اخبار کارگری- اخبار کارگری بخش ایران: نسان نودینیان بخش بین المللی: داوود رفاهی

 

اخبار کارگری

بخش ایران: نسان نودینیان

بخش بین المللی: داوود رفاهی

 

فراخوان به اعتصاب پزشکان و کادر درمانی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی قم دراعتراض به عدم پرداخت یکسال مطالباتشان!

در پی عدم رسیدگی به مطالبات پزشکان و پرستاران قم و تاخیر یکساله پرداختهای بیمارستانهای دولتی این استان ، پزشکان این شهر اعلام نمودند در صورت عدم پرداخت حقوق قانونی شان از تاریخ ٢٨ آذرماه تنها به بیماران اورژانسی ارائه خدمت خواهند نمود و از ویزیت بیماران سرپایی و درمانگاهی امتناع خواهند کرد.

 

دهمین تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند فسا

روز ٢٨ آذر ،کارگران کارخانه قند فسا برای دهمین بار در سال ٩٥پس از آنکه وعده مسئولان محقق نشد با حضور در فرمانداری و دفتر نماینده اعتراض خود را اعلام کردند.

بنا بر خبر در تاریخ ٩٥/٠٨/١٧ فرماندار فسا طی مصاحبه با فارس نیوز اعلام کرد تا دو روز آینده شکر خریداری‌شده کارخانه قند فسا به بندر چابهار می‌رسد و تولید به راه می افتد، اما بعد از گذشت بیش از یک ماه از آن تاریخ تاکنون،هخبری نشده و کارگران در بلاتکلیفی هستند. کارگران میگویند از شنیدن وعده های سئولین خسته شده اند و دیگر حرف آنان را قبول ندارند.

 

ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه فولاد بویر صنعت اینبار جلوی فرمانداری شهرستان بویراحمد!

روز ٢٨ آذر ،برای چندمین بارکارگران کارخانه فولاد بویر صنعت بویراحمد دراعتراض به عدم پرداخت دستمزد چند ماهه و طلبهای چند ساله خود دست به تجمع جلوی فرمانداری شهرستان بویراحمد زدند.

بنا بر خبر هفته گذشته بود که بار دیگر این کارگران بعد از چندین نوبت تجمع در مقابل استانداری و حتی صدا و سیمای مرکز استان در مقابل فرمانداری بویراحمد تجمع کردند، تجمعی که موجب شد معاون استاندار در جمع خبرنگاران از رسیدگی به خواسته کارگران خبر و پرداخت بخشی از مطالبات گذشته آنها خبر داد و اعلام کرد که باقی طلبهایشان توسط بنیاد ارتش پرداخت خواهد شد. اما خبری نشد و در این روز کارگران دست به تجمع دیگری زده و راهی کارخانه فولاد بویر صنعت شدند. به گفته کارگران مالک جدید و بنیاد تعاون ارتش آنها را پاس‌کاری می‌کنند، حدود ٦٠ کارگر این کارخانه هر کدام بیش از ٨ میلیون تومان از این کارخانه طلب دارند. ماه گذشته مالک این کارخانه در فرمانداری بویراحمد تعهد داد اگر مطالبات کارگران را پرداخت نکند، او را دستگیر کنند، اما به تعهدش عمل نکرد. در تجمع این روز کارگران قرار تجمع برای روز بعد در مقابل دادگستری را گذاشتند تا حکم توقیف شمش این کارخانه را بگیرند. ‌

 

اعتصاب کارگران کارخانه فرآورده‌های نسوز پارس یزد دراعتراض به عدم پرداخت ٥ ماه حقوق!

روزچهارشنبه هفته گذشته(٢٤ آذر )، کارگران کارخانه فرآورده‌های نسوز پارس یزد دراعتراض به عدم پرداخت٥ماه حقوق و نیمی از سنوات سال ٩٤اعتصاب کردند و هیچ یک از خطوط تولید و دستگاه ها را برای انجام کار روزمره روشن نکردند.

