کامنتهای کارگری (کسر از حقوق کارگران برای حوثی ها

کامنتهای کارگری (کسر از حقوق کارگران برای حوثی ها، کارگران در فنلاند برای مقابله با ریاضت کشی، اعتراض مهم کارگران ساختمان سازی در آمریکا، بردگان در کشورهای حوزه خلیج)

ناصر اصغری

همه چیز ریاضت کشی اقتصادی هم بد نیست!
یک سایت فنلاندی نوشته است که بدنبال اعلام برنامه های ریاضتی دولت فنلاند، در عرض یک هفته گذشته بیشتر از هر زمان دیگر از حیات ١٥ سال اتحادیه PAM (اتحادیه خدمات) بر تعداد اعضای این اتحادیه اضافه شده اند. اتحادیه های دیگر نیز گزارشات مشابهی را منتشر کرده اند.
واضح است که کارگران و مردم زحمتکش فنلاند برای مقابله با شرایطی که اتحادیه اروپا این روزها به کارگران و مردم کشورهای عضو خود، مثل یونان، ایرلند، پرتغال، اسپانیا، کرواسی، ایتالیا و غیره و غیره تحمیل کرده است، آماده می شوند. این یک گام بسیار مهم و بلندی است که همه باید از آن بیاموزیم. اما برای عقب نشاندن این شرایط وحشتناک، باید دست به کارهای بزرگتری زد که اولین آن به دست گرفتن اتحادیه ها و تشکل های کارگری توسط خود کارگران و بخش چپ و رادیکال فعالین کارگری است که تنها به ماندن در چهارچوب گذشته رضایت نمی دهند، بلکه برای جامعه ای با رفاه و معیشت مکفی برای همه شهروندانش مبارزه و تلاش می کنند.

تأمین هزینه جنگ جمهوری اسلامی بر علیه عربستان از جیب کارگران
وبسایتهای “اقتصادنیوز” و “نظر” اخیرا گزارشاتی را مبنی بر کسر بخشی از دستمزدهای کارمندان دولتی را منتشر کرده اند که دولت اسلامی چندین سال است مبالغی را برای “کمک” به تروریستهای خود در کشورهای منطقه از حقوق آنها کسر می کند. “اقتصادنیوز” تصویری را از فیش حقوقی یکی از کارمندان منتشر کرده که ٢ هزار تومان از دستمزدش برای “کمک به مردم یمن” که همان جنگجویان حوثی وابسته به رژیم اسلامی در جنگ نیابتی این رژیم بر علیه عوامل رژیم اسلامی عربستان هستند را چاپ کرده بود. “نظر” هم گفته است که این یک عمل تکراری رژیم در چندین سال گذشته بود که جیب تروریستهایش را با حقوق کارگران و کارمندان پر می کرده. جمهوری اسلامی که باعث و بانی فقر و بیکاری و نداری در این جامعه است، اکنون با زورگوئی و گردنه گیری بی نظیرش خرج جنایتهایش را از جیب ما کارمندان و کارگران تأمین می کند. ما این را نمی‌پذیریم و در کنار خواست قطع فوری این دزدی کثیف از جیب و حلقوم فرزندانمان، خواهان قطع فوری هرگونه کمکی از منابع متعلق به مردم، که حاصل تلاش و زحمت کار کارگران و زحمتکشان است به حلقوم تروریستهای اسلامی برای پیشبرد اهداف شوم رژیم جمهوری اسلامی هستیم!

بردگان مهاجر در کشورهای حوزه خلیج
سایت migrant-rights.org در خبری نوشته است که یکی از خدمتکارانی که (Flora Nanteza) به دنبال یک زندگی کمی بهتر از اوگاندا به دبی رفته بود، بعد از آنکه شرایط کار در خانه “کفیل” را غیرقابل تحمل یافت به دنبال کار با شرایط بهتری می گردد. “کفیل” به پلیس شکایت می کند و فلورا بعنوان فراری دستگیر می شود و خدا میداند تحت چه شرایطی در بازداشتگاه دچار سکته قلبی میشود و در تاریخ ٢ اوت ٢٠١٥، بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می دهد.
شرایط کار برده‌وار کارگران مهاجر در کشورهای حوزه خلیج به یک اسکاندل باورنکردنی تبدیل شده است که همه نهادهای خیریه، حقوق بشری و “کارگری”، با وجود اینکه از این شرایط کاملا آگاه هستند، با یک انتقاد خشک و خالی از کنار آن می گذرند. انسان منصف امروزه نباید این برخوردهایی را که در کتاب و فیلم دیده و خوانده بودیم که به سر بردگان در اوایل ورود به قاره آمریکا می آوردند قبول کند و از کنار آن با خونسردی بگذرد.

اهمیت یک اعتراض کارگری در آمریکا
هر گاه خبری از “اتحادیه کارگران ساختمان سازی” در نیویورک می بینم، گوش‌هایم تیز می شوند! آخر همین اتحادیه بود که در جنگ آمریکا علیه ویتنام، خلاف فضا و امواج جاری در آمریکا به دفاع از دولت آمریکا برخواست و در خیابان‌های نیویورک به دفاع از قتل عام مردم ویتنام رژه رفت. آخرین خبر مربوط به این اتحادیه متفاوت است. صدها تن از کارگران این اتحادیه در یک حرکت اعتراضی از کارگرانی که توسط یک شرکت پیمانی استخدام شده و به اعتراض به ناامنی محیط کارشان و همچنین عدم پرداخت دستمزدهایشان دست از کار کشیده بودند، پیوستند. یک جنبه دیگر اهمیت این اعتراض این است که قریب به اتفاق کارگران دست از کار کشیده شرکت پیمانی، کارگران مهاجر و ارزانی بودند که گویا انگلیسی هم به درستی بلد نبودند و بعضا بخاطر “غیرقانونی” بودن، مورد سواستفاده قرار می گرفتند و صدایشان هم در نمی آمد. اهمیت این مسئله در این است که هیأت حاکمه آمریکا و بخصوص بخش متشکل در حزب جمهوریخواه و اعوان و انصارش در دامن زدن به یک دشمنی علیه کارگران مهاجر صدای هر انسان شریفی را در آورده است.