محمد شکوهی -در حاشیه برگزاری دادگاه سعید مرتضوی!

محمد شکوهی
در حاشیه برگزاری دادگاه سعید مرتضوی!

خبرگزاریهای حکومتی روز یکشنبه ١۴ شهریور از برگزاری چهارمین و آخرین جلسه رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی متهم ردیف اول جنایات کهریزک و مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی خبر دادند. بر اساس این گزارشات در فرصت یک هفته ای رای دادگاه درباره این پرونده صادر خواهد شد. بخشی از گزارشات رسانه های حکومتی چنین ادعا کرده است:

مرتضوی پس از خروج از دادگاه کارکنان دولت در جمع خبرنگاران در این مورد که نظریه‌ی کارشناسی در دادگاه به کجا رسید، گفت: «در نظریه‌ی کارشناس رسمی دادگستری در اکثر موارد تبرئه و بی‌گناه اعلام شدیم. «۵٧ صفحه کارشناس رسمی دادگستری نظر داده که در اکثر موارد مسئولیت را متوجه من ندانسته است و من آن را قبول دارم».مرتضوی در پاسخ به پرسشی مربوط به بحث تفاهم‌نامه سازمان تامین اجتماعی با بابک زنجانی نیز تصریح کرد که “هیچ فروشی نبوده و تخلفی را انجام ندادیم”. وکیل تامین اجتماعی در باره ماجرای ١٣٨ شرکت واگذار شده به بابک زنجانی از طرف تامین اجتماعی و مرتضوی گفته:”ترازنامه مالی ١٣٨ شرکتهای واگذار شده به بابک زنجانی به علت زمان کم آماده نشد”

مصطفی ترک همدانی وکیل تامین اجتماعی گفته امروز آخرین جلسه دادگاه و ختم رسیدگی به این پرونده اعلام شد و بر اساس اعلام قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده، ظرف مهلت قانونی حکم صادر می‌شود”.بر همین اساس طرفین یک هفته فرصت دارند تا آخرین لوایح دفاعی خود را به دادگاه ارائه دهند.وی گفته تنها اختلاف ‌نظر ما با ریاست دادگاه علیرغم گزارش خوب کارشناس دادگستری در مورد “تطبیق عنوان مجرمانه با اعمال ارتکابی” متهم بود.در همین رابطه ما برداشت پول دولت و اموال دولتی را برای متهم در نظر داشتیم اما دادگاه به عنوان تصرف غیرقانونی این را به وی تفهیم اتهام کرد.در پایان آخرین دادگاه جانی مرتضوی ادعا کرد که از خیلی از اتهامات تبرئه شده است و مابقی قضایا را طی یک هفته با همکاری وکیلش و مقامات تامین اجتماعی راست و ریست خواهد کرد.

اینها بخش هایی از گزارشات رسانه های حکومتی در باره دادگاه نمایشی جانی سعید مرتضوی متهم ردیف اول جنایات کهریزک و یکی از دزدان معروف حکومتی است. روند تا کنونی این نمایشات حکومتی، تلاش و تقلاهای بیت رهبری و باندهای اطراف مرتضوی برای تبرئه وی از اتهامات وارده، در طول چهار سال گذشته ادامه داشته است. تلاش مهم و اصلی بیت رهبری و باندهای اطرافش سالم بدر بردن مرتضوی و تبرئه این جانی از جنایات کهریزک متمرکز شده بود. در سه دادگاه قبلی نهایت سعی و تلاش را کردند تا اینکه این جانی را از این اتهام تبرئه نمایند. بیت رهبری موفق شد مرتضوی را تبرئه کرده و خامنه ای وی را از “افتخارات نظام” لقب داد و به حاشیه امن حکومت بردند.

در باقی موارد اتهامات مرتضوی و دزدیهای افسانه ای در سازمان تامین اجتماعی؛ قراردادها و تفاهم نامه هایی که بین مرتضوی و رنجانی و با پادرمیانی دولت احمدی نژاد و در دوران تحریمها بسته بود، موضوع عدم واریز میلیاردها ین ژاپن به حساب های حکومتی، بویژه ماجرای واگذاری ١٣٨ شرکت تامنی اجتماعی به بابک زنجانی … در جلسات قبلی و غیر علنی بحث و تصمیم گیری شد. سیاست رسمی حکومت و توصیه بیت رهبری خاتمه ماجرا و صدور کیفرخواست بدون محکومیت، نهایتا جریمه نقدی بود. در قدم بعدی حکومت ماجرای پرونده زنجانی را علم کرد و ادعا کرد به بخش هایی از اتهامات مرتضوی در دادگاه زنجانی رسیدگی شده و گویا زنجانی مرتضوی را از اتهامات وارده رها کرده و همه مسئولیت تخلفات در تامین اجتماعی و شرکتهای واگذار شده را خودش به عهده گرفته است.

از طرف دیگر برخی از متمهان پرونده زنجانی در دادگاه حکومتی اعلام کرده بودند که مرتضوی متهم ردیف اول در جریان زد و بند با زنجانی و دولت احمدی نژاد در ماجرای شرکت های این سازمان می باشد و باید به دادگاه کشانده شود. از حدود یک سال پیش در اثر فشار و بخشا تهدید به افشاگری برخی از متهمان پرونده زنجانی برعلیه مقامات بالای نظام، بیت رهبری صلاح را در این دید که این موضوع هم در جلسات بعدی دادگاه رسیدگی شود. به هیمن خاطر بود موضوع واگذاری ١٣٨ شرکت تامین اجتماعی به بابک زنجانی جزو اتهامات مرتضوی اعلام شد. درآخرین جلسه رسیدگی به پرونده تخلفات مرتضوی در تامین اجتماعی، روز یکشنبه ١۴ شهریور، دادگاه در این باره نظر رسمی اش را داد. مرتضوی در این باره به نقل از قاضی حیدری مسئول پرونده گفته: ” کارشناس رسمی دادگستری ۵٧ صفحه نظر داده که در اکثر موارد مسئولیت را متوجه من ندانسته است و من آن را قبول دارم. آن تفاهم نامه در مرحله بازپرسی منع پیگرد خورد و مواردی هم که مورد ایراد بود کارشناس رسمی دادگستری نظر داده است که هیچ تخلفی از طرف مدیرعامل صورت نگرفته است و هیچ خسارتی به سازمان وارد نشده است. هیچ شرکتی هم فروش نرفته و منتقل نشده است.

در خاتمه بررسی این موضوع دادگاه اعلام کرد که:” ترازنامه مالی ١٣٨ شرکت واگذار شده به بابک زنجانی به علت زمان کم آماده نشد”! و قرار شده بعدا آماده و با دفاعیات مرتضوی تحویل دادگاه بشود تا طی هفته های آینده حکم نهایی پرونده مرتضوی صادر شود.این کل ماجرای نمایشات حکومتی محاکمه جانی مرتضوی می باشد.

جمهوری اسلامی حکومت دزدان و قاتلان و آدمکشان حرفه ای است. در طول بیش از سه دهه حاکمیت این جنایتکاران پرونده جنایاتشان قطور ترش شده است. مرتضوی جناتیکار دیگری از سلسله جانیان جمهوری اسلامی است. پرونده سعید مرتضوی و به طریق اولی پرونده کل جنایات جمهوری اسلامی و سرانس هنوز نزد مردم باز است. همه سران و سرمداران جمهوری اسلامی باید دستگیر و به جرم ارتکاب جنایت علیه بشریت باید محاکمه شوند.

محمد شکوهی