گزیده ای از اخبار کارگری در هفته ای که گذشت -گردآورنده: شهلا خباززاده

گزیده ای از اخبار کارگری در هفته ای که گذشت

گردآورنده: شهلا خباززاده

٢٦ اردیبهشت

تجمع اعتراضی کارگران فاز ١٤ عسلویه 

جمعی از کارگران پیمانکاری شاغل در فازهای ١٤ منطقه ویژه عسلویه صبح امروز با برپایی تجمع تعیین تکیلف ٥ ماه طلب مزدی پرداخت نشده خود، شدند. تعداد این کارگران تعداد آنها نزدیک ٣٠٠ نفر می‌شود. آنها خواستار رسیدگی به موضوع مطالبات مزدی معوقه (دی ماه تا اردیبهشت ماه) خود هستند. سال گذشته نیز کارگران این فاز در پی به تعویق افتادن دستمزدهایشان دست به تجمع اعتراضی زدند تا توانستند حقوق ماههای آبان و آذر خود را بگیرند و کارفرما به آنها وعده پرداخت باقیمانده طلب آنها یعنی سه ماه زمستان را داده بود.

تاخیر در پرداخت حقوق و عیدی کارگران آبفای اهواز

کارگران پمپ چی «آبفای اهواز» هنوز دو ماه دستمزد و حق عیدی خود را دریافت نکرده اند. تقریبا ٣٠٠ کارگر در بخش پمپ چی و موتور چی به صورت پیمانکاری با سوابق بالای ١٥ سال مشغول کارند که هنوز بابت دستمزد اسفند و عیدی و پاداش سال گذشته به همراه مزد یک ماهه نخست سال جاری طلبکارند.

٢٥ اردیبهشت

تجمع اعتراضی چندین باره کارگران شهرداری فراشبند

امرز صبح کارگران شهرداری فراشبند  برای چندمین بار در اعتراض به عدم پرداخت به موقع حقوق ومزایا از سوی پیمانکارشهرداری، در اداره کار تجمع و خواستار احقاق حق خود شدند. حقوق این کارگران در برخی ماههای سالهای ٩٢ و ٩٣ و همچنین عیدی و سنوات آنها پرداخت نشده است. همچنین حق بیمه آنها به موقع از طرف کارفرما واریز نگردیده است.

اعتراض کارکنان بیمارستان هشترود به عدم پرداخت حقوقهایشان

کارکنان خدماتی و درمانی بیمارستان شهرستان هشترود برای چندمین بار به علت پرداخت نشدن مطالبات خود اعم از اضافه کاری، کارانه و دیگر مطالبات خود دست به تجمع اعتراضی زدند.

کارخانه شیشه آبگینه مطالبات٣٠٠  کارگر اخراجی و بازنشسته را نمی پردازد

حدود ٣٠٠کارگر کارخانه شیشه آبگینه ٥ ماه بعد از تعطیلی این واحد تولیدی با وجود صدور حکم توقیف اموال کارخانه هنوز نتوانسته‌اند حقوق های معوقه و حق سنوات خدمت خود را دریافت کنند. بانکها و نهادهای دولتی اموالی که کارگران برای وصول مطالبات معوقه خود توقیف کرده‌اند را از کارفرما می خرند و در این زمینه دست کارگران بجایی بند نیست.

کارخانه «شیشه آبگینه» در قزوین از آبان ماه سال ٩٤ تعطیل اعلام شد و از آن زمان تاکنون هنوز بخش عمده ای از مطالبات ٢٠٠ کارگر‌ اخراجی این واحد تولیدی پرداخت نشده است. علاوه براین حدود ٨٠ کارگری که ازسال ٩٣ بارنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت سنوات خود نشده‌اند. همچنین ٢٠ کارگری که هم اکنون در کارخانه برای نگهداری ازماشین آلات ونگهبانی از آن باقی مانده‌اند در ده ماه گذشته (از مرداد ماه سال گذشته تا کنون) هیچ دستمزدی دریافت نکرده‌اند.

