نینا – اعتصاب ؛ توقف تولید ؛ قدرت ما

نینا – اعتصاب ؛ توقف تولید ؛ قدرت ما
برنامه هجدهم دسامبر 2013 تلویزیون پرتو
کارگران قدرتشان در پروسه تولید است . وقتی که کارخانه ها را با نیروی خود به حرکت در می آورند و یا وقتی که تصمیم می گیرند که در اعتراض به نقض حقوق انسانیشان تولید را متوقف کنند و به این گونه راه اعتصاب را در پیش می گیرند . بنا بر همین نقطه قدرت طبقه کارگر است که سرمایه دارها و دولتهای آنها با انواع ابزار های سرکوب و ارعاب این نقطه قدرت طبقه ما را زیر ضرب قرار می دهند . در ایران تحت حاکمیت سرمایه داران اسلامی تمام مدیاهای تحمیق و دروغ را به صف کرده ؛ تمام پادوهای سرمایه داران تجمع کرده در خانه کارگر و انواع تشکل های دست ساز رژیم اسلامی به خط شده تا این را به کارگران فقیر و گرسنه اای که هر روز سفره هایشان خالی تر از پیش می شود بقبولانند که نباید تولید را متوقف سازند . نیباید اعتصاب کنند . اعتصاب به تولید ملی و این چرندیات ضربه میزند . پس باید تولید را ادامه دهند حتی اگر چند ماه دستمزد نگرفته اند . حتی اگر گرسنه اند و فرزندانشان نان در سفره ندارند . اگراخراجشان می سازند اعتراض نکنند . اگر زمینه اخراجشان توسط سرمایه داران و پادو های آنها فراهم می شود ؛ نباید اعتراض کنند . و این ترم سرمایه داران و دولت جنایت کار آنان است . این ترم نوکران سرمایه و مدیاهای تحمیق آنان است.
هشدار کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان
در پیوند با مقدمه برنامه امروز ؛پس از اعتراضات گسترده کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان هیچ یک از خواست های بر حق کارگران این کارخانه متحقق نشد ه و بر همین مبنا،بیش از ۶۰۰ کارگر پلی اکریل اصفهان با امضای نامه‌ای خطاب به «مهدی سلیمانی» فرماندار شهرستان مبارکه نسبت به اقدامات مشکوک مدیران این کارخانه در راستای اجرای سیاست کوچک سازی هشدار دادند.
در نامه هشداری کارگران آمده است،پس از آزادی ۴ همکار بازداشت شده و قول مساعد مسئولان، کارگران پلی اکریل اصفهان به منظور ایجاد فرصت برای تحقق مصوبات شورای تأمین چند روز گذشته را در سکوت و آرامش گذراندند و با ایجاد فضای منطقی و آرام فرصت مناسبی را جهت پیگیری و تحقق خواسته‌‌های شان از سوی مسئولان فراهم کردند.
با وجود حفظ آرامش کارخانه توسط کارگران، مدیران شرکت پلی اکریل پس از دو هفته همچنان حرکات مشکوک خود را ادامه می‌دهند که این امر باعث خشم کارگران شده است.
کارگران پلی اکریل اصفهان ،خاطرنشان کرده اند در صورت تحقق نیافتن خواسته‌‌هایشان از روز شنبه هفته آینده (۳۰ آذر ماه) تجمعات اعتراضیشان شان را آغاز خواهند کرد.

