سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان- چند خبر و اطلاعیه

دهم تیرماه سالروز بازداشت کبودوند، یاد روز پدر حقوق بشر کردستان


ده سال پیش در چنین روزی محمد صدیق کبودوند روزنامه‌نگار و مدیرمسئول هفته‌نامه «پیام مردم» و بنیان‌گذار «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» توسط مأموران امنیتی وزارت اطلاعات در محل کارش بازداشت و پس از هفت ماه بازجویی دربند ۲۰۹ وزارت اطلاعات و ۹ ماه نگهداری در سلول‌های انفرادی، به اتهام واهی برهم زدن امنیت ملی از طریق تشکیل و اداره سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، توسط دادگاه انقلاب به ۱۰ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد. به دنبال این محکومیت ،حداقل ۴ پرونده دیگر با شکایات وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران علیه وی گشوده شد که آخرین آن در اردیبهشت‌ماه سال جاری و به دنبال اعتصاب غذای اعتراضی ۳۴ روزه ایشان، فعلاً ختم به برائت گردیده است.
تمامی پرونده‌های قضایی تشکیل‌شده علیه کبودوند حاصل تلاش اتهام سازی برخی مقامات امنیتی و عموماً مبتنی بر گزارش‌های واهی، خلاف حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین بشری و بدون هرگونه وجاهت حقوقی بوده است.
آقای کبودوند که حدود ده سال است به‌طور خودسرانه و غیرقانونی توسط دولت ایران در زندان نگه‌داشته شده است، شخصیتی مستقل، صلح‌طلب، و معتقد به حقوق بشر و آزادی‌های شناخته‌شده انسانی است که آموزه‌های آموزگاران بزرگ صلح و آزادی و حقوق بشر ، الهام‌بخش مبارزه پیگیرانه وی برای احقاق حقوق دموکراتیک مردم کرد و احترام به حقوق بشر در ایران بوده است .
در حقیقت کبودوند به جرم داشتن روحیه پیگیرانه در مطالبه حقوق و مطالبات مردم کرد، شهامت و شجاعت در گفتار و کردار، استقلال در افکار و اندیشه و پایداری و ایستادگی در برابر ظلم و ستم گری و شکیبایی در مقابل ایذا و آزار ،زندانی‌شده است.
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان از شخصیت‌ها، احزاب و سازمان‌ها و نهادهای سیاسی و مدنی و حقوق بشری دعوت و درخواست می‌نماید در یاد روز پدر حقوق بشر کردستان با حمایت از حقوق آقای کبودوند، آزادی فوری و بدون قید و شرط وی را از مراجع ذیصلاح جهانی خواستار شوند و در صورت ازسرگیری مجدد اعتصاب غذای ایشان تا رسیدن به خواسته‌های قانونی و انسانی وی را تنها نگذارند.
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ – ۲۹ ژوئن ۲۰۱۶
http://hro-kurd.net/article.aspx?fld=fa/Data&id=464

کشته شدن دو کولبر دیگر در الان سردشت

بر اساس گزارشهای رسیدە بە جمعیت حقوق بشر کوردستان دو کولبر بە نامهای لطیف علیخانی و روئف علیخانی براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی ایران در مرز سردشت جان خود را از دست دادند.
لطیف علیخانی و روئف علیخانی دو برادر که به کار کولبری مشغول بودند، ساعت ۱۰:۳۰ شب دوشنبه ۷ تیر در منطقهٔ آلان از توابع شهرستان سردشت در شرق کوردستان توسط نیروهای هنگ مرزی پاسگاه دوله به رگبار بستنه میشوند که هر دوی آنها در همنجا جانشان را از دست میدهند. همچنین ۱۲ راس اسب بارکش نیز بر اثر تیز اندازی کشته شدەاند.
در گزارش امادە است کە این دو برادر کورد جهت تامین مایحتاج زندگی به کولبری در مناطق مرزی روی اوردە بودند. و
تیراندازی نیروهای نظامی به سوی کاسبکاران بدون اعلام هشدار و شلیک هوایی صورت گرفتە شدە است.
لازم بە یاداوریست کە با توجه به طرح «انسداد مرزها» بسیاری از این مرزنشینان با خطر مرگ روبه‌رو هستند. نیروهای انتظامی دستور شلیک مستقیم به آنان را داشته و کولبران و کاسبکاران برای تامین مایحتاج زندگی خود روزانە مورد هدف شلیک مستقیم نیروهای انتظامی امنیتی جمهوری اسلامی ایران قرار میگیرند،
جمعیت حقوق بشر کوردستان
عملیات نظامی سپاه پاسداران در کردستان، نقض آشکار قوانین حقوق بشر بین‌المللی است

عملیات نظامی در مناطق غیرنظامی و کوهستانی توسط نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در کردستان ایران و عراق، نقض آشکار قوانین بین‌المللی حقوق بشر ، مبنی بر لزوم تمایز قائل بودن میان غیرنظامیان و افراد مسلح می باشد و فوراً باید متوقف گردد.

بر اساس مدارک به دست آمده ،عملیات نظامی نیروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در مناطق غیرنظامی و کوهستانی کردستان در ماەهای اخیر، سبب به بار آمدن خسارات جانی و مالی ، ویرانی منازل مسکونی اهالی روستایی و آسیب رساندن به اکوسیستم و محیط زیست منطقه شدە است.

بر پایه ی گزارش‌های منتشر شده، صبح روز یک‌شنبه ۶ تیرماه ۱۳۹۵، «نیروهای نظامی ایران» با توپ‌باران مناطق «کیلەشین» و «حاجی عمران»، باعث ویرانی منازل مسکونی و تلفات جانی شدەاند.