عدم پرداخت  حقوقها  و ، حق عیدی  بیش از١٧٠کارگرکارخانه کاشی جم بروجرد!

٨ماه حقوق، ٥ ماه حق بیمه و٢سال حق عیدی  بیش از١٧٠کارگرکارخانه کاشی جم، پرداخت نشده است.  در حال حاضر فعالیت تولیدی کارخانه کاشی جم بروجرد به حداقل رسیده وفقط یکی از خطوط تولیدی آن فعالیت دارد. آذر ماه سال گذشته تعداد ٥٠ کارگر قرار دادی این کارخانه اخراج و بیکار شدند. اکنون نیز صحبت از اخراج ٧٠ کارگر دیگر این کارخانه است. این کارگران به سبب یک ماهه بودن قرارداد کارشان فاقد امنیت شغلی هستند.

٢٣ اردیبهشت

جان باختن٣کارگرکارخانه مقواسازی تبریزبدنبال افتادن در دستگاه خمیرگیری مقوا!

سه کارگر در کارخانه مقوا سازی تبریز به داخل دستگاه مقواسازی افتاده و جان باختند. این کارخانه در شهرک سلیمی قرار دارد. این کارگران ٢٢، ٢٩ و ٦٠ سال سن داشتند.

کارگران شهرداری کرمان چندین ماه حقوق نگرفته اند

کارگران شهرداری کرمان از آبان ماه ٩٤ حقوق نگرفته اند. کارگران می گویند که به مسئولین بی نتیجه بوده و انتظامات کارگران معترض را از محل شهرداری بیرون می اندازد.

٢٢ اردیبهشت

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاشی نیلو

کارگران کارخانه کاشی نیلو در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت بموقع حقوق ماهیانه دست به تجمع مقابل فرمانداری نجف آباد، زدند. حقوق و مزایای انان طی هشت ماه گذشته پرداخت نشده است.

اعتراض کارگران شهرداری مشگین‌شهر به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه!

ده هانفر از کارگران شهرداری مشگین‌شهر با تجمع اعتراض آمیز در مقابل شهرداری خواستار پرداخت حق و حقوق قانونی خود شدند. کارگران می گویند  که در طول یک سال گذشته نه تنها حق و حقوق قانونی خود را از شهرداری دریافت نکرده اند بلکه حق بیمه کارگران نیز پرداخت نشده است و کارگران از خدمات بیمه ای هم محروم شده اند.

 اعتصاب کارگران خدماتی شهرداری خرمشهر ادامه دارد!

این کارگران که در بخش های مختلف شهری نظیر فضای سبز، جمع آوری زباله و دیگر بخش های این منطقه کار می کنند، از فروردین ماه سال گذشته تا شهریور ماه زیر نظر شهرداری مینو شهر کار کردند اما تاکنون نه بیمه درمانی، بازنشستگی، عیدی و نه سنوات به آنها پرداخت شده است. از اول مهرماه ٩٤ تا پانزدهم آبانماه کار به پیمانکار دیگری واگذار شد که او هم ٤٥ روز  حقوق و همچنین عیدی و سنوات و حق بیمه کارگران را پرداخت نکرد.

سال گذشته سازمان منطقه آزاد اروند ١٥میلیارد ریال به شهرداری پرداخت كرد تا به پیمانكار و كارگران پرداخت كند ولی شهرداری، از محل این اعتبار چیزی به كارگران پرداخت نکرد.

روزهای ١١و١٢اردیبهشت ماه٢٠٠ كارگر شهرداری خرمشهردراعتراض به عدم پرداخت كه حقوق  ماه های بهمن و اسفند سال گذشته و کاهش حقوقشان در سال جاری دست به تجمع در برابر سازمان منطقه آزاد اروند، زدند.

مطالبات کارگران زغال سنگ البرز شرقی هنوز پرداخت نشده است

کارگران معدن زغال سنگ البرز شرقی که شمار آن‌ها تا هزار و ٤٠٠ نفر برآورد می‌شود، به غیر از مطالبات مربوط به دو ماه مزد معوقه (اسفند ٩٤ وفروردین ٩٥) هنوز عیدی سال ٩٥ را نگرفته‌اند.

