مصاحبه اکتبر – اخیرا موضوع حجاب کودکان بار دیگر به جدلی در جامعه سوئد تبدیل شده جریان چیست؟

اکتبر : اخیرا موضوع حجاب کودکان بار دیگر به جدلی در جامعه سوئد تبدیل شده جریان چیست؟
پروین کابلی : حجاب کودکان در سالهای قبل همیشه یک نقطه حمله ی ما به اسلام سیاسی و اسلامیزه کردن جامعه بوده است. این بحث بار دیگر با اعتراض فعالین زن که مورد تعقیب و تعرض اسلامیون در مناطق فقیر نشین شهرها در سوئد هستند بالا گرفت.
اسلامیون تلاش میکنند که این مناطق را تحت پوشش سیاسی و ایدئولوژیک خود قرار دهند. مساجد را به کانونی علیه مدرنیتت تبدیل کرده اند. کلاسهای قرآن برای کودکان زیر سن تشکیل داده اند. زنان و دخترانی که در این مناطق زندگی میکنند، نمیتوانند آنگونه که میخواهند لباس بپوشند و در خارج از خانه ظاهر شوند. تعقیب و بی حرمتی به آنها به امری عادی تبدیل شده است. در نتیجه چنین فشاری است که فعالین زن به اعتراض پرداختند و خواهان تغییر این وضعیت از دولت شده اند.
اکتبر: موضع شما به عنوان یکی از فعالین حقوق زنان در این رابطه چه بوده است و چه بحثهایی را مطرح کرده اید؟
پروین کابلی : من از دو زاویه در این بحث نظر خودم را مطرح کرده ام. یکی اینکه باید پرسید که چرا در جامعه ای به مانند سوئد که سکولاریسم اصل است، در واقع مذهب به عنوان یک امر شخصی نمیتواند دخالتی در زندگی افراد داشته باشد ، اما چگونه است که این مناطق به جولانگاه اسلامیون تبدیل شده است و زندگی را برای زنان و دختران جوان به جهنمی تبدیل کرده اند. به نظر من ریشه این را باید در سیاستهای راست و نسبیت فرهنگی دولتهایی جستجو کرد که تمام مدت تلاش میکنند با نان به نرخ روزخوردن و امتیاز دادن به گروههای مذهبی اسلامی بجای مبارزه ای سیاسی و سازمان داده شده برعلیه آنها و جلوگیری از دخالت آنها در زندگی مردم به لاس زدن با آنها مشغولند. بعضی وقتها کار به جایی میرسد که اسلامیون را به عنوان نمایندگان گروههای قومی معرفی میکنند. به جای کار و دخالت دادن مهاجرین سیاست بیکاری و ایزوله کردن آنها به یک سیاست فعال دولتها تبدیل شده است. وقتی بحران است مهاجرین باید تاوانش را بدهند ، وقتی بیکاری زیاد میشود راسیسم رشد میکند و به جان مهاجرین می افتند که بیکاری ناشی از وجود و حضور شما در این کشورهاست . مدارس مذهبی مثل قارچ از زمین می رویند و کار آنها به حقنه مذهب و خرافات مذهبی به کودکان معصوم و بیگناه است.
کسی از حقوق کودکان دختر و پسر مهاجر که تحت فشار این اوضاع هستند نمی پرسد. واگر صحبتی هم میشود بلافاصله به فرهنگشان نسبت داده میشود. گویا فرهنگ مثل غده ای است که با انسان بدنیا می آید و به گردنش آویزان است. این مسئله ای بوده که همیشه مورد اعتراض و انتقاد جدی ما قرار گرفته است. ما سیاست روشنی در این مورد داشته ایم و در این دوره هم بار دیگر خواسته خود را در رابطه با ممنوعیت حجاب کودکان دختر و ختنه پسران، محدویت بوجود آوردن در ایجاد مدارس مذهبی مطرح کردیم.
اکتبر : چرا حجاب کودکان تا این حد بحث برانگیز است و بحث های مختلفی را دامن میزند؟
پروین کابلی : به نظر من حجاب کودکان یک حلقه مهم در اسلامیزه کردن جامعه است. کافی است که شما در گوگل به زبان فارسی بنویسید حجاب کودکان ، صدها صفحه اینترنتی در مورد اینکه چرا حجاب کودکان مهم است در مقابل شما باز میشود. من اخیرا چنین کاری کردم . در یکی از این صفحه از این دلائل برای محجبه کردن کودک نام برده میشود” وجوب حجاب بر اساس نظر مراجع اتمام نه سال قمری است اما این سن برای شروع رعایت حجاب، بسیار دیر است. دختری که تا قبل از این سن آزادانه هر لباسی را می پوشید با رسیدن به این سن قطعا نخواهد توانست حجاب را در معنای مطلوبش رعایت کند پس آشنایی تدریجی با این امرضروری است مثلا در شش سالگی آستین حلقه ای یا دامن کوتاه نپوشد در هفت سالگی با پوششی مانند کلاه یا روسری های کوتاه و فانتزی موهایش پوشانده شود. حجابی که دست و پای او را نگیرد اما او را به پوشش نزدیک کند. مثلا خانواده ها باید به یاد داشته باشند که یکی از اشکالاتی که دختران در هنگام پوشیدن روسری دارند، احساس خفگی زیر گلو است که باید به آرامی وی را عادت داد.
این نوشته من نیست بلکه توصیه ای است که چگونه کودکان دختر با حجاب از همان کودکی سرکوب شوند و تمایلات انسانیشان برای رقصیدن، بازی کردن و شاد بودن تحت کنترل قرار گیرد. کودک را از همان کودکی عادت میدهند که چگونه مطیع باشد. این نکته اعتراضی مهمی برای ماست ولی غیر از این حجاب اساسا پرچم اسلام سیاسی است. بند ناف اسلام به حجاب زنان گره خورده است. اسلام سیاسی جنبش های اجتماعی و حرکتهای رادیکال را با سرکوب زنان و وادار کردن آنها به پوشیدن حجاب و پوشش اسلامی مهار نموده است. میخواهند قوانین شریعت اسلام را وارد جوامع مدرن و امروزی کنند واز این طریق به قدرت نمایی کنند و زهر چشم بگیرند. آنها سهم خود را از جهان میخواهد. به همین جهت بسیار مهم است که علیه حجاب کودکان و مدارس مذهبی مبارزه نمود و اسلام سیاسی را به عقب راند. کودکان نسل آینده هر جامعه ای را تشکیل میدهند. به همین جهت سلامت و پویایی زندگی آنها امر جامعه است. تلاش برای به کرسی نشاندن این مسئله وظیفه ی بسیار مهمی را در مقابل فعالیت کمونیستی کارگری قرار میدهد. امری که سنتا و تاریخا به این جریان تعلق دارد. ادامه این مبارزه برای برافراشتن پرچم آزادی وبرابری انسان علیرغم هر مذهب و تعلق قومی و مرزی امری فوری و عاجل است.
با تشکر از شما

.