در حاشیه اخبار کارگری

در حاشیه اخبار کارگری

نسان نودینیان

ساختمان پوشاک در ٩٢، ساختمان پلاسکو در ٩٥

تجانس و یکسانی نرسیدن به ایمنی خدمات و تجهیزات آتش نشانی تهران

در آتش سوزی ساختمان ٥ طبقه در خیابان جمهوری، در هنگام امدادرسانی برای نجات این دو کارگر زن، نردبان هیدرولیکی هنگام بازشدن دچار مشکل شد و باز نشد.  چندی بعد یک وبسایت به نام پیام نو مدارکی را افشا کرد که نشان می‌دادند که شهرداری تهران بیش از ١ سال است از انجام خدمات تعمیرات و نگهداری تجهیزات آتش‌نشانی تهران توسط ایویکو ماگیروس (شرکت تأمین‌کننده تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی) سرباززده‌است و علیرغم هشدارهای ایویکو ماگیروس ترتیب اثری نداده‌است.

در حادثه ساختمان پلاسکو نیز شلنگ آب آتش نشانی به طبقات فوقانی نمی‌رسید.( بوالفضل اشرف منصوری» کارشناس ایمنی و بهداشت کار)

علل آتش سوزی ساختمان پوشاک خیابان جمهوری بدست فراموشی سپرده شد.

از سال ٩٣ در ارتباط با پایین بودن ایمنی ساختمان پلاسکو و فرسوده شدن ساختمان بدلیل رابطه  قالیباف با بنیاد مستضعفین و سپاه پاسداران بدست فراموشی سپرده میشود.

در آتش سوزی ساختمان ٥ طبقه در خیابان جمهوری تهران که حوالی ساعت ١١ صبح روز ٢٩ دی ١٣٩٢ رخ  داد، انگشت اتهام بطرف قالیباف نشانه رفت.  این حادثه که در یک کارگاه تولید پوشاک رخ داد، ٢ نفر از کارگران زن کارگاه که برای نجات جانشان از پنجره‌ها آویزان شده‌بودند، از ارتفاع سقوط کردند و جان باختند. افراد حاضر در نزدیک محل حادثه با استفاده از گوشی‌های تلفن خود از صحنه سقوط این دو کارگر فیلمبرداری کردند و فیلم آن در اینترنت منتشر شد

در هنگام امدادرسانی برای نجات این دو زن، نردبان هیدرولیکی هنگام بازشدن دچار مشکل شد و باز نشد.  چندی بعد یک وبسایت به نام پیام نو مدارکی را افشا کرد که نشان می‌دادند که شهرداری تهران بیش از ١ سال است از انجام خدمات تعمیرات و نگهداری تجهیزات آتش‌نشانی تهران توسط ایویکو ماگیروس (شرکت تأمین‌کننده تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی) سرباززده‌است و علیرغم هشدارهای ایویکو ماگیروس ترتیب اثری نداده‌است.

این حادثه حساسیت افکار عمومی و رسانه‌های ایران را برانگیخت.

شیرین فروتنی ٤٤ ساله یکی از کارگران کشته شده در آتش سوزی روز یک شنبه خیابان جمهوری است. او از ٨ سال پیش درپی جدایی از همسرش در این واحد تولیدی کار می کرد و یک دختر ٢١ ساله اما مبتلا به اختلال ذهنی داشت. این دختر که اکنون در یکی از مراکز بهزیستی نگهداری می شود.

آذر حق نظری ٦٠ ساله دومین کارگر زنی است که تصاویر سقوط او در جریان آتش سوزی یکشنبه تهران، واکنش های گسترده ای در افکار عمومی و شبکه های اجتماعی برانگیخته است. آذر حق نظری دو فرزند دارد و ده سال پیش از همسرش جدا شده بود. او از سه ماه پیش از کار در این واحد تولیدی کناره گیری کرده بود اما روز یک شنبه برای پیگیری حقوق معوقه خود به محل کار سابقش مراجعه کرده بود.

