نوید مینائی – چرا به جای هوا خاک تنفس می کنیم؟

چرا به جای هوا خاک تنفس می کنیم؟

محیط زیست در ایران
چرا مردم اهواز به جای هوا خاک تنفس می کنند؟ چرا صدها روستای سیستان و بلوچستان از سکنه خالی شده است؟ چرا تهران شاهد طوفان های خاک شده و این تازه اول کار تهران است! چرا طوفان نمک استان های اردبیل و آذربایجان شرقی و غربی را تهدید می کند و زندگی انسانی٬ تمدن و حتی حیات وحش در آن منطقه تهدید به نابودی می شود؟ هوای اصفهان چرا روز پاک به خود نمی بیند؟ چرا اراک یکی از آلوده ترین شهرهای دنیاست؟

سیزده بهمن مصادف با ۲ فوریه روز جهانی تالاب است. این روز در سال ۱۹۷۲ در رامسر در جریان کنوانسیون رامسر به تصویب رسید. در گزارشی به مناسبت این روز اعلام شد ۸۰۰ تالاب از ۱۰۰۰ تالاب موجود در ایران وضعیتی بحرانی دارند و رو به نابودی هستند و این فقط وضعیت تالاب هاست دریاچه ها و رودخانه ها وضعیت اسف انگیزتری دارند. تالاب ها و منابع سطحی دیگر آب در محیط زیست نقش برقراری تعادل دارند. مقادیر زیادی رطوبت وارد فضا می کنند و از برخواستن گرد و غبار و ریزگرد و طوفان خاک جلوگیری می کنند. یکی از مهمترین این تالاب ها هورالعظیم است که توسط سپاه پاسداران برای برداشت نفت خشکانده شده است!

شیوع بیماریهای تنفسی و قلبی و انواع سرطان ها از جمله نتایج وبرانگر وضعیت فاجعه بار محیط زیست در ایران است. در صورت ادامه شرایط موجود باید به زودی منتظر وضعیتی مانند فیلم های سینمائی باشیم با شهرها و روستاهای خالی از سکنه که باد تنها موجود متحرک آن است که خاک و ریزگردها را جابه جا می کند و جنگهایی که بر سر منابع آب در می گیرد. این تصویری واقعی از مناطق گسترده ای از ایران خواهد بود!

همه اینها حاصل عملکرد نظام “مقدس” جمهوری اسلامی ست که ویرانگری از نشانه های برجسته آن است. چپاول منابع طبیعی مانند جنگل ها و سوء استفاده از منابع آب باعث تخریب محیط زیست و تهدید حیات به نابودی شده است.*

نوید مینائی

سایت ژورنال: http://journal-ruzaneh.com/