اعتراضات بخشهای مختلف کارگران در خوزستان

اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده

– روز ۲۳ اسفند کارگران شهرداری اهواز به علت عدم پرداخت حقوق بهمن‌ماه و عیدی آخر سال خود دست به تجمع زدند.

– در  ۲۲ اسفند در کیانپارس اهواز همچون شهرهای دیگر جوانان آزادیخواه در مراسم  چهارشنبه سوری با رقص و شادی به استقبال سال ۱۴۰۲ رفتند. مراسمهای چهارشنبه سوری و رقص و شادی مختلف زن و مرد در این مراسم ها و شعاردهی های شبانه ضد حکومتی در برخی شهرها پاسخ محکمی به حکومت ضد شادی و آپارتاید جنسی بود.  بیش از ۴۵ سال است که جمهوری اسلامی تلاش بر تحمیل فرهنگ عزا و ماتم به جامعه را داشته و از هر حربه ای از جمله تغییر نام ایام در تقویم ها استفاده کرده است  تا شاید بتواند جلوی همبستگی مردم و برگزاری مراسم رقص و شادی را در روزهایی چون چهارشنبه سوری و به مناسبت فرا رسیدن سال جدید  بگیرد. این چنین است که چنین ایامی هم به روزهای دهن کجی به حکومت ضد مردمی اسلامی تبدیل شده است.

– روز ۲۲ اسفند کارگران گروه ملی فولاد اهواز برای چندمین بار در اعتراض به مدیریت شرکت و مقامات مسئول پیگیر مطالباتشان شدند. کارگران اولتیماتوم داده اند که گر تا روز ۲۶ اسفند مطالبات کارگران را پرداخت نکنند دست به تجمع خواهند زد.  

– روز ۲۲ اسفند بازنشستگان کشوری از جمله معلمان بازنشسته بار دیگر در چند شهر از جمله در اهواز در مقابل صندوق بازنشستگی در برابر استانداری تجمع  داشتند و پیگیر خواستهای اعلام شده خود گردیدند. در این تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی نیز شرکت داشتند.

خواستهای مشترکی اعتراضات بخش های مختلف بازنشستگان را به هم وصل میکند و یک نقطه قدرت مبارزات آنها اتحاد مبارزاتی شان است. بازنشستگان با شعارهایی چون شاغل و بازنشسته اتحاد اتحاد، لشکری کشوری تامین اجتماعی اتحاد پیشتار اتحاد طبقاتی کارگری در جامعه هستند.

همسان سازی حقوقها و افزایش آن به بالای نرخ سبد هزینه سی میلیونی، درمان رایگان، پایان دادن به دزدی ها و اختلاسها و پایان دادن به سرکوبگری های حکومت و توقف اعدامها، از مطالبات مشترک اعلام شده آنهاست. از مبارزات و خواستهای بازنشستگان وسیعا باید حمایت کرد.

–  روز ۲۱  اسفند  کارگران اجرائیات شهرداری اهواز بخاطر عملی نشدن خواستهایشان مقابل درب ورودی فرمانداری اهواز  تجمع کرده و خواهان رسیدگی به شرایط استخدامی و وضعیت معیشت خود شدند

– روز ۲۱  اسفند بازنشستگان مخابرات برای پیگیری مطالباتشان  مقابل ادارات مخابرات در سطح سراسری از جمله در اهواز در استان خوزستان تجمع داشتند.

-روز ۲۰ اسفند بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش و اهواز تجمع کردند. در شوش بازنشستگان از شهرهای کرخه، هفت تپه و شوش با هم گرد آمده بودند.در این شهر و درکرمانشاه بازنشستگان  تامین اجتماعی  روز جهانی زن را گرامی داشتند و طی سخنانی در دفاع از لغو قوانین تبعیض آمیز علیه زنان سخن گفته و این سخنرانی ها با کف زدن تجمع کنندگان همراه بود.  بنا بر گزارشات مسئولان دولتی در اقدامی عجیب و ناباورانه ، تصمیم به تهاتر بدهیهای دولت به سازمان تأمین اجتماعی با واگذاری باشگاه فرهنگی و ورزشی پرسپولیس گرفته اند. یک موضوع اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی در این روزه به همین موضوع و بساط چپاول و دزدی حاکم بود. 

– روز شنبه ۱۹ اسفندماه بهروز سلحشور و رسول بداغی از بازداشت شدگان انقلاب زن زندگی آزادی در ایذه بعد از ۱۵ ماه حبس با تودیع وثیقه ۳ میلیارد تومانی از زندان شیبان  آزاد شدند. آزادی آنان را به این عزیزان و به خانواده های آنها و به همگان تبریک میگوییم. با قدرت اعتراضاتمان همه زندانیان در بند را آزاد خواهیم کرد.

محسن احمدپور، بهمن بهمنی، بهروز سلحشور، رسول بداغی، وحید عباسی، رضا عرب پور، صادق قاسمی و اسماعیل موسوی نظری در آبان ۱۴۰۱ توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران  در شهر ایذه بازداشت و به زندان شیبان اهواز منتقل شده بودند. کیفرخواست آنان با اتهامات سنگینی مانند “محاربه، افساد فی الارض و تشکیل گروه باغی” به شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز ارجاع داده شده بود. پیش از این، بهمن بهمنی و محسن احمدپور و همچنین وحید عباسی و اسماعیل موسوی نظری با تودیع وثیقه آزاد شده بودند. اما هنوز خبری از آزادی رضا عرب پور، دیگر زندانی این پرونده، در دست نیست.  شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز از صدور وثیقه برای وی خودداری کرده است.

 – روز ۱۹ اسفند کارگران ارکان ثالث پالایشگاه های گاز پارس جنوبی و ملی حفاری دست به اعتراضات متحدانه زدند. طبق گزارشات کارگران ارکان ثالث پالایشگاه های ۶-۷-۱۰-۱۲ مجتمع گاز پارس جنوبی در  این روز در مقابل ساختمان اداری پالایشگاه های پارس جنوبی و کارگران ارکان ثالث ملی حفاری در مقابل ساختمان مرکزی شرکت در اهواز در یک حرکت متحد در دکل های ۲۷-۳۱-۳۵-۴۷-۶۹-۷۵-۸۱-۸۶ دست به اعتراض زدند. کارگران خواستار پاسخگویی مدیریت شرکت، گلپایگانی در رابطه با وعده‌های عمل نشده و رفع تبعیض در پرداخت ها شدند. خواست اول این کارگران حذف پپمانکاران است. با توجه به حضور نیافتن مدیریت، نمایندگانی برای خاموش کردن اعتراضات به میان کارگران آمدند که با واکنش تند کارگران روبرو شدند. اجرای درست طبقه بندی مشاغل، رفع تبعیض در اجرای ۱۴ روز کار ۱۴ روز مرخصی مطالبات فوری کارگران ارکان ثالث است.

– روز  ۱۹ اسفند  کارگران آبفای شوش در اعتراض به تعویق پرداخت مطالبات مزدی و بیمه ای خود برای پنجمین روز تجمع کردند.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۲۵اسفند ۱۴۰۲، ۱۵مارس  ۲۰۲۴–

tel:00447435562462

tel:00447435562462