بدنبال اعتصاب کارگران وعده پرداخت تنها یک ماه از حقوق معوقه شان (مرداده ماه) به کارگران داده شده است.حقوق حدود ٢٠٠ کارگر کارخانه فرآورده‌های نسوز پارس یزد از ابتدای مرداد ماه به حساب آن ها واریز نشده است. پیش از این نیز از ابتدای سال ٩٣مزد ماهانه آن ها به صورت درصدی پرداخت شده است. در همین رابطه این کارگران بارها بارها به مقامات مختلف نامه داده و اعتراض کرده اند، اما پاسخی نگرفته اند.

 

٢٧ آذر:اعتصاب کارگران کارخانه کاشی وسفال شیرکوه تفت یک هفته راپشت سرگذاشت!

یک هفته است که کارگران کارخانه کاشی وسفال شیرکوه تفت دراعتراض به عدم پرداخت بیش از٥ ماه حقوق و مطالباتشان دراعتصاب بسر می برند. تاکنون نمایندگان کارگران جلساتی را با مسئولان کارخانه داشته اند اما مسئولان تنها به پرداخت یک چهارم حقوق تیر ماه راضی شده اند، اما کارگران قبول نکرده و کارگران تمامی طلبهایشان را میخواهند و کارخانه در آستانه تعطیلی است. کارخانه کاشی وسفال شیرکوه تفت در زمینی به مساحت ٦٧هکتار واقع در کیلومتر ٥٠جاده یزد ، شیراز واقع میباشد.

 

٢٥ آذر: خاتمه موقت اعتراض کارگران پتروشیمی مارون

روز ٢٥ آذر کارگران پتروشیمی مارون با وعده مدیریت مبنی بر پرداخت دستمزدهای معوقه

آنان تا دو هفته دیگر، موقتا به تجمعات اعتراضی خود خاتمه دادند. بیش از ٤٠٠ کارگر این کارخانه صبح روز ٢٣ اذر به نمایندگی از ٢٥٠٠ کارگر شاغل در این مجتمع با حضور در مقابل دفتر مدیریت کارخانه، نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وهمچنین افزایش نیافتن دستمزد ماهانه خود اعتراض کردند. به گفته کارگران یکسان‌سازی حقوق تا به حال در مجتمع پتروشیمی مارون اعمال نشده است و این مسئله باعث شده است تا افزایش دستمزد کارگرانی که سالهاست در این واحد صنعتی به کارهای سخت مشغولند، متناسب با سوابق کاری آنها نباشد.این کارگران پیش از این تجمع دیگری در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در محوطه مجتمع انجام دادند که مدیریت وعده رسیدگی داد، اما به این وعده عمل نشد. به گفته کارگران درآمد نزدیک به دو هزار کارگر قرار دادی و ٥٠٠کارگر رسمی شاغل در این واحد صنعتی افزایشی نیافته و در حد و اندازه حداقل‌ باقی مانده است. قراردادهای موقت و خطر از دست دادن کارشان است و مدیریت تحت عنوان کارگر بومی و غیر بومی سعی میکند میان آنها تفرقه ایجاد کند.

 

٢٥ آذر؛ اعتراض کارگران پلی اکریل در اصفهان

کارگران پلی‌اکریل در اعتراض به عدم پرداخت ٦ ماه دستمزد خود در اعتراض به سر میبرند. بعلاوه کارگران شرکت DMT نیز که یکی از زیرمجموعه های پلی‌اکریل و تولید کننده مواد اولیه نساجی است، ٧ ماه دستمزد خود را طلب دارند.

 

٢٤ آذر؛ تجمع اعتراضی کارگران پروژه های عمرانی شهرداری گرگان برای دومین روز متوالی

روزچهارشنبه ٢٤ آذربرای دومین روز متوالی،جمعی از کارگران پروژه های عمرانی شهرداری گرگان دراعتراض به عدم پرداخ ٦ماه حقوق در داخل و خارج ساختمان مرکزی این نهاد تجمع کردند.به گفته کارگران مجموع طلب آنها از محل دو پروژه دور برگردان و پل صیاد شیرازی افزون بر پنج میلیارد است.