جدا از معوقات مزدی، کاهش مزایای حق انجام اضافه کاری، با حذف یک شیفت از سه شیفت کاری افزایش ساعات کاری شیفت‌های باقیمانده و فشار کار بر کارگران افزایش یافته است.

٢١ اردیبهشت

اخراج١٠٠٠کارگر در شاهین شهر، میمه و برخوار در طی٤٠روز

به گزارش خبرگزاری مجلس در ٤٠ روز گذشته ١٠٠٠ کارگر در شاهین شهر، میمه و برخوار در استان اصفهان اخراج شدند.

عدم پرداخت٣ماه حقوق ومطالبات کارگران شهرداری املش!

به گزارش تابناک، کارگران شهرداری املش حدود سه ماه است که حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند.

عدم پرداخت٨ماه حقوق کارگران شهرداری هندیجان!

به گزارش عصرجهان، ٨ماه حقوق کارگران شهرداری هندیجان پرداخت نشده است. براساس این گزارش، بدهی شهرداری هندیجان تنها به اداره تامین اجتماعی بالغ بر ١٥میلیارد ریال است تا جاییکه دفترچه های درمانی کارکنان شهرداری هندیجان تا همین چند روز اخیر تمدید نمی شد و کارکنان برای درمان و مداوای خود با مشکل مواجه بودند.

کارگران فولاد خرم آباد حقوقهای معوقه خود را دریافت نکرده اند

پس از گذشت پنج ماه از اعلام توقف فعالیت کارخانه «فولاد خرم آباد» در استان لرستان هنوز وضعیت ٣٠ کارگر بیکار شده این واحد صنعتی نامعلوم استو  هنوز ٧ ماه حقوق و چندین ماه بیمه طلبکارند.

٢٠ اردیبهشت

١٠ ماه حقوق و ٧ ماه حق بیمه ٤٠٠ کارگر کارخانه سامان کاشی پرداخت نشده

كارگران کارگران کارخانه سامان كاشی بروجرد،نسبت به پرداخت نشدن ١٠ ماه حقوق و تمدید نشدن بیمه آنها در هفت ماه گذشته اعتراض دارند. كارخانه سامان كاشی بروجرد تا اواسط سال گذشته با حدود ٤٠٠ كارگر در زمینه تولید كاشی كف، دیواری و نما فعالیت می كرد كه به دلیل كمبود نقدینگی و ناتوانی در پرداخت حقوق كاركنان خطوط تولید خود را متوقف كرد.

سقوط آسانسور موجب کشته وزخمی شدن ٣کارگر شد

در یک ساختمان ١٦ طبقه در حال ساخت ٣ نفر از کارگران سوار بر آسانسور بودند که ناگهان آسانسور از طبقه همکف به طبقه منفی چهار سقوط کرد. یک کارگر ٢٤ ساله جان خود را از دست داد و دو کارگر دیگر مجروح شدند.

مرگ یک کارگر بر اثر گودبرداری ناایمن

دیواره زمینی که برای ایجاد ساختمان به عمق ١٠ متر گودبرداری شده بود، ریزش کرد. دو کارگر افغانستانی در زیر آوار ماندند که یکی از آنها مصدوم شد و دیگری بخاطر جراحات وارده فوت کرد. بنا به اظهار سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی خاک محل گودبرداری شده بسیار سست است و عملیات گودبرداری بطور غیر اصولی و ناایمن انجام شده است.

کارگران مخابرات جیرفت و عنبرآباد اعتصاب کردند

صبح امروز کارگران مخابرات جیرفت و عنبرآباد به دلیل عدم پرداخت حق بیمه و حقوق اعتصاب نمودند.

کارگران معترض چوکا ٢نفراز مسئولان اداری را از کارخانه بیرون انداختند!

