علیرضا ثقفى-شعله هاى جنگ در خاورميانه هر روز زبانه ى بيشترى ميكشد

شعله هاى جنگ در خاورميانه هر روز زبانه ى بيشترى ميكشد

علىرضا ثقفى

علیرضا ثقفی : اکنون تمام نيروهاى حافظ نظام سرمايه دارى در خاورميانه متحد شده اند تا فقط يك گروه را به عنوان تروريست معرفى كرده و تمام بدبختى ها و جنگ افروزى ها را به گردن آن بياندازند،
خود را صلح طلباني معرفي كنند كه گويا مقصر تمام اين جنگ ها و آدم كشي ها همين يك گروه است و مردم فريب خورده يا روشنفكران ِخودفريب نيز تمام بدبختي هاي جهان و مردم خاورميانه را از همين گروه بدانند و از اين كه بدبختي ها در حال پايان است، شعف زده شده اند که با حذف اين تروريست ها گويا دنيا به كام مي شود.
كشورهاي امريكا، تركيه، عربستان، قطر و ايران همگي مشتركا همراه با اقليم كردستان و دولت عراق در كنار تاييد روسيه و سوريه و ائتلاف بين المللي عليه داعش بسيج شده اند تا شهر موصل دومين شهر بزرگ عراق و پايگاه اصلي گروه داعش را از اين گروه پس بگيرند و هر يك سهمي در اين بازپس گيري داشته باشند و همه دشمنان قبلي يا همان ها كه در سوريه يا يمن به اصطلاح عليه هم مي جنگند، در اين جا با هم متحد شده و عليه داعش بجنگند. هزاران هزار بمب و گلوله بر سر مردمي بريزند كه در اين ميانه گير كرده اند، خانه و كاشانه و تمام زير ساخت هاي زندگي آنان را با خاك يكسان كنند تا سرزمين هاي سوخته را تصاحب كرده و مردمي آواره و بي خانمان را پشت سر بگذارند.
كسي از اين مردم نپرسيده است كه آيا آنان ميان حكومت هاي موجود مانند سوريه، عراق و گروه داعش تفاوتي قایل هستند؟ اساسا در اين ميان نقش مردم و زندگي آنان در اين ميانه چيست ؟ همان مردمي كه وقتي پنج سال پيش عليه ديكتاتوري اسد به پا خواستند با سلاح هاي شيميایي سركوب شدند و امروزه با نام سركوب تروريسم هزاران بمب و موشك بر سرشان در شهر حلب فرو مي ريزند. همان بدبختي ها را نيروهاي روسيه و اسد و متحدان در شهر حلب بر سر مردم آن، در سكوت و اغماض ساير متحدان، در مي آورند و مدت بيش از دو ماه است كه انواع بمب هاي خوشه اي و بشكه هاي انفجاري و گلوله هاي فسفري بر سر مردم اين ديار فرو مي ریزند تا به قول خودشان با تروريسم مبارزه كنند.
