اسرائیل و ائتلاف نظامی آمریکا و ناتو

بسوی افزایش تنش نظامی؟

 ًتئاتر ایران نزدیک(تیراننت   

 جنگ علیه ایران دیگر در کشوی میز پنتاگون نیست و متوقف نمی‌شود

نوشته: میشل شودوفسکسی

برگردان: آمادور نویدی

    جنگ علیه ایران که بمدت ۲۰ سال بر روی میز پنتاگون بوده است، دیگر منتظر نمی‌ماند!

 پروسه افزایش تنش نظامی ادامه دارد.

اسرائیل و ائتلاف آمریکا ناتو:

این  یک تعهد و اقدام پیچیده نظامی- اطلاعتی‌ست که طی چندین سال بدقت در ارتباط و هم‌آهنگی با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، پنتاگون، فرماندهی استراتژیک آمریکا و ناتو طرح‌ریزی شده شده است.(به مقاله زیر مراجعه نمائید)

جنگ اسرائیل علیه حماس در اکتبر ۲۰۲۳، منجر به پروسه تشدید نظامی می‌شود که بطور بالقوه ای می‌تواند بخش بزرگی از خاورمیانه را فرا گیرد.

در ساعت‌های اولیه روز شنبه، ۷ اکتبر ۲۰۲۳، حماس برهبری «محمد دیف»، فرمانده نظامی خود «عملیات طوفان الاقصی» را براه اندخت. نتانیاهو در همان‌روز، باصطلاح «وضعیت آمادگی جنگی» را تأئید نمود.

عملیات نظامی همیشه بدون تغییر از قبل برنامه‌ریزی می‌شوند. آیا «عملیات طوفان الاقصی» یک «حمله غافل‌گیرکننده» بود؟

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند، آن‌ها از حمله حتمی‌الوقوع حماس مطلع نبودند.

حماس  آلت دست موساد است

اسناد ثبت شده و مستندات فراوان نشان می‌دهد که جنگ اسرائیل مستقیما علیه نوار غزه یک «پرچم دروغین» اهریمنی است که با دقت و بخوبی برنامه‌ریزی شده است(فیلیپ جرالدی، میشل شودوفسکی، ۹ اکتبر ۲۰۲۳).(۱) درباره نقش حماس، سابقه ای طولانی وجود دارد که به سال ۱۹۸۷ برمی‌گردد.

«گربه از کیسه بیرون آمده است»(اصطلاح انگلیسی- راز فاش شده است): ارتباط دولت اسرائیل با حماس با صراحت توسط نتانیاهو-نخست وزیر اسرائیل تأئيد شده است که خواهان حمایت حزب لیکود از حماس است، که بعنوان «بخشی از یک استراتژی» و باید حمایت مالی هم می‌شود.

نتانیاهو در جلسه‌ای‌که با اعضای کنیسیت(Knesset )در مارس ۲۰۱۹ داشت، گفت:

«هرکسی‌که بخواهد مانع ایجاد یک کشور فلسطینی شود، باید از تقویت حماس و انتقال پول به حماس پشتیبانی نماید. 

«این بخشی از استراتژ‌ی ماست- تا فلسطینیان مقیم غزه را از فلسطینی‌های کرانه باختری جدا و منزوی کنیم.»( هارتص، ۹ اکتبر ۲۰۲۳)تأکید از نویسنده است.(۲)

هم‌کاری نظامی اسرائیل با پنتاگون و ناتو

 هم‌‌کاری‌های نظامی اسرائیل با هردو، پنتاگون و ناتو  توسط نیروی دفاعی اسرائیل(IDF) بعنوان ابزاری جهت «افزایش قدرت بازدارندگی اسرائیل در برابر تهدید دشمنان بالقوه، عمدتا ایران و سوریه درنظر گرفته می‌شود

از سال ۲۰۰۴، اسرائیل عملا عضوی از ناتو(با شرایط ویژه) درگیرست که شامل هم‌آهنگی‌های فعال نظامی و اطلاعاتی، هم‌چنین مشاوره و رایزنی‌های مرتبط با سرزمین‌های اشغالی فلسطین است.

