پردل زارع -اخبار کارگری و اجتماعی کردستان

اخبار کارگری و اجتماعی کردستان

کشته و زخمی شدن کولبران در کردستان

کردستان ایران به عنوان یکی از مناطق محروم در ایران  شناخته میشود. به  علت نبود کار و سرمایه گذاری کافی در آنجا مردم و افراد محلی  برای سیر کردن شکم زن و بچه هایشان و گذران زندگی به  ناچار به کار کولبری  رو آورده اند .  کار کولبری که در مناطق مرزی وجود دارد،  یک کار سخت و خطرناک است  و هیچ ایمنی کاری و بیمه و هیچ‌مزایای ندارد  و تمام مسیر کولبران با گذر از کوه و صخرهای بلند میگذرد  که  هر ماه تعدادی از کولبران  بر اثر شلیک نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران  کشته و زخمی میشوند.

. “مراد حاجی زاده”، کولبر اهل سلماس، صبح دوشنبه ۲۹ خردادماه ۱۳۹۶ در نزدیکی روستای زنگو در بخش کوهسار سلماس در پی تعقیب و گریز از سوی نیروهای مرزی در اثر سقوط از ارتفاع دچار جراحت شدید شد و به با همکاری افراد حاضر در محل به بیمارستان انتقال یافت .

 روز چهارشنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۶، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران یک  کولبر به نام محمد مسائلي فرد، معروف به دابران از اهالي روستای دابران سردشت که مدت ۲۲ سال ساکن پيرانشهر است در ارتفاعات مرزی پيرانشهر جان باخت.

 همچنین  ۲ تیرماه ۱۳۹۶ ، نیز دو کولبر  دیگر کورد در دره “کندالوک”، از منطقه مرزی بین ارومیه و ترکیه براثر شلیک مستقیم نیروی انتظامی رژیم اسلامی  ایران کشته و زخمی شدند. در پی این تیراندازی، “مراد عربی”، فرزند تاج الدین، اهل روستای “انبی” از توابع منطقه ترگور شهرستان ارومیه جان باخته و  یک کولبر دیگر به نام “کاردین عرب‌پور” فرزند قاسم بشدت مجروح شده است.

روزیکشنبه۵ تیرماه ۱۳۹۶ شمسی، یک کولبر به نام “زورار”، فرزند عبدالله، ساکن روستای نلاس از توابع شهرستان سردشت در منطقه کانی زرد از توابع شهرستان سردشت، بر اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران  مجروح شد، وضعیت این کولبرکه به یکی از بیمارستانهای شهرستان ارومیه منتقل شده است، وخیم گزارش شده  است. زورار به همراه چند تن دیگر از کولبران در منطقه

کانی زرد، هدف شلیک نیروهای انتظامی قرار گرفته و بشدت مجروح شده است.

بهره کشی از جوانان با نام طرح کار ورزی

جمهوری سرمایه داری اسلامی  ایران طرحی را با نام طرح کار ورزی برای جوانان نیازمند به کار  به اجرا گذاشت است که در آن جوانان برای کسب مهارت های لازم برای کار کردن به مدت  دو سال  از طرف دولت برای تولید در کارگاه ها و کارخانه ها با یک سوم حقوق  و بدون حق بیمه به  کار گرفته میشوند که این کار به علاوه  استثمار و بهره کشی از جوانان  نیز  فقر چند برابری را نیز به همراه دارد و  به جامعه نیز تحمیل میکند . در مناطق کورد نشین‌ایران نیرو و پتانسیل  کاری زیادی وجود دارد که به دلیل نبود کار، و اخراج سازی های گسترده،  بیشتر جوانان  با وجود تمام کردن دورهای دانشگاهی به مدت چند سال  و داشتن مهارت های کافی  و تخصص در رشته های  مختلف  به کارهای دست فروشی و کولبری  رو آورده اند.

وقوع ۲۹۷ موردحادثه کار در استان کرمانشاه

اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه  که یک نهاد وابسته رژیم اسلامی ایران است از وقوع ۲۹۷ مورد حادثه کار در مدت  چهار  سال  که منجر به کشته شدن و مجروح شدن کارگران در استان کرمانشاه شده است خبر داد. این در حالی است که نیمی از این حوادث  در معادن سنگ ، گچ و آهک  که هیج گونه ایمنی کاری ندارند رخ داده است و نیمی دیگر نیز در بخش مسکن سازی و مشاغل دیگر که  هیچ گونه بیمه خدمات درمانی ندارند و تنها ۶ ماه در سال را کار دارند و مابقی سال بیکار هستند و زندگی زیر خط فقر دارند  به ثبت رسیده است، ثبت این امار در حالی است که نیمی از این وقایعی که بر اثر حوادث کاری که منجر به کشته شدن و زخمی شدن کارگران شده است   هیچ جا ثبت  نشده است،

بیهوش شدن کارگر جوان در بالای دکل مخابرات

روز پنج شنبه ۸ تیر تعمیرکار ۲۷ ساله‌ای به نام عرفان به دلیل فشار زیاد کار در بلندی در بالای دکل مخابراتی در ارتفاع ۲۷ متری از  سطح زمین بیهوش شده و برای چند ساعت تا امدن نیروهای امدادی قادر به حرکت نبود .در این فاصله این کارگر جوان برای چند ساعت در ارتفاع ۲۷ متری زمین تا امدن نیروهای آتش نشانی  گرفتار بود.  نیروهای آتش نشانی  با استفاده از تجهیزات مخصوص، خود را به  دکل رسانده و این  این کارگر جوان را با استفاده از خودروی بالابر از دکل مخابرات آزاد کنند و   توانستند که این کارگر جوان که دچار بیهوشی  شده بود را پایین بیاورند و به بیمارستان انتقال دهند.

انفجار گاز پیک نیک در شهرک حسن آباد سنندج منزل مسکونی یک کارگر را تخریب کرد

 

روز یکشنبه ۴ تیرماه منزل مسکونی یک کارگر‌  در شهرک حسن آباد شهر سنندج به دلیل نشت گاز پینک منفجر شد  و خسارات زیادی را به بار آورد و بعد از چند ساعت آتش سوزی  نیروهای آتش نشانی با همکاری آزادی محل توانستند  آتش را خاموش کنند . خوشبختانه  این حادثه تلفات جانی نداشت.  شهرک حسن آباد یکی از شهرکهای شهر سنندج است که خانواده‌ای کارگری زیادی در آنجا زندگی میکنند.

پردل زارع ۳۰.۶.۱۳۹۶