حزب کمونیست کارگری ایران -مردم چابهار به حمایت از دستفروشان برخاستند

مردم چابهار به حمایت از دستفروشان برخاستند

حمایت از دستفروشان را سراسری کنیم

روز چهارشنبه ۶ مرداد لشکری از ماموران و مزدوران شهرداری و نیروی انتظامی به قصد جمع آوری بساط دستفروشان این شهر در مقابل پاساژ اسلامی یورش آورند. در مقابل تعرض مزدوران شمار زیادی از مردم محل به دفاع از دستفروشان برخاستند و در حمایت از دستفروشان با ماموران حکومت درگیر شدند و جلو جمع کردن بساط دستفروشان را گرفتند. با گسترش تجمع مردم ماموران شهرداری امکان جمع کردن بساط دستفروشان را نیافتند و مجبور به عقب نشینی شدند و از صحنه فرار کردند. این حرکت یک تجربه موفق و مهم است که باید همه جا سرمشق قرار گیرد.

دستفروشان بخشی از نیروی بیکار کشور هستند که نه تنها تحت پوشش بیمه بیکاری نیستند بلکه مرتبا در همه شهرها مورد هجوم ماموران دولت قرار میگیرند و بساط آنها توسط ماموران تخریب میشود و یا به تاراج برده میشود. با گسترش بیکارسازی در موسسات تولیدی و پیوستن میلیون ها نیروی کار جوان به بیکاران، دستفروشی نیز هرروز ابعاد وسیعتری پیدا کرده و مردم هر روز در تهران و سایر شهرها شاهد رفتار سرکوبگرانه و وحشیانه مزدوران حکومت با آنها هستند. قتل علی چراغی در مرداد ۹۳ نمونه ای از وحشیگری مزدوران شهرداری تهران بود. لازم به یادآوری است که ابوالفضل چراغی پسر ۱۵ ساله علی چراغی نیز که مشغول دستفروشی بود در فروردین ۹۴ مورد هجوم ماموران شهرداری قرار گرفت اما مردم محل به حمایت از او برخاستند و مزدوران را فراری دادند.

مقاومت دستفروشان و حمایت مردم از آنها در مقابل سیاست ضد انسانی دولت بخشی از مبارزه جوانان و کارگران بیکار علیه بیکاری است. جزئی از مبارزه اکثریت مردم زحمتکش علیه فقر و محرومیت اقتصادی است که میتواند با حمایت مردم و با خواست کار یا بیمه بیکاری و پایان دادن به اذیت و آزار آنها به یک عرصه سازمانیافته مبارزه مردم علیه حکومت و مقامات شهرداری ها و ارگان های سرکوب حکومت تبدیل شود. از مبارزه دستفروشان و خواست های برحق دستفروشان باید قاطعانه پشتیبانی کرد و همه جا به حمایت از آنها برخاست.

کار یا بیمه بیکاری حق مسلم مردم است!

دست مزدوران حکومت از زندگی دستفروشان کوتاه!

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱ اوت ۲۰۱۶