دبیرکل ناتو، ینس استولینبرگ(در کنفرانس مطبوعاتی، بروکسل، در ۱۲ اکتبر سال ۲۰۲۳) تأئيد نمود) که به اسرئیل حمله شده است و اعزام و استقرار نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه ظاهرا  جهت ممانعت از افزایش تنش جاری است:

هم‌واره این ریسک وجود دارد که کشورها و یا سازمان‌های دشمن با اسرائیل تلاش کنند از شرایط ایجاد شده بهره‌برداری کنند. جهت نمونه، این شامل سازمان‌های دشمن مانند حزب الله یا کشوری مانند ایران است. درنتیجه، این پیامی به کشورها و تشکیلات  متخاصم با اسرائیل است که تلاش نکنند از این وضعیت بهره‌برداری نمایند. و آمریکا نیروهای بیش‌تر نظامی را به منطقه اعزام و مستقر نموده یا کرده است، تا حداقل از هر تنشی یا از تشدید اوضاع ممانعت نماید.(کنفرانس مطبوعاتی ناتو، بروکسل، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ تأکید شده است).(۳)

تقریبا سه روز متعاقب آغاز بمباران نوار غزه توسط  نیروی دفاعی اسرائیل، بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر ژانرال فورد آمریکا( USS Gerald R. Ford)، جهت  کمک و نجات اسرائیل، خود را در آب‌های قلمرو اسرائیل مستقر کرده است.

برمبنای گزارش سی بی اس(CBS)، ناو هواپیمابر ژانرال فورد جهت «نشان‌دادن قدرت و هشدار به بازی‌گران بد» معرفی شده است. این امر هم‌چنین به تنش اشاره دارد، اما به جنایات فجیح و هولناک مرتکب شده توسط  نیروی دفاعی اسرائیل علیه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار  شهروند غیرنظامی فلسطینی در نوار غزه  اشاره ای نمی‌کند.(۴)

بنابر گزارش رسانه‌ها «[این] بخشی از ابزار نمایش پشتیبانی آمریکا از دولت یهودی پس از حمله بی‌سابقه حماس است.»

«دیوید مارتین، خبرنگار مرتبط با امنیت ملی در تلویزیون  سی بی اس می‌گوید که حضور کشتی‌های جنگی بمعنای سینگنال اخطاری به بازی‌گران بد در منطقه است

جنگ علیه ایران دیگر متوقف نمی‌شود

مقاله ماه ژانویه ۲۰۱۸ من در زیر آمده است  که در آغاز بر پروژه تئاترایران نزدیک ۲۰۰۳»(TIRANNT) و تاریخ ائتلاف‌های نظامی متمرکز بود. نسخه قبلی این مقاله در ۲۲ اوت ۲۰۱۰ منتشر شد. (۵)

 میشل شودوفسکی، گلوبال ریسرچ، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳

آمریکا چشمک می‌زند، اسرائیل گاز می‌گیرد؟

تغئیر ائتلاف‌های خاورمیانه.

 جنگ علیه ایران «متوقف شد»؟ (۶)

توسط میشل شودوفسکی، ۲ ژانویه ۲۰۱۸

پروژه جنگ علیه ایران در سال ۲۰۰۳ از پیش یک دی ژا وو بود( از قبل  احساس شده بود). این پروژه از اواسط سال‌های ۹۰ در کشوی میز پنتاگون بوده است.

  از زمان کارزار سناریوی بازی‌های جنگی تئاتر ایران نزدیک در ماه مه ۲۰۰۳( سند محرمانه افشا شده) «تئاتر ایران نزدیک»(TIRANNT) تداوم برنامه‌ریزی جنگ علیه ایران(۷)، سناریوی تشدید تنش، شامل اقدام نظامی هدایت شده علیه ایران و سوریه پیش‌بینی شده بود که سوریه، اولین مرحله آن و در سال ۲۰۱۱ بود.