آتش سوزی ساختمان پلاسکو هم در ابعادی بزرگ و فاجعه باری عدم دسترسی ایستگاه های آتش نشان به تجهیزات استاندارد شده و امروزی را باردیگر جلو چشمان اشکبار مردم در تهران و ایران، آورد.

آمار واقعی جانباختگان حادثه اتش سوری پلاسکو را منتشر نکرده اند. جانباختن ١٦ آتش نشان و ٤نفر دیگر را اعلام کرده اند. هر تعداد از کسانیکه در این حادثه اسفبار و سنگین جانشان را از دست داده باشند، مسبب اصلی مرگ آنها نظام جمهوری اسلامی و قالیباف هستند.

جانباختن تراژیک ٢٠ نفر در ساختمان پلاسکو در ٣٠ دی ماه ٩٥ و جانباختن   دو کارگر زن در ٢٩ دی ماه ٩٢  با عکس العمل گسترده ای در تهران روبرو شده است. محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران، با اشاره به مرگ نسرین فروتنی و آذر حق نظری، در آتش سوزی خیابان جمهوری، گفت: “برای التیام احساسات شهروندان، جا دارد شهردار تهران استعفای خود را تقدیم کند.” این عضو شورای شهر تهران با هر بغض و غرضی در اختلاف جناحی دولت جنایتکار اگر ناچار به این “اظهارات” شده، بر یک واقعیت مهم تاکید گذاشته که افکار عمومی در کلان شهر تهران از مرگ دو کارگر زن عصبانی و خشمگین، هستند.

خامنه ای جنایتکار در ارتباط با آتش سوزی پلاسکو گفت فعلا دنبال مقصر و علل حادثه نروید! خامنه ای سر دسته نظام فاشیستی اسلامی در ایران است. اینها مسببین اصلی جانباختن آتش نشانان و مردم در ساختمان پلاسکو هستند.

شهرداری تهران نهادی شناخته شده است. دزدی های میلیاردی این نهاد و سردار قالیباف در تهران بیداد میکند. باندهای مافیایی اقتصاد مالی، فساد و چپاول و اخاذی از مردم تحت نظارت و مهندسی قالیباف در همه ارگانهای حکومتی و دولتی از جمله در بیمارستانها، در شکل کمبود دارو و امکانات پزشکی و شهرداری و آتش نشانی ها و مراکز کمک رسانی برای شهروندان شهر تهران نا آشنا و غریب نیستند!

در مقابل اعتراضات مردم و کارگران با مهندسی شهرداری و نیروهای انتظامی عکس العمل فوری نشان داده میشود و با بالاترین امکانات نظامی و سپرهای دفاعی و تهاجمی در مقابل این اعتراضات و تجمعات صف بندی میشود. برای سرکوب و کشتار ابزار ها و ماشین هایشان خوب کار می کند. برای تخریب آنتن های ماهواره ای از کماندو و تانک استفاده می کنند، ولی برای نجات جان کارگران و مردم از سوانح حاضر نیستند هزینه کنند و نیرو بفرستند.

کارگران و مردم شریف و آزادیخواه تهران جرم جنایی شهردار تهران را باید در شکل طومار و اعتراضات در محل کار، دانشگاه ها، مدارس و تمام کانون و نهادهای مدنی اعلام کنند.

همدردی و حمایت وسیع مردم شهر تهران با خانواده های کارگران جانباخته الگویی از همبستگی های انساندوستانه، مدرن  است که مردم تهران بکرات در این شهر ابراز کرده اند. همدردی و حمایت مردم قابل ستایش است.

تامین و ضمانت در تحقق خوشبختی و سعادت و امنیت جانی و معیشت مردم در ایران با رفتن و سرنگونی رژیم جنایتکار اسلامی، عملی است!