مینا احدی – میدان جمهوری پاریس و دو بار دفاع از چپ و انسانگرایی!

میدان جمهوری پاریس و دو بار دفاع از چپ و انسانگرایی!

مردم پاریس روز ۲۷ ژانویه در گروههای دو نفره مرکب از زن و مرد صحنه ای را بازسازی کردند که طی آن شیما الصباغ پس از اصابت گلوله های ساچمه ای پلیس مصر، تن خونینش توسط دوست پسرش در آغوش گرفته شد و او در این صحنه دردناک جان باخت.

یکبار در یک ماه گذشته مردم پاریس در این میدان آمدند و علیه تروریسم اسلامی و در دفاع از آزادی مطلق بیان رژه رفتند و این بار در سکوت و هنرمندانه آمدند و نمایش ایستاده مردن شیما الصباغ زن چپگرا و رزمنده مصری را اجرا کردند که با شلیک تیر پلیس مصر در روز ۲۴ ژانویه در قاهره به قتل رسید، صحنه ایستاده مردن شیما ، صحنه ای که با آخرین کلام او در هم آمیخت، تاریخی شد.

مردم پاریس در گروههای دو نفره این صحنه را بازسازی کردند و یاد یک زن قهرمان انسانگرا و چپ را گرامی داشتند که آخرین کلامش در هنگام وداع از دوستش و از زندگی این بود: زنده باد آزادی و حرمت و برابری اجتماعی! شیما چپ بود و با این کلام فریاد میلیونها نفر را در گلو داشت که خواهان زندگی و حرمت انسانی هستند.

آری اینک لحظات باشکوه قهرمانی و یا ایفای نقش ما چپها فرا رسیده است.

کاریکاتوریست چارلی ابدو از مرگ ایستاده گفت و ایستاده مرد و شیما الصباغ ایستاده مرد و پیام برابری بین انسانها را داد و میدان جمهوری از این هر دو با قلبی گرم استقبال کرد. انسانیت زنده است! این پیام شارلی ابدو و شیما و میدان جمهوری به مردم دنیا است.*

مینا احدی