اولین حمله به عراق در ۲۰ مارس ۲۰۰۳، تحت عنوان «عملیات آزادی عراق» شروع شد. سقوط بغداد در ۹ آوریل ۲۰۰۳ بود که این حمله رسما در اول ماه مه ۲۰۰۳ تکمیل شد.

 در ماه مه ۲۰۰۳،  بلافاصله متعاقب حمله و اشغال عراق، سناریوی بازی‌های جنگی تئاتر ایران نزدیک، صورت گرفت، همان‌طوری‌که ویلیام آرکین، تحلیل‌گر سابق اطلاعاتی آمریکا آشکار ساخت:

«در اوایل سال ۲۰۰۳، حتی درحالی‌که نیروهای آمریکایی در آستانه جنگ با عراق بودند، ارتش آمریکا از قبل تحلیلی را جهت یک جنگ تمام عیار با ایران آغاز کرده بود. این تحلیل که ًتئاتر ایران نزدیکً خوانده می‌شد، با یک سناریوی ساختگی جهت حمله  تفنگ‌‌داران دریایی آمریکایی و شبیه‌سازی نیروی موشکی ایران هم‌راه بود. در همان‌زمان طراحان آمریکایی و بریتانیایی بازی جنگی دریای خزر را انجام دادند. و بوش(پسر) به فرماندهی استراتژیک آمریکا.دستور داد تا یک نقشه  جنگی جهانی جهت حمله علیه سلاح‌های کشتار جمعی ایران بکشد.  

    در  خاتمه، همه این‌ها به نقشه جدید جنگی جهت «عملیات جنگی بزرگ» علیه ایران منجر می‌شد که منابع نظامی اکنون تأئيد می‌کنند که از قبل بصورت پیش‌نویس وجود داشت. [این نقشه اضطراری با نام کونپلان ۸۰۲۲ می‌توانست در صورت وقوع، ۱۱ سپتامبر دیگری باشد، و با این احتمال فعال شود که ایران پشت آن است.](ویلیام آرکین، واشنگتن پست، ۱۶/۰۴/۲۰۰۶)

 «تئاتر ایران نزدیک، سناریوی براه انداختن جنگ عیه ایران، متعاقب شکست عراق، اندیشه ای ناگفته بو. تحت نظارت فرماندهی مرکزی آمریکا- سنتکام، تئاتر ایران نزدیک روی هردو« کوتاه مدت» (یعنی پس از جنگ عراق) و هم‌چنین «فراتر از سال مالی»، هم‌چنین «همه سال»(یعنی سال‌های بعد)، سناریوهای جهت جنگ با ایران»  … شامل تمام جنبه‌های یک عملیات بزرگ، از بسیج و اعزام و استقرار نیروها تا عملیات ثبات پساتغییر رژیم.» متمرکز شده بود(همان‌جا)

نطفه تلاش تئاتر ایران نزدیک در  ماه مه ۲۰۰۳ بسته شد، زمانی‌که طراحان، مدل سازان و متخصصان اطلاعاتی، داده‌های لازم جهت  سناریوی تحلیل برای ایران را در سطح تئاتر (یعنی در مقیاس بزرگ) جمع آوری کردند. از آن‌زمان ببعد با استفاده از اطلاعات پساجنگ عراق، عمل‌کرد نیروهای آمریکا، تئاتر ایران نزدیک به‌روز شده است، در همین اثنی، طراحان نیروی هوایی، حملاتی را علیه  دفاع هوایی و اهداف موجود مدل‌سازی کرده بودند، درحالی‌که طراحان نیروی دریایی، دفاع ساحلی را ارزیابی نموه و سناریوهایی جهت حفظ کنترل تنگه هرمز در پایگاه نظامی خلیج فارس طرح‌ریزی کرده بودند.