کارگران کارخانه چوکا برای دومین بار در سال جاری در اعتراض به نداشتن قراردادکاری وعدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه دست به تجمع درکارخانه زدند. این تجمع منتهی به درگیری با دو تن از مسئولان اداری و بیرون انداختنشان ازمحوطه ی کارخانه شد.

مطالبات کارگران از عدم پرداخت حق بیمه، عدم عقد قرارداد جدید، عدم پرداخت حقوق ماه های اسفندسال گذشته فروردین و اردیبهشت، عدم پرداخت اضافه کاری از دی ماه سال گذشته تا کنون می باشد.

کارگران می گویند: الان زمان طولانی است که چرخه تولید در این کارخانه خوابیده است. به علت عدم قرار داد جدید اگر در حین کار حادثه ای برایمان پیش آید حتی نمی توانیم ثابت کنیم و از بیمه استفاده کنیم چون اصلا پول بیمه ای واریز نمی شود.

اخراج تعدادی از کارگران کارخانه شیمی بافت درسال جدید!

به بهانه “تعدیل نیرو” در آستانه ی آغاز سال ٩٥شرکت شیمی بافت کارگران را اخراج کرد. در بین کارگران حتی افراد با سابقه تا حدود ١٠ سال هم وجود دارد. کارگران به اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مراجعه کردند ولی از سوی آن اداره هیچ اقدامی برای کارگران انجام نشد.

عدم پرداخت حقوق فروردین ماه ومطالبات سال گذشته٥٠٠٠کارگرمعدن سنگ آهن بافق!

٥٠٠٠ کارگر شرکت معدن سنگ آهن بافق از سال گذشته مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. دستمزد فروردین این کارگران نیز هنوز پرداخت نشده است. دستمزد اسفند ماه ٩٤ در ١٨ اردیبهشت امسال پرداخت شده  اما مزایا و عیدی و حق سنوات سال گذشته این کارگران همچنان پرداخت نشده باقی مانده است. دستمزد فروردین ماه این کارگران نیز که تعداد آن‌ها حدود ٥٠٠٠ نفر و با قراردادهای شغلی مختلف شامل رسمی، شرکتی، قرارداد معین و روزمزد مشغول به کار هستند هنوز پرداخت نشده است.

گزارش

بیش از ٩٠ درصد کارگران ساختمانی بیمه نیستند

ایلنا از قول یک فعال صنفی کارگران ساختمانی می نویسد:

نوربخش مدیر عامل تامین اجتماعی پیش‌تر اعلام کرده که یک میلیون و صدهزار نفر کارگر ساختمانی از سال ٨٩ تا سال ٩٤ بیمه شده‌اند در حالی که در عمل این اتفاق هرگز صورت نگرفته است و فقط حدود ٧٠-٨٠ هزار کارگر ساختمانی کشور تحت پوشش بیمه قرار دارند. از آبان ماه سال گذاشته هیچ سهمیه ای به بیمه این کارگران اختصاص داده نشده است.

بیکاری ٥٢ کارگر «عمران البرز»

کارخانه فرآورده‌های ساختمانی «عمران البرز» که درروستای صیقلان ورزل شهرستان رشت در استان گیلان فعالیت دارد، از اول سال جاری  و تمامی کارگران آن هم اکنون بیکارشده‌اند.

این کارگران که بصورت میانگین بین ١٥ سال سابقه کار دارند، در ادامه درباره وضعیت خود می‌گویند: از مجموع ٥٢ کارگر حدود ١٥ نفر تسویه حساب کامل شده واز کارخانه خارج شده‌اند. همچنین بدنبال آن تعداد ٢٠ نفراز کارگران مشمول بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور هم اکنون پی گیر بازنشستگی خود هستند ومابقی کارگران با اتمام قرار داد کار تا پایان ماه جاری بیکار  خواهند شد. به گفته این کارگران شرکت ساختمانی «عمران البرز» که سال‌ها دارای تولید و بازار فروش خوبی بود اما از چند ماه قبل کارفرما به دلیل نامناسب خواندن شرایط تولید بدنبال تعطیلی کارخانه بوده است. هم اکنون  بخش زیادی از تجهیزات وماشین آلات  این کارخانه به فروش رسیده وکارفرما در حال انتقال آنها به بیرون از کارخانه است.

