اخبار هفته: کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان


از خوزستان چه خبر؟

اخبار هفته: کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

-طبق گزارشات امروز ۱۷ فروردین زمین‌لرزه‌ای به بزرگی چهار و نه دهم ریشتر در ساعت ۱۲:۱۵ به وقت محلی منطقه مشراگه از توابع رامشیر در خوزستان را لرزاند. طبق اخبار  زمین‌لرزه در بیشتر مناطق خوزستان از جمله اهواز، مسجدسلیمان، آبادان، ماهشهر احساس شد و هنوز جزئیاتی از خسارت‌های احتمالی  اعلام نشده است. در حکومت اسلامی حوادثی طبیعی همچون سیل و زلزله بدلیل نبود زیرساختهای امن و محرومیت مردم از حداقل تامینات و استانداردهای زندگی، معمولا فاجعه می آفریند.

-بنا بر گزارشات منتشر شده روز ۱۶ فروردین از سوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان سه معلم خوزستانی  به اسامی پیروز نامی، سیامک صادقی چهرازی و علی کروشاتی برای ۲۶ فروردین به دادگاه انقلاب اهواز احضار شدند. این فعالین از سال ۱۴۰۰ چندین نوبت با پرونده سازی های اطلاعات سپاه بازداشت شده و هر بار با پرونده جدید قضایی مواجه شده‌اند. همچنین  به رغم دستور قضایی وسایل ارتباطی آن‌ها که در زمان بازداشت توقیف شده به آنان مسترد نشده است. تشکل های عضو شورای هماهنگی ضمن انتشار این خبر و  حمایت  خود از اعضای کانون صنفی معلمان خوزستان تاکید کردند که پرونده سازی‌های نهادهای امنیتی هرگز نمی تواند مانع تشکل یابی و اعتراضات مردم و معلمان باشد . و تا زمانی که مطالبات انسانی معترضان تامین نشود اعتراضات گسترده تری در پیش خواهد بود

– سپیده قلیان زندانی سیاسی شجاع و محبوب مردمی که در زندان نیز در دفاع از انقلاب زن زندگی آزادی و علیه سرکوب و زندان صدای آزادیخواهی است، از پانزدهم فروردین با خواست انتقال خود از زندان اوین به زندان محل سکونتش در اهواز در اعتصاب غذا بسر میبرد. از سپیده قلیان وسیعا حمایت کنیم. او باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود. گفتنی است به تازگی کتابی به قلم سپیده قلیان  با عنوان “احضار دوال‌ پای رسوایی با پای سیب” منتشر شده است. در این کتاب سپیده قلیان از روایت‌های زندان گفته است و خواسته است که با او در زندان نامه‌نگاری شود.  بدین ترتیب او  در زندان صدای رسای زندانیان است.

– روز ۱۴ فروردینکارگران شهرداری کوت‌عبدالله اهواز در اعتراض به معوقات مزدی و وضع بد معیشتی خود تجمع کردند. این کارگران دررابطه با این موضوع بارها تجمع و اعتراض داشته اند.

– بنا بر خبر منتشر شده در ۱۳ فروردین  آیات عبیات جوان ۱۹ ساله، اهل خوزستان مدت سه ماه است که در بازداشت  بسر میبرد. اما از ارگان بازداشت کننده و محل نگهداری او هیچ اطلاعی در دست نیست. خانواده‌ی آیات در این مدت بارها به نهادهای قضائی مراجعه کرده‌اند ولی پاسخی دریافت نکرده‌اند.

-روز ۱۳ فروردین یکی از شهروندان در دزفول به دلیل رقص و پایکوبی بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شد. گفته می‌شود این بازداشت پس از انتشار تصاویری از رقص و پایکوبی تعدادی از شهروندان بر روی پل قدیم دزفول در فضای مجازی صورت گرفته است. رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول در استان خوزستان از بازداشت اعضای یک تور “مختلط” گردشگری خبر داده و گفته است که این افراد با ظاهری “نامناسب” در یکی از مناطق گردشگری دزفول اقدام به رقص و پایکوبی کرده بودند. این خبر و رقص مختلط زن و مردم در نوروز و سیزده به در گوشه دیگری از به چالش کشاندن کل بساط  آپارتاید جنسی حکومت اسلامی است و در سراسر کشور جریان دارد. مردم سنگر حجاب را فتح کرده اند و اکنون جداسازی زن و مرد و آپارتاید جنسی بعنوان خاکریز بعدی است که مردم در تلاش تصرف آن هستند. 

