خالد ناصری-قانون کار در نظام جمهوری اسلامی توحش و بربریت

قانون کار در نظام جمهوری اسلامی توحش و بربریت

قانون کار جمهوری اسلامی ایران همواره بر ضد کارگران بوده است.  لایحه‌ اصلاح قانون کار لایحه‌ای است، که بیشتر از همیشه طبقه ی کارگر را به استثمار در بیاره، که یه عده انسانهای مفتخور و سرمایه دار را در بیشتر کردن سود خود کمک کند. و سعی به ریاضت اقتصادی کردن جامعه و به زانو کشیدن کارگران را داشته است.

مهمترین هدف لایحه‌ اصلاح قانون کار تدارک بیشتر و گسترده‌ تر تعرض به زندگی و معیشت کارگران و خانواده های آنها و همچنین کل جامعه است، و هدف دیگر این لایحه‌ ارزان سازی وسیع نیروی کار است.

 بخش مهمتر این لایحه باز گذاشتن دست کارفرمایان و پیمانکاران برای اخراج و بیکار کردن کارگران است. اگر به این لایحه دقت کنید، به عمق این قانون ارتجاعی پی میبرید.

بطور مثال به یکی از بندهای این اصلاحیه ی قانون کار توجه کنید، که این قانون به قراردادهای سفید امضا رسمیت و قانونیت میدهد، یعنی بیشتر دست کارفرمایان را باز میکند، برای بیشتر موقتی کردن و هر چه بیشتر قراردادهای کوتاه مدت را باز و بازتر میکند. و همچنین این در حالی است که طبق قانون دولتی ٩٥ درصد کارگران با قراردادهای کوتاه مدت مشغول به کار هستند.

و همچنین در ماده ٧٨ این قانون در صورت توافق کارفرمایان با زنان سرپرست خانوار بر سر دورکاری کارگران زن در تمامی ساعات کار هفتگی و یا ساعاتی از آن است. این ماده در ادامه دهنده‌ی سیاست جداسازی و تفکیک جنسیتی و خارج کردن نیمی از جامعه از فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی است، و همچنین استفاده از کارگران زن بصورت استفاده از نیروی کار ارزان است.

علت اصلاح قانون کار هراس حکومت جمهوری اسلامی ایران از شدت تظاهرات‌ و اعتصابات کارگری است. که این رژیم در تدارک اینست که بتواند با اسم اصلاح قانون کار به تقابل با اعتراضات روزمره‌ای کارگران بیاد. ترس و وحشت این رژیم از طبقه ی کارگر نشانگر قدرت زیاد کارگران در پرت کردن این قانون کار به زباله دان و بخوبی کارگران میدانند که هر نوع تعرض این حکومت هار اسلامی به زندگیشان و خانواده‌شان است، و سریعا با اعتراضات خودشان سعی در پرت کردن این قانون ارتجاعی به زباله دان است.

در قانون کار رژیم کارگر از پایه ای ترین حقوق خود از آزادی بیان ، حق تشکل ، حق اعتراض ، حق اعتصاب ، حق نظارت بر کارش و بسیاری از حق و حقوق خود محروم است.

جمهوری اسلامی ایران همواره به زندگی میلیون‌ها کارگر تعرض کرده و این بهترین فرصت است که جواب تعرضات این رژیم فاشیست و ارتجاعی رو با تعرض خودمان پاسخ دهیم.

در این چند روز گذشته تعدادی از تشکلها و فعالین کارگری اعتراض خودشان را به این قانون ضد کارگر را اعلام کردند، بطور مثال سندیکای شرکت واحد و اتحادیه آزاد کارگران ایران و همچنین رهبران سرشناس کارگری از جمله جعفر عظیم زاده با بیانیه‌های خودشان به میدان آمده و اعتراض خودشان را در مقابل این لایحه‌ای اصلاحیه قانون کار  انجام دادند.

افشا لایحه اصلاح قانون کار برای  آگاه کردن کارگران کاری ضروری است. فعالین کارگری در این راستا مطالب با ارزش و مفیدی را منتشر کرده اند.

این نظام توحش سرمایه‌داری را به زیر بکشیم.

زنده باد آزادی برابری حکومت کارگری

خالد ناصری