علی مطهری -پیروزی سیریزا، اعلام پایان ریاضت اقتصادی در یونان

پیروزی سیریزا، اعلام پایان ریاضت اقتصادی در یونان

علی مطهری

حزب چپگرای سیریزا یک حزب انقلابی و خلاف جریان نیست، بلکه یک حزب پارلمانی است. با وجود این در شرایط و موقعیت امروز جهان، سیاست و جهتی که اتخاذ کرده است خلاف بورژوازی جهانی و ضربه ای به سیاست ریاضت اقتصادی است. پیروزی سیریزا نتیجه تلاش چند ساله این حزب در دل بحران موجود و شرایط غیر قابل تحملی است که سیاست ریاضت اقتصادی و فشآر هر روزه دولت، بانکدارن و صاحبان سرمایه های بزرگ، به کارگران و مردم یونان تحمیل نموده اند. کارگران و مردم در شعارهای حزب سیریزا که اعتراض آنها را نمایندگی میکرد، طنین صدای خود را که بیانگر نا خشنودی انباشت شده شان علیه وضع موجود در یونان بود، شنیدند. این حزب را که پرچم نه به ریاضت اقتصادی را بلند کرد و وعده پایان آنرا اعلام کرد، از یک حزب بی نفوذ چپ به یک حزب با نفود، محبوب و به یک محور اصلی سیاست در یونان تبدیل کردند، که قادر شد بیشترین آراء را کسب نماید. مردم به سیریزا رای دادند تا از طریق این حزب چپ، تحول صورت گرفته و برون رفت از وضع موجود را ممکن سازند.

پیروزی حزب سیریزا در انتخابات یونان ضربه موثری بر ریاضت کشی اقتصادی و افسار گسیختگی بازار آزاد است. هم اکنون تاثیرات آن را بر بخشی از اروپا میتوان مشاهده کرد. این تحول جنب و جوش جریانات چپ و خوشحالی مردم را بهمراه داشت و دول غربی را به وحشت انداخت. حرکت اجتماعی یونان مشکلات عدیده ای را پیش روی اتحادیه اروپا قرار خواهد داد که ادامه ریاضت کشی اقتصادی و تعرض به معیشت کارگران و مردم به سبک سابق را با مانع و تعرض مقابل مردم روبرو خواهد کرد. فضائی که بعد از پیروزی سیریزا ایجاد شده زمینه اعتراض به وضع موجود را فراهم نموده است و هر تحول اقتصادی در جهت رفاه مردم یونان و اجرای شدن وعده افزایش دستمزدها و پایان دادن به ریاضت اقتصادی توسط سیریزا، میتواند بخشی از کشورهای اروپایی را با موجی از اعتراض کارگری و مردمی روبرو نماید که در شرایط مشابه مردم یونان قرار دارند. هر درجه از موفقیت حزب سیریزا در جهت بهبود شرایط زندگی مردم، چپ و حق طلبی را به مرکز توجه جامعه اروپایی انتقال میدهد و فضا را برای تحرک بیشتر چپ و آزادیخواهی آماده خواهد کرد.

مدتها است که بحث عمیق تر شدن شکاف بین فقیر و غنی در میان جناحهائی از بورژوازی در جریان است و هشدار در مورد تمرکز ثروت نجومی در دست چند ده نفر از صاحبان سرمایه و غول های اقتصادی از یک سو و گسترش بی سابقه فقر و بیکاری و ناامنی اقتصادی در ابعاد کلان و میلیاردی از سوی دیگر، به نگرانی طیف وسیعی از روشنفکران طبقه حاکم تبدیل شده است. تعرض بورژوازی به معیشت مردم، تحمیل ریاضت اقتصادی، کاهش خدمات اجتماعی و قرار دادن نیروی کار در موقعیتی که مجبور به تن دادن به کار بیشتر و مزد کمتر بشود، و‌ هچنین اعطای وام های کلان به کشورهای ضعیف حوزه یورو با بهره بالا و سرشکن کردن آن روی کارگران و مزد بگیران جامعه، همه ناشی از بی افقی و سردرگمی سرمایه در سطح جهان است. همین موجبات نگرانی بخش دوراندیش بورژوازی را فراهم نموده و از شورش گرسنگان و خارج شدن کنترل از دست صاحابان سرمایه صحبت میکنند. قدرت گیری حزب چپگرای سیریزا نگرانی سرمایه جهانی و بویژه دولتهای حوزه یورو را افزایش داده است.

یونان اولین کشوری است که در مقابل تعرض سرمایه های بزرگ مقاومت و ایستادگی کرد. اردوی چپ جامعه یونان قادر شد به یک حرکت اجتماعی علیه وضع موجود شکل دهد و حزب چپی را به قدرت برساند که طی چند سال گذشته خواست آنها را نمایندگی کرده است. در شرایط افسار گسیختگی بازار آزاد، این تحول سیاسی نقطه امید و آغاز فصل تازهای برای پیشروی چپ محسوب میشود و میتواند الگوئی باشد برای کشورهائی نظیر اسپانیا، ایتالیا، پرتقال که با مشکلات مشابهی روبرو هستند.

۳۰ ژانویه ۲۰۱۵