مصاحبە با نینا پایدار – شروع سال تحصیلی، تحرک اعتراضی نسل جوان، نقش فعالین کمونیست

شروع سال تحصیلی، تحرک اعتراضی نسل جوان، نقش فعالین کمونیست
مصاحبە با نینا پایدار

سازماندە کمونیست: در آستانە باز گشائی مدارس و دانشگاهها هستیم توافق هستەای جمهوری اسلامی با ٥+١ چە بازتابی در جنبش دانشجویی دارد؟
نینا پایدار: ببینید در وهله اول و قبل از هر چیز باید نگاه های مختلف به مسئله هسته ای را از دید ذینفعانی که از توافق هسته ای منفعت دارند یا ندارند بررسی شود. تصویری که غرب از توافق هسته ای دارد، تصویری قهرمانانه است، تصویری رسانه ای، همه گیر و پروپاگاندا که سعی دارد به دنیا بقبولاند که با توافق با ایران، محور شرارت و ترور مهار شده، منافع اسرائیل در منطقه تامین و خاورمیانه امن تر شده است و هم چنین از دستیابی ایران به سلاح اتمی که هرلحظه می توانست اتفاق بیفتد جلوگیری شده است. این تصویر، همان تصویر جناح راستی و لیبرال ایران است که در پوشش های مختلف سعی دارند که تصویر توافق را تصویری موجه قلمداد کنند. تصویر دوم تصویری مضحک تر است که جمهوری اسلامی از دستگاه های تبلیغاتی اش در بوق و کرنا کرده است، تصویری که حکایت از مقاومت ایران در برابر استکبار جهانی و پیروزی هسته ای با نرمشی قهرمانانه است، تصویری که بیشتر جنبه خوراک به توده عموم مردم ایران را داراست. باید گفت که هیچکدام از تصاویر، تصویری واضح از این توافق نیست، تصویر واضح شامل تصاویری همچون عقب نشینی ایران در برابر تحریم های اقتصادی فلج کننده آمریکا و متحدانش، چراغ سبز جمهوری اسلامی به غرب و جلوگیری از تکرار جنگی دیگر در خاورمیانه بود که نتیجه اش از همین حالا مشخص بود. جمهوری اسلامی در یکجا با غرب و دستگاه تبلیغاتی اش همراستاست، آنجا که سعی دارد توافق را یک برد بزرگ از نظر اقتصادی، اجتماعی در آزاد سازی پولهای بلوکه شده ایران و ورود سرمایه های اقتصادی آنهم در شرایط اسفبار اجتماعی- اقتصادی ایران قلمداد کند. واقعیت چیزی فراتر از اینهاست، تمام تصاویر فوق سرابی بیش نیست، آینده سراب بودن این تصویر را به وضوح نشان می دهد، منفعت مردم از منافع جمهوری اسلامی جداست. جنبش دانشجویی و بالاخص جریان چپ باید این تفکیک منافع را برای خودش شفاف سازی و به هم طبقه ای های خویش تصویر واضحی از این توافق را بدهد، تصویری که در آن به صورت عریان نشان دهد که منافع این توافق ربط چندانی به منفعت عموم مردم ایران ندارد و تمام منافع حاصل از این توافق شامل پولهای بلوکه شده و سود ناشی از سرمایه گذاری های خارجی و فروش نفت بیشتر تمام صرف رانت، فسادهای مالی کلان و دزدی های کلان آخوندها و مواجب بگیرانشان و آشوبگری در منطقه خواهد شد.
سازماندە کمونیست: خواست و مطالبات جنبش دانشجوئی در شرایط فعلی چیست؟ دانشجویان چپ و کمونیست از نظر سازمانگری چە وظیفەای بعهدە دارند؟
نینا پایدار: خواست و مطالبات طیف چپ روشنفکر و دانشجوهای موجود در این جنبش، تفکیک خط فکری و آشکارسازی متدها و مفاهیم موجود در این توافق است. این توافق پایان خیال خام آن بخش از جریان راستی است ک رهایی مردم را با تانک های آمریکایی یا تحریم های فلج کننده قلمداد میکرد، امروز خطر جنگ و کشتار و تحریم ها و…. دیگر به حداقل ممکن رسیده است. طیف دانشجویان چپ باید فضا را به سمت ایجاد اتحاد در صفوف کارگران و مردم و دانشجویان و تشکل و سازمانیابی سوق دهند. باید برای مردم و کارگران، زنان، جوانان و توده مردم روشن سازند که به جز خودشان نجات دهنده ای وجود ندارد، باید با اعتراضات وسیع در مراکز کاری و اداری و ایجاد آکسیونهای اعتراضی خواستار بهبود معیشت اجتماعی و بالابردن سطح مطالبات اجتماعی تا سرنگونی رژیم پیش روند. پاشنه آشیل حکومت اسلامی اعتراضاتی منسجم، متحد و سازمان یافته است که به شکلی سازمانیافته و با پلاتفرمی رادیکال و کمونیستی خواستار پایان بخشیدن بە وضعیت کنونی زندگی مردم و بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و ….. است تا بتواند با زیر پرچم آوردن طبقات مختلف و زدودن توهم رهایی یک قدرت غیبی، با ایجاد مجامع عمومی، اتحادیه های کارگری، کانونهای صنفی و تشکلهای زنان، پرستاران، معلمان و …. به تمامیت این حکومت کثیف و ننگین پایان دهند.