اخبار بین المللی 

یوناناعتصاب سراسری در در اعتراض به سیاست های ریاضتی

کارکنان بخش های دولتی و خصوصی یونان در اعتراض به سیاست های ریاضتی این کشور اعتصابی ٤٨ ساعته را آغاز کردند.

این اعتصاب سراسری در پاسخ به فراخوان اتحادیه های کارگری بخش های دولتی و خصوصی و در مخالفت با طرح جنجال برانگیز اصلاحات در تامین اجتماعی و نظام مالیاتی صورت گرفته، که احتمالا طی دو روز آینده در پارلمان به رای گذاشته می شود.

بخش های مختلف از جمله حمل نقل، خدمات شهری، جمع آوری زباله و رسانه های خبری در این اعتصاب شرکت دارند. پزشکان و روزنامه نگاران هم به این اعتصاب پیوسته اند. این اعتصاب موجب مختل شدن زندگی عادی مردم شده است.

سختگیری های اقتصادی دولت یونان از سالهای گذشته با مخالفت شدیدی روبرو بوده اما اجرای آن از پیش شرط های وام دهندگان بین المللی برای اعطای کمک های مالی به یونان است.

عراقکشف بیش از ٥٠ گور دسته‌جمعی از قربانیان داعش

یک فرستاده سازمان ملل می‌گوید در بخش‌هایی از عراق که پیش‌تر در اختیار داعش بوده‌اند، تا کنون بیش از ٥٠ گور دسته‌جمعی پیدا شده است.

یان کوبیچ که از زمستان گذشته فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق بوده است، به شورای امنیت سازمان ملل گفته است که این گورهای دسته‌جمعی، “مدرک جنایت‌های فجیع” بوده که گروه دولت اسلامی انجام داده است.

این گورهای گروهی در ماه‌های اخیر و پس از آن کشف شده‌اند که این مناطق از گروه داعش پس گرفته شده‌اند.

در یکی از جدیدترین موارد، در ماه آوریل گورهایی در شهر رمادی پیدا شدند که شاید بقایای جسد بیش از ٤٠ نفر در آنها دفن شده باشد. آقای کوبیچ می‌گوید جامعه جهانی باید “برای حساب‌کشیدن” از جنگجویان داعشی اقدام عملی کند.

نیروهای عراقی در دسامبر گذشته بخش‌هایی از رمادی را از گروه “دولت اسلامی” پس گرفتند. این شهر یک سال پیش به دست پیکارجویان افتاده بود.

پس از چند هفته مقاوت پراکنده، فوریه گذشته این شهر به طور کامل به اختیار نیروهای حکومتی در آمد.

گورهای دسته‌جمعی در نزدیکی سنجار در شمال عراق، نزدیکی انبار در غرب عراق و در تکریت در شمال عراق هم پیدا شده‌اند.

افرادی که بقایایشان در این گورها پیدا شده، از جمله شامل عشایر، سربازان عراقی، زنان و افرادی از اقلیت یزیدی بوده‌اند. گورهای دسته‌جمعی هم‌چنین در بخش‌هایی از سوریه که در دست گروه “دولت اسلامی” بوده‌اند، پیدا شده‌اند.

یونان – سومین تظاهرات پیاپی در آتن علیه اصلاح نظام بازنشستگی

با نزدیک شدن به زمان رای گیری در پارلمان یونان بر سر لایحه اصلاح نظام بازنشستگی و مالیاتی، برای سومین روز متوالی در آتن تظاهرات اعتراضی برپا شد.

پیش تر نیز اتحادیه های کارگری یونان در اعتراض به دولت، به اعتصابی عمومی و دو روزه فراخوان دادند که از روز جمعه ٦ مه‌ آغاز شد. قرار است یکشنبه شب این لایحه به رای گذاشته شود.