تجمع کارگران شهرداری لنگرود دراعتراض به عدم پرداخت حقوق مقابل فرمانداری!

 

صبح روز ٢٤ آذر، جمعی از کارگران شهرداری لنگرود دراعتراض به عدم پرداخت حقوقشان مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

در این تجمع اعتراضی علاوه بر کارگران قراردادی، تعدادی از کارگران شرکتی نیز حضور داشتند. این کارگران بصورت شرکتی کار میکنند و شهرداری خود را مسئول پاسخگویی به آنان نمیداند بدین ترتیب کارگران بین پیمانکاران و شهرداری پاسکاری میشوند. این کارگران قبلا نیز برای پیگیری طلبهایشان تجمع داشته و به شهردار و فرماندار و مقامات مختلف شهر مراجعه کرده اند اما جوابی نگرفته اند. از جمله چندی پیش تعدادی از همسران کارگران شهرداری لنگرود به نشانه اعتراض در ساختمان شورای شهر لنگرود تجمع کردند.

 

تجمع کارگران پلی‌اکریل مقابل استانداری اصفهان

کارگران DMT هم به تجمع پیوستند

تجمع کارگران پلی‌اکریل مقابل استانداری اصفهان/ کارگران DMT هم به تجمع پیوستند

صبح امروز بیش از چهارصد نفر از کارگران پلی‌اکریل در اعتراض به عدم پرداخت ٦ ماه دستمزد خود مقابل استانداری اصفهان تجمع کردند.در این تجمع اعتراضی علاوه بر کارگران شرکت پلی اکریل، جمعی از کارگران شرکت DMT نیز که یکی از زیرمجموعه های پلی‌اکریل و تولید کننده مواد اولیه نساجی است، شرکت داشتند. معوقات کارگران DMT در هفت ماه گذشته پرداخت نشده است.

ظهر روز ٢٣ آذر مسئولان استانداری و نمایندگان مدیرعامل در جمع تجمع‌کنندگان حاضر شدند و به کارگران وعده دادند که یک ماه از مطالبات آنها به زودی پرداخت خواهد شد. کارگران به تجمع خود موقتا خاتمه دادند، اما میگویند اگر این وعده مثل وعده های قبلی عملی نشود دوباره دست به اعتراض خواهند زد.

کارگران شرکت پلی‌اکریل اصفهان در همین رابطه در شانزده آذر ماه مقابل درب کارخانه تجمع کرده و به قصد برگزاری تجمع در مقابل استانداری پیاده به سمت شهر حرکت کردند که در میانه راه از ادامه پیاده‌روی آنها جلوگیری شد. کارخانه پلی اکریل اصفهان یکی از مراکز داغ اعتراضات کارگری در ایران است که اعتراضات کارگران در این کارخانه همواره انعکاس بسیاری در شهر اصفهان داشته است.

تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی مارون با خواست اجرای طبقه بندی مشاغل

صبح امروز ٢٣ اذر بیش از ٤٠٠ نفر از کارگران مجتمع پتروشیمی مارون به نمایندگی از ٢٥٠٠ کارگر شاغل در این مجتمع با حضور در مقابل دفتر مدیریت کارخانه، نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وهمچنین افزایش نیافتن دستمزد ماهانه خود اعتراض کردند. به گفته کارگران یکسان‌سازی حقوق تا به حال در مجتمع پتروشیمی مارون اعمال نشده است و این مسئله باعث شده است تا افزایش دستمزد کارگرانی که سالهاست در این واحد صنعتی به کارهای سخت مشغولند، متناسب با سوابق کاری آنها نباشد.این کارگران پیش از این تجمع دیگری در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در محوطه مجتمع انجام دادند که مدیریت وعده رسیدگی داد، اما به این وعده عمل نشد. به گفته کارگران درآمد نزدیک به دو هزار کارگر قرار دادی و ٥٠٠کارگر رسمی شاغل در این واحد صنعتی افزایشی نیافته و در حد و اندازه حداقل‌ باقی مانده است. قراردادهای موقت و خطر از دست دادن کارشان است و مدیریت تحت عنوان کارگر بومی و غیر بومی سعی میکند میان آنها تفرقه ایجاد کند.

