کارنامه دولت حسن روحانی زیر پوست بیکاری میلیونی

کارنامه دولت حسن روحانی

زیر پوست بیکاری میلیونی

نسان نودینیان

دولت دوازدهم ادامه دولت یازدهم است.   اقتصاد به بن بست رسیده دولتهای روحانی  توان ایجاد فرصت های شغلی را از دست داده است.

پول شویی، رانت خواری و دزدی های میلیاردی در نظام سیاسی ــ اقتصادی در ایران دست بالا را دارد.

از تعداد هر خانواده چهار نفره حداقل یک نفر بیکار ثبت شده. چالش اصلی دولت روحانی مساله بیکار و ناتوانی این دولت برای حل این معضل مهم و اجتماعی در ایران است.

 

تعداد دستفروشان بسیار شده است. بر خلاف سال های قبل کە تنها در مناسبت ها و شب های عید، دستفروشان در شهر خودنمایی می کردند، اکنون بە طور پیوسته و در روزهای هفته بە کسب و کار در شهر می پردازند.

تهران با جمعیتی نزدیک به ١٢ میلیون نفر دارای بیشترین دستفروشها است. . اطراف میادین پر تردد شهر تهران مثل ولیعصر، ونک، تجریش، صادقیه، هفت حوض و … بە راحتی می توان مردان و البته زنانی را دید کە بە شغل “دستفروشی” مشغول می باشند و از این راه امرار معاش می کنند. محدوده اطراف پاساژها و مراکز خرید شهر نیز بە طور روزانه مملو از دستفروش است.

 

کارگران کولبر بخشی دیگر از لشکر بیکاری میلیونی هستند که در ٤ سال گذشته مرتبا تعداد آنها افزایش یافته است.  عدم دسترسی به فرصت های شغلی مناسب از تبعات افزایش چند رقمی دستفروشان و کولبران، است.

 

بیکاری میلیونی و عدم تحقق پروژه های اجتماعی و رفاهی دولت یازدهم بعد از برجام و یا دوره پسا تحریم دامنه چالش کارکنان و کارگران را عمیق تر کرده است.

٢٣ اسفند (کانال تلگرام خبر آنلاین): جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اسلامی در نشست شورای عالی پیشکشوتان اتاق بازرگانی اعلام کرد: سال ٩٤ سخت‌ترین سال اقتصادی دولت بود. جهانگیری میگوید؛ من تقریبا در بیشتر سال‌های اقتصادی کشور بوده‌ و شرایط را دیده‌ام، هیچ سالی به سختی سال ٩٤ نبود برای پرداخت حقوق کارمندان وزارت نفت در اسفند ماه وام بانکی گرفتیم، میلیون‌ها نفر بیکار در کشور داریم و از سال آینده سالی یک میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت، در سال گذشته قدرت خرید مردم شهری ١٥درصد و روستایی ٢٩ درصد کاهش یافته است.

جهانگیری معاون روحانی در دولت یازدهم گفته؛ «میلیون‌ها نفر بیکار در کشور داریم و از سال آینده سالی یک میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار خواهیم داشت (خبر آنلاین)

 

دولت روحانی و  خانه نشینی جمعیت فعال!

در اوایل سال ١٣٩٤ جمعیت ایران ٧٧.٨ میلیون نفر شد. جمعیت شهری ٥٦.٤ میلیون نفر و جمعیت روستایی حدود ٢١.٤ میلیون نفر بوده است. در اوائل دی ماه ٩٤ سایت مشرق نوشته بود؛ آمارها نشان می‌دهد از ٤٠.٢میلیون فرد غیرفعال،١١.٣ میلیون نفر ٢٠ تا ٣٤ ساله‌اند که باید در دوره طلایی جستجو برای شغل بوده و یا کاری برای خود دست و پا کرده باشند اما ترجیح می‌دهند در کُنج خانه بنشینند!

 

“٥ میلیون و ٧٠٠هزار تحصیل کرده بیکار”

بیکاری و عدم امنیت شغلی در زندگی میلیونها نفر از مردم در ایران تاثیر گزار شده. افق دسترسی به اشتغال هر روز تاریکتر میشود. “٥ میلیون و ٧٠٠هزار تحصیل کرده بیکار” آماری تکان دهنده است. این آمار توسط سایت مهردر سوم خرداد اعلام شده. بیکاری میلیونی و اخراج سازی های هزاران نفری ستم طبقاتی و نابرابری اجتماعی را در خانواده های کارگر و زحمتکش به معضلی روزانه تبدیل کرده است. استدلال های دولت و کل نظام سیاسی سرمایه در ایران در توجیه بیکاری میلیونی قابل توجه است.

 

اخراج و بیکارسازی

کارنامه دولت حسن روحانی با اخراج و بیکارسازی ها برای کارگران و مردم پدیده ای اجتماعی و آشنا است.

٢٨ اردیبهشت ٩٥ در مجلس اسلامی اعلام شد؛ «تعطیلی ١٥ هزار واحد صنعتی و تولیدی/ ١٠٠٠.٠٠٠ نفر دیگر بیکار شدند. طبق گزارشاتی که از تمام استان‌ها به دست ما رسیده، ١٥ هزار کارگاه و کارخانه به طور کامل تعطیل شده‌اند که این وضعیت در دولت فعلی رخ داده است. مابقی کارگاه‌ها در صورت ادامه فعالیت با کاهش ظرفیت تولیدی، کمتر از ٥٠ درصد از پتانسیل‌های خود را فعال نگه داشته‌اند. در ٣ سال دولت فعلی یک میلیون نفر به سیل بیکاران کشور اضافه شده‌اند که این موضوع مورد تأئید مرکز آمار و وزارت کار است».

 

سرنگونی یک چالش مهم است!

افزایش بیکارسازی و اخراج میلیونی و ایجاد نشدن فرصت های شغلی سالانه بیش از یک میلیون از جوانان تحصیلکرده، بحران بیکاری را به بزرگترین چالش اجتماعی دولت پسابرجام در جامعه تبدیل کرده است. تیر دشمنی پسا تحریم روحانی با تعیین دستمزدهای ٩٦ چیزی بیشتر از ٩٠٠هزارتومان بر بدن میلیون ها نفر از کارگران و خانواده هایشان نشست! فقر بیشتر، استثمار وحشیانه بی شائبه با اعمال بیشترین ریاضت کشی اقتصادی پیام دولت پسا برجام است. دولت پسا برحام با پرداخت نکردن چندین ماه حقوق و مزایای کارگران و کارکنان و بیکاری میلیونی زندگی چندین میلیون از مردم را بگرو گرفته است!

افزایش دست فرشان و کارگران کولبر، و آسیب های اجتماعی که بر زندگی آنها تحمیل شده نتیجه بیکاری میلیونی کنونی است.

مبارزه پیگیر برای بیمه بیکاری امری شدنی و عملی است. جنبش علیه بیکاری امکان پذیر و عملی است.

رهایی از شر این نظام استثمار که سرنوشت میلیون ها انسان جوان زن و مرد را به تباهی و نابودی کشانده است، در گرو سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی است!

٣٠ می ٢٠١٧