علیه تقابل و جنگ دولتهای تروریستی

اعلامیه حزب حکمتیست

در اولین ساعات بامداد یکشنبه ١٤ آوریل ٢٠٢٤، بعد از یک هفته تلاش دیپلماتیک و رجزخوانی دولتهای اسرائیل و جمهوری اسلامی و موئتلفین آنها، جمهوری اسلامی در پاسخ به حمله موشکی اسرائیل به کنسولگری‌اش در دمشق، با صدها پهپاد انتحاری و موشکهای کروز و بالستیک حمله هوایی گسترده‌ای را به اسرائیل انجام داد. بخشی از این حملات از لبنان و یمن توسط نیروهای نیابتی رژیم اسلامی صورت گرفت. این یک واکنش هماهنگ شده بود و آمریکا و دولتهای منطقه از جزئیات آن اطلاع داشتند و اطلاعیه سپاه پاسداران ساعتها قبل از رسیدن موشکها و پهپادها آنرا اعلام کرد. بنا به اظهارات خودشان، ٩٩٪ این حملات هماهنگ شده با دفاع نیروی هوائی آمریکا، بریتانیا، اردن و پدافند هوائی اسرائیل قبل از رسیدن به حریم هوائی اسرائیل خنثی شدند. این حملات خساراتی جزئی به یک پایگاه نظامی اسرائیل در صحرای نقب وارد کرد، از خسارت جانی هنوز گزارشی منتشر نشده است. نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل اعلام کرد که “پاسخ تلافی جویانه تمام شده است اما با هر واکنش اسرائیل شدیدتر برخورد خواهند کرد”. کابینه جنگی اسرائیل نیز اعلام کرد که “پاسخ مهمی به این حمله خواهد داد”.

تقابل نظامی دولتهای اسرائیل و جمهوری اسلامی سابقه طولانی دارد. اما حمله به کنسولگری رژیم در دمشق که تحریکی آگاهانه و نیاز نتانیاهو در متن بحران و بن بست در جنگ علیه مردم فلسطین در غزه بود، این تقابل را وارد فاز جدید و خطرناکی کرد. با این حمله و پاسخ احتمالی ارتش اسرائیل، خاورمیانه وارد مرحله جدیدی از بحران و تقابل نظامی شده است که فی الحال هیچکدام از دولتها خواهان آن نیستند.

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست، نفس فضای جنگی، موشک پرانی و تقابل نظامی دو دولت جنایتکار اسرائیل و جمهوری اسلامی و اهداف آنها را ارتجاعی میداند. مردم غیر نظامی در اسرائیل و ایران و کشورهای منطقه خواهان تشدید جنگ نیستند. دولت نژادپرست اسرائیل به تقابل مستقیم با جمهوری اسلامی نیاز دارد تا نسل کشی در غزه و حل مسئله فلسطین را حاشیه ای و نارضایتی داخلی در اسرائیل را مهار کند. جمهوری اسلامی نیز از فضای جنگی و بحران بیرون مرزها به نفع سرکوب سیاسی در داخل کشور، تعرض به زنان، سرکوب مزدی و تشدید فقر طبقه کارگر، مهار تنش های داخلی و سرکوب مبارزه انقلابی سود میجوید. تقابل دو دولت تروریستی، دو آپارتاید مذهبی سرمایه، برعلیه مبارزه کارگران و مردم آزادیخواه در ایران و اسرائیل و کشورهای منطقه است. گسترش جبهه‌های جنگ در خاورمیانه تنها به نیروهای تروریستی و ضد جامعه پلاتفرم میدهد. جنگ تروریستها سر سوزنی به اهداف آزادیخواهانه و انقلابی ربط ندارد. این جنگ باید متوقف شود.

فراخوان ما به کارگران و مردم آزادیخواه در ایران و اسرائیل و کشورهای منطقه و جهان اینست که برای پایان دادن به جنگ تروریستها راساً بمیدان بیایند. ما نفس تقابل جبهه های تروریستی و اهداف آنها را محکوم میکنیم. مردم اسرائیل و ایران و خاورمیانه برای رسیدن به یک صلح پایدار و همزیستی مسالمت آمیز، باید دولتهای تروریست و مستبد و مذهبی را بزیر بکشند. نتانیاهوها و بایدن‌ها و خامنه ای‌ها بانی و مسبب این اوضاع اند. کارگران و مردم انقلابی در ایران باید کارشان را با بورژوازی اسلامی حاکم یکسره کنند، این بزرگترین خدمت به مهار جنبش تروریستی اسلام سیاسی، حل مسئله فلسطین و منزوی کردن فاشیستها در هیئت حاکمه اسرائیل است. اردوی آزادیخواه و انقلابی در این بحران ضروری است از هر نوع سیاست شکست طلبی و دفاع ضمنی یا صریح از حمله نظامی به ایران و یا حمایت از سیاستهای جمهوری اسلامی برای توسعه طلبی و تقویت شبکه های تروریستی در منطقه قویاً اجتناب کنند. از نظر اردوی آزادی و برابری، هر جریان و نیروئی که کنار یکی از طرفین این جدال تروریستی می ایستد را باید بمثابه نیروهای موئتلف تقابل دو ارتجاع تروریستی طرد و افشا کرد. محور یک سیاست مستقل سوسیالیستی تشدید مبارزه انقلابی برای سرنگونی جمهوری اسلامی و تقابل با افق میلیتاریستی و راست جهانی جهت قالب زدن به مبارزات انقلابی مردم ایران است.

مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!

حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
٢٦ فروردین ١٤٠٢- ١٤ ‌آوریل ٢٠٢٤