در حاشیه اخبار کارگری

در حاشیه اخبار کارگری

نسان نودینیان

خبر؛ رئیس اداره کار شهرستان کاشمر: طرح استاد شاگردی کمک شایانی به کارفرما کرد تا از این طریق قانون تأمین اجتماعی و کار را برای مدت مشخصی کنار بگذارد.

رئیس اداره کار کاشمر در ارتباط با جشنواره کارآفرینان میگوید: از کاشمر نیز ٦٤ طرح برای شرکت در این جشنواره ثبت‌نام کردند که ٧ طرح در حوزه کشاورزی، ١٣ طرح در حوزه صنعت و ٤٤ طرح در حوزه خدمات بودند. که  ٣٧ نفر از متولیان این بنگاه‌ها زیر لیسانس و ٢٧ نفر دارای مدرک لیسانس و بالاتر بودند افزود: از مجموع ٧ طرح راه‌یافته به مرحله داوری در بخش استانی طرح زرین تخم به مرحله داوری کشوری راه یافت. وی با بیان این‌که طرح استادشاگردی از ابتکارات دولت یازدهم در جهت حمایت از صنایع به‌ویژه صنایع کوچک و اصناف است ابراز داشت: با توجه به این‌که مشکل عمده واحدهای صنفی موضوع بیمه، حقوق و دستمزد کارگران است اجرای طرح استادشاگردی کمک خوبی به این مجموعه‌ها به جهت کمک به تولید با بهره‌گیری از توان نیرویی که در قبال آن تعهد مالی زیادی ندارند. یوسفی با اشاره به اینکه دولت با طرح استادشاگردی کمک شایانی به کارفرما کرد تا از این طریق قانون تأمین اجتماعی و کار را برای مدت مشخصی کنار بگذارد تصریح کرد: کارگر با حضور در این کارگاه‌ها در قبال دریافت حقوق‌های قانونی، حرفه و شغل را فرامی‌گیرد و در مقابل نیز کارفرما از پرداخت هزینه‌های هنگفت در جذب نیروی کارگری معاف می‌شود.(منبع اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٧ آبانماه ١٣٩٥)

طرح استاد شاگردی  در ٢٢ آذر ماه ١٣٩٠ از سوی وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی تصویب و برای اجرا به سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای ابلاغ شد. طرح استاد شاگردی، حمله سازمانیافته دولتی به معیشت و سرنوشت میلیونها نفر از جوانان آماده بکار است. در جهت تامین منافع کارفرمایان و بورژوازی است(به بیان امروزی رئیس اداره کار کاشمر« طرح استادشاگردی از ابتکارات دولت یازدهم در جهت حمایت از صنایع به‌ویژه صنایع کوچک و اصناف است ابراز داشت: با توجه به این‌که مشکل عمده واحدهای صنفی موضوع بیمه، حقوق و دستمزد کارگران است اجرای طرح استادشاگردی کمک خوبی به این مجموعه‌ها به جهت کمک به تولید با بهره‌گیری از توان نیرویی که در قبال آن تعهد مالی زیادی ندارند». جایگاه تقویت و تامین منافع در این طرح مشخص است)  این طرح استثمار عریان نوجوانانی است که در شرایط سنی پایین در کارگاه ها تحت عنوان کارآموز فعالیت میکنند. محرومیت از شمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی(در طول دوره آموزش سه ساله). به کار اجباری جنبه قانونی میدهد. جوانان و نوجوانانی که به بازار کار پیوسته اند را، از انعقاد هرگونه قرارداد و ایمنی کار و دستمزد تحت عنوان «آموزش» محروم میکند. «طرح استاد ـ شاگردی» به قصد التیام بخشیدن به مساله بیکاری است. دولت احمدی نژاد برای پایین آوردن آمار بیکاری به حربه «طرح استاد ـ شاگردی» متوسل شد.

دوره آموزش فنی و بالا بردن مهارت کار و تخصص در رشته های کاری به منطور وارد شدن به بازار کار، در کشورهاییکه استانداردها و رابطه نیروی کار آماده وجود دارد، به نسبت میزان و دوره آموزش، سطح آموزش و میزان کارایی فرد آموزش دیده، امکانات و حقوق «کارآموز» برسمیت شناخته میشود. امکانات معیشتی، تامین حداقل معیشت، تامین مسکن و پرداخت هزینه های مسکن، حقوق و امکانات ایاب و ذهاب و احتساب دوره آموزش بعنوان سابقه کار در نظر گرفته میشود. و با در نظر گرفتن تمام این فاکتورها، فرد آموزش دیده و یا در حال آموزش در لیست کارگران بیکار قرار نخواهد گرفت.

تجربه طرح استاد شاگردی که از دولت احمدی نژاد شروع شده و در دولت روحانی با پیگیری دنبال میشود، طرحی در جهت تامین منافع کارفرماها است.

مصائب و دردهای کارگران بسیار فراتر از این نوع طرح و قوانین ضد کارگری هستند. چاره طبقه کارگر «لغو کارمزدی» است. بهر حال هم اکنون برای کارگران جوابهای روشن به مسائل پیشا روی امر مهم و حیاتی است.

مخالفت با «طرح استاد ـ شاکردی»، «قراردادهای موقت کار»، و ده ها قوانین ضد کارگری امر کارگران است. لغو هرگونه قوانین ضد کارگری از جمله سد کردن طرح «استاد ـ شاگردی» به نفع کارگران است.