کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران- اطلاعیه حمایت از دوچرخه سواری عمومی در مریوان

کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران ضمن حمایت از «دوچرخه سواری عمومی» مردم شهر مریوان را به حمایت و تقویت ««دوچرخه سواری عمومی» فر میخواند.

اقدامات ابتکاری از قبیل افزایش تعداد هر چه بیشتر دوچرخه سواری، در یک روز و ساعت معین در کنار همدیگر و بشکل دسته جمعی انجام «دوچرخه سواری عمومی» را پیشنهاد میکنیم.

اعلام حمایت مشترک انجمن ها و تشکل های شهرستان مریوان از دوچرخه سواری زنان

ماه های گذشته، خیابان های شهر مریوان و مسیر زیبای تالاب زریبار شاهد حضور پرشور جوانان دوچرخه‌سوار بود که از حامیان اصلی طرح کشوری سه شنبه های بدون خودرو به شمار می آمدند. حذف خودروهای تک سرنشین و جایگزینی آن با دوچرخه هر روز بیشتر شده و می رفت که حرکتی فرهنگی و اجتماعی در خور با شهرنشینی مدرن شکل بگیرد. این حرکت فرهنگی و اجتماعی با استقبال و حمایت عموم مردم به ویژه جوانان مواجه‌ شده‌ و زن و مرد به‌ عنوان فعالیتی مدنی و همگانی، در راه اعتلای فرهنگی مردم و خانواده‌ها به این وادی اضافه می شدند. بدیهی است که‌ استفاده‌ از دوچرخه‌ از سوی اقشار مختلف جامعه، نقش مهمی در نهادینه‌ کردن فرهنگ دوچرخه‌سواری در جامعه‌ دارد. این فعالیت پسندیده‌ تاثیر زیادی در سلامتی، حفظ محیط زیست وهوای پاک، کاهش ترافیک شهری، تلطیف فضای اجتماعی، کاهش خشونت و افزایش نشاط اجتماعی دارد. بی شک دوچرخه سواری در قالب ورزشهای همگانی نیز می تواند قرار گرفته و نقش مهمی را در آفریدن نشاط اجتماعی بازی کند که‌ نیازمند حضور گسترده‌ و حمایت نهادهای مردمی است و باید نهادهای خدماتی و ورزشی برنامه ریزی های شایسته ای برای افزایش استفاده عمومی داشته باشند.

اما در هفته‌ اخیر در شهر مریوان، نیروهای امنیتی و انتظامی با فعالان دوچرخه‌ سوار برخورد نامناسبی داشته‌ و ضمن ایجاد اختلال در حرکت دوچرخه‌سواران، متاسفانه‌ مانع حضور زنان در این فعالیت فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شدند که منجر به بازداشت برخی از جوانان و توقیف دوچرخه‌هاییشان شده و ضمن گرفتن تعهد، خواستار توقف فعالیت دوچرخه‌ سواری برای زنان شدند. این عمل نیروهای امنیتی و انتظامی موجب به‌ وجود آمدن فضای رعب و ترس در جامعه به ویژه میان جوانان دوچرخه‌سوار و خانواده‌هایشان در سطح شهر شده‌ است.

ما انجمن ها، کانون های فرهنگی- اجتماعی و زیست محیطی شهرستان مر‌یوان ضمن حمایت از دوچرخه ‌سواری عمومی، اعم از زن و مرد، آن را فعالیتی ورزشی، فرهنگی و اجتماعی شایسته ای دانسته‌ و حرکت آنان را در راستای گسترش ورزش همگانی و اعتلای فرهنگ دوچرخه‌ سواری در جامعه‌ قلمداد می کنیم‌. همچنین ضمن مخالفت با عمل نیروهای امنیتی و انتظامی در ممانعت از حضور زنان، توقیف جوانان و دوچرخه‌ها، خواستار برخوردی فرهنگی و سنجیده تر در راستای آرامش بیشتر جوانان در این قبیل فعالیت ها می باشیم. همچنین خواستار حمایت مردم، نماینده مجلس، نهادهای ورزشی و مدنی از جمله‌ ، شهرداری، شورای اسلامی شهر، پلیس و اداره‌ ورزش و جوانان از فعالیت ورزشی و فرهنگی دوچرخه‌سواری روز بدون خودرو هستیم.

انجمن ها و تشکل های شهرستان مریوان:

*انجمن سبز چیا

*کانون رۆنان

*کانون فرهنگی-هنری ڤه‌ژین

*انجمن فرهنگی-ادبی مریوان

*انجمن فرهنگی- ادبی نێ