دو اطلاعیه حزب

۳۱ فروردین: تجمع اعتراضی  کارگران رسمی شرکت فلات قاره در لاوان  و اعتصاب عمومی مردم مریوان در اعتراض به قتل کولبران

امروز ۳۱ فروردین کارگران رسمی عملیاتی نفت شاغل در شرکت نفت فلات قاره در لاوان همچون جمعه های گذشته برای پیگیری مطالباتشان تجمع کردند.  اهم مطالبات کارگران رسمی نفت عبارتست از:  خواستهای فوری اعلام شده کارگران  رسمی نفت عبارتند از:  حذف کامل سقف‌حقوق، حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی، حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده۱۰ و پرداخت معوقات آن و عدم دست‌درازی به صندوق بازنشستگی نفت.

اینها مطالبات سراسری کارگران رسمی نفت است.  از خواستهای و اعتراضاتشان  باید وسیعا حمایت کرد.

خبر مهم دیگر این روز اعتصاب عمومی در شهر مریوان در اعتراض به قتل پی در پی کولبران و تعرضات هر روزه به کولبران توسط نیروهای انتظامی جنایتکار جمهوری اسلامی است.  براساس گزارشات منتشر شده از سوی کولبر نیوز سال ۱۴۰۲ با ۴۰ کشته و ۴۴۴ زخمی،، مرگبارترین و پرحادثه ترین سال برای کولبران در ١٣ سال اخیر بوده است. طبق همین گزارشات در ۱۳ سال گذشته ۶۸۱  کولبر در نوار مرزی شرق کردستان  کشته و ۱۷۳۸ نفر  زخمی شده‌اند. گفته میشود که بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر پیر و جوان، زن و مرد، کم سواد و تحصیلکرده، در حد کارشناس ارشد و دکترا به ناچار بخاطر بیکاری و برای تهیه لقمه نانی ناگزیرند کار پر مخاطره کولبری را به جان بخرند و جمهوری اسلامی به جای نان گلوله نصیب آنها میکند. سوختبران در منطقه سیستان و بلوچستان نیز با همین وضعیت و مشکلات دست و پنجه نرم میکنند. قتل کولبران و سوختبران بخشی دیگر از جنایات حکومت در قبال مردم است. به این جنایت باید وسیعا اعتراض کرد. اعتصاب عمومی امروز  مردم در شهر مریوان الگوی اموزنده ای است برای همه شهرها در این منطقه و در استان سیستان و بلوچستان. در سطح سراسری نیز باید با بیانیه های محکم صدای اعتراض خود را علیه این جنایات بلند کنیم.  تمامی مردم بدون در آمد و یا کسانی که کم در آمد هستند باید از حقوق پایه مکفی برخوردار شوند. درمان و تحصیل رایگان و برخورداری از حق مسکن حقوق مسلم همه مردم است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۳۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۹ آپریل  ۲۰۲۴

از خوزستان چه خبر؟

اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

۲۵ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

۳۱ فروردین

– در اثر سقوط جرثقیل در اسکلهٔ پتروشیمی رازی در استان خوزستان متاسفانه دو کارگر جان خود  را از دست دادند و ۴ کارگر دچار مصدومیت شدند. روابط‌عمومی منطقهٔ ویژهٔ اقتصادی پتروشیمی اعلام کرده است که  این حادثه بر اثر شکستگیِ بوم جرثقیل رخ داده و با بیشرمی تمام ابراز خوشحالی کرده است که خللی در فرایند تولید پتروشیمی رازی ایجاد نشده است! شرم بر این جنایتکاران. محیط های کار بدلیل حرص و ولع و و سودجویی سرمایه داران مفتخور بی خاصیت و حکومت ضد انسانی حاکم، و پرهیز آنان از صرف کوچکترین هزینه ای برای حفظ جان کارگران، هر روزه قربانی میگیرد. یک خواست فوری کارگران بویژه در مراکزی چون نفت و موسسات وابسته به آن و معادن که با شمار بالایی از قربانیان محیط کار روبرویند، ایمنی محیط کار است. 

۳۰ فروردین

– امان جلالی نژاد معلم و نقاش شاغل در آموزش و پرورش در اهواز از ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ در محدوده ورودی شهر اهواز توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده و تا کنون از محل و دلیل بازداشت وی خبری نیست.

– بیش از سیصد  کارگر  کاغذ پارس هفت تپه در اعتراض به سطح نازل دستمزدها و با خواست همسان‌سازی و افزایش حقوقها دست به اعتصاب زدند. بنا بر گزارش دریافتی  خط تولید کار میکند  ولی کارگران درب انبارها را بسته اند و اجازه خروج تولید را نمیدهند.

۲۹ فروردین

– کارگران اخراجی  گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اعتراض به اخراج خود  مقابل شرکت دست به تحصن زدند.  کارگران گروه ملی  هشدار داده اند که  در صورت عدم بازگشت بکار، مقابل ساختمان مرکزی بانک ملی دست به اعتراض خو اهند زد. 

– کارکنان شرکت‌ های مسافربری اهواز در اعتراض به مشکلات معیشتی و عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان شهرداری تجمع اعتراضی برپا کردند.

