“انتخابات” مضحکه‌ای که همواره رسوا است و شکست می‌خورد!


نسان نودینیان 

در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس اسلامی و هم‌زمان انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود.

“انتخابات” پیش رو در میانه شرایط بسیار ویژه‌ای (دوره تداوم تجارب و دستاوردهای یکی از مدرن‌ترین خیزش‌های اجتماعی، انقلاب زن زندگی آزادی که جامعه ایران و صف‌بندی مبارزاتی مردم با حکومت اسلامی را دگرگون کرد) برگزار می‌شود که شرایط سیاسی و صف‌بندی مردم با حکومت اسلامی بیش از هر دوره‌ای تغییر کرده است.

به دلیل موقعیت مبارزاتی و شرایط اعتراضی نوینی که در فضای سیاسی جامعه ایجاد شده، رودررویی حکومت و جامعه در میان اقشار مختلف و طبقات اجتماعی قطبی‌تر از هر دوره‌ای شده. اعتراضات مردم، به‌ویژه زنان علیه حجاب اجباری با موفقیت‌های بسیار بالایی بر متن انقلاب زن زندگی آزادی، پیشروی کرده، بی‌حجابی همگانی شده و به حکومت اسلامی این همگانی شدن بی‌حجابی تحمیل شده.

جنبش علیه اعدام بیش از همیشه تقویت و مبارزه اجتماعی علیه اعدام گسترده شده، به شکلی که در سطح جهانی و سراسر ایران و زندان‌ها، توقف و مجازات اعدام در ده‌ها نهاد و تشکل‌های صنفی معلمان، کارگران، کانون نویسندگان، فعالین اجتماعی و سیاسی، هنرمندان و سلبریتی‌ها به خواست و مطالبه جدی مردم تبدیل شده. زندان و زندانیان محکوم‌به‌اعدام سه‌شنبه‌های هر هفته اعلام اعتصاب تا توقیف و لغو مجازات اعدام را اعلام کرده‌اند.

پیشروی مردم و مبارزات در اشکال اعتصاب عمومی، اعتراضات مداوم علیه فقر و گرانی، تداوم راهپیمایی کارگران صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، بازنشستگان و پرستاران و اعلام علنی آنها در پرفورمنس شعرخوانی «ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم»، فضای اعتراضی کنونی جامعه و مردم است.  

شکست‌های مداوم نیروهای نیابتی سپاه قدس و بالاگرفتن خشم و تنفر مردم منطقه از خامنه‌ای و سپاه پاسداران، هزینه‌های میلیاردی حکومت اسلامی برای نیروهای نیابتی، حضور تروریستی این نیروها و عملاً ناامن‌کردن بخش‌های زیادی از منطقه خاورمیانه، بالارفتن میزان نارضایتی مردم از حضور سپاه پاسداران به‌عنوان رژیم ترور و میلیتاریسم در منطقه، بیش از هر دوره‌ای حکومت اسلامی را در منگنه انزوا قرار داده است. بی‌دلیل نیست که مردمان کشورهای منطقه خاورمیانه به حکومت اسلامی می‌گویند: «شما اشک و خون را مهمان سفره‌های ما مردم کرده‌اید» 

کل نظام جمهوری اسلامی تحت‌تأثیر این اوضاع نیز در بحران حکومتی و شکاف و ریزش بزرگی گرفتار شده است. رد صلاحیت‌های نیروهای جان‌برکف و مخلص خامنه‌ای از حسن روحانی تا سایرین ریزش‌های بزرگی هستند که تلاش خامنه‌ای و دولت رئیسی برای یکدست کردن حکومت اسلامی را بر چرخه تسلط سپاه پاسداران و دوایر بیت رهبری متمرکز کرده است.  

 در دل این التهاب و اوضاع سیاسی کاملاً متفاوت جمهوری اسلامی وارد “انتخابات” دوره ۱۲ مجلس اسلامی می‌شود.

از نظر مردم کل نظام جمهوری اسلامی مشروعیت ندارد که انتخاباتش بخواهد مشروعیت داشته باشد. هیچ انتخاباتی با حاکمیت جمهوری اسلامی آزاد نبوده و نیست. ما بارها گفته‌ایم که کل جمهوری اسلامی و انتخاباتش پوچ است.  

