از تجمع دست به راهپیمایی در سطح شهر زدند. آنها شعار میدادند: “کارگر، بازنشسته ، اتحاد، اتحاد”،”رئیسی بی عرضه برگرد برو به حوزه”، “کو مهار تورم، دروغ نگین به مردم”، “فقر و فساد همین جاست، آقازاده اروپاست”، “امسال سال خیانته، این افتخار دولته”، “حقتو فریاد بزن، نیفته دست راهزن”، “دولت سر سپرده، فقر و فساد آورده”، و “تامین اجتماعی از انحصار دولت آزاد باید گردد”.

در این روز همچنین کارگران بازنشسته فولاد در اصفهان، اهواز  و تهران نیز در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان مجدداً مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این شهر دست به تجمع زدند. بازنشستگان فولاد اصفهان شعار میدادند:”فولاد، معدنی، اتحاد، اتحاد”، “بازنشسته داد بزن حقتو فریاد بزن”.

حرکت اعتراضی دیگر در این روز از سوی کارگران فضای سبز شهری منطقه آزاد چابهار در مقابل سازمان این منطقه بدلیل عدم پرداخت دستمزد آخر سال و عیدانه صورت گرفت.   این حرکت اعتراضی کارگران با تهدید و خبر کردن کلانتری منطقه برای متفرق کردن تجمع روبرو شد. کارگران تاکید کردند که پیگیر مطالباتشان هستند.

همچنین کارگران راه‌آهن شرکت تراورس کرج در اعتراض به مطالبات معوقه از جمله عدم پرداخت ارزاق دست به اعتصاب زدند. در این میان با دخالت نیروی انتظامی درگیری ای میان اعتصابیون با مأموران رخ داد.  کارگران بر پیگیری مطالباتشان تاکید دارند. شبانگاه ۲۶ اسفند نیز کارگران فولاد و کُک سازی «فولاد زرند ایرانیان” در اعتراض به پرداخت نشدن بستانکاری ها و پایمال شدن حقوق خود تجمع کردند. به گفته کارگران حقوق اسفند ماه برخی از شرکت های صنعتی زرند واریز نشده است.  بنا بر خبر ها زیسکو یک شرکت بزرگ فولاد سازی به دلیل سوء مدیریت، کمتر از ۳ سال از زمان بهره برداری اکنون در مرز ورشکستگی و تعطیلی قرار دارد. در این روز کارگران شرکت “گسترش آهن راه”، شاغل در راه آهن یزد، در اعتراض به وضع بد معیشتی و سطح نازل حقوقها و نبود امنیت تجمع کردند.  کارگران شعار میدادند:” “حقوق برابر حق مسلم ماست”

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۷ اسفند ۱۴۰۲،  ۱۷ مارس ۲۰۲۴–

tel:00447435562462