اما گروه داعش كه اين كشورهاي مهاجم، آنان را تروريست هاي اصلي مي خوانند و همه بدبختي هاي جنگ خاورميانه را مي خواهند به گردن آنان بياندازند، چه گناه بزرگي مرتكب شده اند كه اين چنين لايق كيفرند و بايد آنها را با مردمي كه در كنارشان هستند، به گلوله هاي آتشين بست و سرزميني را به ويرانه تبديل كرد تا از شر آنان خلاص شد يا گروه النصره كه در حلب در معرض شديدترين بمباران ها پس از جنگ دوم جهاني قرار مي گيرند و جامعه به اصطلاح بين المللي هم در سكوت و اغماض تنها به محكوم كردن ظاهري آن بسنده مي كند. در اين كه تعاملي صورت گرفته و قدرت هاي بزرگ، پشت پرده در مغازلات خود، بده و بستان هایي كرده اند كه در برابر جنايات يكديگر غمض عين بفرمايند، بحثي نيست و آن را به مقالي ديگر واگذار مي كنيم. اما اكنون به اين مطلب باز می گرديم كه اين گروه ها از نظر نظام سرمايه داري از هر رنگش چه جنايات بزرگي مرتكب شده اند كه بايد به اين عقوبت برسند؟
مي گويند اين گروه ها بنيادگرا هستند !!! جل الخالق. گويا حكومت هایي مانند عربستان و اسرایيل و ايران و پاكستان …بنيادگرا نيستند و تا به حال نبوده اند و اين ها پديده هاي جديدي هستند. مي گويند كه آنها اعدام مي كنند، گردن مي زنند، سنگسار مي كنند، از بلندي پرت مي كنند و حقوق زنان را در آزادي پوشش و غيره رعايت نمي كند و … اين فريبكاران نمي گويند كه كدام يك از اين اعمال را تا كنون حكومت هایي مانند سوريه و عربستان و ديگران انجام نداده اند و آيا فرقي بين آدمكشان رسمي و شناخته شده و آدمكشان غيررسمي و تاره به دوران رسيده داعش وجود دارد؟ فراموش نكرده ايم كه در سرتاسر جنگ ويتنام، مردمي كه با امريكا مبارزه مي كردند با نام “ويت كنگ” ناميده مي شدند كه يعني “گانگسترهاي ويتنامي” و اين نامي بود كه امريكایيان متجاوز به آنان داده بودند. هر چند داعشيان امروز با مبارزان ويتنامي از بسياري جهات تفاوت اساسي دارند و قابل مقايسه نيستند. اما اهداف نظام سرمايه داري براي ايجاد سرزمين هاي سوخته و ويراني و حل بحران هاي خود با راه اندازي جنگ ها و به دست آوردن منابع ارزان، همان اهداف جنگ ویتنام است.
جالب ترين بخش مساله آن است كه كساني طرفدار حقوق زنان شده اند كه خود كارنامه درخشاني از به فحشا كشيدن زنان در پرونده دارند. پوتين قهرمان صدور زنان و دختران روسيه و جمهوري هاي شوروي سابق به فاحشه خانه هاي سراسر دنياست و همه كساني كه به اين كشورها سفر كرده اند يا در گزارش ها ديده اند ، بهترين و روتين ترين فاحشه خانه هاي امارات و تركيه و سراسر دنيا از دختران و زنان روس و ساير جمهوري هاي هم پيمان ِ سابق پر است که نتيجه سياست هاي آقاي پوتين و شركا است. فاحشه خانه هاي لاس وگاس و ساير مراكز تفريحي سرمايه داران، تحت حمايت پليس ضد بشري آقاي اوباما است و كارگاه هاي غيرقانوني امريكا پر است از زنان و دختران قاچاق شده از جنوب شرقي آسيا كه در شرایط بردگي قرون وسطایي زندگي و کار مي كنند، قاچاق سازمان يافته زنان در ايران دومين تجارت سودآور است… (1) گويا فقط در اين ميان فاحشه خانه داران غير رسمي داعش بايد مورد تهاجم بمب افكنها قرار گيرند!؟
از همين جهت است كه قدرت هاي سرمايه داري هر كدام سعي بر آن دارند كه اصل نظام به خطر نيافتد و كنترل اوضاع از دست آنان خارج نشود و از همين رو است كه در اصل تصاحب سرزمين هاي سوخته با يكديگر توافق مي كنند. (2) گزارش ها و اخبار حاکی از آن است که قدرت های سرمایه داری مبارزه با به اصطلاح تروریسم را تنها بهانه ای برای گسترش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه می دانند که دارای منابع انرژی بسیار بالا و به لحاظ نظامی منطقه ای استراتژیک است. به این اخبار توجه کنید:
كري وزير خارجه آمريكا خواهان مشاركت مبارزان سوري در انتخاباتي با مشاركت بشار اسد شد. (3) اين كه آقاي كري كه متحد مبارزان سوري به اصطلاح قلمداد مي شود، در گرماگرم كشتار كودكان و تخريب بيمارستان هاي حلب و بمباران بي وقفه هوایي در قتل عام مردم، خواهان چنين امري است نشانگر ناداني و بلاهت اين وزير خارجه است و حداقل اگر چنين نيت پليدي هم دارد كه مشروعيت حكومت اسد را به جهانيان بقبولاند و اين حكومت را از محاكمه به عنوان جنايتكار جنگي برهاند، بايد صبر مي كرد تا كمي اوضاع آرام شود. اين امر بايد بيش از هر چيز هشداري باشد به آنان كه در منطقه دل به كمك هاي امريكا بسته اند تا به جنگ جنايتكاران ديگري مانند اسد و روسيه و متحدان بروند. در همين جاست كه نيرو هاي مردمي در منطقه خاورميانه و سراسر جهان بايد هوشيار باشند كه از امپرياليستها نبايد انتظار هيچ گونه همراهي با آزادي خواهان و مبارزه با ديكتاتورها را داشت.