   تجزیه و تحلیل بعدی  کارزار  تئاتر ایران نزدیک که در اکتبر ۲۰۰۳ شروع شد، نتایج سناریوهای مختلف جهت اقدام علیه ایران را محاسبه نمود تا گزینه‌هایی جهت تجزیه و تحلیل  روند اقدام را در طرح جنگی به‌روز شده ایران ارائه دهد.(همان‌جا)

   نیازی به گفتن ندارد که نقشه‌های کوتاه مدت تدوین شده در سال ۲۰۰۳ بتعویق افتاده بود.

مهار ًدوگانهً فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام)- اول عراق، بعد ایران

   هدف‌گرفتن ایران در سال ۲۰۰۳،  تصمیمی تحت تئاتر ایران نزدیک، هم‌چنین همه کوشش‌ها و «طرح‌های پنهانی» متعاقبش، بخشی از نقشه راه حل نظامی خاورمیانه بزرگ‌تر بود. 

 قبل از آن،  در دولت کلینتون، سنتکام آمریکا در سال ۱۹۹۵، تحت دکترین« مهار دوگانه» در «طرح‌های تئاتر جنگ»، نخست حمله به عراق و بعد حمله به ایران را تنظیم کرده بود:

 «منافع و اهداف گسترده امنیت ملی ابراز شده در استراتژی امنیت ملی پرزیدنت و رئیس استراتژی ملی نظامی، پایه و اساس استراتژی تئاتر سنتکام آمریکا را تشکیل می‌دهد. استراتژی امنیت ملی اجرای مهار دوگانه کشورهای یاغی عراق و ایران را تا موقعی‌ رهبری می‌کند که این دو کشور تهدیدی برای منافع آمریکا، و بقیه کشورهای منطقه و شهروندان خودشان باشند. مهار دوگانه جهت حفظ توازن قوا در منطقه بدون اتکاء به عراق یا ایران برنامه‌ریزی شده است. استراتژی تئاتر سنتکام آمریکا براساس منافع و تهدیدمحور است. هدف آمریکا از تقبل، همان‌گونه که در استراتژی امنیت ملی از آن حمایت شده است، حفاظت از منافع حیاتی آمریکا در منطقهدست‌رسی مدام و مطمئن آمریکا و هم‌پیمانان به نفت خلیج(فارس) است.»

   سنتکام تأکید می‌کند، سند اصلی سنتکام آمریکا دیگر در دست‌رس نیست.(۸)

نقش اسرائیل  بخاطر آمریکا بمباران می‌کند؟

  سناریوی ایران نزدیک(۲۰۰۳) با یک‌‌سری از نقشه ‌های نظامی مرتبط به ایران ادامه یافت. متعاقب ۱۱ سپتامبر، شمار زیادی از بیانیه‌های رسمی و اسناد نظامی آمریکا به گسترش جنگ در خاورمیانه، با درگیری فعال اسرائیل اشاره کرده بودند.

 درکُل، چیزی‌که سیاست خارجی آمریکا را مشخص می‌کند، تشویق متحدان آمریکا «برای انجام کارهای کثیف به نیابت از آمریکاست.»

 در ابتدای دوره دوم ریاست جمهوری بوش(پسر)، معاونش دیک چینی، همگان را متعجب ساخت، و اشاره نمود که بدون شک ایران «در صدر لیست» دشمنان یاغی آمریکا قرار دارد، و باصطلاح  اسرائیل «بمباران را برای ما انجام می‌دهد» بدون شرکت ارتش آمریکا و بدون فشارمان بر آن‌ها جهت انجام بمباران ایران» (تفسیر)

درمقابل، لابی‌های اسرائیل و صهیونیست در دولت ترامپ، طبق گفته پروفسور جیمز پتراس، نقش فعالی دارند و به  پریزدنت ترامپ فشار می آورند تا اولین قدم را بردارد:

«نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو و رؤسای ۵۲ سازمان بزرگ یهودی آمریکایی، ترامپ را مانند توله سگ بسته به افسار به جنگ با ایران تشویق می‌کنند. و این «۵۲ رئیس» غیرقابل کنترل و بی بی نتانیاهو مشغول تولید پیش‌بینی‌هایی در سطح هولوکاست هستند که ایران غیرهسته ای را آماده «نابودی اسرائیل» نشان دهند.

