رادیو پێشەنگ – جنایت اسید پاشی و نقش جمهوری اسلامی

جنایت اسید پاشی و نقش جمهوری اسلامی
متن ادیت شده مصاحبه نسرین محمودی آذر با رادیو کردی زبان “پێشەنگ” در کردستان عراق
رادیو پێشەنگ- از نظر شما آیا جمهوری اسلامی در آزار و اذیت زنان در دوره اخیر همچون اسید پاشی های شهر اصفهان مستقیماُ نقش داشته است ؟
نسرین محمودی آذر- قبل از هر چیز باید اشاره کنم که این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی دست به این گونه کارهای وحشیانه و غیر انسانی میزند، در طول حیات ننگین حکومتش بیحرمتیها و جنایات بیشماری را علیه زنان اعمال نموده، از سنگسار و شلاق گرفته تا پونز زدن به بهانه بد حجابی، رژیم در تمامی این سالها محدودیت ها و ممنوعیت های فراوانی را علیه زنان اعمال کرده و میکند، در این دوره اقدام به اسید پاشی بر روی صورت زنان توسط مزدورانش را هم به لیست جنایاتش اضافه کرده است، با توجه به کارنامه سیاه رهبران جمهوری اسلامی در 37 سال گذشته به قطع یقین میتوان گفت حاکمیت نقش اصلی را در این سناریو ایفا میکند، باید اشاره کنم درست بعد از فُتوای امام جمعه ی اصفهان در نماز جمعه بود که گفت: “مسئله ی حجاب دیگر از حدِ تذکر گذشته است و برای مقابله با بد حجابی باید چوبِ تر را بالا برد و از نیروی قهریه استفاده کرد” در همان ایام بود که زنان مزدور بسیجی در اصفهان به خیابانها ریختند و در نهایت بی شرمی با پلاکاردهایی که بر روی آنها نوشته شده بود “مرگ بر زنان بی حجاب” راهپیمایی کردند، دقیقا بعد از همین فُتوا و راهپیمایی بود که اسید پاشیها شروع شد، این کار کثیف و این جنایت را گروهی موتور سوار از اعضای انصار حزب الله شروع کردند.  چندین بار در اصفهان این رویداد تلخ رخ داد، که این عمل نیز ثابت میکند عامل یا عاملان این جنایات افرادی هستند که مطمئن اند به چنگ قانون نمی افتند! یا اگر هم بیافتند خطری آنها را تهدید نمیکند. همچنین بنا بر اظهارات بسیاری از شاهدان این اسید پاشیها، کار گروهی از خود مزدوران رژیم به نام گروه کاوه بوده است، سردستهی این گروه کمیل کاوه نام دارد که یکی از جنایتکارترین عاملان جمهوری اسلامی میباشد.
رادیو پێشەنگ- جمهوری اسلامی آیا قبلاً نیز دست به اینگونه تحرکات جنایتکارانه زده است؟ چون اسدپاشی ممکن است منجر به از دست دادن بینایی و حتی مرگ شود؟
نسرین محمودی آذر- باید اشاره کنم که جنایت اسیدپاشی در ایران بار اول نیست که صورت میگیرد. در چند سال اخیر چندین بار اسیدپاشی در شهرهای مختلف ایران انجام شده، اما هیچ وقت به این شکل گسترده و پی در پی نبوده است. متاسفانه این بار اسید پاشی در سطح گسترده ای در اصفهان و سایر شهرها صورت گرفته است طبق گفته های احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در شش ماه اول امسال 380 مورد اسید پاشی گزارش شده است،  و حدااقل یکی از قربانیان به خاطر پاشیدن اسید بر قفسهی سینه در دم جان باخته است.
رادیو پێشەنگ- اینگونه قلمداد میشود که بی حجابی زنها موجبات ترس و لرزش جمهوری اسلامی میگردد؟ چرا؟
نسرین محمودی آذر- جمهوری اسلامی برای سرپا نگه داشتن حکومتش از هیچ جنایتی روگردان نیست و در طول این سی و هفت سال حاکمیتش تنها با ایجاد رعب و وحشت توانسته است خود را حفظ کند. مسئلهی زن و بحث حجاب و پوشش اجباری سمبل و چکیدهی ارتجاع اسلامی و پاشنه ی آشیل جمهوری اسلامی است، در تمامی این سالها سرکوب سیستماتیک زنان بخش اصلی و جدائی ناپذیر حاکمیت و ایدئولوژی آن بوده است. جا دارد اینجا یادآوری کنم که جمهوری اسلامی خودِ « داعش » است که طی همهی این سالها بر ایران حکومت کرده و میکند در حالی که چند ماهی بیش نیست که اسم داعش(دولت اسلامی عراق و شام) بر سر زبانهای مردم دنیا افتاده است، در حالی که داعش جمهوری اسلامی از سی و چند سال پیش دست به جنایت های سازمان یافته و دولتی علیه مردم ایران و بشریت متمدن زده است.
کارهایی که داعش اکنون با زنان و کودکان بی دفاع میکند، جمهوری اسلامی در طول حکومتش بارها مرتکب شده است. جمهوری اسلامی میداند که زنان در مقایسه با اوایل حکومت ننگینش آگاه تر شده و حاضر به تحمل این وضعیت نیستند، جمهوری اسلامی دیگر نمیتواند با اجبار و سرکوب و فشار به حکومت فاشیستی خود ادامه دهد و اگر قرار است انقلابی در ایران صورت بگیرد این بار توسط طبقه ی کارگر و زنان آزادیخواه است که انقلاب شروع میشود و دیگر اجازه نمیدهند زنانی که نصف جامعه را تشکیل میدهند نصف انسان به حساب آورده شوند.