ایمیل های افشا شده از سوی ویکی لیکس نشان می دهد کاندیدای فعلی دموکرات ها در یک سخنرانی در وال استریت گفته بود یکی از مشکلات ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه این است که باید سیستم دفاع هوایی «خیلی پیچیده» این کشور را از بین برد، اما از آنجا که برخی از این سیستم ها در مناطق پرجمعیت قرار دارند، حمله به آنها باعث کشته شدن بسیاری از سوری ها می شود. او همچنین در یک سخنرانی در دویچه بانک از سوی یکی از شرکت کنندگان مورد پرسش قرار گرفت که آیا او طرفدار حمله هوایی به سوریه است و یا لشکرکشی زمینی را ترجیح می دهد و آیا شواهد غیرقابل انکاری وجود دارد که دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه مردم خودش استفاده کرده باشد؟ کلینتون در پاسخ گفته بود: سوال بسیار بسیار سختی پرسیدی، زیرا خیلی وقت است ما در باره آن صحبت می کنیم و ایالات متحده، اروپا و همینطور اسراییل گفته اند که این خط قرمزشان است و اگر شواهد غیرقابل انکاری وجود داشت، آن وقت اظهارنظری در باره ضرورت اقدام وجود داشت. کلینتون با این ادعا که سوریه ممکن است به «پایگاه تمرینی برای افراط گرایان، سکوی حمله به ترکیه، اردن، لبنان و سرانجام، اسراییل شود»، توجه به آن را در راستای منافع ملی آمریکا خوانده بود.

از مشکلات دیگری که او به آن اشاره کرده است، برقراری ارتباط پنهانی با گروه های مخالف دولت سوریه بوده است تا بفهمند در سوریه چه خبر است و اوضاع چگونه پیش می رود. کلینتون طرفدار «اقدامات محکم تر و پنهانی تر برای شناسایی، آموزش و مسلح کردن نیروهای شورشی» در سوریه بوده است و اضافه می کند «با توجه به این واقعیت که سعودی ها و دیگران انبوهی از سلاح -بدون توجه به این که به چه کسی می رسد- به سوریه فرستاده بودند»، وضعیت پیچیده شده است.

در ایمیل افشای شده دیگری که مربوط به یک اتحادیه یهودی است، هیلاری کلینتون می گوید توصیه هایی مطرح شده است مبنی بر این که «بگذاریم آنقدر خودشان را بکشند تا خسته شوند و آن وقت مشخص می کنیم با آنها که باقی مانده اند چگونه معامله کنیم». البته کلینتون این پیشنهاد را «دیدگاهی بسیار منفعلانه می خواند».
اين اخبار به خوبي گوياي ان است كه اهداف آنها به اصطلاح تروريست ها نيست بلكه تنها منافع خودشان است و هر جا كه لازم باشد، مانند موصل، گروهي را تروريست مي نامند و در جاي ديگر آنان را متحد خود مي دانند .