 ترامپ، رئیس جمهور دلقک، این تخیل باورنگردنی را کاملا قورت داده است و کشورمان را بخاطر اسرائیل و حامیان و عوامل مستقر در آمریکا به جنگ با ایران هُل می‌دهد. (جیمز پتراس- گلوبال ریسرچ، ۲۷ اکتبر ۲۰۱۷)(۹)

چه کسانی بازی‌گران اصلی هستند؟

لفاضی و شعارهای سیاسی اغلب گم‌راه کننده اند. اسرائیل متحد آمریکا می‌باشد و در عملیات نظامی از نزدیک

بایک‌دیگر هم‌آهنگ می‌شوند. بهرحال، تل آویو از واشنگتن دستور می‌گیرد و تابع آن است. اسرائیل  بدون تأئيد پنتاگون در عملیات نظامی بزرگ اقدام نمی‌کند.

 امری که در رسانه‌ها تآئيد نمی‌شود، این‌ست‌که آمریکا و اسرائیل با هم یک سیستم دفاعی ادغام شده دارند که در اوایل سال ۲۰۰۹ کمی بعداز حمله اسرائیل به غزه تحت «عملیات سُرب گداخته» شروع بکار کرد.

   سیستم پدافند یا دفاع هوایی رادار ایکس باند که در سال ۲۰۰۹ توسط آمریکا در اسرائیل آغاز بکار کرد، «دفاع موشکی اسرائیل را با شبکه جهانی شناسایی یا کشف موشکی آمریکا ادغام کرده است، که شامل ماهواره‌ها، کشتی‌های حفاظتی در دریای مدیترانه، خلیج فارس، دریای سیاه، و رادارها و ره‌گیرهای زمینی پاتریوت است .» (۱۰)(سناتور ژوزف آزولینا، حفاظت اسرائیل از موشکهای ایران، بای‌شور نیوز،۲۶ دسامبر ۲۰۰۸)

  این امر یعنی  واشنگتن کنترل می‌کند و تصمیم می‌گیرد، که توسط پنتاگون نیز تأئيد شده است که ارتش آمریکا، دفاع هوایی اسرائیل را کنترل می‌کند:

سخن‌گوی پنتاگون، جف مورل گفت: «این سیستم راداری آمریکاست و سیستم راداری آمریکا باقی می‌ماند »

«ًبنابراین، این سیستمی نیست که ما آن‌را بفروشیم یا به اسرائیل بدهیم، و این سیستمی است که احتمالا به پرسنل آمریکایی در محل انجام عملیات نیازمندست.» (۱۱)(ذکر شده از اخبار ملی اسرائیل، ۹ ژانویه ۲۰۰۹- تأکید شده است)

با شروع دور دوم ریاست جمهوری اوباما، آمریکا و اسرائیل گفت‌وگوهایی را در ارتباط با حضور «نیروهای آمریکایی در محل عملیاتً» در اسرائیل آغاز نمودند، یعنی  این‌که یک پایگاه نظامی «همیشگی» و «رسمی» آمریکایی در درون خاک اسرائیل ایجاد گردد. و در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷، یک پایگاه دفاع هوایی آمریکایی در صحرای نگیو افتتاح شد. طبق گفته سخن‌گوی نیروی دفاعی  اسرائیل، هدف ارسال  «پیام به منطقه»، ازجمله به ایران، لبنان، سوریه و فلسطین بوده است.

