زینت کریمی، بابک سراج-اخبار کارگری

اخبار کارگری

تنظیم: زینت کریمی، بابک سراج

تجمعات اعترضی کارکنان شرکتی مخابرات مقابل مجلس

بیش از ۱۵۰۰ تن از کارکنان شرکتی مخابرات ایران از نقاط مختلف کشور به تهران رفته و در مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند. کارکنان مخابرات روز دوشنبه برای دومین روز پیاپی مقابل مجلس تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت شان شدند. تجمع کنندگان میگویند علاوه بر معترضانی که از استان های مختلف به تهران آمده اند، کارکنان شرکتی مخابرات تهران نیز امروز به تجمع کنندگان پیوستند. این تجمع اعتراضی از صبح روز یکشنبه نهم آبانماه آغاز شده و تجمع کنندگان اظهار داشته اند که تا حصول مطالباتشان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. کارگران و پرسنل شرکتی مخابرات خواستار انعقاد قرارداد مستقیم با مخابرات، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، تامین امنین شغلی و بهبود وضعیت معیشتی شان هستند. کارگران شعار میدادند قرارداد مستقیم حق مسلم ما است، مخابرات حیا کن پیمانکارو رها کن. همزمان زمزمه اعتصاب سراسری در میان کارکنان شرکتی مخابرات قوت گرفته است. بدنبال مذاکرات کارگران و نمایندگان مجلس، نهایتا عصر روز سه شنبه و بدنبال سه روز اجتماع و اعتراض، نامه ای با امضای ۱۱۲ نماینده مجلس، از جمله رئیس مجلس، خطاب به وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات منتشر شد که در آن خواسته های کارگران پذیرفته شده بود.

۲۰۰ کارگر کارخانه پرتو دانه خزر بهشهر اخراج شدند

 در کارخانه پرتو دانه خزر، حدود ۳۰۰ کارگر قرار دادی مشغول به کار بودند اما از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا هم اکنون به دلیل آنچه که از سوی کارفرما «رکود بازار فروش محصولات» عنوان می‌شود، نزدیک به ۲۰۰ نفر از این کارگران تعدیل شده‌اند.

اعتراض کارگران بلبرینگ سازی تبریز

اعتراض کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریز که از روز سه شنبه برای پیگیری مطالبات معوقه برگزار شده‌ بود، همچنان ادامه دارد. از قرار معلوم مدیریت کارخانه در تهران به سرمیبرد و هنوز وعده روز گذشته‌اش  مبنی بر پرداخت معوقات مزدی کارگران معترض عملی نشده است. کارگران که تعداد آنها بیش از ۳۰۰ نفر است از کارگران شاغل و بازنشسته این واحد صنعتی هستند که به ترتیب بابت سه ماه مزد و سنوات پایان خدمت از کارفرمای خود طلبکارند.

تجمع اعتراضی کارگران کشت و صنعت مغان

جمعی از کارگران بخش حفاظت شرکت کشت و صنعت مغان در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی در مقابل اداره مرکزی این شرکت تجمع کرده و خواستار تعیین تکلیف محل انجام کارشان شدند. به گفته کارگران، در حالی كه چندین سال است در بخش های مختلف حفاظت شركت كشت و صنعت مغان مشغول به کار بوده و قرارداد دارند، اما به یكباره تصمیم به انتقال آنها به كارخانه قند گرفته شده كه كارش بصورت فصلی است و با اینكه قرارداد دارند، به آنان گفته شده که برای کار در کارخانه قند این شرکت باید دوباره قرارداد امضا کنند. معترضان می گویند، كار در كارخانه قند كشت و صنعت مغان فصلی بوده و با بستن قرارداد جدید نیز زمینه اخراج كارگران شركت هموارتر می شود.

تجمع اعتراضی گسترده و سراسری کارکنان آزمایشگاها

بیش از هزار نفر از کارکنان آزمایشگاههای سراسر ایران به دلیل بی توجهی مقامات به مطالباتشان و همچنین مخالفت با واگذاری آزمایشگاه ها به افراد غیرکارشناس، تجمع کردند. بیش از هزار نفر از کارکنان آزمایشگاههای سراسر ایران از جمله شهرهای اصفهان، شیراز، خوزستان، بندرعباس، همدان، سمنان، قم با تجمع مقابل وزارت بهداشت خواستار رسیدگی مقامات به خواسته هایشان شدند.

تداوم تجمع اعتراضی بازنشستگان فولاد

تعدادی از بازنشستگان فولاد اصفهان برای چندمین روز متوالی در خصوص بی توجهی مقامات به مطالباتشان مقابل وزارت کار رژیم دست به تجمع اعتراضی زدند. ۳۰۰ تن از کارگران بازنشسته فولاد اصفهان برای چندمین روز متوالی برای روشن شدن وضعیت صندوق درمان فولاد، بیمه عمر و حوادث، همسان سازی حقوق، سختی کار و مابه التفاوت حقوق های مانده از سال ۷۰، مقابل وزارت کار دست به تحصن زدند. معترضین طی شعارهایی خواستار استعفای وزیرکار شدند.

