حزب کمونیست کارگری ایران – کارکنان مخابرات همراه با خانواده های خود سه روز مقابل مجلس تجمع کردند

کارکنان مخابرات همراه با خانواده های خود سه روز مقابل مجلس تجمع کردند

بیش از ۲۰۰۰ نفر از کارکنان شرکتی مخابرات از روز ۹ آبان در مقابل مجلس دست به تجمع اعتراضی زدند و پس از سه روز تجمع همراه با تعدادی از خانواده های خود، با وعده های داده شده به تجمع خود پایان دادند. کارگران التیماتوم دادند در صورتی که این وعده ها متحقق نشود مجددا دست به تجمع خواهند زد. مطالبات اصلی کارگران حذف شرکتهای پیمانکاری، انعقاد قرارداد مستقیم با مخابرات، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، تامین امنیت شغلی و بهبود شرایط معیشتی است.

در دومین روز تجمع، تعدادی از نماینده های مجلس با حضور در میان کارگران وعده رسیدگی به خواستهای آنان را دادند و تلاش کردند به این تجمع پایان داده شود. اما با ایستادگی کارگران، ساعت ٣ بعد از ظهر تعدادی از نماینده های آنان را به داخل مجلس فراخواندند و جلسه ای با شرکت برخی نماینده های مجلس، نماینده پارلمانی وزارت ارتباطات در مجلس و نماینده های کارگران برگزار شد. در این جلسه که به مدت سه ساعت طول کشید توافقاتی پیرامون اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، تضمین امنیت شغلی و عدم تهدید و اخراج کارگران شرکت کننده در تجمع صورت گرفت اما از آنجا که با خواست اصلی این کارگران یعنی حذف شرکتهای پیمانکاری و انعقاد قرارداد مستقیم توافقی به عمل نیامد این جلسه بدون نتیجه پایان یافت. نمایندگان مجلس خواستند کارگران به تجمع خود ادامه ندهند. نیروهای سرکوب نیز فضا را امنیتی کردند. کانال تلگرام کارکنان شرکتی مخابرات نیز قطع شد اما علیرغم این کارگران روز ۱۱ آبان نیز برای سومین روز متوالی دست به تجمع زدند. کارگران شعار میدادند قرارداد مستقیم حق مسلم ما است، مخابرات حیا کن پیمانکارو رها کن و بر خواست اصلی خود یعنی قطع دست پیمانکاران تاکید کردند. همزمان زمزمه اعتصاب سراسری در میان کارکنان شرکتی مخابرات قوت گرفت. نمایندگان مجلس مجبور به عقب نشینی شدند و عصر روز سه شنبه نامه ای با امضای ۱۱۲ نماینده مجلس، از جمله رئیس مجلس، خطاب به وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات مبنی برپذیرش خواسته های کارگران منتشر کردند.

کارکنان شرکتی مخابرات به تجمع خود پایان دادند اما تاکید کردند که اگر خواست های آنان عملی نشود تجمعات اعتراضی را از سر خواهند گرفت.

لازم به یادآوری است که کارگران با مبارزات خود موفق شده بودند حذف شرکت های پیمانکاری را به دولت احمدی نژاد تحمیل کند. اما دولت روحانی با لغو آن مصوبه دست پیمانکاران را برای استثمار شدیدتر و بیحقوقی بیشتر کارگران بازگذاشت. کوتاه شدن دست پیمانکاران از محیط های کار و عقد قرارداد مستقیم با کارفرمایان یک خواست محوری کارگران است.

روز ۱۱ آبان علاوه بر کارکنان مخابرات، کارگران چندین مرکز کارگری دیگر نیز در مقابل مجلس دست به تجمع زدند. نیروهای سرکوب حکومت، از جمله نیروهای موتوری یگان ویژه، از ترس گسترش اعتراضات و پیوستن مردم به این تجمعات، از ساعت ۷ صبح خیابانهای اطراف مجلس را در کنترل خود گرفته بودند.
حزب کمونیست کارگری ایران
۱۲ آبان ۱۳۹۵، ۲ نوامبر ۲۰۱۶