 اسرائیل نمی‌تواند بصورت یک‌جانبه و بدون چراغ سبز پنتاگون که اجزاء کلیدی سیستم دفاع هوایی اش را  کنترل می‌کند، به ایران حمله کند.

در واقع، اگر جنگی علیه ایران رُخ دهد، تلاش مشترک آمریکا و اسرائیل، و هم‌آهنگ شده با فرماندهی استراتژیک آمریکا(استراتکوم) و  متحدان آمریکا خواهد یود که نقش کلیدی (تابع) دارند.

ساختار در حال تکامل ائتلاف‌های نظامی

 از آغا فرمولاسیون(تدوین) نقشه‌های سنتکام آمریکا در «تئاتر جنگ»، در اواسط سال‌های ۹۰، و بویژه از زمان آغاز جنگ علیه سوریه در سال ۲۰۱۱، ژئوپولیتیک منطقه وسیع‌تر خاورمیانه آسیای مرکزی، با بازی‌گری عمده روسیه و چین، بصورت چشم‌گیری متحول شده است.

در این رابطه، تغییر در ساختار ائتلاف‌های نظامی منجر به تضعیف نفوذ آمریکا شده است. در حال حاضر، ایران بوسیله بلوک قدرت‌مند چین و روسیه پشتیبانی می‌شود. پاکستان و هند هم بنوبه خود،  به سازمان هم‌کاری شانگهای(SCO-اس سی ُاُ) ملحق شده اند، که  این امر نیز به تضعیف روابط آمریکا و پاکستان کمک نموده است.

از زمان روی کار آمدن ریاست جمهوری شی جین پینگ در سال ۲۰۱۲ روابط دوجانبه ایران با چین، بنوبه  خود، شامل دادوستدهای استراتژیک نفت، گاز و خط لوله(هم‌چنین هم‌کاری نظامی) پیش‌رفت کرده است.

 بعلاوه، در‌حالی‌که تهران «معاهده آسایش» را با آنکارا منعقد نموده است، وحدت عربستان سعودی و کشورهای خلیج (فارس) روبه خطرست زیراکه قطر، عمان و کویت در حال ایجاد ائتلاف با ایران هستند، که بضرر عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌شود.

ایران از زمان جنگ علیه سوریه،  نه فقط روابط دوجانبه مستحکمی با سوریه برقرار نموده است، بل‌که روابطش را با لبنان و یمن هم تقویت نموده است.

بعبارت دیگر، هژمونی آمریکا در منطقه وسیع‌تر خاورمیانه آسیای مرکزی تهدید شده است. ساختار ائتلاف‌ها و «ائتلاف‌های متقابلً» در سال ۲۰۱۸ بنفع عملیات نظامی برهبری آمریکا علیه ایران نبوده است.

*ائتلاف آ‌تلانتیک و هم‌چنین شورای هم‌کاری خلیج(فارس)(GCC – جی سی سی) در بحران بسر می‌برند.

*آمریکا و ترکیه در شمال سوریه، در جایی درگیرند که ترکیه علیه جنگ با شورشیان کُرد تحت حمایت آمریکاست.

*ترکیه، که (از لحاظ نیروهای متعارف) وزنه سنگین ناتو بحساب می‌آید، سیستم دفاع هوایی اس ۴۰۰  روسی را خریده است. آیا این دلالت براین دارد که ترکیه (بعنوان یکی از کشورهای عضو ائتلاف آتلانتیک) دیگر کُلا در سیستم دفاعی آمریکا-ناتو و اسرائیل سهیم نیست؟

*نزدیک شدن ترکیه به هر دو، ایران و روسیه، امر دیگری‌ست.