 

تجمع اعتراضی کارگران سد « میمه » مقابل فرمانداری دهلران

روز ٢٢ آذر جمعی از کارگران پروژه سد میمه شهرستان دهلران در اعتراض به تعویق پرداخت ٥ ماه دستمزد خود مقابل ساختمان فرمانداری دهلران تجمع کرده‌اند. بنا بر خبر تجمع کنندگان کارگرانی هستند که اخیرا از سوی کارفرما بیکار شده‌ و هنوز نتوانسته‌اند مطالبات معوقه مزدی خودرا دریافت کنند. علاوه بر مطالبات کارگران دست کم یک سال است که پیمانکار اصلی پروژه سد میمه به بهانه کمبود اعتبارات مالی، مطالبات پیمانکاران زیر مجموعه خود را نداده است. و این باعث پاسکاری کارگران بین پیمانکاران و مدیریت اصلی شده است. کارگران خواستار تمامی طلبهایشان هستند.

 

تجمع اعتراضی کارگران معدن همکار

روز ٢٢ آذر دستکم ٣٠٠ نفر از کارگران معدن زغال سنگ « همکار» واقع در شهرستان راور کرمان در اعتراض به تتصمیم کارفرما مبنی بر بازگرداندن پیمانکاران به این معدن و پیمانی کردن قرار دادها و بطور مشخص واگذاری بخش استخراج معدن به پیمانکار دست از کار کشیده و در محوله معدن تجمع کردند. به گفته کارگران معدن همکار، آنها پیش از این تجربه کار کردن برای پیمانکاران مختلف و بدحسابی‌های آنها را داشته‌ا و حاضر به تکرار این بربریت و به خطر افتادن امنیت شغلی خود نیستند.

 

تجمع اعتراضی کارگران شیشه قزوین برای  هفتمین روز متوالی !

١٨آبان،کارگران شیشه قزوین برای هفتمین روزمتوالی دراعتراض به عدم پرداخت٨ماه حقوق،٥ماه حق بیمه،حق سنوات وعیدی سال های گذشته،شرایط سخت کاری ،اخراج همکارانشان ونداشتن امنیت شغلی دست به تجمع در محوطه کارخانه زدند.

 

 

 

گزارش

 

اعتراض تند اتحادیه کشتیرانی استرالیا علیه حکومت اسلامی ایران

در نامه به گای رایدر دبیر کل سازمان جهانی کار “آی ال او”

بدنبال تماس ارسلان ناظری پل مک لی رئیس اتحادیه کشتیرانی استرالیا شاخه سیدنی طی نامه ای شدید اللحن به گای رایدر نسبت به سیاستهای سرکوبگرانه حکومت اسلامی ایران اعتراض کرد. او همزمان پیامی به کنفرانس کارگری کمپین برای آزادی کارگران زندانی در ایران (Free Them Now ) که در سوئد بر گزار شد ارسال کرد و سیاستهای جمهوری اسلامی را محکوم نمود و با کارگران ایران اعلام همبستگی نمود. این اتحادیه قبلا نیز طی بیانیه ای خواستار اخراج جمهوری اسلامی از سازمان جهانی کار شده است. متن نامه پل مک لی به گای رایدر چنین است:

٨ دسامبر٢٠١٦

جناب گای رایدر عزیز

اتحادیه کشتیرانی استرالیا شاخه سیدنی عمیقا نگران حملات مکرر اخیر به کارگران در ایران است. در ماه اکتبر ٢٠١٦ ما شاهد محاکمه و زندانی کردن شماری از کارگران سرشناس ایران بودیم. جعفر عظیم زاده که رئیس هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و از هماهنگ کنندگان ٤٠ هزار امضا بر سر خواست افزایش دستمزدها است. به ١٧ سال زندان محکوم شده است.

شاپور احسانی راد عضو دیگر هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران به ١١ سال حبس محکوم شده است.

و اسماعیل عبدی دبیر کانون صنفی معلمان تهران به ٦ سال حبس محکوم شده است.