تشدید فضای ارعاب در پتروشیمی فجر بندر خمینی
به دنبال اعتصاب یک پارچه 180 نفر کارگر شرکت رامپکو از شرکت های پیمانکاری پتروشیمی فجر بندر خمینی در دوشنبه 27 مهرماه که برای افزایش سطح دستمزد ها و نیز برچیدن کمیته انضباطی ای که بدون حضور نمایندگان واقعی کارگران تشکیل شده و علیه کارگران حکم صادر میکرد ؛ کارگران این شرکت از تشدید جو پلیسی و اعمال فشار به قصد کنترل کارگران پیمانی واحد تعمیر و نگهداری این شرکت خبر میدهند . مدیر کارگاه پتروشیمی فجر که از سوی شرکت پیمانکاری رامپکو تعیین میشود ؛ با ایجاد جو پلیسی در کارگاه ؛ به بازخواست و تنبیه کارگران این واحد می پردازد . به گفته کارگران پتروشیمی فجر ؛ کارگران هنگام خروج از کارگاه در ساعت کاری باید در باره اینکه جهت انجام چه کاری مرخصی میگیرند و یا به کجا خواهند رفت توضیح بدهند . کارگران میگویند که قطع کارانه و حق اضافه کاری ؛ جلوگیری از ارتقاء سمت و در نهایت تهدید به اخراج ابزارهای مورد استفاده مدیر کارگاه برای اعمال فشاربیشتر به کارگران است . شرکت پیمانکاری رامپکو پاداش های هر شش ماه یک بار 180 نفر کارگر پیمانی این شرکت را که از سوی وزارت نفت پرداخت می شود را در حسابهای خود نگه داشته و پس از یک الی دو ماه آن را به کارگران می پردازدکه معمولا مبلغی تا صد میلیون تومان می شود . کارفرمای شرکت که فعالین کارگری را تهدید به اخراج کرده و یکی از کارگرانی را که در این زمینه فعالیت دارد ضمن آنکه مزایای او را قطع کرده ؛ او را تهدید به اخراج نموده است .
آخرین وضعیت کارگران اعتصابی معدن چادر ملو
به دنبال اعتراضات کارگران معدن سنگ آهن چادر ملو که به اعتصاب یک پارچه کارگران در تمام شیفت ها در روز های پازدهم ؛ شانزدهم و هفدهم آذرماه انجامید ؛ کارگران اعتصابی درروز هجدهم آذر ؛ پس از وعده مسئولان اداره کار اردکان مبنی بر بررسی خارج از نوبت موضوع اخراج نماینده کارگران و همچنین تعیین ساز و کار بررسی و تحقیق سایر مطالبات کارگران ؛ به طور موقت به اعتصاب خود پایان دادند و بر سر کارهابشان باز گشتند . به گفته نائب رئیس انجمن صنفی کارگران معدن چادر ملو ؛ هیئت تشخیص اداره کار اردکان ؛ در خصوص بازگشت به کار بهرام حسنی نژاد که به عنوان نماینده کارگران این معدن از سوی کارفرما اخراج شده است هفته آینده تصمیم گیری خواهد کرد . همچنین قرار شده است که اعضاء کمیته ای تحت عنوان کمیته طرح طبقه بندی مشاغل با ترکیب 2 نفر نماینده کارگران ؛ 2 نفر نماینده کارفرما و یک نفر نماینده سرپرست در روز 25 آذر ماه صورت بگیرد .
کارگران ذوب آهن اسد آباد همدان
بنا به اخبار منتشره کارخانه ذوب آهن اسد آباد همدان تعطیل و 250 نفر کارگر این کارخانه از سوی کارفرما از کار بیکار شدند . از زمان بهره برداری از این کارخانه در سال 1390 ؛ برای دومین بار است که کارفرما ؛ کارخانه را به تعطیلی کشانده و کارگران کارخانه را سرگردان می کند . در تیر ماه 1390 یعنی درست سه ماه بعد از راه اندازی این کارخانه ، کارفرما به بهانه عدم توجیه اقصادی ؛ ادامه تولید را متوقف و در آن زمان 200 کارگر کارخانه را بیکار کرد . تغییر کابری کارخانه از تولید شمش چدن به منگنز که مصرف عمده آن در صنایع فولاد سازی است و در تهیه آلیاژها نیز بکار میرود موجب راه اندازی مجدد کارخانه شد . اما این بار مالک کارخانه به بهانه نداشتن مواد اولیه این واحد تولیدی را تعطیل کرده و 250 نفر کارگر کارخانه را از کار بیکار نموده است .