در اين ميان مشاركت ناسيوناليست هاي كرد در اين جنگ ها و پخش پيروزي هاي مشعشعانه آنان از جانب رسانه هاي نظام سرمايه داري و كمك هاي بي دريغ ارتش آمريكا در آموزش و تجهيز آنان جاي بسي تامل دارد. آيا اسرایيل ديگري، اين بار با ايدئولوژي ناسيوناليستي، در منطقه در حال تولد است؟ يا نظام سرمايه داري به آن نتيجه رسيده است كه بايد دو وجه بنيادگرایي و ناسيوناليسم را در برابر هم قرار داد تا مردم منطقه خاورميانه مبارزات طبقاتي را فراموش كنند و ساليان سال درگير جنگ هاي فرقه اي باشند که همانند هفتاد سال گذشته سرشان به جنگي همانند جنگ اعراب و اسرایيل گرم باشد و در اين ميان با خيال راحت به چپاولگري و غارت منطقه خاور ميانه بپردازند .

حمله به موصل و داعش
داعش چه كاري كرده است كه ديگر حكومت هاي منطقه نكرده اند؟ زنان ايزدي را دزديده، آنان را فروخته و وادار به فاحشگی كرد؟ كاري پست، ضدانساني و وحشيانه كه هيچ كس در اين باره اختلاف نظر ندارد. ولي آيا كساني كه دختران ايراني را مجبور به كار در فاحشه خانه هاي دوبي، قطر يا تركيه و … مي كنند، خيانتي مرتكب نشده اند؟ آنان كه دختران روس و كشورهاي سابق شوروي را، هزاران هزار، راهي فاحشه خانه هاي تايلند، تركيه، قطر، دوبي و…كردند، جنايتي مرتكب نشده اند؟ آنان كه به سوريه قبل از جنگ رفته بودند به خوبي شاهد بوده اند كه اين كشور همواره يكي از پر رونق ترين بازار فاحشه را داشته است. آن ها پاكند و داعش كه چند هزار دختر ايزدي را دزديده و به بردگي فروخته است و غيره، مستحق بمباران، قتل عام، تكه پاره شدن و كشتن هزاران انسان غير نظامي و زنان كودكان و سالخوردگان در كنار آنان …. است!؟
اين تئوري پردازان فريبكار نظام سرمايه داري گمان مي كنند ديگران هم مثل خودشان به راحتي فريب مي خورند و ادعاهاي بشر دوستانه آنان را باور مي كنند. نظام سرمايه داري عده اي از زنان را با جبر اقتصادي و عده اي را با جبر فيزيكي وادار به فحشا مي كند، اين نظام سرمایه داري است كه جنگ هاي خانمان برانداز را در كشورهاي عراق و افغانستان به راه انداخته و با لشكركشي هاي خود كل منطقه را به آتش كشيده و در اين ميان گروه هائي همانند القاعده، طالبان، داعش و … را بوجود آورده و تقويت كرده به جان مردم منطقه انداخته اند و ده ها و صد ها هزار بي خانمان و آواره را در منطقه به وجود آورد . امروز هم هزاران هزار مردان و زنان را وادار به كار طاقت فرسا و تن فروشي و… در كشورهايي مانند بنگلادش، پاكستان، هندوستان، ايران، و….. مي كنند.
در بهترين تعبير مي توان گفت آن چه در خاور میانه رخ می دهد، جنگ بين آدم فروشان رسمي و آدم فروشان غير رسمي است و طبيعي است كه سردمداران نظام سرمايه داري آمريكا و روسيه ، هر يك طرفدار بخشي از آدم فروشان رسمي باشند زيرا كه قوانين سرمايه داري را بر هم نمي زنند. اما آدم فروشان غير رسمي مانند داعش نظام سرمايه داري را ممكن است به خطر بياندازند.