سازماندە کمونیست: جنبش دانشجویی مانند دیگر جنبشهای اجتماعی دیگر دارای تشکل و سازمان مستقل مربوط بە خود نیستند، در سالهای گذشتە تشکلهای مانند تحکیم وحدت و انجمن اسلامیهای دانشجویان از جانب جناحهای خود رژیم سازماندهی و مشغول فعالیت بودند کە بخشی از فعالیت آنها مقابلە با چپها و کمونیستهای درون دانشگاە ها بودند، در سال ٨٥و٨٦ تجربە جانشجویان آزادیخواە و برابری طلب بعنوان بخش رادیکال جنبش دانشجویی نقد ریشەای بە نظام و سیستم سرمایەداری داشت کە با بی رحمی مورد هجوم و سرکوب قرار گرفتند. آیا در دورە تازە چشم اندازی برای سازمانیابی تشکل مستقل دانشجویی وجود دارد؟ دانشجویان چپ و کمونیست چە موانعی پیشرو دارند؟
نینا پایدار: قطعا وجود دارد. جریان داب( دانشجویان آزادی خواه و برابری طلب) دقیقا در چنین فضایی تشکیل شد. در دوران پایان زمامداری خاتمی و روشن شدن سیاست های کثیف خاتمی با شعارهای دمکراسی و آزادی بیان و حقوق بشر برای حفظ نظام بود. دقیقا در لابلای سرخوردگی اجتماعی و سیاسی موجود در جامعه و دانشگاه بود که جریان چپ دانشجویی با شفاف سازی خاتمی و جریان های پروغرب جناح های حاکم چه در دانشگاه و چه در جامعه به جامعه معرفی شد. اتفاقا من احساس میکنم دقیقا در پیچی تاریخی قرار گرفته ایم که پس از روشن شدن عدم ارتباط منافع توافق هسته ای غرب و ج . ا با منافع مردم، در جامعه و دانشگاه ها جریان ها و کانالهای واقعی اعتراضی ایجاد خواهد شد که نقطه سیبل مبارزه شان را به درستی می شناسند، کانالی که با تعریف درست منافع طبقاتی خود دوباره سعی کرد که پرچم چپ و کمونیسم را در جامعه برافراشته کند، اتفاقا من این توافق را فالی نیک برای بازگشت چپ و مارکسیسمی رادیکال به دانشگاه ها میدانم.
سازماندە کمونیست: رابطە جنبش دانشجویی با دیگر جنبشهای اجتماعی رادیکال را چگونه می بینید؟ در این زمینه وظیفە فعالین کمونیست و چپ در دانشگاەها چیست؟
نینا پایدار: جریان چپ دانشجویی به مثابه جریانی کمونیست و رادیکال خودش به مانند ظرفی در بستر درک تضاد طبقاتی و مبارزه برای آزادی و برابری است. این جریان اتفاقا نیروی محرکه مهمی برای جنبش چپ و کمونیستی و کارگری در جامعه ایران است و ارتباطی فکری و پراتیکی با جنبشهای اجتماعی رادیکال دارد. ارتباط جنبش دانشجویی به مثابه متحد جنبشهای کارگری، معلمان و پرستاران و جوانان و زنان را امروزه در جامعه به وضوح خواهیم دید. اعتراضات کارگری، پرستاران و معلمان که در ماه های اخیر شاهد آن بوده ایم خودش بهترین نمونه برای وجود اعتراضات مدنی و رادیکال در این جامعه است. جریان چپ دانشجویی به مثابه یک نیروی مداخله گر باید به عرصه مبارزاتی این چنین وارد شده، اتفاقا باید بتواند در مبارزاتی این چنین موثر باشد و با موضعی درست و مناسب کاملا به وضوح نشان دهد که منافع این طبقات در پلاتفرمی چپ و کمونیستی است. امروزه جوانان، دانشجویان و زنان علیه پوشش اجباری حاکمیت و گشت های ارشاد و… باید متحد باشند. در شهرهای مختلف ایران به مانند اصفهان و بوکان و در قضیه اسیدپاشی به زنان باید به مردم اعتماد به نفس داد و تلاش کرد که مردم علیه ارتجاع و کهنه پرستی مبارزه کرد. باید به مانند شهرهای کردستان علیه جنگ و تروریسم افسارگسیخته غرب و هم پیمانان غربی تحت لوای داعش و در دفاع از مبارزات آزادیخواهانه و برابری طلبانه جوانان کوبانی هر وقت که ضرورت داشته باشد به خیابانها آمد.
میخواهم این نکته را متذکر شوم که جریان چپ دانشجویی بخش مهمی در کنار سایر جنبشهای رادیکال و کمونیستی است که باید تمام سعی اش این باشد که نیرویی فکری و همزمان پراتیکی برای مداخله در مسائل اجتماعی و سمت و سو دادن درست و واقعی به اعتراضات اجتماعی طیفهای مختلف و نیروی اجتماعی رادیکال موجود علیه ارتجاع، فقر، بی حقوقی و خفقان و فساد در جامعه امروز ایران باشد.
با تشکر از وقتی که در اختیار من قرار دادید…
***