 پایان ًائتلاف سه‌گانهً: آمریکا، اسرائیل و ترکیه

 چگونه «معاهده آسایش» ترکیه با ایران بر توافق امنیتی و  محرمانه (اسرائیل و ترکیه که از طرف دولت تانسو شیلر در سال ۱۹۹۴ شروع  شد، تأثیر می‌گذارد؟

 توافق امنیتی و  محرمانه ابزار دقیق نقشه سیاست خارجی آمریکا(با پشتیبانی دولت کلینتون) بود که صحنه را جهت ایجاد

روابط پایدار و نزدیک اسرائیل و ترکیه در هم‌کاری نظامی و اطلاعاتی، مانورهای مشترک  نظامی، تولید و آموزش تسلیحات تنظیم نمود.

توافق امنیتی و محرمانه بشدت در خدمت منافع استراتژیک آمریکا در خاورمیانه بود. نیت توافق دوجانبه امنیتی و محرمانه اسرائیل و ترکیه، ایجاد رابطه سه جانبه بین آمریکا، اسرائیل و ترکیه بود.

 این «ائتلاف سه‌جانبه» بالفعل (نسبتا قانونی) تحت نظارت پنتاگون، بمنظور ادغام و هم‌آهنگی تصمیمات فرماندهی نظامی(ازجمله اطلاعاتی) بین سه کشور مرتبط با خاورمیانه بزرگ‌تر بود.

  نیت پنتاگون از نظر استراتژیک این بود که از هر دو، اسرائیل و ترکیه در عملیات نظامی خاورمیانه «استفاده» کند (یعنی بنمایندگی از طرف آمریکا عمل کنند).

این «ائتلاف سه‌جانیه» برمبنای روابط نظامی نزدیک (دوجانبه) بترتیب بین اسرائیل و ترکیه با آمریکا، هم‌راه با روابط نظامی دوجانبه محکم بین تل آویو و آنکارا بود.

اسرائیل بنوبه خود، در مارس ۲۰۰۵، یک پیمان هم‌کاری نظامی گسترده را با ناتو در بیت المقدس/ اورشلیم امضاء نمود. تحت این پیمان، اسرائیل در عمل، عضوی از ناتو شد.

پیمان هم‌کاری دوجانبه نظامی اسرائیل و ناتو در سال ۲۰۰۵ از طرف ارتش اسرائیل بعنوان ابزاری جهت «افزایش قدرت بازدارندگی اسرائیل»، در برابر ایران درنظرگرفته می‌شد، که اخیر با ترکیه، عضوی از ناتو، وارد ائتلاف آسودگی شده بود.  متناقض بنظر می آید؟

  ارزش اشاره دارد که اسرائیل  هم‌راه با شش کشور دیگر غیرعضو ناتو: الجزایر، مصر، اردن، موریتانی، مراکش و تونس،  عضو درازمدت در  گفت‌و‌گوهای مدیترانیه ای ناتو(۱۲)است. متعاقب تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس/ اورشلیم، این شش کشور علیه اسرائیل موضع گرفته اند.

اتفاقی نبود که گفت‌وگوهای مدیترانه ای در همان‌سالی آغاز شد که توافق امنیتی و  محرمانه اسرائیل و ترکیه برقرار شد(۱۹۹۴).

  *آیا حالا توافق امنیتی و محرمانه اسرائیل و ناتو در خطرست؟

*متعاقب بیانیه اورشلیم/بیت المقدس ترامپ، گفت‌و‌گوی مدیترانه ای نیز دچار بحران و بضرر واشنگتن شده است.

*چگونه عملیات مشترک نظامی و اطلاعاتی علیه ایران می‌تواند انجام شود، در حالی‌که ترکیه (عضوی از ناتو و در ائتلاف با اسرائیل) «با دشمن هم‌بستر شده است»؟  

*موضوع قابل توجه دیگر، پایان رابطه بالفعل (گووام -GUUAM – گرجستان، اکراین، ازبکستان، آذربایجان و مولداوی)، یک ائتلاف نظامی سست با پنج جمهوری سابق شوروی با پشتیبانی آمریکا و ناتو است که در سال ۱۹۹۹ ایجاد شد، و گفته شد که از آن علیه روسیه و ایران از آن استفاده شود.

