مختار محمدی-در دفاع از حقيقت!

در دفاع از حقيقت!

مختار محمدی


در پاسخ بە نوشته رفيق خالد حاج محمدي تحت عنوان موصل: شكافي در ديوار و سانسوو و مواضعي روي آب

قبل از هر چيز من هيچ مخالفتي با نقد سياسي سالم ندارم و رفيق خالد و حزبش حق دارند مواضع احزاب ديگر را به شيوه سياسي و سالم نقد كنند. مشكل من با بحث رفيق خالد اين است، در نوشته اخیرش سلامت سیاسی در بحث را به تمامی زیر پا گذاشته است. او مواردي را در مورد موضع حزب حكمتيست در رابطه با جنگ موصل نوشته است كه نه تنها درست نيست، بلكه حقيقت ندارد.

كشتار وحشيانه مردم بيدفاع موصل در اثر بمباران هوايي ائتلاف بين المللي تحت رهبري آمريكا بهانه اي شده است تا رفيق خالد  به منتقدين موضع راست روانه شان نشان بدهد كه آنها در مورد جنگ موصل درست گفتند.  ظاهرا اين جنايت فجيع باعث شده   تا رفيق خالد حاج محمدي فاکتهای وارونه و ناروايي را به حزب حكمتيست نسبت بدهد. مواردي را كه رفيق خالد در مورد حزب حكمتيست در اين نوشته اش نقد كَرده حقيقت ندارد. من براي رد ادعاهاي رفيق خالد در مورد مواضع حزب حكمتيست در قبال جنگ و تروریسم سیاه در موصل مستقیما از اطلاعيه هاي حزب حکمتیست فاكت میاورم تا نشان دهم كه ادعاي رفيق خالد درست نيست و خارج از حقيقت است.

رفيق خالد مینویسد:

از زمانی که شما در اولین اطلاعیه خود در دفاع از عملیات “آزادی موصل” قول دادید، بمباران مکان و محل کار و زندگی مردم را محکوم کنید، تا کنون هزاران منزل و محل زندگی مردم، صدها مدرسه و بیمارستان، دانشگاه و پل و جاده و… ویران شده اند

اما حزب حكمتيست در اطلاعيه اول مینویسد:

“شکی نیست که شکست داعش در موصل، باعث رهایی مردم آن شهر و بقیه عراق از مصائب تاکنونی، از جنگهای قومی و مذهبی از استبداد و فساد و اختناق و زخمهای عمیق موجود بر پیکر جامعه نخواهد شد. نیروهایی که این اوضاع سیاه را به وجود آورده اند، در صحنه خواهند ماند. در پی شکست داعش بویژه اوضاع مشخص شهر موصل و منطقه دشت نینوا و نحوه اداره آن  به دلیل فضای آکنده از تفرقه افکنی قومی و مذهبی موجود به یک معضل اساسی تبدیل خواهد شد.

خالد جان كجاي اين دفاع از آزادي موصل است ؟ به روشني گفته اند كه بيرون راندن داعش از موصل باعث رهايي مردم نمي شود.اگر بحث سالم سیاسی دارید، چه مجبورید اینچنین فاکتهارا جعل کنید؟!

در ادامه اطلاعيه اول حزب حكمتيست آمده است:

“در غیاب نیروی نظامی متکی به اراده مردم شبیه حماسه مقاومت قهرمانانه کوبانی، اگر در جنگ کنونی نیروی نظامی سازندگان و حمایت کنندگان تاکنونی داعش اعلام کرده اند که میخواهند داعش را از موصل بیرون کنند، بگذار بیرونش کنند. نباید علیه آن بود. کسی مانع برچیده شدن بساط آدمکشهایی نیست که محصول کار خود دولتهای آمریکا و غرب، رژیم حاکم بر عراق  و دیگر دول ارتجاعی است”

در اينجا هم اطلاعيه حزب حکمتیست راجع به بيرون راندن داعش از موصل است نه ادعاي آزادي موصل رفيق خالد!!

 رفيق خالد در ادامه بحثش به كشف جديدي در موضعگيري حزب حكمتيست مَي رسد او مي گويد:

“بعد از این اوضاع به ناگاه رفقای قدیم ما که هنوز زیر نام “حزب حکمتیست” فعالیت میکنند، روز ٢٦ مارس ٢٠١٧ اطلاعیه ای زیر عنوان ” تروریسم هوایی در موصل محکوم است!” را منتشر کرده اند. حزب کمونیست کارگری نیز بدنبال و یک روز بعد از این دوستان، در ٢٧ مارس اطلاعیه ای زیر عنوان “در محكومیت كشتار مردم در موصل” منتشر کرده است. هر دو جریان بعد از کلی دفاع از این جنگ و خریدن آن به عنوان جنگ علیه داعش، ناگهان و بعد از همه کس حتی بعد از عاملین کشتار و صاحبان “راکت های هوشیار”، که صدها انسان بی تقصیر را در زیر زمینها با خاک یکسان کرد، “تغییر” ریلی دادند، همراه موج شدند و آنرا محکوم کردند.
در اينجا هم از اطلاعيه اول حزب حکمتیست  و هم از اطلاعيه دوم و اخیر آنها فاكت میاورم و نشان میدهم ادعاي رفيق خالد دور از حقيقت است و موضع آن حزب در هر دو اطلاعيه يكي است، در اطلاعيه اول به نظر من به درست جنگ با داعش را محكوم نكرد ولي بمباران مناطق مسكوني و عمومي مردم را محكوم كرد . نقل قول پايين از اطلاعيه حزب حكمتيست است:

“شکست هرچه سریعترداعش درموصل آرزوی اهالی شهری است که دوسال وچهارماه اسیرتوحش اسلامی بی نظیری بوده است.واضح است که بمباران و توپ باران شهر موصل و ویرانکردن اماکن عمومی ومحیط زیست اهالی موصل وشهرها و روستاهایی که میدان وسیعتراین جنگ است باید قویا محکوم شود و متوقف گردد”. از اطلاعیه حزب حکمتیست منتشر شده در مقطع شروع جنگ در موصل در ماه اکتبر ۲۰۱۶

و در اطلاعيه دوم و اخیر حزب حکمتیست آمده است

“داعش باید از موصل، رقه و هر جایی که به تسلط خود در آورده است، بیرون رانده شود. تنها راه اینکار بکارگرفتن قدرت نظامی است. در غیاب مقاومت و تعرض نظامی مردمی، در غیاب نیروی نظامی متکی به اراده سازمانیافته مردم همچون تجربه درخشان کوبانی، طنزتلخ آنجا است که همانهایی که تروریسم داعش را ساختند و به جان مردم منطقه و عراق و موصل انداختند، چند ماه است جنگ برای بیرون راندن داعش را از موصل به عهده گرفته اند. ما تاکید کردیم جنگ با داعش حتی توسط قدرتها و دولتهای مرتجع و تروریستی چون آمریکا و عراق و متحدینش با مخالفت ما روبرو نمیشود.در عین حال پیشاپیش اعلام کردیم حمله هوایی و نظامی به مناطق زندگی و کار مردم، به محله و مناطق مسکونی، به مدرسه و دانشگاه و بیمارستان و به مردم سیویل قویا محکوم است. هیچ توجیهی ولو” پناه گرفتن تروریستهای داعش در میان مردم” آنطور که سخنگویان ارتش آمریکا و عراق ادعایش میکنند،  نمیتواند حمله نظامی به مردم عادی و مناطق زندگی و کار آنها را توجیه کند. آنچه اخیرا در غرب موصل و محله “موصل الجدیده” اتفاق افتاد، نمونه بارز تروریسم هوایی است که بارها و بارها توسط ارتش قدرتهای بزرگ جهانی مثل آمریکا و روسیه و متحدانشان در سوریه و افغانستان و یمن علیه مردم عادی بکار گرفته شده است.

…..

حزب حکمتیست، حمله هوایی اخیر به مردم عادی و مناطق مسکونی در غرب موصل توسط نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا را شدیدا محکوم میکند. با مردم مصیبت دیده موصل اعلام همدردی و همبستگی میکند. ما از مردم آزادیخواه در سراسر جهان و منطقه و در عراق میخواهیم با اعلام انزجار و اعتراض همبسته خود خواستار توقف حمله نظامی و هوایی به مردم عادی  و مناطق کار و زیست در موصل و در مناطق جنگی دیگر باشند، که چنین خطری زندگی مردم را تهدید میکند”

 خالد عزیز کجا است تناقض بین موضع اعلامیه اول و اخیر حزب حکمتیست در مورد جنگ در موصل. این تناقض را از کجا درآوردید؟! اين تغيير ريل مورد ادعايت را از كجا كشف كرديد ؟ مطلقا هيچ خط متفاوتی  در اين دو اطلاعيه مشاهده نمي شود و موضع گيري حزب در هر دو اطلاعيه يكي و منسجم است. بهانه گیری نکنید! به نفع تان نیست! هر خواننده منصف خود میتواند قضاوت کند.