این در حالی است که در همان روز ساعت ۶ صبح، روستاهای «برکما» و «باربزین» نزدیک شهرستان «سیدکان» در استان «اربیل» اقلیم کردستان عراق، توسط توپخانەهای «سپاە پاسداران ایران» مورد حملات مداوم موشک و توپ قرار گرفتەاند که در این عملیات هفت نفر از اهالی غیرنظامی زخمی شده اند ، خانەهای زیادی ویران شده ، همچنین مراتع بسیاری آسیب دیده اند.بر اساس گزارش‌های محلی، این منطقە کوهستانی کە محل سکونت چادرنشینان و مردمان روستایی است و زنان، کودکان و افراد مسن بی‌دفاع به همراە دام‌هایشان در آن ناحیە، زندگی می‌کنند ، بە شیوە‌ای غیرمنتظرە هدف راکت، خمپارە و توپ‌خانە “نیروهای نظامی سپاە پاسداران ایران” قرار گرفتەاند.

همچنین روز شنبه پنجم تیرماە نیز ، به دنبال توپ‌باران کوهستان «کوسالان» از توابع شهرستان «مریوان» در استان کردستان، درختان زیادی آتش گرفته و خسارت بسیاری به جنگل ها و مراتع آن منطقه وارد شده است.

این نیروهای نظامی پیش تر ، در ۲۶ خردادماە سال جاری، با حملات توپ‌خانه‌ای به روستای «قرسقل» در نزدیکی شهرستان «اشنویە»، باعث ویرانی چندین منزل مسکونی و از بین رفتن چندین دستگاە از ماشین‌آلات کشاورزی شدە بودند. همچنین ، در ۳٠ خردادماە نیز با توپ‌باران بلندی‌های شهرستان «سردشت» باعث آتش‌سوزی درختان شدە‌ و در ۴ تیرماە با به توپ‌بستن بلندی‌های اطراف «لندی شیخان» و «بینگوین» ناحیە «منگور نشین» شهرستان «مهاباد»، خسارات فراوانی به محیط زیست و مراتع سرسبز آن منطقه وارد کرده اند.

«کانون مدافعان حقوق بشر کردستان» با تأکید بر اهمیت حفظ جان و مال و امنیت غیرنظامیان و شهروندان بی‌دفاع کُرد، عملیات نظامی گسترده و توپ‌باران مناطق کُردنشین را محکوم می‌کند.

کانون بر این باور است که حمله‌های گسترده و عملیات نظامی در کردستان، نادیده گرفتن مفاد کنوانسیونهای حقوق بشر و پایمال کردن حقوق انسانی بین‌المللی ساکنین مناطق کُردنشین است و در صورت ادامه حملات می‌تواند به جنایات جنگی ختم شود.

اقدامات نیروهای نظامی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، خشونت‌آمیز، ظالمانه و برای امنیت و صلح منطقه و جهان خطرناک است. این مجموعه اقدامات ناقض حقوق بشر باید در سریع‌ترین زمان ممکن از سوی نهادهای بی‌طرف ناظر بین‌المللی مورد تحقیقات مستقل و دقیق قرار بگیرد و در نهایت ناقضان حقوق شهروندان کُرد مورد محاکمه قرار بگیرند.

«کانون مدافعان حقوق بشر کُردستان» ضمن محکوم کردن عملیات نظامی و لشکرکشی نیروهای مسلح سپاه پاسداران به کردستان و همچنین با دعوت از سازمان‌های ناظر و دیدبان حقوق بشر بین‌المللی برای انجام تحقیقات بی‌طرفانه ، از سازمان ملل متحد درخواست می‌کند که سریعاً نسبت به این اقدامات خشونت‌آمیز در کردستان موضع‌گیری نموده و در مورد رعایت قوانین بین‌المللی به جمهوری اسلامی هشدار دهد.

کانون مدافعان حقوق بشر کُردستان

دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ تهران – ۲۷ ژوئن ۲۰۱۶

http://www.hrkurd.com/archive/1266.htm
کشته شدن دو کولبر دیگر کُرد در مرز سردشت

دو کولبر دیگر کُرد براثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی ایران در مرز سردشت جان خود را از دست دادند.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، دوشنبه شب در حوالی ” آلان” از توابع بخش مرکزی سردشت دو کولبر کُرد هدف تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی حکومت اسلامی ایران واقع شده و جان سپردند.

لطیف علیخانی و روئف علیخانی دو برادر که به کار کولبری مشغول بودند، ساعت ۱۰:۳۰ شب دوشنبه ۷ تیر ۱۳۹۵ در منطقهٔ مرزی “آلان” از توابع شهرستان سردشت توسط نیروهای هنگ مرزی پاسگاه دوله به رگبار بستنه میشوند که هر دوی آنها کشته می شوند.

منابع مطلع در این باره به “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” گفتند که این دو برادر کُرد جهت تامین مایحتاج زندگی به کولبری در مناطق مرزی روی برده بودند.

همچنین بنابه این گزارش، ۱۲ تا اسب بارکش نیز بر اثر تیز اندازی کشته شدەاند.

شاهدان عینی می گویند تیراندازی نیروهای نظامی به سوی کاسبکاران بدون اعلام هشدار و شلیک هوایی صورت می گیرد.

روند تیراندازی و کشتن کاسبکاران کُرد در نقاط مرزی کُردستان که برای امرار معاش به کولبری روی آورده‌اند، ادامه دارد و تاکنون چند بار احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران از سیاست‌های حکومت ایران و کشتن کاسبکاران کُرد انتقاد کرده بود.

عکس لطیف علیخانی
latef