  بعلت دلایل بالا، اجرای سناریوی «کوتاه مدت» تیراننت پنتاگون جهت یک جنگ متعارف علیه ایران در این مقطع زمان منتفی است.

   علی‌رغم این‌که در حال حاضر یک جنگ متعارف علیه ایران متوقف شده است، اما آمریکا جنگ‌های غیرمتعارف ازجمله بی‌ثبات‌سازی، تحریم‌های اقتصادی، نفوذ، پذیرفتن بعنوان هم‌کار، و رژیم چنج/تغییر رژیم را انتخاب کرده است.

بااین‌حال، پنتاگون، گزینه استراتژیک دیرینه اش را حفظ می‌کند که نزدیک‌ترین متحدانش، ازجمله عربستان سعودی و اسرائیل «به نیابت از طرفش جنگ کنند» .

بااین‌وجود، ما در تقاطع خطرناک تاریخمان هستیم. درحالی‌که تحلیل‌گران پنتاگون کاملا مطلعند که قادر نیستند با یک جنگ متعارف علیه ایران پیروز می‌شوند، اما هنوز اولین حمله تاکتیکی سلاح‌های هسته ای «روی میز» است. (فراموش نشود که آمریکااز انواع سیستم‌های تسلیحاتی غیرمتعارف پوششی از جمله سلاح‌های الکترومغتاطیسی، شیمیایی و بیولوژیکی)، هم‌چنین عملیات اطلاعاتی، استخدام تروریست‌های «جهادی» مزدور، تأمین مالی شورش‌ها، و غیره جهت بی‌ثباتی ایران استفاده می‌کند.

برگردانده شده از:

?Israel and the US-NATO Alliance. Towards Military Escalation? “Theater Iran Near Term (TIRANNT)”? The War on Iran Is No Longer On Hold

MICHEL CHOSSUDOVSKY

17 OCT 2023

https://michelchossudovsky.substack.com/p/israel-us-nato-alliance-war-iran-tirannt?utm_source=post-email-title&publication_id=1910355&post_id=138009775&utm_campaign=email-post-title&isFreemail=true&r=2qtbeq&utm_medium=email

منابع:

(۱)

”?Is the Gaza-Israel Fighting “A False Flag”? They Let it Happen?”Their Objective Is “to Wipe Gaza Off the Map

(۲)

Analysis | Another Concept Implodes: Israel Can’t Be Managed by a Criminal Defendant

https://archive.md/2023.10.10-030658/https://www.haaretz.com/israel-news/2023-10-09/ty-article/.premium/another-concept-implodes-israel-cant-be-managed-by-a-criminal-defendant/0000018b-1382-d2fc-a59f-d39b5dbf0000#selection-453.0-453.73

(۳)

Press conference

by NATO Secretary General Jens Stoltenberg following the meeting of NATO Ministers of Defence in Brussels

https://www.nato.int/cps/en/natohq/opinions_219139.htm

(۴)

https://www.youtube.com/watch?v=f-iiquOBE00&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fmichelchossudovsky.substack.com%2F&feature=emb_imp_woyt

(۵)

Israel and the US-NATO Alliance. Towards Military Escalation? “Theater Iran Near Term (TIRANNT)”? The War on Iran is No Longer On Hold

(۶)

(۷)

Theater Iran Near Term” (TIRANNT). The Ongoing Planning of War against Iran

https://www.globalresearch.ca/theater-iran-near-term-tirannt/48

(۸)

The Pentagon Preps for Iran

By William M. Arkin

Sunday, April 16, 2006

https://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/04/14/AR2006041401907.html

(۹)

Israel’s Prime Minister Netanyahu Is Leading US President Trump to War with Iran

(۱۰)

https://www.bayshorenews.com/publication/show/774

(۱۱)

https://www.israelnationalnews.com/news/127849

(۱۲)

Mediterranean Dialogue

https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_52927.htm