داعش يك جريان به شدت ارتجاعي است و متاسفانه در غياب يك مقاومت توده اي دول غربي ، دولت هايي كه اين گروه جاني را درست كردند مي خواهند از موصل بيرونش كنند، با بيرون راندن اين جانوران وحشي از موصل نباید مخالفت کرد.  موصل بدون داعش با موصل با داعش فرق خواهد داشت ، همانطور كه افغانستان بدون طالبان با افغانستان با طالبان فرق دارد و همانطور فلوجه و رومادي بدون داعش  با فلوجه و رومادي بعد از  داعش فرق دارد، و شرق موصل كه در كنترل ارتش عراق است با غرب موصل كه در كنترل داعش است فرق دارد .هيچ مدنيتي با داعش در موصل وجود ندارد ، دهها گور دسته جمعي جوانان سربريده عراقي در أطراف موصل پيدا شده است، يك زندگي سياه جهنمي را بر مردم تحميل كَرده است، زنان به بردگان و کنیزان همچون دوران توحش صدر اسلام در آمده اند. وسیعا و مستمرا مورد تجاوز قرار دارند. حق بيرون آمدن از خانه را ندارند. برای همه تماشاي تلويزيون و گوش دادن به موزيك ممنوع شده است . ميدان هاي فوتبال به ميدان سنگسار و سربريدن مردم فقير و بي دفاع تبديل شده است ، كودكان خرد سال با مغز شويي و آموزش داعش به جاني تبديل میکنند. داعش براي حملات انتحاري از كودكان و نوجوانان استفاده مَي كند ، بيرون راندن اين جانوران وحشي از موصل و عراق به نفع مردم عراق و موصل خواهد بود و نبايد جنگ با داعش محكوم شود و اين پديده فوق ارتجاعي بايد هر چه زودتر از موصل بيرون رانده شود، اي كاش نیروی آزادیخواه و مردمی مثل مقاومت کوبانی داعش را شکست میداد و بیرون میکرد. ای کاش مَيشد بدون خونريزي ، بدون جنگ داعش را از موصل بيرون كرد ، اما متاسفانه اين فقط يك آرزو است و با توجه به وضعيت واقعي دنياي امروز و منطقه چنين چيزي در حال حاضر دور از واقعيت است ،در نتيجه بيرون راندن داعش از موصل فقط با زور ميسر است ، ادامه حضور و ماندن داعش در موصل بدتر و خطرناكتر از جنگ كنوني  براي مردم  موصل و عراق و آينده جامعه عراق و جهان خواهد بود.

موضع شما در خدمت ماندن  داعش در موصل است

من موضع رفیق خالد حاج محمدی و حزبش را هم تعقیب کردم. متاسفانه معنای عملی موضع آنها در خدمت ماندن داعش و حاکمیت سیاه آن برای سالهای نامعلوم در موصل است. رفیق خالد و حزبش درست همانند چپ سنتی فقط موضع یک جانبه ضد امپریالیستی گرفتند. همان موضعی که چپ سنتی و حاشیه ای در جریان جنگ آمریکا علیه طالبان در افغانستان گرفت. در صورتیکه کمونیسم کارگری و منصور حکمت این موضع اصولی و شناخته شده را گرفت که جنگ علیه طالبان را محکوم نکرد و با بیرون راندن طالبان از کابل و افغانستان مخالفت نکرد. در عمل این موضع درست از آب درآمد و همانطور که می بینیم شرایط کار و زندگی در کابل و بقیه افغانستان پر از رنج و درد کنونی مناسبتر است از زمانی است که تحت حاکمیت سیاه طالبان بود. به نظر من هر جریانی که خود را کمونیست میداند در مورد جنگ در موصل و بیرون راندن داعش از موصل میبایست مشابه همین موضع را میگرفت و حزب حکمتیست این موضع را گرفت. اما متاسفانه رفیق خالد و حزبش درست برعکس موضعی گرفتند، که فقط در خدمت ماندن داعش در موصل است. رفیق خالد در بخش پایانی مطلبش نصیحت میکند، “از آدم معمولی بپرسید بر آنها چه رفته است؟ این چه دنیایی است برای خود ساخته اید؟ این چه پوسته ای است دور خود کشیدید، خود را جای جامعه و مردم مستاصل بگذارید” من درست همین صحبتها و نصیحتها را برای رفیق خالد دارم. رفیق خالد! این چه موضعی است که گرفته اید، خود را جای آن یک و نیم میلیون مردمی قرار دهید که نزدیک به سه سال اسیر دست داعش بودند. یک روز زندگی جهنمی تحت کنترل داعش را نزد خود تصور کنید. به صحبتهای آوارگان محنت زده از جنگ موصل و بیرون آمده از چنگ داعش گوش دهید؟ بشنوید چه میگویند و چطور ماندن در این کمپهای آوارگی پر ازرنج را صد بار بر زندگی تحت حاکمیت داعش در موصل ترجیح میدهند. از دنیایی که برای خود ساخته اید، از پوسته ای که در  خود کشیدید، از فضای فرقه ای و سکتی که در آن قرار گرفتید، دوری کنید. باور کنید به نفع تان خواهد بود.

دوازدهم  آپريل ۲۰۱۷