آتش نشانان و مردم تهران در آغوش گرم و صمیمانه مردم شهرهای کردستان

 

آتش نشانان و مردم تهران در آغوش گرم و صمیمانه مردم شهرهای کردستان

نسان نودینیان

صدها نفر از مردم در شهرهای کردستان در سنندج، مریوان، پیرانشهر، مهاباد با گردهمایی های پُر شور و صمیمانه یاد عزیز جنباختکان آتش سوزی را گرامی داشتند.

در ٤ بهمن فعالین کارگری و مدنی سنندج در مقابل ساختمان مرکزی آتش نشانی ستتدج در محله فیض آباد یاد جان باختگان پلاسکو را گرامی داشتند. بیاد آنها یک دقیقه سکوت کردند و شعر “من کارگرم” را خواندند و تعددی از آنها در گرامیداشت کارگران قربانی و مردم در این حادثه ناگوار سخنرانی کردند.

گروه کوهنوردی چهل چشمه از کارگران آتش نشانی شهر سنندج حمایت شان را اعلام و با حمل بنری که نوشته شده بود؛ «آتش نشانان درود بر شما که در میان شعله های آتش پیام آور ایستادن و سرخ زیستن هستید. جانباختن همکارانتان را تسلیت میگوییم».

فعالین مدنی و کارگری به همراه جمعی از مردم شهر سنندج در مقابل آتشنشانی مرکزی شهر سنندج برای تجلیل از قربانیان فاجعه دلخراش پلاسکو با دسته های گل تجمع کردند و یاد قربانیان را گرامی داشتند.

جمعی ازمردم مریوان بە خاطر فاجعه غم انگیز پلاسکو با حضور در جمع پرسنل سازمان آتش نشانی این شهر با کارگران آتش نشانی اعلام حمایت کردند.

انجمن سبز چیا با انتشار پیامی با قربانیان حادثە پلاسکو همدردی خود را اعلام و در بخشی از پیامشان نوشته اند؛ «…انجمن سبز چیا مریوان ضمن اعلام همدردی با قهرمانان این رویداد تلخ در آتش نشانی شهر تهران که با فداکاری و جانفشانی خود از یک تراژدی بسیار بزرگتر جلوگیری کردند، خود را شریک غم و نارحتی خانواده های داغدار و کسبه خسارت دیده می دانیم ……..مردمان این دیار با حوادث تلخ و ناگوار از این دست غریبه نیستند و سالانه تردد ارابه های مرگ در جاده های کوردستان مردم را در آتش خود می سوزانند و هستند کسانی که فداکارانانه و از جنس مردم به مانند شما در راه نجات انسان های گرفتار، قربانی سیاست های نادرست مدیرانی می شوند که همیشه راهی برای توجیه و رفع مسئولیت خود می یابند. در پایان اعلام می داریم، به یادتان در جنگل های سوخته زاگروس نهال هایی از بلوط خواهیم کاشت تا یاد و خاطره فداکاری و مقاومت شما در راستای گرامیداشت کرامت انسانی سبز و ماندگار شود. باشد که دیگر حوادثی اینچنین تلخ در اثر خطاهای مدیریتی متوجه مردم و نیروی های داوطلب و شاغل در آتش نشانی نشود. انجمن سبز چیا»

و قربانیان مدرسه شین آباد همراه مردم این روستا اعلام کردند؛ «اشک می‌ریزیم تا آتش پلاسکو خاموش شود.» اینها خود قربانیان و آسیب دیدگان آتش سوزی فاجعه بار مدرسه شین اباد هستند که با سپری شدن سالها از اتفاق دلخراش هنوز آثار دردناک و سوزنده آتش سوزی بر جسم و روح، زندگی و معیشت شان سنگینی، میکند.

درد مشترک پیام دختران شین‌آبادی صحنه ای دیگر از درد و رنج مسببین فاجعه پلاسکو(جمهوری اسلامی) را فریاد زد. دختران شین آباد نوشتند؛ «هم‌درد شماییم و درد زیرآوارماندن‌تان را اشک می‌ریزیم. ما با انفجار یک بخاری نفتی سر کلاس سوختیم و چهار سال است لحظه به لحظه درد می‌کشیم. شما با انفجار قدیمی‌ترین ساختمان در تهران سوختید و زیر آوار ماندید. ما سوختیم، دم نزدیم و بزرگ شدیم، شما سوختید، دم نزدید و زیر آوار دفن شدید. کابوس چهار ساله ما همان کلاس درس است و کابوس خانواده‌های شما پلاسکو. ما دختران شین‌آبادیم؛ که هنوز هم بعد از ٤ سال برای “ساریا” و “سیرا” عزاداریم و با اشک‌های‌مان روی خورشید را کم کرده‌ایم. ما هم‌درد شماییم و لحظه‌لحظه درد زیرآوارماندن‌تان را اشک می‌ریزیم. اشک می‌ریزیم تا آتش پلاسکو خاموش شود و دل خانواده‌تان شاید آرام از لبخند ابدی‌تان. ما هم‌درد شماییم.».

در مهاباد مردم شهر مهاباد، همراه با کانون هواداران والیبال این شهر در ایستگاه آتش نشانی شهر مهاباد پیام همبستگی مردم این شهر را اعلام و از کارگران آتش نشانی حمایت کردند.

تجلیل از آتش نشانان یک حرکت سیاسی از جانب مردمی بود که مسببین فاجعه را میشناسند. این قدردانی از کارگرانی بود که بعلت بی مسئولیتی اقلیتی مفتخور و حاکمانی دزد و جنایتکار قربانی شدند.

خروش همبستگی و تجمعات صمیمانه مردم در سطح سراسری در ایران و در شهرهای کردستان، شعله های گرم صدای میلیون ها نفر از مردم است که از حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ناراضی و خواهان سرنگونی و کوتاه شدن دست جنایتکار این نظام هستند.

سازماندهی تجلیل و گردهمایی در شهرهای کردستان، اقدامی انسانی و ادامه فعالیت های وسیع و گسترده ای است که توسط فعالین جنبش های مدنی در جریان، است.

حمایت های صمیمانه فعالین کارگری، معلمان و مدافعین کمپین های مدنی از آتش نشانان را باید با اقدامات پیگیر و ادامه دار برای تغییر و تاثیر در زندگی و امنیت کارگران آتش نشانی تبدیل کرد.

کارگران و کارکنان آتش نشان در ایران و در شهرهای کردستان محروم از ایجاد تشکل مستقل خود هستند. طرح خواست ایجاد تشکل مستقل کارگران آنش نشان، سندیکا و یا اتحادیه و برگزاری مجمع عمومی منظم به منظور بالابردن استانداردهای ایمنی برای آتش نشانان، مجهز شدن به امکانات و وسائل و تجهیزات مدرن و امروزی برای مهار حریق و آتش سوزی، بالابردن حقوق و مزایای کارگران آتش نشان مهمترین مطالبات، است.

زنده باد مردم شهرهای کردستان که با شور و شغف بالایی از جانباختگان آنش نشان «پلاسکو» حمایت کردند.

٥ بهمن ١٣٩٥

٢٤ ژانویه ٢٠١٦

ایسکرا ٨٦٨