این موارد استثنایی نیست و نشاندهنده سیاست گسترده ترور و سرکوب در محیطهای کارگری در ایران است که کارگران از پایه ای ترین حقوق خود مثل حق تشکل، حق اعتصاب، حق تجمع و آزادی بیان محروم شده اند.

حکومت ایران به این هم بسنده نکرده و با اصلاحیه جدید قانون کار میخواهد “کمیته های انضباطی” را در محیط های کار مستقر کند. این اصلاحیه به این کمیته ها اختیار تام میدهد که کارگر را هر وقت که خواستند اخراج کنند. این چیزی جز تلاش برای ساکت کردن کارگران نیست.

ما خواهان حمایت آی ال او از تلاشهای فعالین ایرانی و محکوم کردن این اقدامات وحشیانه حکومت ایران هستیم. آی ال او باید فورا برای بهبود وضعیت کارگران در ایران اقدام کند. ما از سازمان جهانی کار میخواهیم که از حکومت ایران بخواهد که فورا همه کارگران زندانی و زندانیان سیاسی در ایران را آزاد کند و تمام قوانینی که حقوق کارگری را نقض میکند لغو نماید.

در صورت نیاز به توضیح بیشتر در این مورد لطفا با من تماس بگیرید.

با همبستگی: پل مک لی

 

عفو بین الملل: اسماعیل عبدی را آزاد کنید

عفو بین الملل در بیانیه ای خواستار اقدام فوری برای آزادی اسماعیل عبدی شده است.

در فراخوان عفو بین الملل آمده است: اسماعیل عبدی فعال صنفی معلمان ایران و دبیر سابق کانون صنفی معلمان ایران (تهران) در تاریخ ٩ نوامبر دستگیر و برای تحمل حکم ٦ سال زندان، به زندان اوین منتقل شد. او صرفا به دلیل فعالیت های مسالمت آمیز صنفی مورد هدف قرار گرفته است.

اسماعیل عبدی در ماه فوریه ٢٠١٦توسط شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به جرم های امنیتی از جمله “تبلیغ علیه نظام” و ” اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی” به شش سال زندان محکوم شد. .

این اتهامات علیه اسماعیل عبدی به خاطر فعالیت های مسالمت آمیزصنفی اوست؛ از جمله به خاطر همکاری او با آموزش بین الملل، این بزرگترین فدراسیون جهانی اتحادیه معلمان، و سازمان دادن تظاهرات مسالمت آمیز معلمان و اعضای کانون های صنفی معلمان در مقابل مجلس در اکتبر ٢٠١٦ برای اعتراض به سطح پایین بودجه آموزش و پرورش و دستمزد معلمان و اعتراض به زندانی کردن فعالین صنفی معلمان است. حکم صادر شده علیه عبدی در اکتبر ٢٠١٦ در دادگاه تجدید نظر تایید شد.

اسماعیل عبدی نخستین بار در ٢٧ ماه ژوئن ٢٠١٥ توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت شد، و این زمانی بود که او قصد داشت برای شرکت در هفتمین کنگره آموزش بین الملل که در ژوئیه ٢٠١٥ در شهر اوتاوا برگزار شد، ویزا بگیرد.

در ادامه این سازمان بین المللی از فعالان سراسر جهان خواسته است که با نامه نگاری با مقامات ایران خواستار آزادی وی شوند.

منبع خبر: حقوق کارگر معلم

 

