کمیته دفاع از آزادی قلم و بیان- فرانکفورت- آزادی قلم در پناه سرداران نظامی حکومت اسلامی ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت2017

آزادی قلم در پناه سرداران نظامی حکومت اسلامی ایران

در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت2017

انسان‌های آزاده، مسئولین نمایشگاه کتاب بین‌المللی فرانکفورت!

عَلَم اسلامی حالا دیگر فقط حکومت اسلامی، و سرکوب اندیشه، قلم و بیان، و زبان‌های مختلف صرفاً در خود ایران نیست. این بدویت و استعدادِ «ذاتی فرهنگ اسلامی»، حالا دیگر جهان گستر شده و راه به جهان پهناور گشوده است. تاریخ این فرهنگ پر از شکستن ها، سوختن ها، دوختن ها، و و …. کشتن ها بوده است.

تنها این نیست که در ایران با سابقه ترین و ارجمندترین نهاد فرهنگی، یعنی «کانون نویسندگان ایران» همواره تهدید و سرکوب شده و حتا مجاز به برگزاری «مجمع عمومی سالانه» خود نیست، و نویسندگان در ایران طعم ترور و زندان و شکنجه را در تاریخچه خود ثبت نموده اند؛ بلکه اکنون قلم شکنان و ماموران سرکوب با کمک سرداران نظامی شان وارد گود شده، تا تحت عنوان «ادبیات دفاع مقدس» فضای فرهنگی جهان را نیز آلوده به «فرهنگ جنگ» و ترس نمایند. سفیران سانسور می‌آیند تا با ورودشان منطق خشونت را گسترش داده و رخنه گاه های تازه بجویند و آشغال کنند.

هم‌اکنون نویسندگان، روزنامه نگاران، کارگران، پرستاران و معلمین در ایران، حتا قادر به استیفای حقوق اولیه خود نیستند، که حکومت اسلامی ایران اینگونه «بزرگوارانه» با طرح «غرفه ملی» ناشران و نویسندگان ویژه ای را به نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت می آورد، تا با ژستی جهانی، سرکوب های خود را در پس آنان پنهان نماید و در عین حال فضای فرهنگی را نیز در خارج از ایران توسط چنین ناشران و نویسندگانی و در همدستی با افراد، کانون ها و انجمن‌های فرهنگی مشخصی در اینسو، آلوده نماید.

جای هیچگونه تعامل و مماشاتی نیست. این دیگر قصه و تأویل متن نیست، این واقعیت حضور سرکوبگران آزادی و اندیشه، همفکران، همکاران و همدستان آن‌ها در پناه گاهی ست، که نویسندگان، و همه دیگر آزاد اندیشان و آزادیخواهان زخمش را بر تن و روان خود دارند. کمیته دفاع از آزادی قلم و بیان- فرانکفورت علاوه بر اعتراض خود به چنین وضعیت و مناسباتی که حضور سرکوبگران را در فضاهای فرهنگی مجاز می سازد، به تمامی نویسندگان و ناشران ایرانی اعلام  می‌دارد تا حیثیت فرهنگی خود را وسیله‌ای برای توجیه حضور سرکوبگرانِ آزادی اندیشه، بیان و قلم ننمایند.

این حکومت در طول بیش از چهار دهه فرمانفرمایی، و تحمیل عقب‌مانده ترین قوانین بر کل جامعه، هر چیز و هر کس را تنها در خدمت خود گرفته و به تصویری در مقابل دوربین ها تبدیل نموده و هر آینه و از هر ناحیه نیز احساس بی‌نیازی و خطر نموده، به سادگی آن را پاکسازی کرده است.

فتوای قتل سلمان رشدی توسط «خمینی»، هنوز در فضای فرهنگی جهان طنین توحش و ترس خود را از دست نداده، و کماکان توسط مجریان و کاروانِ ادبیاتچی هایِ «دفاع مقدس» و «فضای معنوی جبهه»ی حکومت اسلامی نمایندگی و دنبال می شود.

همراه و همصدا با هم، ضمن اعتراض به حضور سرکوبگران و عوامل جمهوری اسلامی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، فریاد خود را به هرگونه سانسور و سرکوب اهل قلم و اندیشه در ایران و جهان و عدم نشر آزاد آثار نیز بلند کنیم و با قلم خود وجدان بیدار جامعه باشیم.

           کمیته دفاع از آزادی قلم و بیان- فرانکفورت

         ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