تجمعات سراسری بازنشستگان مخابرات و اخبار اعتراضی دیگر

امروز ۱۷ اردیبهشت بازنشستگان مخابرات برای پیگیری مطالباتشان در شهرهای تهران، رشت، کرمانشاه، شیراز، تبریز، سنندج، زنجان، بیجار، ارومیه، همدان، بندر عباس، مریوان، اصفهان و اردبیل  تجمع کردند. در رشت بازنشستگان از جمله شعار میدادند: “بیمه تکمیلی بی فرانشیز حق مسلم ماست”، “شرکت پر درآمد چه برسر تو آمد”، “بازنشسته داد بزن حقتو فریاد بزن”،  “تاحق خود نگیریم آرام نمی نشینیم”، “سهامدار عمده حق ماها  را خورده”

در کرمانشاه بازنشستگان مخابرات مقابل ساختمان این شرکت تجمع کرده و  شعار میدادند:” ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما”.  در تبریز این بازنشستگان با شعارهای “شرکت شده صد پاره بخور بخور تو کاره”، “حقمون را ندین دوشنبه ها میاییم ” صدای اعتراض خود را علیه بساط دزدی و چپاول حاکم بلند کرده و بر تداوم اعتراضاتشان تاکید کردند. در شیراز نیز بازنشستگان با شعار “فقط کف خیابان بدست میاد حقمون” پیگیر مطالباتشان شدند. دیگر شعارهای تجمعات اعتراضی بازنشستگان مخابرات در  این روز عبارت بودند از: “”نه سرما، نه باران نیست جلودارمان”، “مخابرات رها شده، اسیر قلدرا شده”، ” “مسئول بی لیاقت، شرکت رو کرده غارت!”، ” سهامدار خیانت می کند، وزیر حمایت می کند!”، “شرکت شده صد پاره بخور بخور تو کاره”.

اجرایی نشدن آیین‌نامه‌ی سال ۸۹، تاخیر در پرداختِ هزینه‌های درمانی توسط بیمه‌ی طرف قرارداد مخابرات و تاخیر در پرداختِ جیره‌ی غیرنقدی از مهم‌ترین موارد مورد اعتراض این بازنشستگان است. آیین‌نامه سال ۱۳۸۹ هنگام واگذاری شرکت به بنیاد تعاون سپاه و “ستاد اجرایی فرمان امام” تصویب شده و مالک جدید را به پرداخت مطالبات بازنشستگان متعهد کرده است. اما هیات مدیره شرکت  به آن تن نداده و سهم بازنشستگان از پرداخت حق بیمه تکمیلی را از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش داده و ملحقات مستمری بازنشستگی از قبیل حق خواروبار را به بهانه نبود نقدینگی قطع کرده است. همزمان با نپرداختن مطالبات بازنشستگان به بهانه نبود نقدینگی گزارشات از سوء استفاده این نهاد خبر می دهد و یکی از مشکلات، دزدی ها  و وضعیت نا مشخص صندوق تعاونی کارکنان است. نهاد موسوم به “ستاد اجرایی فرمان امام” که در دست خامنه ای است، سهامدار اصلی شرکت مخابرات است.

همسان سازی حقوقها و افزایش آن به بالای خط فقر سی میلیونی، درمان رایگان، تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن، پایان دادن به اختلاسها و دزدیها، پایان دادن به سرکوبگری ها  و اعدامها و پایان دادن به تبعیض جنسیتی و تعرض به زنان تحت عنوان حجاب موضوعات اعتراضات بازنشستگان در تجمعاتشان بوده و در شعارهای اعتراضی شان بازتاب داشته است. در رابطه با همین موضوعات روز گذشته نیز بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد تجمع داشتند.  تجمعات بازنشستگان فولاد در روز گذشته در شهرهای تهران، اصفهان در مقابل صندوق بازنشستگی گرد آمده و خواهان اجرای مصوبه مهرماه شدند.  در اصفهان بیش از 250 بازنشسته  در تجمع شرکت داشتند و با راهپیمایی و فریاد “یه اختلاس رو کم کن/ مشکل ما رو حل کن” خواستهای خود را طلب کردند.  گفتنی است که مریم زلکی از بازنشستگان دستگیر شده در یازدهم اردیبهشت ماه در اهواز، همچنان در زندان بسر میبرد.  مریم زلگی  باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود.

آخرین خبر اینکه امروز همچنین کامیون داران و رانندگان کامیون شیراز و برمشور کوشک بیدک ظفرآباد در اعتراض به کمبود سوخت، نرخ کرایه‌ها و افزایش جریمه‌های حمل‌ و نقل شهرداری و وضع بد معیشتی خود دست به اعتصاب زدند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۶ مه   ۲۰۲۴–

tel:00447435562462

tel:00447435562462