بین المللی

آفریقا – تداوم تلاش پناهجویان برای رسیدن به اروپا

حدود ٤٠٠ مهاجر آفریقایی روز جمعه ٩ دسامبر با هجوم دسته جمعی و عبور از سیم خاردار و نرده های بلند و موانع مرزی از مراکش وارد شهر سئوتای اسپانیا شدند. سئوتا، شهری خودمختار و تحت حاکمیت اسپانیا و هم مرز مراکش در ساحل شمالی آفریقاست که تنگه جبل الطارق آن را از سرزمین اصلی اسپانیا جدا می کند. تعدادی از مهاجران با سر رسیدن ماموران پلیس دو دل و با تردید همچنان بر بالای نرده ها و در وضعیتی دشوار نشسته بودند. تقریبا تمامی این مهاجران به کمپ موقت منتقل می شوند تا مسئولان اسپانیایی در خصوص بازگرداندن، انتقال یا اجازه عبور به آنها به خاک اصلی اسپانیا تصمیم بگیرند. تعداد زیای از این مهاجران به هنگام عبور از موانع و سیم خاردار جراحت برداشتند و ٢٦ نفر از آنان روانه بیمارستان شدند.  تا ماه نوامبر سال جاری میلادی (٢٠١٦) حدود ١٧١ هزار مهاجر خود را با قایق از شمال آفریقا به ایتالیا رساندند اما بیش از ٤ هزار مهاجر در دریای مدیترانه جان باختند.

افغانستان – اعلام اعتصاب عمومی‌ اتحادیه باربران

طلا محمد اتمانزی، رئیس عمومی اتحادیه باربری افغانستان اعلام‌کرد که به دلیل عدم رسیدگی حکومت به مشکلات آنان، اعضای این اتحادیه روز دوشنبه، ٢٢ آذر، اعتصاب عمومی می‌کنند. او در یک نشست خبری در کابل گفت که حکومت به مشکلات باربران افغانستان توجه نکرده و نهادهای دولتی افغانستان از کامیون‌داران در جاده‌ها اخاذی می‌کنند.

آقای اتمانزی گفت که کامیون‌داران افغانستان سربازان بدون مزد دولت هستند و خواست آنان مبارزه دولت با فساد اداری است.

او مدعی شد پولی که از آنان اخاذی می‌شود، به میلیون‌ها دلار می‌رسد.

اکرام افضلی، رئیس سازمان دیدبان شفافیت افغانستان می‌گوید که کامیون‌داران افغان مشکلات زیادی را به دلیل اخاذی‌ها در جاده‌ها تجربه می‌کنند.

او گفت که از ٣ میلیارد دلار رشوه‌ای که سالانه توسط نهادهای دولتی از شهروندان افغانستان گرفته می‌شود، حدود یک میلیارد دلار از کامیون‌داران است.

او افزود که این اخاذی‌ها توسط کارمندان وزارت‌خانه‌های فواید عامه، داخله/ کشور، ترانسپورت (ترابری) و مالیه/ دارایی گرفته و کامیون‌داران افغانستان را “به ستوه” آورده‌ است.

آقای افضلی افزود که دیدبان شفافیت افغانستان تمام مناطقی را که در آنجا اخاذی صورت می‌گیرد، بررسی و نقشه آنرا به دولت افغانستان داده‌ است. او از دولت افغانستان خواست که با مبارزه با فساد، فاصله میان مردم و حکومت را کمتر سازد.

به گفته آقای افضلی اگر حکومت افغانستان روند مبارزه با فساد اداری را جدی نگیرد، ممکن است در آینده عواقب بد برای دولت در پی‌داشته باشد.

نتایج یک نظرسنجی تازه از سوی نهاد دیدبان شفافیت، نشان می‌دهد که افغانها سالانه ٣ میلیارد دلار رشوه می‌دهند. براساس یافته‌های دیدبان شفافیت افغانستان، پس از ناامنی و بیکاری، فساد همچنان بزرگترین مشکل مردم افغانستان است.

 

ایتالیا – موفقیت چشمگیر کارگران فلز کار

پس از یک دوره طولانی‌ مذاکرات و برگزاری اعتصاب، کارگران فلز کار موفق به تحمیل خواسته‌های اساسی‌ خود شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سه اتحادیه سراسری کارگران فلزکار ایتالیا در ١٦ ماه گذشته، یک سلسله مذاکرات طولانی با کارفرمای اصلی این صنعت در این کشور برگزار کردند.

این کارگران همچنین یک اعتصاب بیست ساعته نیز سازماندهی کردند و در نهایت در اواخر ماه نوامبر توانستند به یک توافق رضایتبخش دست پیدا کنند.