اكنون فضاي مجازي از رقص پيشمرگه ها بر اجساد داعشيان پر شده است. همانند چندی قبل که فضای مجازی پر بود از شکنجه و اعدام و گردن زدن مردم و گروگانها به دست داعش، اکنون هر روز شاهد گزارشي از شكنجه و اعدام داعشيان به دست پيشمرگه ها و يا نيروهاي عراقي و غيره هستيم، گویا كه كشتار و شكنجه و اعدام داعشيان مجاز است – ناسيوناليسم در برابر مذهب و بنيادگرایي!!؟؟…. جالب اين جا است كه مدعيان آزادي و حقوق بشر حتي حرمت رفتار با اسرا را نگه نمي دارند و آنگاه دم از آزادي خواهي مي زنند. مگر داعشيان انسان نيستند و مگر نبايد حقوق اسرا رعايت شود؟ به چه حقي اسير را در جلو چشم دوربين ها شكنجه مي كنند و اصرار دارند كه همگان آن را ببينند؟ در يكي از تصوير ها داعشيان زخمي بر روي زمين افتاده اند و پيش مرگه هاي كرد بر بالاي سر آنان و در حال شكنجه كردن و مشت و لگد زدن به آنان هستند و در انتها هم بدن مجروح آنان را به گلوله مي بندند و حتي اگر اين تصاوير را اغراق هم بدانيم باز هم نشانه جنايتكارانه بودن و غيرانساني بودن اين جنگ است و يادآور برخوردهای اسرایيليان با فلسطينيان اسير در دهه هاي پنحاه و شصت قرن گذشته و همانند برخورد همان داعشیان با اسیرانشان است.
اين امر كه تمام نظام سرمايه داري از ليبرال و محافظه كار و بنيادگرا عليه داعش و بنيادگرایي عربي متحد شده اند، اهميت فوق العاده اي دارد. گويا تنها بنيادگرايان عرب زبان هستند كه در اين مرحله بايد از ميان برداشته شوند، آن هم از نوع سني، و بقیه بنيادگرايان غير عرب مي توانند همچنان متحد نظام سرمايه داري باشند …
اعمال ضدانساني داعش بر همگان روشن است. اما بمب ريختن بر سر ميليون ها مردم و زن و كودك براي مقابله با داعش نه تنها از اعمال داعش كمتر نيست بلكه در بسياري از موارد جنايتكارانه تر است. كشور هاي عربي را نابود مي كنند و به بهانه مبارزه با تروريسم تمام ساختمان هاي آن را بر سر مردم ساكن آن خراب مي كنند.(4 ) به اين گزارش خبرنگار اينديپندنت نگاه كنيد:
“استان درعا و شهر هاي ويران آن كه در نزديكي دمشق است ديگر داراي سكنه نيست تنها چند زندان و تعدادي زنداني و شهري ويران باقي مانده است. بازار، مغازه ها و تمام مراكز توليدي ويرانه شده است مناره هاي مساجد و ساختمان هاي شهر درهم كوبيده شده اند، در ميان خرابه ها جنبنده اي ديده نمي شود و خرابه ها يادآور آن است كه زماني در اين مكان شهرها بر پا بوده اند.”
بشار اسد و متحدان حاضرند تمام كشور با خاك يكسان شود اما دست از قدرت بر ندارند و حقوق مردم را به رسميت نشناسند. ؟ از نظر روسيه و سوريه و متحدان، داعش و هر گروه كه با اسد مخالف باشد و با او مبارزه كند تروريست است . اما به واقع كدام تروريست بدتر است: آن كه بمب ها را بر سر مردم و مدرسه ها و بیماستان ها مي ريزد و يا آن كه برای محافظت خود، مردم را سپر انسانی می کند؟
در اين ميان كارنامه حكومت سوريه از همه درخشان تر است. رژيم سوريه كه در سال 1971 با كودتاي نظامي حافظ اسد عليه ژنرال صلاح جديد بر سر كار آمد در چهل و اندي سال گذشته انواع سركوب ها و كشتار ها را بر مردم سوريه تحميل كرده است. . قتل عام شهر حما به بهانه مبارزه با اخوان المسلمين يكي از درخشان ترين !؟ آنهاست. اين قتل عام كه در سال 1982 اتفاق افتاد يكي از خونين ترين قتل عام ها پس از جنگ جهاني دوم است (5) كشتار و سركوب مردم سوريه چهل سال است كه ادامه دارد و زندان هاي خاندان اسد هيچ گاه از مبارزان خالي نبوده است و شكنجه هاي نيروهاي امنيتي سوريه همواره در منطقه مشهور بوده است. بار ديگر مردم اين كشوركه ظلم و بيدادگري خاندان اسد به ستوه آمده بودند در 1991 به خيابان ها ريختند و خواهان آزادي هاي سياسي و حقوق اوليه اجتماعي شدند. اما حكومت كودتایي سوريه كه امروز از جانب متحدان حكومت مشروع خوانده مي شود، دست به كشتار و سركوب تظاهرات مسالمت آميز مردم زد و عليه آنان از سلاح شيميایي استفاده كرد. شوراي امنيت سازمان ملل متحد با مشاركت روسيه در قطعنامه اي حكومت سوريه را وادار به تحويل تمام سلاح هاي شيميایي خود كرد. اما مبارزات مردم همچنان ادامه يافت تا آنكه بخشي از ارتش بشار اسد به مردم پيوست و سپس دخالت هاي كشورهاي ديگر …تا به امروز .
