زینت کریمی، بابک سراج -اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

انتقال کارگران بازداشت شده شهرداری اهواز به زندان

بیش از ۲۴ کارگر شهرداری اهواز که در جریان تجمع اعتراضی روز دوشنبه ۲۴ خردادماه بازداشت شده بودند، با دستور دادگاه رژیم به زندان “سپيدار” اهواز انتقال داده شدند. روز دوشنبه بیش از ۷۰ نفر از کارگران پیمانکاری شهرداری منطقه ۴ اهواز که در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق معوقه خود در مقابل ساختمان شهرداری رژیم تجمع کرده بودند، با یورش ماموران رژیم روبرو شده و دهها تن از آنان بازداشت شدند.

ادامه بازداشت کارگران شهرداری اهواز

منابع خبری در اهواز از ادامه بازداشت ۲۴ کارگر پیمانکاری شهرداری اهواز خبر می‌دهند. این کارگران که در جریان تجمع صنفی روز دوشنبه (۲۴ خرداد) بازداشت شده بودند، دو شب گذشته را در بازداشت به سربرده‌اند. ظاهرا صبح روز چهارشنبه ۲۶ خرداد به خانواده های این کارگران اطلاع داده شده که قرار است این کارگران بازداشتی با قرار وثیقه و یا کفالت آزاد شوند.

بازداشت دهها تن از کامیون داران معترض در بوشهر

 در ادامه اعتصاب و اعتراض رانندگان کامیون در بوشهر، ماموران رژیم با حمله به معترضان، دستکم ۳۰ نفر را بازداشت کردند.  رانندگان کامیون در بوشهر در اعتراض به روند ناعادلانه نوبت دهی، رانت و رشوه خواری شرکت های باربری از تاریخ ۱۶ خردادماه دست به اعتصاب زده اند. براساس طرحی که از سال گذشته در پایانه بار بوشهر اجرایی شده، شیوه اعلام بار که قبلا به صورت نوبتی بود، برداشته شده و شرکت های باربری راسا اقدام به کرایه کامیون دلخواه خود برای انتقال بار می کنند.

خاتمه نگاه قضایی به فعالیت‌های صنفی مزدبگیران

در ادامه واکنش‌نسبت به محکومیت کارگران معادن طلای آق دره و سنگ آهن بافق، تعدادی از تشکل های کارگری با صدور بیانیه ای نسبت به متداول شدن رویه صدور احکام  قضایی برای فعالان صنفی کارگری اعتراض کردند.

بیکاری کارگران در پی تعطیلی کارخانه صنایع آجر ماشینی فیروزآباد

کارگران کارخانه صنایع آجر ماشینی فیروزآباد واقع در کیلومتر ۷ جاده ورامین از تعطیلی کامل این کارخانه خبر دادند. به گفته این کارگران بیستم اسفند ماه سال گذشته تولید متوقف شده و پس از آن فقط در فروردین ماه، این واحد صنعتی حجم اندکی تولید داشته است که پس از آن نیز تولید به صورت کامل  متوقف شده و در حال حاضر کارخانه در حال تخریب است.

مرگ یک کارگر ساختمانی در بانه کردستان

روز سه شنبه سقوط بالابر در یک ساختمان ۴ طبقه در شهرستان بانه به مرگ یک کارگر جوان انجامید. این حادثه ساعت ۱۶ روز گذشته رخ داده است و در طی آن یک کارگر ۲۵ ساله  و متاهل به نام “سارو خضری” فوت می کند.

 پرداخت مطالبات کارگران معترض شهردای جیرفت

 در پی اعتراضات دامنه دار کارگران شهرداری جیرفت، مطالبات این کارگران پرداخت شد. اوایل ماه جاری کارگران شهرداری جیرفت در اعتراض به پرداخت نشدن ماهها حقوق معوقه شان در مقابل فرمانداری و شورای شهر رژیم تجمعات اعتراضی برپا کردند. به دنبال این اعتراضات، تأخیر در پرداخت حقوق معوقه کارگران رفع و تمام معوقات سال ۹۴ به آنان پرداخت شد.