این توافق بین سه اتحادیه فلزکار و فدراسیون کارفرمایان صنعت فلز این کشور منعقد شده و ١.٦ میلیون کارگر این صنعت را دربرمی‌گیرد.

این قرارداد که یک قرارداد چتری است، سطح مزایای دریافتی کارگران را افزایش می دهد و براساس برنامه ریزی به اتحادیه‌های کارگری اجازه می‌دهد در درازمدت برای بالاتررفتن دستمزد کارگران مذاکره کنند.

در این قرارداد، حق آموزش ضمن خدمت برای کارگران به رسمیت شناخته شده و سطح مشارکت کارگران در اداره کارخانه ها و واحدهای تولیدی بالا رفته. همچنین کارفرمایان موظف شده اند برای کارگران خدمات بیمه تکمیلی فراهم کنند و قوانین ایمنی را سفت و سخت‌تر اجرا کنند.

فعالان کارگری فلزکار ایتالیا می گویند در این توافق جمعی، اهم خواسته ها ما لحاظ شده و در مجموع، این توافق یک موفقیت محسوب می شود.

 

عربستان – بازداشت یک زن جوان بدلیل برداشتن پوشش “عبایه

به گفته رسانه های محلی، پلیس عربستان سعودی زن جوانی را به دلیل برداشتن عبایه و نقض قوانین حجاب در یک خیابان اصلی در ریاض بازداشت کرد.

خبرگزاری رویترز می گوید عربستان سعودی قوانین سفت و سخت حجاب اجباری را بر زنان اعمال می کند؛ و زنان در این کشور حق رانندگی ندارند.

روزنامه الشرق گفت این زن پس از آن بازداشت شد که پلیس امر به معروف از او شکایت کرد.

الشرق به نقل از یک سخنگوی پلیس ریاض گفت: مقامات پلیس دختری را که در خیابان التحلیه بدون عبایه ظاهر شده بود بازداشت کردند. او در چالشی شرکت کرده بود که چند روز قبل شخصا در رسانه های اجتماعی اعلام کرده بود.

یک وبسایت خبری محلی دیگر نیز گفت که این زن در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرده بود که قصد دارد بدون عبایه به خیابان برود. دو وبسایت خبری نیز عکس او را با کت سیاه و پیراهن بلند رنگی منتشر کردند.

 

ترکیه – ترکیه بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران و سرکوبگر آزادی بیان در ٢٠١٦

“سازمان گزارشگران بدون مرز”، تازه‌ترین گزارش خود را درباره خشنونت علیه روزنامه‌نگاران در جهان منتشر کرد. علاوه بر کشورهایی که به طور سنتی از آن‌ها با عناوین “زندان روزنامه‌نگار” یاد می‌شود، در گزارش امسال، ترکیه در صدر فهرست کشورهای سرکوبگر روزنامه‌نگاران قرار گرفته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید: همزمان با انتشار این گزارش، ٣٤٨ روزنامه نگار، شامل گزارشگر، وبلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار غیرحرفه‌ای در زندان‌های جهان بسر می‌برند. بنا بر این گزارش، طی تنها یک سال گذشته، شش درصد بر میزان روزنامه نگاران زندانی افزوده شده است.
شمار زندانیان روزنامه‌نگار حرفه‌ای درهمین مدت ٢٢ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سازمان گزارشگران بدون مرزتأکید می‌کند که شمار زندانیان روزنامه‌نگار در ترکیه در ماه‌های اخیر و از فردای “کودتای نافرجام” در ١٥ ژوئیه، به ٤ برابر افزایش یافته وهم اکنون بیش از ١٠٠ روزنامه نگار در زندان‌های این  کشور به سر می‌برند. گزارش نشان می‌دهد که شمار روزنامه نگاران زن زندانی نیز طی یک سال گذشته ٤٠٠ درصد افزایش یافته است.  در ترکیه یک سوم روزنامه‌نگاران زندانی را زنان تشکیل می‌دهند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، تأکید می‌کند که رجب طیب اردوغان طی یک سال گذشته، کثرت‌گرایی و آزادی بیان را در کشورش بکلی نابود کرده و ترکیه را به بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران مبدل ساخته است.
گزارش یادآوری می‌کند که پس از ترکیه، ٣ کشور چین، ایران و مصر، دو سوم روزنامه نگاران زندانی در جهان را تشکیل می‌دهند.