– روز ۱۲  فروردین مادر دادخواه عادل کیانپور در سفری به ماهشهر (معشور) با مادر و فرزندان عباس دریس دیدار و با آنان اعلام همبستگی کرد. عادل کیانپور، زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز در دی ۱۴۰۰ یک هفته پس از اعتصاب غذای خود در اعتراض به عدم دسترسی به حق دادرسی عادلانه و دریافت کمک‌های پزشکی جان باخت.

– عباس دریس کارگر زندانی و از بازداشت شدگان خیزش مردمی در سال ۹۸ در خطر اعدام قرار دارد. عباس دریس بارها در دادگاه اتهامات منتسب به خود را انکار کرده و اذعان کرده که اعترافاتش تحت شکنجه ماموران وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران گرفته شده است. علیرغم همه اینها و با وجود رضایت خانواده مقتول، در بهمن ماه ۱۴۰۲ حکم اعدام عباس دریس توسط دیوان عالی مورد تایید قرار گرفت. قابل توجه اینست که بنا بر گزارشات عباس دریس در دو دادگاه جداگانه به احکام متفاوتی محکوم شده است. شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان خوزستان در تاریخ ۲۲ آذر ۱۴۰۲، وی را به ۱۴ سال زندان محکوم کرد. اما دیوان عالی این حکم را ملغی و حکم اعدام وی را صادر کرد. وی از تنها شاهدان کشتار نیزار اهواز است و صدور حکم اعدام او می‌تواند به منزله ارعاب و سرکوب دیگر شاهدان و معترضان باشد. حکم اعدام عباس دریس باید لغو شود و فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

-گزارشات از زندان شیبان اهواز حاکی از فشارهای شدید امنیتی در زندان شیبان بر روی زندانیان است. در این زندان بیش از ۷۰ زندانی سیاسی تنها در بند ۵ زندان شیبان اهواز به سر می برند. این زندانیان سال‌های طولانی ای است که در زندان هستند و در اثر  شرایط بد زندان و شکنجه‌هایی که بر آنها اعمال شده دچار بیماری‌های متعددی شده‌اند.

-عباس (مجاهد) کورکوری از زندانیان در بند در زندان شیبان اهواز زیر خطر اعدام قرار دارد. او در شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شد و این حکم در دیوان عدالت مورد تایید و به شعبه اجرای احکام ایذه ارجاع شده است. اتهامات عباس کورکوری عبارتند از : محاربه از طریق کشیدن سلاح، افساد فی‌الارض از طریق تیراندازی با سلاح جنگی، ایراد خسارت عمده به تمامیت جسمانی منتج به جان باختن هفت نفر و تشکیل گروه باغی.

مرکز رسانه قوه قضاییه در خصوص عباس (مجاهد) کورکوری، شهروند زندانی محبوس در زندان شیبان اهواز، مدعی است که آقای کورکوری متهم به قتل کیان پیرفلک، کودک جان باخته در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ است. این درحالیست که خانواده پیرفلک از جمله زینب مولایی راد، مادر این کودک بارها این ادعا را رد کرده و اظهار داشته که فرزند او در پی تیراندازی نیروهایی وابسته به حکومت، جان خود را از دست داده است. عباس کورکور باید فورا آزاد و حکم اعدام او لغو شود. به نجات جان عباس کورکور بشتابیم. – شمار دیگری از زندانیان که کمتر نامی از آنها برده شده عبارتند از: غلامحسین کلبی، متولد ۱۳۳۸ اهل ماهشهر. او ۲۴سال است که بدون یک روز مرخصی در زندان‌های مختلفِ ایران محبوس است. و از سال ۱۳۹۴ در  زندان شیبان اهواز محبوس است. رضا عرب پور از بازداشت شدگان انقلاب در ایذه  است که بدون محاکمه  و بلاتکلیف در زندان شیبان به سر می برد. بیش از شانزده ماه از بازداشت   رضا عرب‌پور، شهروند ایذه‌ای، در زندان شیبان اهواز می‌گذرد و او هنوز بلاتکلیف است.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۱۷ فروردین ۱۴۰۳، ۵ آپریل ۲۰۲۴–

tel:00447435562462

tel:00447435562462