شهلا دانشفر-قتل در محیط  کار دو فاجعه انسانی در پالایشگاه تهران و میدان نفتی رگ سفید

انترناسیونال ٧٣٦

شهلا دانشفر

قتل در محیط  کار

دو فاجعه انسانی در پالایشگاه تهران و میدان نفتی رگ سفید

محیط کار باز هم از کارگران قربانی گرفت. طی دو انفجار، در پالایشگاه نفت تهران ٧ کارگر و در میدان نفتی رگ سفید ٥ کارگر جانباختند. جانباختن این عزیزان را به خانواده هایشان، به همکارانشان و به همگان تسلیت میگویم!

بنا بر گزارشات دولتی، ساعت ٤ بعد از ظهر روز جمعه ٤ آبان، انفجاری هولناک در پالایشگاه نفت تهران واقع در جاده قدیم قم و نرسیده به باقرشهر روی داد که در جریان آن متاسفانه ١٠ کارگر کشته و زخمی شدند. بنا بر آخرین گزارشات در جریان این اتفاق مرگبار ٧ کارگر به اسامی سجاد دارابی، پوریا دارابی، محسن دارابی، افشار میرزایی، کاظم امیری و نعمت کوخایی جان و جواد نوروزی جانباختند. علی‌نظر جلیلیان مصدوم و در بیمارستان بستری است و خبرها از نامشخص‌بودن وضع نهایی او حکایت دارد. در اتفاق ناگوار دیگر و در انفجار در دکل حفاری «فتح ٩٥» میدان نفتی رگ سفید، در هفتم آبانماه ٥ تن از کارگران به اسامی محمد سلیمی چگینی، فرزاد ارزانی، داود فربدی،فرهاد کمایی ومهران مهرپویا  جان خود را از دست دادند.  بدین ترتیب بازهم محیط های نا امن کار از کارگران قربانی گرفتند.

به گفته جمالی پور فرمانده ویژه شهرستان شهر ری کارگران پالایشگاه تهران مشغول تعمیر یک بخش بودند که نشت مواد نفتی با آتش‌سوزی همراه شد. لطف اله هنگی مدیر عامل شرکت پالایش نفت تهران اعلام داشت که این انفجار بر اثر برداشتن مسدودکننده‌ها و نشت مواد نفتی رخ ‌داده است. او با گفتن اینکه این حادثه در واحد عملیاتی آریزومات رخ داده و این واحد در اختیار تعمیرات بوده است، تلاش کرد خود را در برابر این حادثه مرگبار بی مسئولیت نشان دهد. بعدا نیز اعلام شد که علت دقیق انفجار در دست بررسی است. بدین ترتیب مقامات مسئول در هراس از برپا شدن اعتراض در میان کارگران در برابر این اتفاق ناگوار و مرگ همکارانشان به ضد ونقیض گویی افتاده و سراسیمه جلسه بحران شهرستان ری و استان تهران را با حضور معاون وزیر نفت تشکیل دادند.

گفتنی است که دو روز بعد از انفجار پالایشگاه تهران بود که در هفتم آبانماه انفجار مهیبی در دکل حفاری «فتح ٩٥» میدان نفتی رگ سفید روی داد و با کمال تاسف منجر به کشته شدن چند تن از کارگران در این دکل نفتی شد.

علت این انفجار از سوی وزارت نفت ایران نشت گاز از چاه در حال حفاری اعلام شده است. خبرگزاری فارس به نقل از منابع محل از این خبرداد که این دکل مشغول حفاری در عمق ٢٦٠٠ متری مخزن آسماری بود که به دلایل فنی، لوله حفاری در عمق ٨٠ متری متوقف شده و ناگهان مواد سیال به بالا فوران کردند و انفجار بزرگی رخ داد. بر اساس این گزارش حجم آتش و سرعت انفجار به حدی بود که در همان لحظه اول حفار و سرحفار از جمله افرادی بودند که جان خود را از دست دادند. فیلم های منتشر شده از این انفجار، شعله‌های عظیمی که سکوی حفاری را در میان گرفته بود به نمایش میگذارد. بنا بر همین گزارشات گفته میشود که دکل ٩٥ فتح به طورکلی فروریخته است. بطوریکه وزارت نفت اعلام داشت که اطفای حریق تا ٦٠ روز دیگر به طول خواهد کشید.

بدین ترتیب باز هم محیط های کارگران از کارگران قربانی گرفت و این  کارگران قربانی سودجویی مشتی سرمایه دار شدند. جمهوری اسلامی و صاحبان سرمایه مسئولین مستقیم این اتفاقات ناگوار و قتل آشکار کارگران در محیط های کار هستند.

دو انفجار در فاصله دو روز و با چنین ابعادی از صدمات انسانی، باورکردنی نیست. سال گذشته نیز ما شاهد ٣٤ حادثه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بودیم که در جریان آنها چندین نفر کشته و مصدوم و یا دچار سوختگی شدید شدند.

جانباختگان پالایشگاه نفت تهران و میدان نفتی رگ سفید را نباید فراموش کرد. این اتفاقات برای کارگران این دو مرکز مهم کارگری هشدار دهنده است. کارگران باید با اعتراض گسترده خود خواستار توضیح روشن مقامات مسئول شوند.  کارگران باید ضمن اعلام همبستگی با خانواده های کارگران جانباخته،  ضمن حمایت از آنها برای تامین زندگی و معاششان و مسئولیت مستقیم دولت در قبال آنان، صدای اعتراض خود را به این بساط توحش و بربریت بلند کنند.  محیط های کار باید ایمن شود و به این جنایت باید خاتمه داده شود.