یک معلم ٣٧ ساله می‌‌گوید: “ما جوان هستیم و نمی توانیم این سیاست ها را قبول کنیم. ما بیمه اجتماعی نداریم و از خدمات درمانی برخوردار نیستیم. درآمدی مناسب نداریم و بیشتر ما حتی کار هم نداریم. ما نمی توانیم اینگونه زندگی کنیم. ما نمی توانیم در قرن بیست و یکم با شرایط کاری قرن ١٩ زندگی کنیم.”

 یک جوان ١٧ ساله دیگر می‌‌گوید: “مدت هاست که من از والدینم پولی نگرفته ام. حالا اگر آن ها بازهم با کاهش حقوق و مستمری رو به رو شوند، دیگر نمی دانم چگونه می توانیم سر کنیم. بسیاری از دوستان من خانواده های فقیری دارند. ما به سختی می توانیم نیازهای اولیه خود را تامین کنیم.”

گروهی از پناهجویان نیز به این تظاهرات پیوسته و خواستار بازگشایی مرزهای این کشور شدند. همچنین حدود ٣٠٠ نیروی ضدشورش به منظور پیشگیری از درگیری، راه های منتهی به مرکز شهر را مسدود کردند.

به گزارش خبرنگار یورونیوز در آتن “دولت از ضرورت اصلاح حقوق بازنشستگی حرف می زند ولی کارگران استدلال می کنند که تنها طی چند سال مستمری, چیزی شبیه انعام خواهد شد. در نگاه مردم سیریزا به راهی می رود که به سیاست های ریاضت اقتصادی و تعدیل می انجامد. سیاستی که تمامی دولت های گذشته اجرا کرده اند. “

کنیا – اعتراض خیابانی گسترده ضدّ دولتی

 پلیس کنیا روز دوشنبه ٩ مه‌ با شلیک گاز اشک آور و به خیابان آوردن خودروهای آبپاش، معترضان به کمیته برگزاری انتخابات این کشور را در نایروبی و کیسومو متفرق کرد.

حضور صدها تن از شهروندان در این تظاهرات در حالی است که اعلام نتیجه انتخابات سال ٢٠٠٧ این کشور ناآرامی های گسترده و خونینی را در پی داشت. مخالفان دولت، اعضای این کمیته را به هواداری از دولت متهم می کنند.

یکی از رهبران مخالفان دولت می گوید: “کمیته برپایی انتخابات بی اعتبار است. آن ها انتخابات گذشته را بد برگزار کردند. نشانی از اینکه تغییر کرده باشند دیده نشده است. بنابر این با همین کمیته نمی شود انتخابات آتی را برگزار کرد. ما نمی خواهیم این کشور را به دردسر بیاندازیم. ما کمیته ای برای برگزاری انتخابات می خواهیم که اعضایش امانت دار باشند.”

 هنوز تا موعد برپایی انتخابات سراسری کنیا ١٥ماه باقی است با این حال رهبران جریان مخالف دولت، تهدید کرده اند که در صورت اصلاح نشدن کمیته برگزار کننده، این انتخابات را تحریم خواهند کرد.

 

ایتالیا – به رسمیت شناختن زوجهای همجنس گرا

پارلمان ایتالیا به مصوبه‌ای رای داد که به موجب آن زوج‌های همجنسگرا به رسمیت شناخته می‌شوند.

ایتالیا تا امروز عمده‌ترین کشور غربی بود که در آن قانون زوج‌های همجنسگرا را به هیچ شکلی به رسمیت نمی‌شناخت، اما نمایندگان مجلس این کشور با ٣٦٩ به ١٩٣ رای به قانونی شدن پیوند مدنی (غیر از پیوند زناشویی و ازدواج) همجنسگرایان دادند.

البته بخش‌های محافظه‌کار و مومنان کاتولیک مخالفت جدی با این مصوبه داشته‌اند. لایحه پیوند مدنی همجنسگرایان بارها تعدیل شد تا حمایت لازم برای تصویب آن جلب شود.