فراموش نکنیم، پهن کردن بساط “انتخابات” نعمت بزرگ برای پاروکردن پول‌های میلیاردی برای دوایر خامنه‌ای و سپاه پاسداران است. مافیای اقتصادی سپاه پاسداران و دوایر بیت رهبری در مضحکه‌های انتخابات با پول‌های بادآورده، مزدوران محلی را برای مدت کوتاهی استخدام و با همراهی این مزدوران بساط و صندوق‌های مضحکه انتخاباتی را دایر می‌کنند. در شرایطی که فقر و فلاکت شریک سفره‌های مردم شده، هزینه‌های میلیاردی و ریخت‌وپاش‌های مالی توسط مزدوران و دوایر حکومتی، بر خشم و تنفر مردم می‌افزاید.   

در انتخابات ۱۳۹۸ مجلس اسلامی، حکومت اسلامی علی‌رغم تلاش‌های خامنه‌ای (جهاد عمومی) شکست مفتضحانه‌ای خورد. به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات، تا ساعت سه بعدازظهر روز جمعه، تنها ۱۱ میلیون نفر در سراسر ایران رأی خود را به صندوق‌ها انداخته‌اند. (دقت کنید؛ منبع گزارش و تعداد شرکت‌کنندگان ایسنا) است. در انتخابات ۱۳۹۸ از میان حدود ۵۸ میلیون دارنده حق رأی کمتر از ۱۹ درصد آنها در انتخابات شرکت کرده بودند.

خامنه‌ای بعد از خیزش مردمی آبان ۹۸ به‌قصد جبران هژمونی ازدست‌رفته تلاش کرد با کشاندن میلیونی مردم و مشارکت گسترده آنها با ارسال گزارش به دنیا اقتدار ازدست‌رفته را به نمایش بگذارد. “انتخابات” ۴ اسفند شکست خورد و نمایش اقتدار حکومت اسلامی با پایین‌ترین سطح مشارکت مردم با ناکامی روبرو شد.  

در “انتخابات” ۹۸ در کردستان عدم مشارکت مردم و شکست حکومت اسلامی به نسبت هر سال بالاتر بود. اکثریت قاطع مردم مبارز کردستان در مضحکه انتخابات شرکت نکردند. مردم در ایستگاه‌های صندوق رأی به شکل قاطع شرکت نکردند. در جریان تبلیغات مزدوران و دوایر حکومتی برای به‌اصطلاح کاندیداهای مجلس اسلامی در چند شهر کردستان تراکت و محل‌های تبلیغاتی را به آتش کشیدند. مردم کردستان در مضحکه “انتخابات” ۲ اسفند ۱۳۹۸ نه بزرگ به حکومت اسلامی را همانند نه‌های بزرگ سال‌های قبل تکرار شد.  

همچنان که در شروع این نوشته اشاره شد، مضحکه “انتخابات” دوازدهم مجلس اسلامی در میانه شرایط ویژه انقلاب ژینا و پیشروی‌های چشمگیر خیزش انقلابی زن زندگی آزادی، برگزار می‌شود. در سطح سراسری ایران، خشم و نفرت از حکومت اسلامی موج می‌زند. مضحکه “انتخابات” حکومت اسلامی رویدادی کوتاه‌مدت است و جواب مردم نه به هر انتخابات و به مزدوران رسوا شده‌ای است که بارها مورد خشم و تنفر مردم قرار گرفته‌اند.

مصاف‌های مبارزاتی مردم بالنده شده، اعتراضات گسترده است، نه به حکومت اسلامی در فاز سرنگون‌کردن کل نظام تبهکار حکومت اسلامی قرار دارد.  

عدم مشارکت میلیونی مردم در “مضحکه” انتخابات گامی در ادامه پیشروی‌های مبارزاتی مردم و انقلاب زن زندگی آزادی است. اعتراضات مداوم کارگران و بازنشستگان، اعتصاب موفق دهم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در کردستان، جنبش علیه اعدام، ایستادگی قهرمانانه زنان و جنبش همگانی کردن بی‌حجابی، عنصر (المنت) و گام‌های مؤثر و پیشروی اتحاد و همبستگی مردم است. مضحکه انتخابات در مبارزات و فضای اعتراضی جایگاهی ندارد، رویدادی زودگذر است.  

۲۰ بهمن ۱۴۰۲، ۹ فوریه ۲۰۲۴