اقتصاد ویران و سیاستهای ضد کارگری در دولت روحانی

در حاشیه اخبار کارگری

نسان نودینیان

اقتصاد ویران و سیاستهای ضد کارگری  در دولت روحانی

 

تعطیلی کامل کارخانه قند ورامین

کارخانه تصفیه قند ورامین یکی از قدیمی ترین کارخانه های استان تهران است که پس از واگذاری به بخش خصوصی در دولت اصلاحات، همواره با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرده و تعطیلی چند باره آن، بسیاری از کارگران و خانواده آنان را با مشکل مواجه کرده است.سال گذشته کارخانه قند ورامین به دلیل نداشتن مواد اولیه تعطیل شد.  این کارخانه در پایان سال گذشته فعالیت مجدد خود را آغاز کرد. ولی از شواهد و حال و روز این کارخانه به نظر می‌رسد که این بار تعطیلی کامل آن که اوایل سال ٩٥ صورت گرفت، جدی‌تر از دفعات قبل است.کارگران کارخانه قند ورامین هم با مشکلات متعددی روبرو هستند، به‌طوری‌که چند ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. این کارخانه مهم و تاریخی چنان در هویت مردم ورامین نقش بسته که بخش مهمی از شهرستان ورامین به نام منطقه کارخانه قند معروف است؛ کارخانه‌ای که بسیاری از مردم ورامین در آن کار کرده‌اند و هویت تاریخی خود را با فعالیت این کارخانه گره زده‌اند.

گرانی و شاخص قیمت مصرف‌ کننده

با نگاهی به تغییرات شاخص قیمت در تیرماه سال ١٣٩٤ و مقایسه آن با تیرماه سال ١٣٩٣ درمی‌یابیم که شاخص قیمت انواع خوراکی و آشامیدنی افزایش ١٦ درصدی را تجربه کرده است. علاوه بر آن شاخص قیمت گروه پوشاک و کفش، ١١.٣ درصد افزایش و شاخص قیمت در گروه مسکن، آب و برق و سایر سوخت‌ها ١٣.٣ درصد افزایش نشان می‌دهد. با توجه به توضیحات فوق، واضح است که قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها که از اقلام ضروری مردم هستند، در این بازه‌ی یک‌ساله بیشتر از میانگین افزایش پیداکرده است که این مسئله وضعیت نامناسب قیمت‌ها در این گروه کالایی را نشان می‌دهد. شاخص قیمت گروه بهداشت و درمان در این بازه‌ی زمانی، افزایشی بیش از ٢٦ درصدی را تجربه کرده است.

قاچاق های میلیاردی در دوره سه ساله روحانی!

در طول سه سال گذشته،قاچاق کالا به شکل بی‌سابقه رشد داشته است.  آنچه بر همگان مسلم است اینکه، نمی توان بدون داشتن شبکه‌ای منسجم در میان مقامات دولتی، به این حجم گسترده از قاچاق دست زد.

احکام شلاق! برخوردهای تند قضایی با فعالین کارگری و معلمین!

بیانیه ٤ تشکل کارکری«انجمن صنفی کارگران چادرملو ( آسفالت طوس )، انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان، انجمن صنفی کارگران خبازی های سنندج و حومه، انجمن صنفی کارگران خبازی های مریوان و سروآباد»

اواخر اردیبهشت ماه احکام شلاق، زندان و جریمه ١٧ تن از کارگران معدن طلای آق دره که در سال ١٣٩٣ در اعتراض به اخراج و عدم تمدید قراردادهایشان از سوی کارفرما، همراه با ٣٥٠ نفر دیگر از کارگران اقدام به تجمع و اعتصاب کرده بودند؛ به اجرا درآمد. هنوز از شوک اجرای احکام شلاق کارگران آق دره بیرون نیامده بودیم که قوه قضاییه در شهر بافق ٩ نفر از کارگران معدن سنگ آهن این شهر را که در جریان تجمعات و اعتصابات این معدن در سال ٩٣ که به خصوصی سازی و اخراج کارگران، معترض بودند، به  زندان و شلاق محکوم کرد. صدور و اجرای چنین احکام غیر انسانی برای کارگرانی که تنها خواستار ابتدایی ترین حقوق خود هستند، اولین بار نیست که از سوی دادگاه های عمومی و انقلاب صادر می گردد، در جریان اعتراضات گسترده و سراسری معلمان طی دو سال اخیر تعدادی از معلمان به زندان محکوم گردیدند، ٥ نفر از کارگران معدن چادرملو در پی اعتراض این کارگران به شلاق و زندان محکوم شدند، همچنین در احکام مشابهی دادگاه عمومی ( جزایی ) بندر امام خمینی برای ٤ نفر از کارگران معترض پتروشیمی رازی حکم زندان و شلاق صادر نمود.

حکم شلاق و حبس تعلیقی برای یدالله صمدی و اقبال شبانی دبیر و بازرس انجمن صنفی کارگران خبازی های سنندج.  یدالله صمدی و اقبال شبانی که به ترتیب دبیر و بازرس انجمن صنفی کارگران خبازی های سنندج هستند در پی تجمعات و اعتراضات کارگران خباز سنندج در سال ٩٣برای افزایش دستمزدهایشان، به اتهام اخلال در نظم عمومی از سوی شعبه ١٠٦ دادگاه کیفری دادگستری سنندج به ٥ ماه حبس تعزیری و ٣٠ شلاق محکوم شدند که ٥ ماه حبس تعزیری به ٥ سال حبس تعلیقی مبدل و ٣٠ ضربه شلاق به قوت خود باقی است.

احضار بازداشت و حکم پنج سال و سه ماه و یک روز به یک فعال مدنی در شهر سنندج!

خبات دهدار فعال مدنی و کارگری پس از بازداشتی ١٧ روزه در سال ١٣٩٤ با قرار وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانی آزاد می شود. خبات روز یکشنبه ٢٤ خرداد ٩٥ به دادگاه انقلاب سنندج احضار می شود و حکم سه ماه و یک روز زندان بهش داده اعلام می شود. پس از مراجعه به زندان جنایتکاران رژیم اسلامی به وی اعلام می کنند که با توجه به اینکه او قبلا حکم تعلیقی ٥ ساله داشته و هنگام بازداشت در سال ٩٤ هنوز دو روز از پنج سال تعلیقیش باقی مانده، آن ٥ سال را هم به حکمش اضافه شده و بدین ترتیب خبات دهدار نیز از سوی مقامات جنایتکار رژیم اسلامی و با بهانه های واهی روانه زندانی ٥ سال و سه ماه و یک روزه شد.

اخراج ٣٠٠ کارگر کارخانه پارس سرام قرچک

 ٣٠٠ کارگر کارخانه پارس سرام قرچک اردیبهشت ماه اخراج  شدند. از سال ٨٩ موج اخراج ها در این کارخانه آغاز شده است.سهامداران و مدیران کارخانه کمبود تقاضا در بازار و مشکلات عدیده در صادرات کالا را علت کاهش تولید و تعدیل نیروها عنوان کرده اند.کارخانه پارس سرام دارای سابقه طولانی در تولید  انواع چینی بهداشتی است.