کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری -تجمع کارگران اشی مشی رشت

تجمع کارگران اشی مشی رشت

کارگران اخراجی مجموعه تولیدی اشی مشی صبح روز 19 دیماه با تجمع مقابل کارخانه و جلوگیری از خروج کامیون ها و تریلی ها خواهان پرداخت حقوق و مطالبات معوقه خود شدند.

کارگران اخراجی جمعا 120 نفر می باشند، اما تاکنون تنها 30 نفر از آنها مطالبات خود، شامل حقوق معوقه و سنوات و عیدی و غیره را دریافت کرده و 90 نفر دیگر همچنان بلاتکلیف هستند.

طبق آخرین مذاکره میان کارگران و کارفرمای این شرکت قرار بر این شد که کارفرما مطالبات این 90 نفر را به صورت اقساط ماهیانه ی یک میلیون تومان، برای هر نفر درهجدهم هرماه، به حساب آن ها واریز نماید. این اقدام از ماه قبل شروع شد، اما تنها برای هفده نفر از کارگران پول واریز شد و با وجودی که کارگران قبول کرده بودند که مطالبات آنان به تدریج و ماه به ماه پرداخت شود؛اما باز کارفرما به این قرار خود عمل نکرد. و به همین دلیل کارگران از ساعت ده صبح روز نوزدهم دیماه، ورودی اشی مشی را مسدود نموده و مانع از ورود کامیون ها وتریلی ها به داخل کارخانه برای بارگیری و خروج کامیون هایبارگیری شده جهت حمل محصولات به مناطق مختلف کشور شدند.

ایرج محبوبی که مدیر عامل و همچنین از مالکین این مجموعه تولیدی میباشد، چندین بار در جمع کارگران حضور یافت و با وعده های تکراری از کارگران خواست که محل را ترک کنند. او اظهار می کرد که مهمان مهمی در شرکت حضور دارد و بهتر است کارگران محل را ترک کنند تا وی بتواند مسائل و مشکلات شرکت را حل نماید. اما کارگران که تاکنون به اندازه کافی وعده هایتوخالی شنیده بودند، حاضر به ترک محل نشدند و یکی از کارگرها با به صدا در آوردن بوق یک تریلی سعی داشت صدای اعتراض کارگران را هرچه رساتر به گوش همه برساند. یکی از کارگران زن اظهار می کرد که حتی توان پرداخت کرایهماشین از رشت به شهر صنعتی برای حضور در محل کارجهت پی گیریمطالباتش برای او مشکل شده است. او می گفت که این خرده ـ ریزها می تواند صرف غذای فرزندانش شود و از اینکه کارفرما قادر به درک این مشکلات نیستمتعجب بوده و انتظار داشت حداقل بخشی از مطالبات آنان را به آنها پرداخت نمایند.

این تجمع که تا ساعت چهار بعد از ظهر طول کشید، سرانجام با وساطت رئیسکلانتری شهر صنعتی که در این تجمع حضور یافته بود و او نیز وعده ی پرداخت مطالبات معوقه کارگران را به آنان می داد، خاتمه یافت. اما کارگران اظهار کردند که اگر کارفرما به وعده خود یعنی واریز ماهیانه مطالبات معوقه ی آنان عمل نکند،مجددا دست به تجمع خواهند زد.

لازم به توضیح است مجموعه تولیدی اشی مشی در سال 72 تنها با یک خط تولید پفک در شهر صنعتی رشت شروع به کار کرد و در سالهای بعد، با بهره برداری از کار کارگران تبدیل به مجموعه عظیمی شامل کارخانجات تولید انواع اسنک، بطری، پریفرم، ماکارونی، آب معدنی ، ماءالشعیر و شرکت های مختلف خدماتی و بازرگانی گردید. اگرچه در حال حاضر تولید بعضی از کارخانجات این مجموعه متوقف شده و تنها خطوط نوشابه و اسنک مشغول به کار می باشند،اما مالکین این گروه تولیدی از محل سود فراوانی که طی این سال ها به دست آورده اند، صاحب دارایی های بسیار زیاد شده و اینجا وآنجا سرمایه گذاریکرده اند. هکتارها زمین خریداری شده در شهر صنعتی رشت و روستای بهدان و همچنین منطقه حسن رود، تنها گوشه ای از این دارایی های این حضرات است. اما سهامداران حاضر نیستند با فروش بخش کوچکی از این زمین ها مطالبات معوقه کارگران را پرداخت نمایند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری – 21/10/96

https://t.me/khamahangy