سحر فروزان -اکنون دیگر مجبور به سکوت نیستیم!اعتراض پرستاران به طرح “مبتنی بر عملکرد”!

اکنون دیگر مجبور به سکوت نیستیم!
اعتراض پرستاران به طرح “مبتنی بر عملکرد”!

سحر فروزان

پرستاران در ادامه اعتراضاتشان، روز دوشنبه هشتم تیرماه نیز از ساعت هشت صبح در تعداد زیادی از بیمارستانها از جمله در بیمارستانهای امام رضا آمل و چالوس، بیمارستانهای استان همدان، بیمارستان طالقانی اهواز، بیمارستان خمینی کنگان، بیمارستانهای قم، الزهرا و شهید مدنی تبریز و در تهران بیمارستانهای سینا، شهدای تجریش، مدرس، طالقانی، بهارلو، رسول اکرم، خمینی تهران دست از کار کشیده و در حیاط بیمارستانها تجمع و از حضور در بخشها خودداری کردند.

واکنش وزارت بهداشت دولت حسن روحانی به اعتراضات سراسری پرستاران که طی چندین ماه گذشته صورت گرفته و همچنان ادامه دارد، نه تنها واکنشی مثبت و در برگیرنده مطالبات پرستاران نبوده، بلکه این وزارت خانه در اقدامی دیگر و در ادامه طرح موسوم به نظام سلامت را به تحمیل مرحله دیگری از این طرح تحت عنوان پرداخت “مبتنی بر عملکرد” پرستاران کرده است. در واقع طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، طرحی است که از بهمن ماه سال ۹۳ به طور رسمی شروعش کرده اند. این طرح سومین مرحله از طرح نظام سلامت بوده و هدف آن را مثلا پرداخت عادلانه به پرستاران و پرسنل درمان بر اساس کارکرد آنها اعلامش کرده اند .

تا همینجا نحوه پرداخت های اولیه طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، ناعادلانه و بسیار تبعیض آمیز بوده است. مثلا قرار بوده که پرداخت ها بر اساس میزان و نحوه عملکرد پرستاران و پرسنل صورت بگیرد ولی عملا افرادی که فعالیت کمتری داشته اند مبالغ چند صد میلیونی دریافت کرده اند. این در حالی است که بسیاری از پرستاران در این طرح علاوه بر اینکه هیچ کارانه ای دریافت نکردند بلکه حتی مقروض نیز شده اند.

مطابق یکی از بندهای طرح، پرداخت های مبتنی بر عملکرد زمانی قابلیت اجرا خواهد داشت که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در تاریخ ۸۶/۴/۴ توسط مجلس به تصویب رسیده بود، اجرا گردد. نکته این است که قانون تعرفه گذاری اجرایش را مسکوت گذارده اند و حال بدون همان قانون پر از اشکال، وزارت بهداشت دولت حسن روحانی به اجرای طرح پرداخت های مبتنی بر عملکرد اقدام کرده است و همانطور که گفته شد تبعیض و نابرابری را صد چندان افزایش داده است.

با اعلام این مرحله از طرح نظام سلامت، کاربدستان وزارتخانه چی و آنها که نفعشان در اجرای این گونه طرح های غیر کارشناسی است، دست به ایجاد توهماتی زدند که گویا با پرداخت های مبتنی بر عملکرد، آن فاصله زیاد مبالغ کارانه بین پزشکان با پرستاران و دیگر کادرهای درمانی کاهش پیدا خواهدکرد. با اجرای این طرح علاوه بر اینکه فاصله ها کم نشده بلکه پزشکان مبالغی بالای۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون و حتی روسا و مدیران بیمارستانها، روسای حسابداری مبالغ هنگفتی را دریافت کرده اند اما پرستاران با سابقه های بالای ۲۰ سال کار نیزعملا مبلغی دریافت نکردند و مقروض شان نیز کرده اند. گویا در این چنین طرح هایی قرار نبوده و نیست به مسائل پرستاران و دیگر کارکنان توجه کافی شود چرا که در این طرح افزایش سنوات پرستاران و سوابق کاری آنها مد نظر طراحان قرار گرفته نشده است. پرستارانی که سالیان متمادی بر بالین بیماران بوده اند و خود اولین قربانیان آسیبهای شغلی و فرسودگی ناشی از کار سخت و زیان آور هستند.

