فرهاد شعبانی -“ولدبیگی” پاسدار دیروز و کارشناس امروز مسئله کرد

خواننده عزیز !
در متن مطلبی تحت عنوان “بهرام ولدبیگی و کنگره ملی کرد” قول داده بودم که مطالبی از مجموعه مقالاتی را که طی دو دهه گذشته در باره عملکرد بهرام ولدبیگی و جیره خواران جمهوری اسلامی در کردستان نوشته ام منتشر می کنم، در این رابطه شما را دعوت می کنم این مطلب را هم مطالعه کنید تا مطالب بعدی به ترتیب منتشر کنم، و همچنان امیدوار باشیم که سالن کنگره ملی کرد به تریبونی برای ابراز وجود هر جنایتکاری تبدیل نشود. این مطلب را یازده سال پیش نوشته ام

“ولدبیگی” پاسدار دیروز و کارشناس امروز مسئله کرد
فرهاد شعبانی
چند سالی است ” بهرام ولدبیگی” پاسدار دیروز و کارشناس امروز مسئله کرد، در قالب دل سوزاندن برای مردم کُرد گاه و بیگاه پیرامون رویدادهای مربوط به بخشهای مختلف کردستان به اظهار نظر می پردازد. آخرین موضعگیری از این نوع را ولدبیگی در جایگاه مدیر “انستیتوی فرهنگی کرد در تهران” پیرامون گشایش پارلمان کردستان عراق بیان داشته است. گشایش مجدد این پارلمان البته از جمله فرصت هایی است که ولدبیگی برای جا انداختن چهره جدید خود آنرا از دست نمی دهد. محتوای آنچه که نامبرده در اینگونه مناسبت ها می گوید یا می نویسد، مهم نیست، بلکه مسئله نقشی است که در این رابطه به وی سپرده شده است. برای افراد اطلاعاتی چهره عوض کردن و هر دم به رنگی درآمدن و نقش های مختلف ایفاء کردن، امری سبک کاری و روتین است و از نخستین آموزشهائی است که برای پیشبرد وظیفه شان آن را فرا می گیرند.
از اینرو هرچند به مناسبتهای گوناگون،بویژه همزمان با دکان جدیدی که ولدبیگی بنام ” انستیتوی فرهنگی کرد” در تهران باز کرد و “رویداد سوم اسفند 77 سنندج” و … تصاویری از مجاهدتهای ولدبیگی، در دشمنی با مبارزات عادلانه مردم کردستان را یاد آوری کرده بودم، اما امروز که مهره هائی نظیر ولدبیگی را به ابزار مانورهای “دیپلماتیک” در پیشبرد سیاست های توطئه گرانه جمهوری اسلامی در دیگر بخشهای کردستان نیز تبدیل کرده اند، جای خود دارد بار دیگر گوشه ای از سوابق این شخص را مرور کنیم.
“بهرام ولدبیگی” سالهاست که یکی از رابطین مابین جریانات مرتجع اسلامی مستقر در حلبجه و اورامانات با جمهوری اسلامی است. سیاستهای آشوبگرانه جمهوری اسلامی در کردستان عراق توسط ولدبیگی به این جریانات ابلاغ می شود. با مراجعه به اسناد تصویری دهه 60 شمسی، می توان تصاویر فراوانی از بهرام ولدبیگی با “ملاعلی عبدالعزیز” امام جمعه وقت حلبجه و رهبر فعلی یکی از جریانات اسلامی در کردستان عراق، دیدار با کسانی چون “شیخ صدیق زرگته ای” عضو شورای مرکزی حرکت اسلامی، “ملاعثمان” رهبر حرکت اسلامی کردستان عراق “ملا احمد کاکه محمود” عضو شورای مرکزی حرکت اسلامی و “شیخ محمود برزنجی” کادر مرکزی و سخنگوی حرکت اسلامی کردستان عراق را یافت. در عین حال می توان تصاویر بسیاری از “بهرام ولدبیگی” را در کنار “محسن رفیق دوست” وزیر سپاه پاسداران، “ملا قادر قادری” امام جمعه مرتجع پاوه و دیگر سران درجه اول رژیم اسلامی را مشاهده کرد.