تجمع کارگران خدماتی شهرداری زاهدان

گروهی از کارگران خدماتی شهرداری شهر زاهدان، روز سه شنبه در اعتراض به چند ماه از معوقات مزدی خود دست از کار کشیده و در یکی از پارک های این شهرتجمع کرده‌ند.

کارگران هپکو به نشانه اعتراض راهپیمایی کردند

کارخانه «ماشین سازی هپکو اراک» که در زمینه تولید و تامین ماشین آلات راه‌ سازی، معدنی و کشاورزی فعالیت دارد، حدود ۹۰۰ کارگر شاغل دارد که طی چند ماه گذشته دستمزد آنها به تاخیر افتاده است. به همین دلیل کارگران این کارخانه که با ادامه بی توجه ای مسئولان کارخانه مواجه شده اند به نشانه اعتراض مسیر کارخانه تا میدان مرکزی شهر را پیاده روی کردند.

نگرانی کارگران «ایران چوکا»

حدود هزار نفر کارگران کارخانه ایران چوکا بدلیل فقدان امکانات تولید نگران امنیت شغلیشان هستند. کارگران میگویند اگر بلاتکلیفی کارخانه و نئاشتن مئیر و مواد خام و غیره ادامه پیدا کند، عملا کارخانه بسته میشود و کارگران شغل هایشان را از دست خواهند داد.

کارگران نایلون سپید و دستمزدهای معوقه

جمعی از این کارگران این واحد صنعتی واقع در شهرک صنعتی عباس آباد در پاکدشت ورامین اعلام کردند که چهار ماه است مزد دریافت نکرده اند. کارگران نایلون سپید تاکید کردند که از پایان سال ۹۳ تاکنون پرداخت دستمزدی آنها دست‌کم هر سه ماه یک بار صورت می‌گیرد. آنها درعین حال از واریز نشدن حق بیمه چند ماه اخیر خود به عنوان یکی دیگر از مشکلاتشان معترض هستند.

اعتصاب کارگران شهرداری سرپل ذهاب

روز دوشنبه کارگران شهرداری سر پل ذهاب در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوقشان دست به اعتصاب زدند و طی ۲۴ ساعت گذشته از جمع آوری زباله در سطح شهر خودداری کردند. در پی این اعتصاب، شهرداری سرپل از ترس گسترش اعتصاب کارگران، وعده پرداخت بخشی از مطالبات کارگران را داد. به دنبال وعده شهردار این شهرستان کارگران به اعتصاب خود پایان داده و زباله ها را از سطح شهر جمع آوری کردند.

۱۵ کشته بر اثر انفجار گاز معدن در چین

بر اثر انفجار گاز در یک معدن زغال سنگ در شهر «چونگ چینگ» در جنوب غرب چین دستکم ۱۵ کارگر جان خود را از دست دادند. بر اثر این حادثه ۱۸ تن دیگر در تونل‌های این معدن محبوس شدند و هنوز نتوانستند راه فراری به بیرون از آن پیدا کنند.

مصدومیت هشت کارگر کارخانه آردسازی آذربایجان شرقی

روز دوشنبه دهم آبانماه، واژگونی یک دستگاه مینی بوس در مسیر بناب به مراغه، منجر به زخمی شدن ۸ کارگر شد. بنا به اعلام مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان آذربایجان شرقی، این مینی بوس حامل کارگران یک کارخانه آرد سازی بود که در نتیجه واژگونی آن ۸ تن مصدوم شدند. گفته می شود همه این کارگران به بیمارستان هایی در مراغه و بناب منتقل شده اند.

تجمع اعتراضی کارگران کارخانه رینگ سازی مشهد

صدها نفر از کارگران کارخانه رینگ سازی مشهد با تجمع مقابل دفتر شورای اسلامی این کارخانه، نسبت به اجرای سلیقه ای طرح طبقه بندی مشاغل اعتراض کردند. کارگران می گویند، با وجود آنکه در رینگ سازی مشهد طرح طبقه بندی مشاغل اجرا می شود اما در عمل، همه کارگرانی که در این واحد تولیدی کار می کنند، به نسبت مساوی، از مزایای این طرح برخودار نیستند. به گفته معترضان، هم اکنون ۳۸۵ کارگر رسمی، حدود ۳۰۰ کارگر قراردادی و بیش از ۱۲۰۰ کارگر روزمزد در کارخانه رینگ سازی مشهد شاغل هستند که جدا از اجرای سیلقه ای طرح طبقه بندی مشاغل،  دستمزد ماهانه آنها با تاخیر ۱۵ روزه انجام می شود.

ادامه تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی کارگران شهرداری امیدیه

دستمزد معوقه چند ماه ۲۶۰ کارگر شهرداری امیدیه در استان خوزستان پرداخت نشده است. این کارگران که در شهرداری امیدیه و سازمان های وابسته به آن به صورت پیمانی، قراردادی و روزمزد مشغول به کارند، ۲ تا ۵ ماه حقوق معوقه دارند. جدا از معوقات مزدی کارگران روزمزد، این دسته از کارگران فاقد قرارداد کار مشخص بوده و بیمه تامین اجتماعی هم ندارند. کارگران شهرداری امیدیه به منظور پیگیری مطالباتشان بارها به مسئولین شهرداری و شورای شهر رژیم مراجعه کرده اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده اند. *