کانون مدافعان حقوق بشر کردستان- پایان عملیات نجات کولبران سردشتی گرفتار در زیر برف/ چهار کولبر کُرد جان باختند

خبر تکمیلی/ پایان عملیات نجات کولبران سردشتی گرفتار در زیر برف/ چهار کولبر کُرد جان باختند

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان سردشت از خارج کردن ۱۶ کولبر از برف خبر داد که چهار نفر آنها جان باختند.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، شب شنبه (۹ بهمن ماه) گروهی از کولبران کُرد در منطقه “قه‌ره‌دان بیوران علیا” از توابع سردشت به دلیل ریزش بهمن زیر برف مدفون شدند.

در این باره رییس اداره هلال احمر شهرستان سردشت امروز یک شنبه دهم بهمن ماه در گفتگو با خبرگزاریها گفت: در دو مرحله از عملیات جست‌و جوی امدادگران ۱۶ نفر از زیر برف خارج شدند . ۴ نفر از این افراد جان خود را از دست دادند. ۳ نفر سالم خارج شدند و ۳ نفر هم به صورت سرپایی در مسجد روستای بیوران درمان شدند. هم چنین ۶ نفر هم برای مداوای بیشتر به بیمارستان امام خمینی (ره) سردشت منتقل شدند که دو تن از آنها در بخش مراقبت های ویژه بستری شده‌اند.

وی افزود: ریزش بهمن در ساعت ۲۰:۴۰دقیقه روز شنبه در منطقه سرچشمه قره‌دان روستای بیوران علیا از توابع شهرستان سردشت رخ داد.

فایق عبدالله زاده اظهار داشت: ساعت ۲۰:۵۸ دقیقه حادثه به هلال احمر گزارش داده شد و دوتیم از امداد گران به همراه دو تیم از کوهنوردان بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند و توانستند در ساعت ۲۱:۱۰ دقیقه در محل حضور پیدا کنند.
سخنگوی شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان سردشت اضافه کرد:

تیمهای امداد و نجات توانستند در مرحله اول عملیات در زمان ٨ ساعت و ۳۰ دقیقه ۱۵ نفر را از زیر برف خارج کنند.

وی اذعان کرد : صبح امروز پس از جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران از ساعت ۹ مرحله دوم عملیات امداد و نجات آغاز شد و با خارج کردن آخرین بازمانده حادثه بهمن از زیر برف، در ساعت ۱۲:۴۰ پایان عملیات اعلام شد.

عبدالله زاده در ادامه هم چنین گفت: با توجه به صدور اطلاعیه شورای همهنگی در خصوص اعلام مفقودی افراد به پلیس آگاهی و شورای هماهنگی بحران، تنها یک خانواده اعلام کردند فرزندشان مفقود شد است و پس از یافتن جسد این جوان در زیر برف و تحقیقات میدانی، پایان عملیات امداد و نجات را اعلام کردیم.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان سردشت در پایان از تلاش و حسن همکاری نیروهای مردمی، نهادهای مدنی و به ویژه دو تیم کوهنوردی تقدیر و تشکرکرد./

http://www.hrkurd.com/archive/2036.htm

مرگ سه کولبر کُرد بر اثر ریزش بهمن در سردشت

به دلیل بارش برف و ریزش بهمن در مناطق مرزی سردشت ١٢ کولبر زیر برف مدفون شدند. این حادثه تا به حالا سه کشته داشته است.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، شب شنبه (۹ بهمن ماه) گروهی از کولبران کُرد در منطقه “قه‌ره‌دان بیوران علیا” از توابع سردشت به دلیل ریزش بهمن زیر برف مدفون شدند.

در پی این حادثه سه کولبر بر اثر ریزش بهمن جان خود را از دست دادند و نه کولبر دیگر به بیمارستان منتقل شده اند.

روابط عمومی شبکه بهداشت سردشت در مورد حادثه بهمن اظهار داشت: ۵ نفر مداوای سرپایی، ۴ نفر بستری و سه نفر نیز جان خود را از دست دادند.

رزگار علیزاده یکی از کولبران نجات‌یافته از زیر بهمن که دچار شکستگی پا شده، اهل روستای بیوران سلفی است.

همچنین دیار محمدنژاد ١٨ ساله فرزند همزه، شیرزاد عبداللهی ٢٧ ساله فرزند عمر و هیوا ابراهیمی‌نیا (هیوا ره‌ش بانه‌ای ) ٢٢ ساله فرزند عبدالله براثر ریزش بهمن جان خود را از دست داده‌اند.

گفتنی است که شهروندان کُرد ساکن مناطق مرزی به دلیل فقدان زمینه‌ی شغلی مناسب و بیکاری فزاینده به ناچار به شغل پرخطر کولبری روی می‌آورند و با حمل بارهایی با وزن بالای در پی کسب درآمد خانواده‌های خود می‌باشند.

کولبری در استان‌های مرزی بیشتر رواج دارد و جزو یکی از خطرناکترین کارهای ایران محسوب می‌شود؛ بیشتر کارگران کولبر را جوانان و افراد میانسال تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه خود روی به این شغل خطرناک آورده‌اند.

در فصل زمستان نیز بارش برف سنگین از دیگر خطراتی است که جان کولبران مرزی کردستان را با خطر روبرو ساخته است.