گام سوم طرح تحول نظام سلامت و اصلاح کتاب ارزش گذاری نسبی تعرفه ها!!
این مرحله از طرح نظام سلامت که با صرف بودجه میلیاردی به اجرا گذارده شده، دریافتی درمان پزشکان را ۳۰۰ تا ۵۰۰ برابر افزایش داده است. وزارت بهداشت دولت حسن روحانی عدم تامین بودجه لازم را مانعی برای به اجرا در آمدن طرح تعرفه گذاری اعلام کرد در حالی است که مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت که شش برابر طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری هزینه داشت یک شبه به اجرا گذارده اند.

پیش از این لااقل اکثریت پرستاران کارانه های ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی میگرفتند که با اجرای طرح موسوم به پرداخت مبتنی بر عملکرد، یک نیروی طرحی حتی بدون سابقه کار و تازه وارد، دریافتی شان چندین برابر شده است. با این اقدام از سوی طراحان و مجریان طرح که سازمان دهی شده از سوی وزارت بهداشت دولت حسن روحانی است، اختلافی را نیز بین پرستاران ایجاد کرده اند. در واقع هر از گاهی با طرح ها و صدها فرمول و امتیاز دهی عجیب و گیج کننده به اقلیتی از پرستاران مبلغی میپردازند تا اکثریت ناراضی را کنترل و در بین شان تفرقه ایجاد کنند و این سیاستی آگاهانه از سوی کاربدستان وزارت بهداشت دولت حسن روحانی است تا با تفرقه بین پرسنل پرستاری و دیگر کادر درمان اهداف شان را که دستمزدهای چند برابر زیر خط فقر، تبعیض و بی حقوقی پرستاران است را پیش ببرند. برای نمونه به پرداخت های صورت گرفته بیمارستان خمینی کنگان که مربوط به شش ماهه دوم سال ۹۳ است اگر توجهی صورت گیرد، مفهموم عدالت مد نظر حضرات نشسته بر کرسی های وزارت بهداشت دولت حسن روحانی بیشتر آشکار خواهد شد. در این پرداخت ها به مدیر خدمات پرستاری ۱۸ میلیون تومان، به مدیر داخلی بیمارستان ۳۰ میلیون تومان، به هر سوپروایزر ۶ تا ۷ میلیون تومان، به پرسنل ای سی یو ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شده است. در بقیه واحدها نیز کمتر از ۲۰۰ هزار تومان پرداخته اند و حتی به تعدادی نیز اصلا پولی پرداخت نشده است. در بیمارستان روانی به اسم شفای رشت با بررسی های انجام شده توسط مترون، مدیر داخلی و سرپرستاران بخشها، پرداخت به اکثر پرستاران این بیمارستان زیر صفراعلام شده و حتی آنها را بدهکار به سیستم نشان داده اند. مدیر و مترون بیمارستان گفته اند که برای این دوره از حقوق پرسنل مبلغی کسر نمیکنند که با اعتراض پرستاران و دیگر کارکنان مواجه شده اند .

طی سی و هفت سال همواره ما را با جملاتی همانند اینکه نباید اعتصاب کنید، نکند برای بیماران اتفاقی بیافتد و بلایی سرشان بیاید، مجبور به سکوت کرده اند. بسیاری از ما با فقر و تنگدستی دست به گریبان بودیم و با شاق ترین فعالیتها فرسوده و به اصطلاح بازنشست شدیم. اکنون دیگر مجبور به سکوت نیستیم. به این فکر باید بکنیم که الان وقت تغییر است. مبارزه ما همچنان ادامه دارد و پرستاران تا رسیدن به خواسته های برحقشان مبارزه خواهند کرد.
۲ جولای ۲۰۱۵