 بیانیه همبستگی با کارگران ایران

 بخشی از جامعه روشنفکران، سازمان های مترقی و دانشگاهی آمریکا و کانادا بیانیه ای مشترک در حمایت از خواست های جعفر عظیم زاده و اعتراض به صدور و اجرای احکام شلاق علیه کارگران در ایران منتشر کردند.  در بخشی از این بیانیه که به امضای نظریه پرداز و زبان شناس مشهور از جمله “نوام چامسکی” رسیده، آمده است: «احکام غیرانسانی شلاق زدن عملی بغایت خشن و شکلی از شکنجه است که باید فوراً متوقف و ممنوع گردد. ما عیناً نگران صحت و سلامت جعفر عظیم زاده و دیگر کارگران زندانی هستیم و تقاضای آزادی فوری و بی قید و شرط آنها را داریم. دولت ایران مسئول جان جعفر عظیم زاده و دیگر زندانیان سیاسی است.»

تلفات حوادث کار در آذربایجان‌غربی ۱۵ نفر بیشتر شد

 آمارها از افزایش تعداد ۱۵ نفر مصدوم حوادث کار در دو ماه سال ‌جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۴ حکایت دارد. در این مدت حدود ۱۸۴ نفر در اثر وقوع حوادث ناشی از کار مصدوم شده، به همین دلیل به مراکز پزشکی‌ قانونی در مناطق مختلف استان مراجعه کرده‌اند

اعتراض و اعتصاب کارگران کارخانه فولاد دماوند

 روز سه شنبه کارگران کارخانه “فولاد دماوند” در شهرستان بهشهر واقع در استان مازندران در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و عدم پرداخت حقوق و حق بیمه دست به اعتصاب زدند.  کارگران معترض با تجمع در اداره تامین اجتماعی رژیم خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند.

مدیران کارخانه I.T.I شیراز ملزم به پرداخت مطالبات بازنشستگان شدند

بازنشستگان کارخانه I.T.I شیراز تاکید دارند که مسئولان کارخانه مطابق قولی که در جلسه قبلی کمیسیون کارگری داده‌اند؛ ملزم هستند مطالبات ۳۰ میلیاردی بازنشستگان را پرداخت کنند

 اعتصاب کارگران شرکت زراعی دشت ناز

 بیش از ۱۵۰ کارگر شرکت زارعی “دشت ناز” در ساری در اعتراض به نداشتن قرارداد کار، شرایط سخت کار و عدم پرداخت حقوق خود، روز سه شنبه ۲۵ خردادماه دست به اعتصاب زدند. کارگران می گویند، نداشتن قرارداد، بیمه ناقص، بیکاری در روزهای بارانی، تاخیر در پرداخت دستمزد و شرایط سخت کاری از جمله دلایل اعتراض آنان است.

 تجمع اعتراضی کارگران در مقابل اداره کار یزد

 کارگران بیکار شده یکی از صنایع یزد در اعتراض به وضعیت خود در مقابل اداره کار رژیم تجمع کردند.  تجمع کنندگان با اعتراض به اخراج و بیکار شدنشان، خواستار رسیدگی مسئولین به مشکلات خود شدند. معترضان می گویند، کارفرما اعلام کرده تنها در صورتی که کارگران از ۴ ماه حقوق معوقه خود صرف نظر کنند، حاضر به تمدید قرارداد کاریشان است.

تجمع اعتراضی رانندگان تاکسی در ساری

 شمار کثیری از رانندگان تاکسی در ساری، مرکز استان مازندران، در اعتراض به قطع بیمه تامین اجتماعی خود در مقابل سازمان تاکسیرانی این شهر تجمع کردند. به گفته معترضان، سازمان تاکسیرانی هیچ خدماتی به تاکسیرانان ارائه نمی دهد در حالیکه حق عضویت خود را به موقع از رانندگان زحمتکش دریافت می کند. تاکسیرانان همچنین با اشاره به سخت و زیان آور بودن شغل خود، نسبت به بی توجهی دولت به معیشت کارگران و زحمتکشان اعتراض کردند.

***