حقوقی که بنا به این قانون به زوج‌های همجنسگرا تعلق می‌گیرد به اندازه حقوقی که قوانین برخی از دیگر کشورهای آمریکایی یا اروپا برای زوج‌های همجنسگرا در نظر می‌گیرند, نیست.

برخی از فعالان حقوق همجنسگرایان و نمایندگان حامی این قانون در ایتالیا می‌گویند این فقط یک “قدم اول” است، اما هنوز کمبودهای چشمگیری برای تامین حقوق همجنسگرایان در ایتالیا وجود دارد.

خبر‌های کوتاه

ایتالیا

صدها نفر از حامیان پناهجویان در مرز ایتالیا با اتریش در منطقه “برنرو”، در اعتراض به کنترل مرزها توسط دولت اتریش و بستن مرزها به روی پناهجویان، دست به تظاهرات زدند.
این تظاهرات با حملات نیروهای پلیس ایتالیا، به درگیری کشیده شد. دولت اتریش تهدید کرده است که اگر ایتالیا تدابیری را برای کنترل پناهجویان به کار نبندد، تصمیم خود را مبنی بر مسدود کردن گذرگاه برنرو عملی خواهد کرد. از هنگام بسته شدن مرز کشورهای حوزه بالکان به روی پناهندگان و امضای توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا درباره بازگرداندن پناهجویانی که به یونان می رسند، ایتالیا به اصلی ترین مقصد پناهجویان برای رسیدن به اروپا تبدیل شده است.

چین

بامداد روز یکشنبه ٨ مه‌، بر اثر رانش زمین در چین، دهها کارگر شاغل در یک نیروگاه کشته و زخمی شدند.
در جریان این حادثه که در یک نیروگاه آبی در منطقه ای کوهستانی از استان “فوجیان”ی چین روی داد، بیش از ٤١ کارگر کشته و ٨ کارگر نیز زخمی شدند.

جهان

به گفته دبیر کل شورای پناهندگان نروژ، شمار آوارگان داخل کشورها طی سال گذشته میلادی به رقم رکوردشکن ٤٠ میلیون و هشتصد هزار نفر رسیده است.
وی ضمن اشاره به رقم رکوردشکن ٤٠ میلیون و ٨٠٠ هزار آواره، این رقم را دو برابر تعداد پناهجویان در سراسر جهان دانست. نامبرده همچنین افزود: ” جنگ، منازعات و بلایای طبیعی تنها در سال گذشته ٢٨ میلیون نفر را از خانه و کاشانه خود دور ساخته و آواره دیگر شهرها، درون مرزهای ملی کشورهای شان کرده است.”

چین

روز چهارشنبه ١١ مه‌ ، صدها نفر از مردم چین بر علیه برنامه ساخت یک کارخانه مواد شیمیایی و پتروشیمی در بخش شرقی این کشور، دست به اعتراضات گسترده زدند.
ساخت این کارخانه که قرار است در شهر “لونگ کو” در شرق چین ساخته شود، باعث شده تا در طول هفته جاری، صدها معترض در مقابل برخی از ساختمان های دولتی و ادارات مرکزی این شهر تجمع کرده و مخالفت خود را با این برنامه اعلام کنند. به گفته معترضان، ساخت این کارخانه منجر به وخامت اوضاع زیست محیطی و آب و هوایی می شود.

ایتالیا

هزاران نفر روز شنبه ٧ مه‌ با اجتماع در شهر رم بر ضد توافقنامه تفتا دست به تظاهرات زدند. این توافق با هدف برچیدن موانع گمرکی و ایجاد منطقه ای وسیع جهت تسهیل تجارت آزاد میان آمریکا و اروپا تنظیم شده است.

این تظاهرات در حالی صورت می گیرد که سازمان غیر دولتی گرین پیس (صلح سبز) به تازگی با انتشار اسنادی تبعات این توافق بر سلامت و محیط زیست را شوم و خطرناک توصیف کرده است.