رادیو پێشەنگ- بعد از این اسیدپاشی ها، شاهد اعتراضاتی در شهرهای مختلف ایران بودیم، بنظر شما این اعتراضات چقدر میتواند بر روی جمهوری اسلامی فشار وارد کند؟
نسرین محمودی آذر- اعتراضاتی در چندین شهر از جمله تهران، اصفهان، رشت، مشهد و سنندج انجام گرفت و چند روزی ادامه داشت. در این تجمعات مردم به صورت چشمگیری شرکت داشتند و در یکی از روزها مردم هر یک از این شهرها برابر استانداری شهر جمع شده و خواهان دستگیری و مجازات عاملان این جنایتها شدند. اما متاسفانه این اعتراضات ادامه نیافت. بدون شک اگر این اعتراضات با گستردگی و شور بیشتری همچنان ادامه مییافت رژیم را به عقب نشینی وا میداشت و رهبران و مسئولین جنایتکار حکومتی قادر نبودند با اراجیف و گفته های ضد و نقیض از زیر بار مسئولیت جنایات انجام گرفته توسط عوامل و دستجات و باندهای ضد بشری خود شانه خالی کنند.
رادیو پێشەنگ- شما دلیل عدم استمرار این اعتراضات مردمی را در چه میبینید؟
نسرین محمودی آذر- از دلایلی که مردم ایران نمیتوانند آزادنه اعتراض کنند و از حق و حقوق ضایع شده ی خود دفاع نمایند، فشار و سرکوب خود جمهوری اسلامی است که همیشه از تجمعات ولو چند نفره وحشت دارد و به شدیدترین نحو آن را سرکوب میکند. دلیل دیگر آن نبود تشکلهای مدنی مستقل در جامعه است که امر سازماندهی اعتراضات را با مشکل روبرو کرده است. در همین اواخر که مردم برای دفاع از مردم کوبانی به خیابان آمده و شعارشان ( کوبانی تنها نیست) بود، نهادهای سرکوبگر جمهوری اسلامی به این تجمعات حمله کرده و دهها نفر را دستگیر و به زندان انداختند، بی گمان در اعتراضاتی که سمت و سوی آن علیه رژیم و جنایات حاکمان در قدرت است سرکوب و نحوه ی مقابله با آن توسط نیروهای مزدور انتظامی و امنیتی بسیار شدیدتر است و در این گونه موارد طبعاً از هیچ جنایتی روگردان نخواهند بود. در چنین مواردی قدرت سازماندهی و اتحاد مردم به ویژه نقش فعالین چپ و سوسیالیست و نقش تشکلهای مدنی تعیین کننده است، در اجتماعات و گردهمائیهای خود جوش و اعتراضات پراکنده و بدون سازمان با شرکت کنندگان کم تعداد امکان سرکوب و جلوگیری از تداوم آن برای نیروهای ضد مردمی رژیم بیشتر و بازده این گونه تحرکات برای معترضین کمتر است.
رادیو پێشەنگ- یک صدا بودن مردم در چنین مواقعی چه تاثیری میتواند داشته باشد ؟
نسرین محمودی آذر- اگر طبقه کارگر و مردمِ آزادیخواه و متنفر از جمهوری اسلامی در همه ی شهرها با هم متحد و یکصدا شوند، رژیم نمیتواند همهی آنها را دستگیر کرده و به زندان بیاندازد. تنها راه چاره اتحاد و همبستگی بین تمامی انسانهائی است که در ادامه و استمرار حاکمیت جمهوری اسلامی سرمایه داری نفعی ندارند و خواهان نابودی آن هستند، سرنگونی این رژیم در گرو اتحاد مردم آزادیخواه و برابری طلب در تمام ایران است.
رادیو پێشەنگ- آیا جمهوری اسلامی میتواند با این فشارها حجاب را بر زنان ایرانی آنطور که خود میخواهد تحمیل کند؟
نسرین محمودی آذر- اگر هزاران بار دیگر این کارهای کثیف و غیرانسانی را تکرار کند نمیتواند حجاب اجباری را به زنان تحمیل کند، کما این که در بیش از سه دهه و نیم گذشته نتوانسته است و جنبش آزادی زن به همت زنان آزادیخواه و برابری طلب همچنان در عرصه های مهم اجتماعی در حال پیشروی است، خوشبختانه مردم دست جمهوری اسلامی را خوانده و دیگر حنایش پیش ایرانیان آزادیخواه و روشن بین رنگی ندارد.
رادیو پێشەنگ- پیام شما به زنان ایران چیست ؟
نسرین محمودی آذر- از زنان ایرانی میخواهم یک صدا و متحد بپا خیزند و خود را سازمان دهند و در تمام شهرها اعتراضات مستمر و پیگیر داشته باشند در غیر این صورت این اعمال جنایتکارانه و ننگین میتواند به شهرهای دیگر هم کشیده شود. باید با اعترضات گسترده و مداوم رژیم را وادار به عقب نشینی کرد و زمینه ی دستگیری و مجازات عاملان این حرکت زشت و ناپسند را فراهم کرد.
در پایان باید بگویم در اثر این جنایات وحشیانه قلب مردم ایران جریحه دار شده و این زخم التیام نمیگیرد مگر اینکه پرونده ی اسید پاشی هر چه سریعتر به خط پایان برسد و آمران و مرتکبان آن به اشدّ مجازات محکوم شوند …
منبع: نشریه کمونیست ماهانه شماره ٨