– وضعیت سلامتی نجات انور حمیدی معلم و زندانی سیاسی زن، ۶۸ ساله در زندان سپیدار اهواز وخیم است. او از  ناراحتی شدید قلبی رنج می برد و به تشخیص پزشکان متخصص، باید مورد عمل جراحی قرار گیرد. اما به رغم درخواست‌های مکرر خانواده‌اش، از انتقال وی به بیمارستان خودداری می‌کنند. نجات انور ۴ فرزند دارد و از سال ۹۷ با پانزده سال حکم در زندان است. 

–  پس از حمله وحشیانه گارد زندان به بند ۵ زندان شیبان اهواز، در ۲۱  فروردین، به دستور محمد نیازی، مدیر داخلی زندان شیبان اهواز ۱۷ تن از زندانیان سیاسی از روز شنبه ۲۵ فروردین، از حق ملاقات با خانواده و دسترسی به خدمات درمانی و بهداشتی محروم شده‌اند. اسامی این زندانیان عبارتند از: محمدعلی عموری، مختار البوشوکه، جابر البوشوکه، عبدالامام زائری، علی حلفی، یحیی ناصری، علی صیاحی، ایوب پرکار، غلامحسین کلبی، عبدالزهرا هلیچی، فارس عموری (رماحی)، محمدرضا مقدم، محمد مؤمنی تیماس، حسین سبحان نصاری، جابر صخراوی، محمد لویمی و حسن سواری

صدای رسای اعتراض این زندانیان باشیم. تمامی زندانیان سیاسی باید بدون قید و شرط آزاد شوند. با نوشتن شعار”زندانی سیاسی  آزاد باید گردد”و فریاد آن درتجمعات اعتراضی خود و در روز اعتراض سراسری اول ماه مه روز جهانی کارگر، بر آزادی بدون قیدو شرط همه زندانیان سیاسی پای بفشاریم.

– بر اساس گزارشات منتشر شده شهاب نظری، شهروند ایذه، برای اجرای حکم سه سال حبس، از سوی اجرای احکام دادگاه کیفری دو اهواز فرا خوانده شد. اتهامت او “اهانت به مقدسات اسلام” و “تحریک مردم به قصد برهم زدن امنیت کشور” و اغتشاش تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی و نشر اکاذیب و “اهانت به رهبر” اعلام شده است. شهاب نظری در بخش دیگری از پرونده اش بابت اتهام “نشر اکاذیب” توسط دادگاه کیفری دو اهواز به یک سال و ۹۱ روز حبس محکوم شده است. شهاب نظری روز دوم اردیبهشت ۱۴۰۲، توسط نیروهای اطلاعاتی در اهواز بازداشت و در سی و یکم آن ماه  با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان شیبان اهواز آزاد شده بود. آزادی بیان و عقیده حق بی چون چرای همه شهروندان است و شهاب نظری و همه زندانیان سیاسی باید آزاد شوند.

۲۸ فروردین

– بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی در اعتراض به فقر و گرانی و برای پیگیری مطالبات خود تجمع مشترکی در شهر اهواز برپا کردند.

۲۷ فروردین

– امان جلالی نژاد معلم و نقاش شاغل در آموزش و پرورش در اهواز از ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ در محدوده ورودی شهر اهواز توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده و تا کنون از محل و دلیل بازداشت وی خبری نیست. امان جلالی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود. با اعتراضات گسترده و سراسری پاسخ سرکوبگری های حکومت باید داد.

۲۶ فروردین

– بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده جمعیت بزرگی از معلمان بازنشسته از شهرهای خوزستان در تجمع سراسری اعلام شده در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران شرکت کردند. جمیعت به ده هزار نفر میرسید. اعتراض بازنشستگان به فقر و بی تامینی و بی پاسخ ماندن مطالباتشان است و همه یکصدا شعار میدادند: “مشکل رتبه ما امروز باید حل بشه”.

– بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به دستمزدهای ناچیز و فقر و فساد و تبعیض ها در چند شهر از جمله در شوش و اهواز در خوزستان تجمع کردند. در شوش از شهرهای  کرخه، هفت تپه و شوش جمع شده بودند.

۲۵ فروردین

پرستاران و کادر درمان بیمارستان بقایی ۲ و بیمارستان گلستان در اهواز در اعتراض به فشارهای معیشتی و کاری و عدم پاسخگویی به مطالباتشان مقابل این بیمارستانها تجمع کردند. در همین رابطه همزمان در باغملک نیز  پرستاران مقابل فرمانداری تجمع داشته و پیگیر خواستهایشان  شدند.

– عباس دریس کارگر زندانی و از بازداشت شدگان خیزش مردمی درسال ۹۸ و عباس (مجاهد) کورکوری از زندانیان در بند در زندان شیبان اهواز همچنان زیر خطر اعدام قرار دارند به  نجات جان مجاهد کورکوری و عباس دریس بشتبابیم. احکام اعدام عباس دریس  و مجاهد کورکوری باید لغو شود و آنها بدون قید و شرط آزاد شود.

واحد خوزستان- کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

۳۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۹ آپریل ۲۰۲۴