“بهرام ولدبیگی” بعداز سالها مجاهدت مسلحانه برای استقرار حاکمیت نظام اسلامی در کردستان و منطقه اورامانات، در سال 1368 طرحی با نام ” طرحی برای کردستان” با هدف تحکیم بیشتر موقعیت جمهوری اسلامی در کردستان به ” انگیزه سفر اخیر ریاست جمهوری اسلامی به کردستان” به رفسنجانی تقدیم کرد. او در این طرح دشمنی خود با مبارزه و جنبش برحق مردم کردستان و شهدای این مبارزه را پنهان نمی کند و در بخشهائی از طرحش چنین می نویسد :
” محضر مبارک جناب حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی ریاست جمهوری اسلامی ایران دامت برکاته” در جلسه شورای اداری استان خطاب به مسئولین فرمودید… “اگر شما با مردم کردستان مهربان باشید مردم کردستان با شما مهربان خواهند بود. اگر قلبتان با مردم باشد مردم نیز قلبشان با شما شماست”
بهرام ولدبیگی تحت تاثیر این اظهارات رفسنجانی قرار می گیرد و آن را تحلیل می کند و چنین می نویسد: با شنیدن این کلمات واقعا” ارزشمند و سنگین به اندازه و وزن کوههای سر به فلک کشیده کردستان خود را در دنیائی دیگر یافتم و اثرات کلمات آنچنان بر روح و فکرم غالب شد که قلم توان توصیفش را در خود ندید و سئوالات بیشماری در دریای پر تلاطم مغزم به مانور پرداختند. مجبور شدم سریع و با یک چرخش تند تاریخ کردستان را در ده ساله اخیر مرور کنم. بیاد سفر حضرتعالی در اوایل فروردین سال 1358 به همراه مرحوم مغفور طالقانی و مرحوم مغفور دکتر بهشتی و … افتادم و گذری به جنگ خونین سنندج، نقده، مهاباد، مریوان و بالاخره شهر خودم پاوه نمودم و صفحاتی از تاریخ سیاه و نکبت بار و همراه شقاوت ضد انقلاب را ورق زدم و از همه مهمتر چون ماه آبان بود فورا” ذهنم بسوی 26 آبان سال 1358 پرواز کرد و آن پیام با عظمت و ارزشمند و تاریخی رهبر فقیدمان امام خمینی (ره) را به ملت محروم و مظلوم کردستان و … به حافظه ام ارائه دادم” برگرفته از کتاب تاریخ سیاسی اجتماعی پاوه و اورامانات تدوین بهرام ولدبیگی
او خوشخدمتی به سردار ترورها و یکی از اصلی ترین عاملان کشتار مردم کردستان را چنین ادامه می دهد : “… بعداز پیروزی انقلاب اسلامی متاسفانه کردستان جولانگه دشمنان اسلام شد و بعداز 38 روز از پیروزی انقلاب اسلامی در حالیکه ملت مسلمان کرد هنوز با رهبران انقلاب اسلامی درد دلی نکرده بود جنگ و خونریزی را بر این ملت مظلوم تحمیل کردند که در طول این ده سال کردستان شاهد نبرد مسلمانان معتقد و دلسوز به نظام جمهوری اسلامی با جلادان و جنایتکاران مارکسیست بوده و هزاران جوان مسلمان کرد و دهها روحانی و … کنار نیروهای جمهوری اسلامی در مبارزه با آنان به شهادت رسیده اند”
ولدبیگی درگیریهای نوروز خونین سنندج را که رژیم و عواملش، کسانی چون “صفدری” و “مفتی زاده” آغازگرش بودند را به مردم کردستان نسبت می دهد. شما نیز بیاد داشته باشید که بهرام ولدبیگی خود در کنار نیروهای سپاه در این جنگ ها و سالها با مردم کردستان جنگید. نه تنها این بلکه در اعزام جوانان به جنگ اسلام علیه کفار کردستان همان نقشی را ایفا می کرد که روضه خوانان مرکز نشین بعهده داشتند. طبیعی است که یک رزمنده اسلام و یک جهادگر مقلد امام خمینی ( ره ) چنین قضاوتی داشته باشد و ما هم انتظار بیشتری از او نداریم.