سرنوشت عراق نيز با دخالت ارتش هاي ناتو براي سرنگوني صدام حسين رغم خورد. عراق تحت حكومت صدام حسين متهم به داشتن سلاح هاي كشتار جمعي و تدارك براي تهيه سلاح اتمي بود. اما پس از اشغال عراق هيچ گونه سلاح كشتار جمعي در آن يافت نشداما این دخالت، آغاز جنگ هاي فرقه اي در آن كشور شد، جنگ هایي كه تا به امروز ادامه دارد.
در اين ميان يك چيز مسلم است، اين كه مردم منطقه و كارگران و زحمتكشان در اين جنگ ها و كشمكش هاي جناح هاي سرمايه داري هيچ منافعي ندارند و اساسا اين جنگ ها و آدم كشي ها تماما به ضرر كارگران و زحمتكشان و مردم منطقه است و پيروزي هر يك بر ديگري هيچ سودي براي مردم ندارد. مشتي جنايتكار به جان همديگر افتاده اند و دعوایي بر سر قدرت و سهم خواهي دارند تا هر چه بيشتر منابع منطقه را غارت كنند و مردم را تحت انقياد خود در آورند.
تنها راه مردم منطقه و كارگران و زحمتكشان آن است كه به نيروي خود متكي شوند و در برابر تمام دولت هاي مرتجع اعم از ناسيوناليست و بنيادگرا بايستند و با تكيه بر تشكل ها و نيروي خود با اجنبيان و متحدان آنها برخورد كند اين راهي بس سخت و دشوار است اما چاره اي جز آن نيست. همبستگي و هماهنگي كارگران و زحمتكشان و روشنفكران مستقل در اين منطقه بحران زده و گرفتار جنگ و ويراني، تنها راه رهائي است . اكنون دامنه جنگ ها در حال كشيده شدن به كشورهاي ديگر است و طلايه هاي آن در حال مشاهده است. داعش را از موصل برانند، به كجا خواهد رفت؟ آيا جنگ در خاورميانه تمام خواهد شد؟ با اين منافع متضاد كشور هاي امپرياليستي و با اين بحران هاي روزافزون اين نظام، تنها راه هماهنگي و همراهي نيروهاي مستقل و مردمي و ايجاد تشكل هاي سراسري براي برون رفت از اين منجلاب جنگ و ويراني است .

زیرنویس ها:
1- http://kayhan.london/fa/1395/07/27/%D9%82%D8%A7%DA%86%D8%A7%D9%82-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%e2%80%8e%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%85/
2-(نگاه كنيد به مقاله مغازله امپرياليست ها بر سر منافع مردم خاورميانه منتشره در سايت كانون مدافعان حقوق كارگر http://www.kanoonm.com/2186)

3-لكيري-عدم-مبالاة-الأسد-تدفعنا-لخيارات-جديدة http://www.aljazeera.net/news/international/2016/10/1/
3- (نگاه كنيد به مقاله لشكركشي روسيه به سوريه ). http://www.kanoonm.com/2075
4-http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/syria-conflict(-isis-aleppo-jabhat-al-nusra-damascus-deraa-mouadamiya- a7382121.html#gallery
به گزارش خبرنگار «پارسینه» به نقل از راشاتودیhttp://www.kanoonm.com/2437
شكست كودتاي تر كيه و درسهایي كه ميتوان از آن آموخت
5-http://www.kanoonm.com/2075 لشگر كشي روسيه به سوريه
-http://www.kanoonm.com/72جنگهاي هفتاد ساله