 

برزیل – هزاران نفر در اعتراض به طرح ریاضتی دولت به خیابانها آمدند

 

بدنبال تصمیم مجلس سنا هزاران برزیلی در مخالفت با سناتورها و در اعتراض به کاهش بودجه بخش هایی همچون آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و نیز بخش هایی که طبقه متوسط از آن بهره مند هستند در برازیلیا، پایتخت و شهرهای دیگر چندین ایالت به خیابان ها آمدند.

 

تظاهرکنندگان نسبت به اصلاح قانون اساسی و محدودیت افزایش هزینه های عمومی در دو دهه آینده، اعتراض کردند. آنان همچنین نارضایتی خود را نسبت به سیستم سیاسی برزیل که هر هفته رسوایی های جدید فساد مالی در آن فاش می شود، ابراز داشتند. معترضان می گویند، دولت “میشل تمر” با این اقدام، باعث کاهش بودجه بخش های حساسی نظیر آموزش و پرورش، بهداشت و درمان می شود.

یکی از جوانان معترض برزیلی گفت: “نمی توانید آینده میلیونها برزیلی را به مدت ٢٠ سال از آنان سلب کنید و به هیچ انگارید. سناتورها امروز قدمی بزرگ رو به عقب برداشتند.”

گروهی از هزاران معترض در سائوپائولو، بزرگترین شهر برزیل، خیابان “پائولیشتا” که به قلب مالی این شهر منتهی می شود را مسدود کردند و هر آنچه در دست داشتند را به سوی این ساختمان پرتاب کردند.

بخش بزرگی از جامعه برزیل از طرح ریاضت اقتصادی و فساد دولمتردان که هر از چند گاه فاش می شود ناراضی و ناخرسندند و خواهان کناره گیری رئیس جمهوری از قدرت هستند.

 

 

 

اتحادیه اروپا –  بیش از ٦٢هزار افغان در سه ماهه سوم ٢٠١٦ درخواست پناهندگی دادند

گزارش تازه اتحادیه اروپا درباره میزان درخواست پناهندگی به این اتحادیه در سه ماهه سوم سال ٢٠١٦ نشان می‌دهد که بیش از ٦٢ هزار شهروند افغانستان برای اولین بار تقاضای پناهندگی را در این مدت ارائه داده‌اند.

بر اساس این آمار، تعداد شهروندان افغانستان که برای پناهندگی در اتحادیه اروپا درخواست داده‌اند، نسبت به سه ماهه سوم سال ٢٠١٥ چندان تغییری نکرده، اما در مقایسه با سه ماهه دوم سال ٢٠١٦، بیش از ١٤ در صد افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است که شهروندان ١٤٦ کشور در سه ماهه سوم سال ٢٠١٦ برای اولین بار درخواست پناهندگی در اتحادیه اروپا ارائه داده‌اند.

پیش از افغانستان، شهروندان سوریه که بر اساس روال قانونی برای اول بار درخواست پناهندگی خود را ارائه داده‌اند در رده اول است. این رقم برای عراقی‌های متقاضی پناهندگی بیش از ٣٦هزار بوده که در رده سوم قرار دارند.

 

به گزارش اتحادیه اروپا، از مجموع ٦٢١٠٠ درخواست پناهندگی شهروندان افغانستان در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، بیش از ٨٠ درصد از آنها را آلمان دریافت کرده است.

دولت آلمان سال گذشته اعلام کرده بود که پناهندگان افغان‌ که در آلمان پذیرفته نشده‌اند، دوباره به افغانستان بازگردانده خواهند شد.

آلمان روز چهارشنبه، آذر اولین گروه ٣٤ نفری پناهجویان افغان را که درخواست پناهندگی‌شان رد شده است، به افغانستان برگرداند.