در بند 5 طرح، ولدبیگی خطاب به رفسنجانی چنین ادامه می دهد : ” ملت مسلمان کرد از حضرتعالی انتظار دارد با انتخاب مشاوری صالح از خود کردها برای کردستان هنر غربالگری دولت مقتدر مشا در آسمان کردستان بدرخشد و نیروهای مخلص و مسلمان و متعهد کرد را شناسائی و آنان را به زیر بار مسئولیت خدمت در کردستان گمارد که در این راستا صدها روحانی بلندپایه، مهندس، دکتر، استاد دانشگاه و نیروی فرهنگی و مدیر بومی به میدان خواهند آمد و بزرگترین پایگاه و اساسی ترین سرمایه بومی برای اجرای طرحهای دولت مقتدر و مردمی جنابعالی خواهند بود و آنزمان است که بوسیله آن فرد دلسوز واقعیتهای کردستان به استحضار جنابعالی خواهد رسید…”
ولدبیگی در این نامه قصدش معرفی سرسپردگان محلی به رفسنجانی بود که “مهندس ادب” و “مهندس رحیمی” را هم از قلم نمی اندازد و خود را نیز بعنوان چهره فرهنگی معرفی می کند. به دنبال این اعلام آمادگی بود که “ولدبیگی” بعنوان مشاور فرهنگی استانداری کردستان منصوب شد و مثلث شوم “ادب”، “رحیمی” و “ولدبیگی” شکل گرفت. “رحیمی” استاندار، “ادب” نماینده مجلس و “ولدبیگی” مشاور فرهنگی استانداری کردستان بود و در این دوره بود که رنج مردم و جوانان کردستان بخصوص اجرای طرح معتاد کردنشان به اوج خود رسید.
مدیر کنونی انستیتوی فرهنگی کرد در تهران بند پایانی یعنی بند 10 طرح پیشنهادی خود به رفسنجانی را این چنین به پایان می رساند : ” ملت مسلمان کرد امروز که شاهد سقوط فاجعه بار کمونیسم و سوسیالیسم در دنیا هستند از ریاست معظم جمهوری اسلامی ایران انتظار دارند بعنوان ناخدای کشتی ( اجرائی) انقلاب را به همه دستاوردهای گهربارش به مرزهای کردستان رسانده تا برای همیشه این ملت قربانی دست سوسیالیسم شاهد دفن افکار نجس و ضد ارزشی و ضد انسانی چپ و چپگرائی باشند. والسلام علیکم ورحمته الهه و برکاته. پاوه – بهرام ولدییگی 7- 8 – 1368
متن کامل طرح در کتاب تاریخ سیاسی اجتماعی پاوه و اورامانات تدوین بهرام ولدبیگی و همچنین در شماره 18898 روزنامه اطلاعات 22 آبان سال 1368 بچاپ رسیده است.
چهره فرصت طلبانی چون ولدبیگی و امثالهم را که در پروژه توطئه گرانه رژیم با چهره های بزگ کرده به عنوان نمایندگان مردم معرفی می شوند را باید بیشتر افشاء کرد. دستیابی به گوشه هائی از اسناد 24 سال جنایت جمهوری اسلامی، قطعا” در کوتاه کردن دست آنان از مبارزات حق طلبانه مردم کردستان موثر خواهدبود.