زینت کریمی، بابک سراج -اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

اقدام به خودکشی یک کارگر ستاره خلیج فارس

منابع خبری در پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس، از اقدام به خودکشی یک کارگر پیمانکاری این پالایشگاه خبر دادند. به گفته این منابع، کارگر مذکور که در یکی از شرکت های پیمانکاری زیرشاخه شرکت فلات مشغول به کار است، همانند بیش از هزار کارگر پیمانکاری دیگر ۴ ماه دستمزد پرداخت نشده دارد. از قرار معلوم این کارگر از ساعت ده صبح امروز، بالای یک سطح مرتفع رفته و اعلام کرده که می‌خواهد از فرط استیصال اقدام به خودکشی کند.

کارگران شهرداری آزادشهر معوقات مزدی دارند

کارگران پیمانکاری شهرداری آزادشهر چندین ماه مطالبات مزدی پرداخت نشده دارند. از قرار معلوم، پیمانکار قبلی که با شهرداری تسویه حساب کرده، به کارگران بابت مزد و مزایای مزدی بدهکار است. ظاهرا در روزهای گذشته، کارگران خدماتی در اعتراض به این عدم پرداخت، دست از کار کشیدند و به همین دلیل، جمع آوری زباله در این شهر با اختلال مواجه شده است.

مطالبات پرداخت نشده کارگران سد حوضیان

به گزارش اخبار دریافتی؛ این کارگران  که درپروژه سد حوضیان شهرستان الیگودرز استان لرستان مشغول کارند در ۶ ماه گذشته مزدی دریافت نکرده‌اند به همین دلیل بدنبال اجتماع چند روزه کارگران، فرماندار الیگودرز وعده پیگیری مطالبات کارگران سد حوضیان را داده است.

مرگ یک کارگر به دلیل گیر کردن سر در کابین آسانسور

روز سه شنبه (۱۲ مرداد) در تهران، گیر کردن سر یک کارگر در کابین آسانسور به مرگ او انجامید. براساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی ۱۲۵، ساعت ده صبح روز سه شنبه، گیر کردن سر کارگر در کابین آسانسور، آتش نشانان ایستگاه ۱۱۵ و گروه امداد و نجات ۱ را به خیابان ملت، کوچه نورایی کشاند.

انتظار ۱۶ ماهه کارگران آدنیس برای دریافت مطالبات معوقه

کارخانه «آدنیس» در مشهد از اسفند ماه سال ۹۳ به دلیل آنچه از سوی کارفرما «مشکلات مالی» خوانده شده تعطیل است و از آن زمان تاکنون هنوز بخش عمدهای از مطالبات  ۱۰۰ کارګر تعدیل شده این واحد تولیدی پرداخت نشده است.

تجمع بازنشستگان هما مقابل دفتر مرکزی شرکت هواپیمایی

جمعی از بازنشستگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تجمع امروز صبح خود خبر دادند. از قرار معلوم در تجمع روز صبح  چهارشنبه حدود ۷۰۰ نفر از بازنشستگان حضور دارند.این تجمع که از ساعت ۹ صبح مقابل دفتر مرکزی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران واقع در منطقه مهرآباد برگزار شده بود تا ظهر امروز ادامه داشته است.


تجمع اعتراضی رانندگان اتوبوس رانی تهران

بنابه خبر دریافتی، امروز سه شنبه صدها نفر از رانندگان اتوبوس رانی تهران دست به اعتصاب زده و همراه با خانواه هایشان در اعتراض به عدم اجرای مصوبه شورای مسکن شهرداری تهران در مورد مسکن رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی، مقابل شهرداری رژیم تجمع کردند.
براساس این گزارش، شمار تجمع کنندگان به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده است. معترضان با سردادن شعارهایی چون “مسکن مناسب حق مسلم ماست”، “کارگران بیدارند از حق کشی بیزارند”، “وعده های دروغین حقوقهای نجومی”،  مدیر بی لیاقت، استعفا استعفا”، از شهرداری به طرف شورای شهر رژیم حرکت کردند. تجمع کنندگان خواستار برکناری مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران و حومه و ارائه مسکن های خود شدند. گفتنی است که نیروهای امنیتی و انتظامی رژیم با حضور در این محل، تدابیر امنیتی شدیدی برقرار کرده اند.


تجمع اعتراضی کارگران کارخانه قند یاسوج

کارگران کارخانه قند یاسوج در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهای خود دست به تجمع زده و با بستن درب اصلی، مانع ورود کارفرما به کارخانه شدند. بنابه گزارشات، کارگران قند یاسوج نسبت به پرداخت نشدن حقوق ۱۰ سال گذشته خود تاکنون، مشخص نشدن حق سهامداران و سیر قهقرایی در این کارخانه طی دو سال گذشته، معترض هستند.


تجمع تریلرداران سیستانی در اعتراض به عدم پرداخت کرایه بار

دهها تن از تریلداران حامل گندم در سیستان در اعتراض به عدم پرداخت کرایه حمل بار، مقابل اداره غله و خدمات بازرگانی رژیم در زابل تجمع کردند. این تریلرداران که از زابل به مقصد سیلو گندم زاهدان حرکت می کنند، طرف قرارداد با شرکتی به نام شرکت “خلیج فارس” هستند. به گفته معترضان، این شرکت در سال گذشته، کرایه حمل بار آنان را پرداخت نکرده است. رانندگان میگویند، هریک از آنان حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان معوقات مزدی دارند که تاکنون به پرداخت آن از سوی شرکت فوق اقدامی انجام نشده است.


عدم پرداخت مطالبات کارگران پنجره دوجداره چاوباز در سنندج

بنا به خبر رسیده، کارگران کارخانه پنجره دوجداره “براداران چاوباز” در سنندج دو ماه است که دستمزدهای خود را دریافت نکرده اند. براساس این گزارش، پرداخت نشدن دستمزد کارگران، موجب اعتراض و نارضایتی آنان شده است. هم اکنون بیش از ۶۱ کارگر در این کارخانه مشغول به کار بوده که بخشی از آنان از حق بیمه و دریافت وسایل ایمنی نیز محروم هستند. ساعت کاری کارگران کارخانه پنجره دوجداره چاوباز، ۱۲ ساعت به صورت دو شیفت است.


کشته شدن یک کارگر کولبر توسط نیروی انتظامی

“امیر عباس نژاد” کارگر و کولبر ۱۹ ساله حین حمل کردن بار لوازم خانگی در “لامرد” از توابع استان فارس، توسط نیروی انتظامی رژیم به قتل رسید. اکثر کارگران کولبر را افراد فقیری تشکیل میدهند که فقط برای امرار معاش روزانه شان به این شغل خطرناک روی آورده اند. احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل پیشتر در گزارشی از کشته شدن کولبران مرزی به عنوان “قتل های فراقضائی”  نام برد و از این موضوع ابراز نگرانی کرد.


جانباختن و مصدومیت ده کارگر

طی حوادث کارگری جداگانه ناشی از فقدان ایمنی محیط کار دستکم ۱۰ کارگر کشته و زخمی شدند.
یک کارگر ۶۰ سال تبعه افغانستان حین کار در ساختمانی نیمه کار در قزوین براثر ریزش آوار جان خود را از دست داد. از سوی دیگر، در جریان آتش سوزی مجدد در واحد پارازایلین مجتمع پتروشیمی بوعلی در بندر ماهشهر ۹ کارگر دچار مصدومیت سوختگی شدند.

***