تجمع اعتراضی کارگران شرکت آبهای عمیق
روز دوشنبه هفدهم آذر ماه 450 نفر کارگر قراردادی شرکت آبهای عمیق که از زیر مجموعه های شرکت صنعتی دریایی ایران صدرا است ؛ مقابل ساختمان اداری این شرکت و در اعتراض به سه ماه دستمزد های معوق خود ة تجمع کردند که تجمع اعتراضی کارگران در روز سه شنبه هجدهم آذر ماه نیز ادامه داشت . به دنبال تجمع اعتراضی کارگران شرکت آبهای عمیق که به طور یک پارچه دست از کار کشیدند ؛ کارفای شرکت مجبور به پرداخت یک ماه دستمزد کارگران این شرکت شد . هم اکنون کارگران شرکت آبهای عمیق دستمزد ماههای مهر و آبان و آذر که هم اکنون به پایان آن نزدیک می شویم را طلب دارند . کارفرما طی سال جاری تا کنون 250 نفر از کارگران متخصص این شرکت را اخراج کرده که فقط طی ماههای مرداد و شهریور 150 کارگر را اخراج کرده است .
شش ماه دستمزد های معوق کارگران شهداب
کارگران کارخانه شهداب ارومیه ؛ تولید کننده آب میوه ؛ نزدیک به شش ماه است که دستمزدی نگرفته اند . شصت نفر کارگر این کارخانه از تیر ماه سال جاری تا هم اکنون که نزدیک به پایان ماه آذر هستیم ؛ دستمزدی نگرفته اند . بخشی از مالکیت کارخانه شهداب از سال 87 به بخش خصوصی فروخته شده است . به گفته کارگران تا قبل از واگذاری کارخانه به بخش خصوصی ؛ 140 نفر کارگر در این کارخانه کار میکردند که هم اکنون فقط 60 نفر در این کارخانه کار می کنند که آن هم شش ماه است دستمزد هایشان به عهده تعویق افتاده است . به گفته کارگران مالک کارخانه درصدد است تا با اخراج کارگران دست به تغییر کاربری کارخانه زده و زمین آن را به ساخت و ساز واحد های تجاری اختصاص دهد .
هشدار کارگران شرکت سیمان داراب به اداره تعاون
جمعی از کارگران و کارکنان شرکت سیمان داراب با ارسال نامه ای برای اداره تعاون شهرستان داراب نسبت به وضعیت موجود که بنا به گفته نویسندگان نامه چندین سال است ادامه دارد ؛ اعتراض کرده و گفته اند علیرغم مراجعات حضوری مکرر به اداره تعاون ؛ جهت پیگیری مطالبات خود ؛ متاسفانه تا کنون هیچ اقدام عملی نه از سوی شرکت سیمان داراب و نه از سوی اداره تعاون صورت نگرفته است . کارگران و کارکنان نویسنده این نامه هشداری ؛طی خواست های خود در چند بند بر این نکنه تاکید گذارده اند که در صورت عدم پاسخ گویی به مطالباتشان ؛ مقابل فرمانداری شرستان داراب تجمع کرده و حتی دامنه اعتراضات خودشان را به مراجع بالاتر خواهند کشاند. اجرا نکردن طرح طبقه بندي مشاغل در خصوص 120 نفر از نيروهايي که بصورت پيمانکاري دراين شرکت مشغول به کار هستند ؛ تعلق نگرفتن پاداش بهره وري به پرسنل پيمانکار عليرغم تاثير مسقيم تلاش آنها در افزايش توليد و بهره وري سيمان داراب ؛از جمله موترد اعتراضی نویسندگان نامه هشداری به اداره تعاون شهرستان داراب است . کارگران همچنین در این نامه افزوده اند هر ساله در شرکت تعدادي از پرسنل بازنشسته شده و يا استعفاء مي دهند که تعدادي از آنان نيز بومي مي باشند ولي تا کنون هيچ يک از پرسنل پيمانکار را که داراي سابقه ، تجربه و مهارت لازم مي باشند ، جايگزين آنها نکرده اند .کارگران و کارکنان نویسنده نامه در پایان بر این نکته تاکید گذارده اند که به علت نداشتن امنیت شغلی ؛ از درج اسامی امضاء کننده نامه خود داری نموده چرا که با احتمال شناسایی و اخراج آنها ترجیح میدهند که اسامی شان درج نشود
.
http://www.hekmatist.org/index.php