خبر – دستگیری میلاد درویش ، فعال مدنی و کارگری ، مستندساز و عضو پیشین کانون صنفی معلمان ایران

خبر – دستگیری میلاد درویش ، فعال مدنی و کارگری ، مستندساز و عضو پیشین کانون صنفی معلمان ایران


میلاد درویش ، فعال مدنی و کارگری ، مستندساز و عضو پیشین کانون صنفی معلمان ایران ، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی کشور و ارتباط با دول متخاصم» در روز دوشنبه ۲۱ تیرماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه محاکمه خواهد شد.

درویش که سابقه عضویت در هیأت مدیره سندیکای کارگران فلزکار مکانیک، سردبیری مجله پیام سندیکا (نشریه داخلی سندیکاهای مستقل کارگری ایران)، بنیاد زیست محیطی مکتب حرمت حیات، جمعیت دفاع از حقوق کودکان کار و خیابان و همکاری با هیأت موسسان سندیکاهای کارگری ایران و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه را داشته در سال ۱۳۹۲ به پیشنهاد اسماعیل عبدی و با رأی هیأت مدیره کانون صنفی معلمان ایران به عضویت افتخاری این تشکل مستقل صنفی فرهنگیان کشور درآمده بود و مسئولیت تبلیغات شورای هماهنگی و مرکزی این تشکل را عهده دار شده بود.

این فعال مدنی و کارگری که هم اکنون ۲۹ سال دارد به عنوان مستندساز، تولید چندین فیلم منجمله فیلم مستند فانوس گلستان درباره زندگی، اندیشه، آثار و افتخارات استاد پرویز شهریاری (ریاضیدان عدالتخواه) محصول سال ۱۳۸۴ را در کارنامه خود دارد که موفق به کسب جوایز متعدد از جشنواره های سینمایی شد و در سال ۱۳۹۱ به عنوان هنرمند برگزیده سال سازمان دانشجویان یهودی تهران معرفی گردید.

وی که سالها در زمینه آموزش عشایری و آموزش به کودکان محروم و فاقد شناسنامه در ایران کار کرده بود به دفعات توسط مأموران وزارت اطلاعات و حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر و بازداشت شده بود.

میلاد درویش که از مدتها قبل اقدام به تولید فیلمی مستند راجع به سندیکالیسم و تاریخ سندیکاهای کارگری در ایران کرده بود بارها در خلال تولید این فیلم، بخاطر فعالیتهای صنفی، اجتماعی و هنری اش بازداشت و تحت شدیدترین فشارها قرار گرفت که سرانجام در پاییز سال گذشته پس از اعتصاب غذا در بند ۲۰۹ زندان اوین به قید وثیقه پانصد میلیون تومانی و به طور مشروط و موقت از زندان خارج می شود که در همان دوره از کشور می گریزد و پس از دو ماه خودش را به آلمان رسانده و تقاضای پناهندگی می دهد که بنابراین جلسهٔ دادگاه وی در تهران به طور غیابی برگزار خواهد شد و حتی به وکیلش اجازه دسترسی به پرونده اش را نداده اند. پیشتر در بهمن سال گذشته نیز او را -طی احضاریه ای که به خانواده اش در تهران ارسال کردند- به بازگشت به زندان اوین فراخوانده بودند.

هفته گذشته خانواده درویش را به وزارت اطلاعات احضار کرده بودند تا میلاد را تحویل دهند وگرنه منزل پدری اش که در وثیقه زندان است را مصادره خواهند کرد.

میلاد درویش هم اکنون در کمپ پناهجویان ایالت بایرن آلمان زندگی می کند.